Geld & Recht alle pijlers

Vragen belastingaangifte 2014

23-01-2014 17:45 22 berichten
We zitten alweer een paar weken in 2014 en binnenkort weer de belastingaangifte doen.

Ik kon mij vaag herinneren dat er elk jaar een topic is waar je je vragen kwijt kan omtrent de aangifte, aftrekposten etc etc. Komt ie nog?

Anyway, heb nu een paar vragen en hopelijk weet iemand hier het antwoord op. Ik heb al geGoogled, maar word er niet veel wijzer van en vind het vaak best lastig te begrijpen.

1. Specifieke zorgkosten kunnen afgetrokken worden. Nu slik ik bv voorgeschreven medicijnen en heb ik ook een diëtist bezocht. Deze heb ik eerst zelf moeten betalen vanwege het eigen risico (heb geen extra eigen risico) Kan ik deze bedragen aftrekken?

2. Als het antwoord op vraag 1 ja is, kan ik dit nog doen voor de voorgaande jaren? Heb toen ook al belastingaangifte gedaan, maar toen alleen de kosten afgetrokken die ik kwijt was na het betalen van het eigen risico.

Hoe gaat dat in zijn werk en is het een vervelend en lang klusje?

Voel je verder vrij om je vragen mbt belastingaangifte hier neer te plempen!
Alle reacties Link kopieren
1. Nee, kosten zijn niet aftrekbaar die onder het verplicht eigen risico vallen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
1. Nee, kosten zijn niet aftrekbaar die onder het verplicht eigen risico vallen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee, de kosten die onder eigen risico vallen kun je niet aftrekken. Eigenlijk alle kosten die onder de zorgverzekering vallen of kunnen vallen (aanvullend pakket) zijn niet aftrekbaar.

Dus als je bijv. een gehoorapparaat koopt en daarvan wordt 100 euro vergoed door de zorgverzekeraar, kun je de overige kosten aftrekken. Reiskosten van en naar het ziekenhuis kun je wel aftrekken.
Sorry voor de echo
viva-amber

Maar wel correct en zeker duidelijk zo.
Ik dacht al, heb ik iets gezegd wat niet zo aardig was

Maar balen, want ik krijg ook geen tegemoetkoming hierin van het CAK. Dus zodra ik mijn eigen risico betaald heb, kan ik dus de kosten die daarboven op komen ook niet aftrekken?

Voel mij soms zo'n belasting n00b
Je bent een jaar te vroeg.
quote:viva-amber schreef op 23 januari 2014 @ 17:56:

Sorry voor de echoDat zijn we inmiddels wel gewend. Rare telefoon?
Een jaar te vroeg? Voor de tegemoetkoming van het CAK. Ik slik die medicijnen al 10 jaar....Volgens mij een redelijk veelvoorkomend probleem zelfs, snap dus ook niet waarom ik het niet krijg

Iemand een antwoord op de vraag: Dus zodra ik mijn eigen risico betaald heb, kan ik dus de kosten die daarboven op komen ook niet aftrekken?

En ongeacht of het ja of nee is, ik baal als een stekker want elk jaar weer ben ik mijn eigen risico kwijt
Lovestar, als het goed is, staan hier de antwoorden op je vragen: http://www.belastingdiens ... heid/aftrek_ziektekosten/

Als ik het snel bekijk, dan zijn de kosten die je hebt gemaakt voor je medicijnen die buiten het eigen risico vallen aftrekbaar. Dus niet wat binnen je eigen risico viel, maar wel kosten daarboven op. En als je anders dan je eigen risico geen kosten hebt gehad, valt er niks af te trekken, volgens mij.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
En je bent een jaar te vroeg omdat je nu aangifte gaat doen over 2013. Maar dat is een beetje een flauwe opmerking.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Ohw....Zo flauw dus dat ik de grap niet begreep

Thanks voor de opheldering! Balen dat het zo in elkaar zit. Ik ben elk jaar mijn volledig risico kwijt en ik zie er nu dus niets van terug in de vorm van belastingteruggave en/of een tegemoetkoming van het CAK. Nu is dat geen ramp als je een prima inkomen heb, maar die heb ik dus niet.

Ik ben niet zo goed van de politieke ontwikkelingen en kijk weinig nieuws, maar is dit de discussie die gaat over hoe met name de mensen met een laag inkomen steeds moeilijker krijgen?

Ik bedoel, mijn inkomen is niet hoog, ben veel geld kwijt aan ziektekosten, maar krijg er niets voor terug
quote:ClaudeFiolle schreef op 24 januari 2014 @ 10:51:

En je bent een jaar te vroeg omdat je nu aangifte gaat doen over 2013. Maar dat is een beetje een flauwe opmerking.Maar lovestar leert wel weer iets over belastingaangifte.
Ehm, ik bedoel natuurlijk dat ik straks de aangifte moet doen over 2013 (natuurlijk )
quote:Lovestar schreef op 24 januari 2014 @ 10:43:

Een jaar te vroeg? Voor de tegemoetkoming van het CAK. Ik slik die medicijnen al 10 jaar....Volgens mij een redelijk veelvoorkomend probleem zelfs, snap dus ook niet waarom ik het niet krijg

Iemand een antwoord op de vraag: Dus zodra ik mijn eigen risico betaald heb, kan ik dus de kosten die daarboven op komen ook niet aftrekken?

En ongeacht of het ja of nee is, ik baal als een stekker want elk jaar weer ben ik mijn eigen risico kwijt

Ja, dat kan wel. Voorbeeld: medicijn wordt voorgeschreven door de arts en wordt maar deels vergoed, dan mag je dat deel wat niet vergoedt wordt wel opvoeren.

De regeling van het CAK gaat er trouwens uit.
Pff jeetje, serieus? Ik hoor her en der dat mensen die tegemoetkoming echt "nodig" hebben. Jeetje, relativeert wel weer een hoop.

Ik bedoel specifiek dat mijn medicijn vanuit de basisverzekering vergoedt wordt, maar dan moet ik eerst mijn eigen risico opmaken. Maar heb nu begrepen dat niks van wat uit de basisverzekering vergoedt wordt, ik mag aftrekken
quote:Lovestar schreef op 24 januari 2014 @ 18:12:

Pff jeetje, serieus? Ik hoor her en der dat mensen die tegemoetkoming echt "nodig" hebben. Jeetje, relativeert wel weer een hoop.

Ik bedoel specifiek dat mijn medicijn vanuit de basisverzekering vergoedt wordt, maar dan moet ik eerst mijn eigen risico opmaken. Maar heb nu begrepen dat niks van wat uit de basisverzekering vergoedt wordt, ik mag aftrekken

Nee, dan heb je niet goed gelezen.

Alleen de kosten van medicijnen die door een arts zijn voorgeschreven, zijn aftrekbaar. Het moeten medicijnen zijn die door Nederlandse artsen als medicijn worden beschouwd. Dit kunnen ook homeopathische medicijnen zijn.

Maar je mag niet je eigen risico aftrekken. Maar wel alle overige kosten die je moet maken omdat een medicijn bijvoorbeeld maar gedeeltelijk vergoedt wordt.

Ik ben blij dat die CAK-regeling eruit gaat, voor een groot deel komt hij bij de verkeerde mensen terecht. Dat is ook de reden dat de regeling afgeschaft gaat worden.
De 'CAK-regeling' is ingevoerd in 2009, het jaar dat de ziektekostenaftrek versoberde en de premies niet langer voor aftrek in aanmerking kwamen. Opgegeven reden voor deze versobering was juist dat de ziektekostenaftrek bij de verkeerde mensen terecht kwam. (Rijke) gezonde mensen die een Armani-bril in aftrek namen waren hier het schoolvoorbeeld van.

De afschaffing van de tegemoetkoming en de CER moet worden gecompenseerd door de gemeenten die een deel van van de AWBZ overnemen (in 2015) en doelgerichter het beschikbare geld zouden kunnen besteden.

De algemene tegemoetkoming en de Compensatie eigen risico (CER) worden afgeschaft. Deze tegemoetkomingen worden in resp. december en september uitgekeerd en betreffen het voorafgaande jaar. Dit jaar worden deze tegemoetkomingen in december 2014 dus voor de laatste keer uitgekeerd (betreft 2013)

Eveneens wordt de korting WTCG afgeschaft. Deze korting bedraagt voor Zorg met Verblijf 8% (65+) of 16% (65-) Voor zorg zonder verblijf, zeg maar de thuishulp, of als er een eigen WMO-bijdrage scootmobiel o.i.d. moet worden betaald is deze korting 33%. (deze laatste korting m.i.v. 2015 afgeschaft)

Deze te betalen inkomensafhankelijke Eigen Bijdrage voor thuishulp aan het CAK wordt dus in de meeste situaties nogal opgehoogd. Als er nu ¤ 60 per 4 weken moet worden betaald wordt dat door de korting ¤ 40. Vanaf 2015 is er dus in dit voorbeeld ¤ 60 te betalen.

Wie op de valreep wil zien of er recht is op de algemene tegemoetkoming kan de testwtcg invullen. Deze test geeft een aardige indicatie of er recht bestaat op de algemene tegemoetkoming. 2% van degenen die recht hebben op deze automatisch verstrekte tegemoetkomingen krijgen deze niet, omdat er iets in het systeem fout gaat. De algemene tegemoetkoming en de CER zijn overigens niet gekoppeld aan elkaar. Sommige krijgen ze allebei, andere 1 van de 2. Lees: hier en lees hier
Ik had het wel begrepen Bootje, alleen zelf niet goed/handig verwoord

Ik geloof dat best hoor, dat veel mensen hem krijgen die het niet hoeven/horen te krijgen. Het maakt voor mij niet uit, want ik kreeg hem toch niet en op de 1 of andere manier krijg ik ook niet het idee dat ik hem ooit nog krijg...

Thanks Fisbel voor je komt hier! Ik ken je van je nuttige en deskundige bijdrage met dergelijke vraagstukken.

Ik heb net de test of ik in aanmerking kom voor de wtcg met mijn medicijn, maar helaas nog steeds niet. Bummer, want ik ben elk jaar wel mijn eigen risico aan kwijt. Weet jij (of iemand anders) of dit "pech" is of ik ergens iets van een tegemoetkoming hierin kan krijgen. Of moet ik de plannen afwachten omtrent de wmo?
Nee, daar bestaat geen toelage voor. Dat is een beetje de pech van het leven, tegenwoordig is het normaal dat een deel van je medische kosten zelf betaalt dmv het eigen risico. Voor sommige mensen pakt dat vervelend uit en een deel van de mensen wordt daar een stukje voor gecompenseerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven