Gezondheid alle pijlers

Vitamine D tekort - lijkt of het 'weglekt'

11-01-2014 15:31 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Omdat ik steeds zo moe was heb ik in zomer van 2013 bloed laten prikken en daar is uit gekomen dat ik een flink vitamine D tekort had; 31 nmol/l.

De huisarts heeft me toen een soort stootkuur voorgeschreven: colecalciferol drank van 3x 25.000 IE/ml. Dat gebruik je dan 1x per maand.

Ik ben in augustus gestart en begin oktober heb ik het dus de laatste keer gebruikt.

Het hielp enorm: de omslag was voor mezelf en m'n omgeving echt verbijsterend. Fantastisch zo fit als ik me voelde! Wat een verschil.

De laatste tijd kwam de vermoeidheid weer terug en m'n partner zei: moet jij je vitamine D niet weer eens laten controleren?

En jawel, bleek ook nu nog/weer veel te laag: 41 nmol/l.

Ik sprak de huisarts via de telefoon en hij klonk ook wel verbaasd. Hij schreef weer zo'n kuur voor. Woensdag 1ste keer genomen dus nog even wachten tot het weer werkt..

Maar wat ik me nu wel zit af te vragen: waar is al die vitamine D (3x25.000 IE) gebleven?

Als ik het goed omreken heb ik voor 375 dagen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid gehad...

En er zijn nog geen 180 dagen gepasseerd sinds de eerste dosis.

Het lijkt wel of het ergens 'weglekt'.

Klinkt misschien gek, maar met mijn lekenvisie lijkt het daar wel op.

Heeft iemand enig idee of dat kan en hoe dat dan zou kunnen komen?

Ik ga maandag de huisarts mailen (zag dat dat via hun website kan). Maar misschien roept er hier wel iemand 'tuurlijk niet joh, dat zit zus of zo'

Hoef ik mezelf niet voor aap te zetten :-D

O ja, ik snap an sich wel dat ik een vitamine D gebrek heb: ik heb een hele witte huid die snel verbrand kom dus bijna nooit onbeschermd in de zon.

Dank alvast voor het lezen en meedenken!
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
quote:ceetie schreef op 12 januari 2014 @ 23:46:

[...]

Oke, dan heeft jouw vermoeidheid een duidelijke oorzaak.

Lastig lijkt me!

Inmiddels ben ik het gewend en weet ik dat ik meer moet rusten dan anderen. Maar als tiener was het wel lastig omdat ik bij het uitgaan om 1 uur indutte op de barkruk. Haha. En waarom was ik dan zo moe terwijl vriendinnen heel lang doorhaalden? En waarom sliep ik dan met gemak een gat in de dag (tot vier uur slapen was heel normaal)? Toen had ik nog geen diagnose en nog geen flauw idee dat ik iets had. Nu is alles op zn plek gevallen en ben ik nu eenmaal zo. Achteraf gezien pas je je ongemerkt aan je lichaam aan. En nu vallen me bepaalde zaken op omdat ik nu weet wat ik heb.

Het lijkt me lastiger als je opeens vermoeid bent door pfeiffer of een vitaminegebrek bijv.
quote:Wapiti schreef op 13 januari 2014 @ 09:52:

[...]

Yep! Je gaat door voor de ijskast! Ik ga wel door voor de splints
quote:noell schreef op 11 januari 2014 @ 17:17:

Ik slik iedere dag 5000 IU. Mijn waarde is 70, prima dus.

70 nmol/L is echt aan de lage kant, in sommige ziekenhuizen kwalificeren ze dat als een tekort. Beter is het om bovend e 80 te zitten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D
Overal zie je verschillende waardes staan en ook allemaal verschillende dagdoseringen.

Ik denk dat je voor jezelf moet uitvinden welke dosering voor jou werkt om ervoor te zorgen dat je waardes niet zakken.

Zelf zit ik aan een dagelijkse dosering van 2400 IE / 60 mcg per dag.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:nina1966 schreef op 13 januari 2014 @ 09:59:

[...]

Ik ga wel door voor de splints Splint (wijsvinger) en duimorthese heb ik voor je in de aanbieding (te leen)! Heb ze gelukkig al een tijdje niet gebruikt. Dus als je wil haha! Op welke manier ben jij bekend met eds?
quote:Miss.Innuendo schreef op 13 januari 2014 @ 10:10:

Overal zie je verschillende waardes staan en ook allemaal verschillende dagdoseringen.

Ik denk dat je voor jezelf moet uitvinden welke dosering voor jou werkt om ervoor te zorgen dat je waardes niet zakken.

Zelf zit ik aan een dagelijkse dosering van 2400 IE / 60 mcg per dag.Maar is dat niet aan de arts om dit voor jou uit te vogelen? (Mss bedoel je dat ook.) Ik zou dit niet zelf uitvinden...
quote:Wapiti schreef op 13 januari 2014 @ 10:13:

[...]

Maar is dat niet aan de arts om dit voor jou uit te vogelen? (Mss bedoel je dat ook.) Ik zou dit niet zelf uitvinden...

Jazeker, dat bedoel ik ook.

Ik weet wat mijn waarde is omdat de dokter bloedonderzoek heeft laten doen. En ik weet inmiddels bij welke dosering mijn waarde op niveau blijft. En dat weet ik dus doordat ik regelmatig mijn waarde heb laten checken.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Om je vitamine D tekort op te lossen, moet je eerst je magnesium waarde weten. Een magnesiumtekort kan ervoor zorgen dat je vitamine D niet goed kan worden opgehoogd. Zo een 60% van de bevolking kampt met een magnesium tekort.

Vitamine D opname problemen

Van de andere kant is het ook zo dat de inname van vitamine D de bloedspiegels van deze vitamine niet verhogen bij hen die een magnesiumgebrek hebben. In veel gevallen denken dan de de persoon in kwestie en de behandelend arts dat er sprake is van een ‘opname’ probleem. Het ontbreken van de kennis over de rol van magnesium kan dan onderstaande gevolgen hebben, zoals:

veel angst dat er een onderliggend ernstig medisch probleem bestaat.

inname van onnodig hoge doseringen vitamine D waardoor het magnesiumtekort alleen maar erger wordt.

grote bedragen worden geïnvesteerd in nutteloze medische onderzoeken naar de oorzaak van het ‘opname’ probleem.

het magnesiumtekort wordt niet gevonden omdat het magnesiumgehalte in het bloed geen maat is voor het al dan niet bestaan van een magnesiumtekort.

Hierdoor houden mensen ook een tekort aan vitamine D, en geloven ze dat ze overgevoelig zijn voor vitamine D. Dit wordt versterkt door therapeuten en websites die niet op de hoogte zijn van het verband tussen vitamine D en magnesium. Voedingsstoffen werken in een nauw verband met elkaar, en het komt dan ook nauwelijks voor dat iemand een tekort heeft aan slechts één nutriënt. Terwijl het testen van vitamine D spiegels in het bloed steeds vaker voorkomt, en dat vaak leidt tot het voorschrijven van hoge doses vitamine D zonder daarbij rekening te houden met de behoefte aan andere stoffen. Dit geldt dus met name voor magnesium.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven