Gezondheid alle pijlers

HPV-virus vaccinatie?

21-01-2014 16:35 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
De brief lag op de mat vandaag, oudste krijgt binnenkort een oproep voor de HPV-vaccinatie. Ik ben moeder van 2 meiden en wist natuurlijk dat dit eraan zat te komen. Ooit eens een documentaire gezien en er al eens over gelezen. Maar nooit de keus gemaakt, want het was nog een ver-van-mijn-bed-show. Maar nu niet meer.

En ik weet het echt niet. Ik lees op sites alle voors en tegens, en denk dan dat ik het niet ga doen. Maar als ik dan denk aan mij kind wat later misschien baarmoederhalskanker krijgt "omdat ik ze niet heb laten enten..." De schuldgevoelens rijzen alweer de pan uit.

Mijn dochter boeit het overigens niet en ik probeer er met haar over te praten maar ze heeft geen idee. Heb haar de toegestuurde folder gegeven maar ze leest hem door en zegt vervolgens:"Beslis jij maar."

Mede-meiden-moeders, welke keus hebben jullie gemaakt en waarom?
Ik ga van de week er nog eens goed voor zitten met dochter en alle voors en tegens uitleggen. Ook het feit dat we kunnen wachten. Als we er samen niet uitkomen ga ik misschien een afspraak met de huisarts.

Overigens neig ik nu, na het lezen van alle info naar niet vaccineren. De schijnveiligheid, controles die er al zijn, geen resultaten op de langere termijn bekend....
quote:lilalinda schreef op 21 januari 2014 @ 18:19:

Wij, dochter en ik, hebben al voor die keuze gestaan en na opnemen van informatie hardgronding de prik gehaald.Hier ook.
Wat zijn in hemelsnaam de nadelen aan het inenten (niet enten, dat doe je met bomen) tegen HPV.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik zou voor inenting gaan.

Het is waar dat de inenting niet baarmoederhalskanker voorkomt, maar de kans wel drastisch verlaagd.

Naar mijn weten is één van de redenen dat de werking is vastgesteld op 4,5 jaar, het feit dat lange termijn onderzoek op grote schaal nog niet mogelijk is geweest omdat het bevolkingsonderzoek nog niet zo lang loopt. Zonder data geen onderzoek en kunnen ze weinig zeggen over de duur van de bescherming.

De schijnveiligheid, ja er blijft altijd een kans dat er baarmoederhalskanker ontstaat, de kans is weliswaar kleiner maar hij is er wel. Je kiest er zelf voor om geen uitstrijkjes te laten doen.

Het virus zelf HPV kan naast Cervix carcinomen nog andere geslachtsgerelateerde kankers veroorzaken, deze zijn onbekender maar zeker niet minder gevaarlijk.

Mijn mening, ga zeker voor die prikken.
anoniem_192394 wijzigde dit bericht op 21-01-2014 22:45
Reden: typfoutjes
% gewijzigd
quote:femke_leest schreef op 21 januari 2014 @ 20:35:

[...]

Ik ga er, zoals ik zei, ook zeker niet vanuit dat gelovigen niet vreemdgaan. Maar ze gaan niet genoeg vreemd om het HPV-virus zodanig te laten rondgaan dat de meerderheid van de mensen het oploopt, zoals in westerse culturen. Precieze cijfers weet ik niet uit mijn hoofd, maar ik weet wel dat het verschil zodanig was dat het in mijn project (tijdens mijn studie) een aparte groep met extreem laag risico was.

En wat betreft niet-gelovige stellen zonder exen: daar zijn er nog genoeg van. Een bepaald deel van de mensen doet aan one night stands, een deel heeft enkele partners tijdens het leven, een deel is wederzijds elkaars eerste en enige en een kleine groep heeft nooit seks. Op basis hiervan hebben we in mijn werkgroep risicogroepen bepaald (maar dat had te maken met de kans op vals-positieve uitslagen bij het bevolkingsonderzoek en niet met vaccineren).

Wat een complete onzin vertel je hier. Alsof HPV niet voorkomt bij gelovigen of lslamieten. Dat is gewoon neit waar. 80% van de volwassenen is besmet met HPV. Hoe eerder je de besmetting opdoet hoe groter de kans dat je afwijkingen ontwikkelt. Daarom is het zo belangrijk jonge meiden vroeg te vaccineren.

Maagd zijn heeft helemaal niks met HPV besmetting te maken, het is nl. geen SOA. Een besmette hand in de schaamstreek is voldoende om iemand te besmetten. Die besmette hand kan ook van jezelf zijn.

Er zijn geen goede redenen om die vaccinatie af te wijzen, behalve idiote complottheorieen die veel te serieus worden genomen. Er zijn wel heel goede redenen om het wel te doen. Zelfs als het vaccin niet levenslang werkt (wat nog niet bekend is) dan is ieder jaar dat een jonge meid HPV vrij blijft al enorme winst, want minder kans op kanker.
quote:boebezoebe schreef op 21 januari 2014 @ 22:36:

Wat zijn in hemelsnaam de nadelen aan het inenten (niet enten, dat doe je met bomen) tegen HPV.

Een pijnlijke arm.

Een kans van een op de miljard dat je een koortstuip krijgt die je fataal kan worden.
quote:Supersas09 schreef op 21 januari 2014 @ 22:20:

Ik ga van de week er nog eens goed voor zitten met dochter en alle voors en tegens uitleggen. Ook het feit dat we kunnen wachten. Als we er samen niet uitkomen ga ik misschien een afspraak met de huisarts.

Overigens neig ik nu, na het lezen van alle info naar niet vaccineren. De schijnveiligheid, controles die er al zijn, geen resultaten op de langere termijn bekend....Niet gaan janken als je dochter over 20 jaar baarmoederhalskanker heeft.
quote:boebezoebe schreef op 21 januari 2014 @ 22:36:

Scheinveiligheid en de risico's, die zijn niet duidelijk.

Daarbij is het gewoon niet nodig.
quote:markovic schreef op 21 januari 2014 @ 22:52:

[...]

Niet gaan janken als je dochter over 20 jaar baarmoederhalskanker heeft.Kijk, jij doet hetzelfde als de farmaceutische industrie en verzekeringsverkopers. Angst zaaien. Inspelen op schuldgevoel. Ouders om de oren slaan met wat er allemaal kan gebeuren met hun kind. Van luieruitslag tot baarmoederhalskanker.
quote:whopper schreef op 21 januari 2014 @ 22:52:

[...]

Scheinveiligheid en de risico's, die zijn niet duidelijk.

Daarbij is het gewoon niet nodig.Welke risico's? ZIjn er massaal jonge meiden ziek geworden en doodgegaan die gevaccineerd zijn. Welke schijnveiligheid? Je vermindert de kans op kanker drastisch.
quote:whopper schreef op 21 januari 2014 @ 22:55:

[...]

Kijk, jij doet hetzelfde als de farmaceutische industrie en verzekeringsverkopers. Angst zaaien. Inspelen op schuldgevoel. Ouders om de oren slaan met wat er allemaal kan gebeuren met hun kind. Van luieruitslag tot baarmoederhalskanker.Aha, een echte complotdenker. Heb je ook een aluhoedje op?
Ach welnee. Laat je toch niet zo bang maken.

En trouwens, waarom mag je niet janken als je dochter kanker krijgt? Heb je na een verkeerde beslissing geen recht meer op verdriet? Wat een larie zeg.
quote:markovic schreef op 21 januari 2014 @ 22:57:

[...]

Aha, een echte complotdenker. Heb je ook een aluhoedje op?Nee hoor, ik denk logisch na en laat me niet gek maken. Maar een alu hoedje zou me best staan. Ik kan een hoop hebben
Er zijn ook nog steeds groepen die zo denken over de standaard kindervaccinaties... en banger zijn voor het 1 op de miljard risico dan voor de daadwerkelijke ziekte
quote:whopper schreef op 21 januari 2014 @ 22:58:

Ach welnee. Laat je toch niet zo bang maken.

En trouwens, waarom mag je niet janken als je dochter kanker krijgt? Heb je na een verkeerde beslissing geen recht meer op verdriet? Wat een larie zeg.Ik laat me helemaal niet bang maken. Ik ben blij dat we tegenwoordig zover zijn met de medische wetenschap dat we heel veel ziekten kunnen voorkomen, waar vroeger mensen aan dood gingen, gehandicapt van werden etc.
quote:elninjoo schreef op 21 januari 2014 @ 22:59:

Er zijn ook nog steeds groepen die zo denken over de standaard kindervaccinaties... en banger zijn voor het 1 op de miljard risico dan voor de daadwerkelijke ziekteHet is een kwestie van kijken wat de risico's zijn. Ik ben niet tegen vaccineren. Net zoals ik niet tegen verzekeren ben.
quote:elninjoo schreef op 21 januari 2014 @ 22:59:

Er zijn ook nog steeds groepen die zo denken over de standaard kindervaccinaties... en banger zijn voor het 1 op de miljard risico dan voor de daadwerkelijke ziekteMisschien beter dat die zich niet inenten. Dan worden de dommen onder ons vanzelf uitgeselecteerd. :-)
quote:whopper schreef op 21 januari 2014 @ 23:01:

[...]

Het is een kwestie van de risico's zijn. Ik ben niet tegen vaccineren. Net zoals ik niet tegen verzekeren ben.En jij weet zeker alles van de risico's, mevrouw de dokter.
quote:markovic schreef op 21 januari 2014 @ 23:01:

[...]

Misschien beter dat die zich niet inenten. Dan worden de dommen onder ons vanzelf uitgeselecteerd. :-)Ah, ben je er zo eentje. Hebben ze daar nog niets tegen ontwikkeld? Jeez wat een nare opmerking
quote:markovic schreef op 21 januari 2014 @ 23:02:

[...]

En jij weet zeker alles van de risico's, mevrouw de dokter.Oh maar ik ben geen dokter hoor, ik heb alleen veel gelezen hierover en nergens resultaten gezien van ouder dan vijf jaar. We weten dus niet wat de risico's zijn.
quote:whopper schreef op 21 januari 2014 @ 23:03:

[...]

Ah, ben je er zo eentje. Hebben ze daar nog niets tegen ontwikkeld? Jeez wat een nare opmerking

Vond hem zelf wel grappig.

In ieder geval hou ik niemand met bangmaakverhaaltjes af van vaccinaties en ben ik in ieder geval dus niet medeverantwoordelijk voor de gevolgen van de ziekten die ze krijgen die voorkomen hadden kunnen worden.
quote:whopper schreef op 21 januari 2014 @ 23:05:

[...]

Oh maar ik ben geen dokter hoor, ik heb alleen veel gelezen hierover en nergens resultaten gezien van ouder dan vijf jaar. We weten dus niet wat de risico's zijn.Ah, je hebt een beetje gegoogled. Weet van klok noch klepel, hoed noch rand, maar matigt je wel een mening aan.
quote:gelderka schreef op 21 januari 2014 @ 23:03:

[...]

Dus jij bent ook niet ingeënt tegen mazelen, polio, tetanus, difterie?

En je kinderen ook niet?

Je kans op besmetting met het virus neemt met 99% af.

Baarmoederhalskanker wordt in 70% van de gevallen door dit virus veroorzaakt.

Dus even snel rekenen... je kans op deze ziekte neemt met 70% af.

Maar jij zegt 'er blijft nog 30% over, dus dat is schijnveiligheid, dus geef mij die 70% er ook maar bij'.

70% afname is geen 'schijn'. Dat is fors.

En de risico's zijn ook nogal duidelijk:

Risico op bijwerkingen: Een pijnlijke arm.

Ernstiger bijwerkingen: Veel lawaai, maar geen concrete gevallen.

Baarmoederhalskanker: Elk jaar gaan alle vrouwen in de loterij. En elk jaar wordt er geloot en zijn er 170 op wiens lot deze ziekte valt. Elk jaar.

Oh maar dan lees je niet goed hoor. Je kunt beter vragen : 'ben jij wel ingeënt?' dan 'dus jij bent.....?'

Want je doet een aanname. Die niet juist is
quote:whopper schreef op 21 januari 2014 @ 23:05:

[...]

Oh maar ik ben geen dokter hoor, ik heb alleen veel gelezen hierover en nergens resultaten gezien van ouder dan vijf jaar. We weten dus niet wat de risico's zijn.Die zeldzame risico's treden toch alleen op vlak na 't geven van 'n vaccinatie? (ook bij kinderziektes, griepprik, reisvaccinaties) Na 5 jaar kun je er geen onhoudbare koortsstuip meer van krijgen lijkt me...
quote:markovic schreef op 21 januari 2014 @ 23:07:

[...]

Ah, je hebt een beetje gegoogled. Weet van klok noch klepel, hoed noch rand, maar matigt je wel een mening aan.Weer een aanname. Meerdere zelfs. En ik heb een mening. Jij toch ook? Of matig ik hem me aan,en heb jij m gewoon?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven