Gezondheid alle pijlers

Hormonen breed laten testen

06-01-2014 11:29 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames!

Na 8 jaar op en aan met de pil wil ik ermee stoppen. Tussentijds was ik al een keer gestopt. Ik was toen aan de diane en kreeg erg grote problemen door te stoppen. PCOS werd geconstateerd. Ik dacht dat ik 'gedoemd' was en ging dus maar terug aan de pil. Inmiddels slik ik trouwens mercilon, niet meer de diane. Ik ben echter de laatste tijd veel verzeild geraakt op acne forums, waar mensen met dezelfde problemen als ik kampten. Er wordt gesteld dat je na de pil hele nare klachten krijgt (zoals acne, haaruitval, haargroei op ongewenste plekken, etc.) omdat er een disbalans kan ontstaan als je stopt met de pil en hier gevoelig voor bent. Hormonen via de huisarts testen blijkt niet betrouwbaar genoeg, omdat ze niet echt de verhouding bekijken ten opzichte van de andere hormonen. Ik zou graag een breed plaatje willen krijgen van mijn hormonen om te zien welke straks uit balans zijn. Ook lijkt het me erg fijn om begeleiding te krijgen in het stoppen met de pil en hier evt. supplementen voor te krijgen. Die forums waarop ik zit zijn met name Amerikaans, dus niemand kan mij daar een goede arts adviseren. In Nederland heb ik wel het hormonale disbalans forum en de hormoonfactor gezien, maar ik vind die dokters toch vaak behoorlijk commercieel en ze hebben lange wachtlijsten...

Heeft iemand hier een goede ervaring met een arts op hormonaal gebied? Ik wil echt niet voor eeuwig aan de pil zijn en ik ga niet 'dealen' met de acne die ik had toen ik 19 was, puur omdat er een disbalans zit die eenvoudig verholpen zou kunnen worden met supplementen/dieet.

Alvast bedankt!
Je zult waarschijnlijk uit moeten wijken naar een privékliniek, want de medische noodzaak ontbreekt. Zulke onderzoeken zijn kostbaar en worden niet gedaan omdat iemand geen zin heeft in puistjes. Ook het aanvullen van hormonen gebeurt alleen als het medisch noodzakelijk is.

Als je topzorg en -begeleiding wilt moet je er een topprijs voor betalen.

Klachten die je evt zou krijgen na het stoppen verdwijnen vanzelf naar een paar maanden
Bovendien zou ik wel eerst vragen aan je huisarts of het verstandig is om te stoppen met de pil. Voor veel mensen met pcos is dat niet zo namelijk.
Kijk eens op de hormoonfactor punt nl. Misschien dat je daar iets aan hebt? Kun je ook meteen m.b.v. een dieet je hormonen in balans krijgen.

Ook zijn er wel bepaalde gynaecologen die uitgebreid testen op hormonen, zou je moeten navragen in je ziekenhuis.
quote:ctje1 schreef op 06 januari 2014 @ 11:29:

Hallo dames!

Er wordt gesteld dat je na de pil hele nare klachten krijgt (zoals acne, haaruitval, haargroei op ongewenste plekken, etc.) omdat er een disbalans kan ontstaan als je stopt met de pil en hier gevoelig voor bent. Hormonen via de huisarts testen blijkt niet betrouwbaar genoeg, omdat ze niet echt de verhouding bekijken ten opzichte van de andere hormonen. Ik zou graag een breed plaatje willen krijgen van mijn hormonen om te zien welke straks uit balans zijn.

Ik vind dat je nogal veel aanneemt. Er wordt gesteld dat je nare klachten krijgt. Door wie en op welke basis? Heel wat vrouwen stoppen met de pil en zijn echt niet zomaar uit balans. Het is even wennen maar na een tijdje zijn evt klachten meestal weer weg.

Ik denk idd dat je dit zelf zou moeten bekostigen, als je al een arts zover krijgt zonder dat er medische noodzaak is. Stop nou eerst maar eens en kijk dan verder, misschien voel je je kiplekker. :-)
Is het niet beter om eerst gewoon te stoppen? Misschien heb je wel helemaal geen last van disbalans?
Toen ik stopte met de pil veranderde er niets voor mij. Ik kreeg alleen geen bloedingen meer, omdat ik ook PCOS heb en dus geen eisprong. Maar (meer) acne? Overbeharing? Haaruitval? Niets van dat al. Overbeharing had ik al vanwege de PCOS en dat is met of zonder pil even erg.

Ik snap eigenlijk niet waar je je zo druk over maakt. Andere mensen die ik ken met PCOS kregen na het stoppen met de pil ook niet inene grote bossen haar, of juist haaruitval of puistenexplosies.

Ze zullen er vast zijn, vrouwen die er wel last van hebben. Maar om je daar op voorhand al zo druk over te maken, neuh, zou ik niet doen.
Ik ben in november 2012 gestopt met de pil. Opzich nergens last van, behalve dat ik ietsje labieler werd (soms, viel in het begin vooral op) en naar mijn idee echt vergeetachtiger.

En ik kreeg net wat meer opwinding terug (waar ik niet veel aan heb, want geen goede bedpartner).

De eerste weken had ik wel ineens puisten/ pukkels, maar dat was alleen de eerste weken.

Waar ik WEL flink last van had was idd haaruitval. Elke ochtend met douchen trok ik er zo hele plukken uit. Overal in huis en op mijn kleding haren en telkens de kam vol. Heeft echt wel bijna een halfjaar geduurd ongeveer (en nog steeds heb ik haaruitval maar geloof dat het nu wel gewoon een normaal niveau is ongeveer (of ik ben eraan gewend dat het zo veel is).
Ik doe geen aannames op basis van de ervaringen van andere mensen, dit zijn MIJN ervaringen geweest na het stoppen met de diane pil. Tevens hebben we het niet over wat puistjes, nee we hebben het over bulten waarbij het pus over mijn kin liep. Uurtje na het douchen was het alsof ik een fles frituurvet over mijn huid had gelopen. Zo erg waren mijn hormonen uit balans... nooit meer menstruatie gehad daarna.

Geen probleem voor mij om het zelf te betalen, daar ging ik ook vanuit, maar ik wil niet bij een kwakzalver terecht komen. Ik hoopte op een aanbeveling van iemand, iemand met een soortgelijk probleem en een goede ervaring met een arts.
Ik ben vorige keer maar weer aan de pil gegaan, in de veronderstelling dat er echt niets aan te doen was en dat ik maar een pillenkuurtje moest gaan doen als ik zwanger wilde worden. Ik geloof er gewoon niet in. pcos is een disbalans met een reden, die ontstaat er niet zomaar want ik heb als jong meisje gewoon normaal netjes iedere maand gemenstrueerd. Ik wil gewoon een dokter die uitzoekt waardoor die disbalans veroorzaakt wordt en me erbij helpt het weg te krijgen.

Misschien gebeurt er dit keer wel helemaal niets als ik stop met de pil, dat zou fantastisch zijn! Maar zelfs met mercilon spookt mijn huid behoorlijk, dus daar heb ik niet zoveel vertrouwen in..
Ik ben zelf ook sinds een jaar of 2 met de pil gestopt en heb nog steeds puistjes.

Baal er wel van hoor, maar gelukkig niet altijd even veel, vooral in de 2e helft van mijn cyclus.

Bij mij heeft het geholpen om gezond te eten, en elke avond mijn gezicht alleen schoon te maken met water.

Het is niet weggegaan, maar het zal wel bij me horen denk ik..

Ik ben overigens 28.

Ik hoop dat je een arts kan vinden die je kan helpen, lijkt mij ook wel wat om eens te weten of m'n hormonen in balans zijn
quote:milasun schreef op 06 januari 2014 @ 18:32:

Ik ben zelf ook sinds een jaar of 2 met de pil gestopt en heb nog steeds puistjes.

Baal er wel van hoor, maar gelukkig niet altijd even veel, vooral in de 2e helft van mijn cyclus.

Bij mij heeft het geholpen om gezond te eten, en elke avond mijn gezicht alleen schoon te maken met water.

Het is niet weggegaan, maar het zal wel bij me horen denk ik..

Ik ben overigens 28.

Ik hoop dat je een arts kan vinden die je kan helpen, lijkt mij ook wel wat om eens te weten of m'n hormonen in balans zijn

Ja precies, ik heb dat dus ook. Ik ben dan nog 'maar' 23, maar ik heb wel zo'n vermoeden dat ik genetisch belast ben. Mijn vader heeft nog steeds regelmatig lekkere bulten op zijn rug staan... De beste man is 56.

Menstrueer jij wel gewoon regelmatig enzo? Je zou eens kunnen googlen daarop, maar dan wel in Engelse termen. Die acne forums zijn doorgaans Amerikaans. Ik vind acne org erg informatief. Voorheen dacht ik dus gewoon dat ik gedoemd was met die acne, maar de meeste vrouwen met acne hebben ergens een hormonale balans zitten. Pas als er nergens een disbalans zit, ben je extreem gevoelig voor (meestal) testosteron. Ik had in mijn puberteit al een behoorlijk vette huid en veel puisten, dus ik ga er wel vanuit dat ik sowieso gevoelig ben voor testosteron en hormonen. Je schijnt dus via een hormoontest een compleet beeld te kunnen krijgen van welke hormonen (echt heel veel) er uit balans zijn. Zij noemen dat een Saliva test. Bij vrouwen is er meestal sprake van oestrogeendominantie (oestrogeen en progesteron zijn uit balans) of androgeendominantie (androgenen zijn verhoogd). Uiteraard zijn er ook allerlei combinaties mogelijk. Ik heb best veel geleerd op de volgende blogs, misschien heb jij er ook wat aan:

acneeinstein

the love vitamin

high on clear skin

Geeft me wel hoop dat er iets aan te doen is! Ik bedoel, als mijn acne aan een 'lichte' pil wel gaat, dan zou dat zonder ook moeten kunnen toch? Ik ga denk ik binnenkort maar eens op dat hormoonfactor forum vragen of ze een niet-commerciele arts kunnen aanraden die geen wachttijd van 11 maanden heeft... :D
Wat mij trouwens wel echt helpt in mijn 'onzekerheid', is dat ik in de tijd dat mijn acne echt zo erg was best goede make-up skills heb ontwikkeld. Ik kan echt de ergste lelijke puisten onzichtbaar toveren en dat is best een opluchting. Vandaag zag mijn huid er prima uit, dus dan doe ik ook net zo goed niets op. Het is alleen maar dat ik er niet hoef uit te zien als een puistenkop...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven