Gezondheid alle pijlers

Wie o wie kan me helpen?

23-01-2014 19:55 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben een van de vele meelezers op dit forum, ik post zelf nooit iets, tot nu dan.

Ik heb een dochter van 16 jaar die al 3 jaar last heeft van ernstige hoofdpijn. dit heeft ze constant, dag en nacht. Soms is het iets minder maar de hoofdpijn gaat nooit weg.

Vorig jaar had ze meer dan 200 verzuimuren op school, nu ze in haar examenjaar zit kan ze dit natuurlijk niet gebruiken.

na vele bezoekjes bij de huisarts, bloedonderzoek, bloeddruk meten e.d is ze uiteindelijk doorgestuurd naar het ziekenhuis, dit was in September 2012. Ze hebben haar daar een week ter observatie gehouden en een onderzoek gedaan naar chronische hyperventilatie. Hieruit bleek dat ze dit dus inderdaad heeft. "Verkeerde ademhaling" was de conclusie. Hiervoor kreeg ze therapie voor een betere ademhaling. Dit heeft haar niet van haar hoofdpijn afgeholpen. Weer naar de huisarts, doorgestuurd naar de neuroloog, E.E.G en CT scan gehad en later nog een MRI scan. hieruit kwam niets. Het zal wel psychisch zijn zeggen ze dan, ze kunnen tenslotte niets vinden. Van de neurologe krijgt ze NORTRILEN 25 mg voorgeschreven, een antidepressivum. Dit helpt niet, dosis wordt verhoogd, buiten extra klachten door de bijwerkingen doet het helemaal niets voor haar.

"Leer er maar mee leven" is tenslotte het antwoord.

Na weer een nieuw bezoekje aan de huisarts is ze doorgestuurd naar een psychologe, misschien lag daar het probleem. Ook daar kwam niets uit.

In april 2013 hoor ik op een ochtend ineens een hele harde knal en vervolgens blijft het bonken, ik ren naar boven en zie mijn dochter op de grond liggen schokken, ze is buiten kennis en er staat schuim op haar mond, haar ogen zijn open maar helemaal weggedraaid. We bellen direct 112 en een ambulance komt. Na enkele minuten komt ze bij maar is nog steeds verward en versufd, ze kan zich hier later ook niets van herinneren. In het ziekenhuis hebben we eerst ruim een uur moeten wachten nadat de verpleegkundige de neurologe ging halen. Ik had eigenlijk gehoopt dat ze meteen een CT scan zouden maken omdat, na zo'n zware aanval (volgens ambulancebroeders), er meestal nog restactiviteit in de hersenen kan zitten waardoor ze kunnen zien of dit een epileptische aanval is geweest (volgens huisarts en ambulancebroeders zeer waarschijnlijk). In het ziekenhuis hebben ze niets gedaan, ze mocht weer naar huis. De hoofdpijn is in de maanden erna, tot heden, niet minder geworden. De huisarts wilde een ander medicijn proberen, "AMITRIPTYLINE HCI 10 mg, wederom een antidepressivum. Volgens de huisarts werkt dit in een lage dosering ook tegen hoofdpijn. Dit werkte ook niet, dus vandaag weer een nieuw medicijn gekregen, dit keer PAROXETINE 10 mg. Nu heb ik dit eens opgezocht op internet, maar ik lees dat dit medicijn, weer een antidepressivum, niet tegen hoofdpijn is maar tegen o.a angstaanvallen, die ze niet heeft. Ik wil haar dit nu niet geven omdat ik denk dat dit ook niet gaat werken, buiten dat zeiden ze bij de apotheek dat dit medicijn niet gegeven mag worden aan jongeren onder de 18, maar nadat ze belde naar de huisarts om dit te na te vragen, hebben we het toch meegekregen. Ik wil mij dochter niet volstoppen met antidepressiva, als dit niet het gewenste effect heeft, en depressief is ze zeker niet. Al worden we dat langzamerhand wel zo.

Ik ben de wanhoop inmiddels nabij, en ik hoop dat er misschien mensen zijn die ook zoiets dergelijks hebben meegemaakt en WEL van hun hoofdpijn afgekomen zijn.

Mijn dochters social life staat op een lag pitje, ze gaat nooit uit en is buiten school om bijna altijd thuis en ligt veel op bed. Ze heeft wel veel vriendinnen en heeft lol in haar leven, alleen die hoofdpijn belemmert haar overall in.

Sorry voor dit lange epistel.

Groetjes suikerhartje45
Ik zou braaf alles doen wat de dokter zegt; des te welwillender blijft hij tegenover jullie staan. Want de dokter wil óók graag serieus worden genomen; het is maar een mens die waardering wil.

Dus bouw een goede verstandhouding op met je arts, des te meer moeite hij voor jullie gaat doen. Helaas heb je nu niet veel andere opties. Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.
Hallo Suikerhartje,

Wat ontzettend vervelend en lastig voor je dochter en jou.

Wellicht een verkeerde houding zoals Suzannesuus zegt?

Zelf heb ik daar in mijn puberteit ook last van gehad.

Schouders opgetrokken door spanningen met als gevolg hoofdpijn.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
quote:blommit schreef op 23 januari 2014 @ 21:38:

Ik zou braaf alles doen wat de dokter zegt; des te welwillender blijft hij tegenover jullie staan. Want de dokter wil óók graag serieus worden genomen; het is maar een mens die waardering wil.

Dus bouw een goede verstandhouding op met je arts, des te meer moeite hij voor jullie gaat doen. Helaas heb je nu niet veel andere opties. Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.

Die moet hij/zij dan maar ergens anders gaan halen. Het is niet mijn taak om mijn huisarts tevreden te stellen.

Bevalt een arts niet dan ga je naar een andere, zo simpel is het.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb daar in de puberteit ook last van gehad, onderzoeken gehad niets gevonden. Uiteindelijk kregen hormonen de schuld.

Ik heb relpax voorgeschreven gekregen, eigenlijk vooral met het idee dat het de doorlopendheid van de hoofdpijn zou onderbreken. Dat deed het inderdaad ook, waardoor het beter vol te houden was. Toen ik zestien was heb ik ook een aanval gehad, waarvan men achteraf dacht dat het een epileptische aanval was, maar daar is geen verder onderzoek naar gedaan, ik moest maar terugkomen als het nog eens gebeurde.

Het relatief goede nieuws is, dat de hoofdpijn rond mijn achttiende veranderde. In plaats van vrijwel continu, kreeg ik migraine aanvallen, die vaak overeenkwamen met mijn cyclus. Relpax hielp daar dan weer niet tegen, ik heb een paar jaar imigran spuiten gebruikt. De migraine werd wel minder door de jaren heen, het hielp als ik de pil slikte en ook door bleef slikken. In de loop der jaren werden de aanvallen minder, en ik moet zeggen, ik raakte zwanger en ze waren weg. En bleven weg. Dochter is inmiddels drie en ik heb maar één keer nog zo'n hoofdpijn gehad dat ik dacht ojee, het komt terug. Maar dat is twee jaar geleden.

Sterkte voor je dochter, het is ontzettend uitputtend. Ik weet niet of ze bij haar ooit hormonen als achterliggende oorzaak hebben geopperd, maar bij mij leek daar wel wat in te zitten. De hormoonhuishouding van een puber is tenslotte nogal in beweging.
Wat erg voor je dochter zeg. Mocht er via de neuroloog etc. ook niks gedaan kunnen worden dan is een homeopaat misschien iets? Ik ben zelf bij een homeopaat geweest (voor andere klachten). En ze heeft me heel goed geholpen. Wellicht kan ze jouw dochter ook verlichting brengen.

Mocht je dochter geïnteresseerd zijn in deze homeopaat (en in regio Amsterdam wonen) dan kan ze haar vinden door te googlen op 'homeopaat', 'Amsterdam' en 'Van Wijk'.

Sterkte voor jou en je dochter.
heb je al hypnose therapie geprobeerd?
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Oh wat naar voor je dochter, en voor jou, het lijkt me vreselijk naar als je dochter zoiets heeft en je kan niet helpen.quote:SuzanneSuus schreef op 23 januari 2014 @ 21:35:

Hoe is het met haar nek- en schouderspieren? Verkeerde houding, in het algemeen of op school/ aan het bureau? In geval van vastzittende nekspieren (hoef je niet per se te merken schijnt) kan je bijvoorbeeld deze methode proberen.
@suikerhartje misschien een idee om niet te blijven hangen in de reguliere gezondheidszorg? Zeker bij klachten met een moeilijk aan te duiden oorzaak, kan het soms helpen om bij alternatieve geneeswijzen een kijkje te nemen. Kijk uiteraard uit voor kwakzalverij. Maar ik ben een hele nuchtere meid, en ondanks dat heb ik toch veel baat gehad bij acupunctuur, etc. Dus ik zou zeker eens gaan googlen!
@redhotred,

Ik heb de site bekeken, en ik denk dat ik morgen misschien toch een keer contact op moet nemen en vertellen wat er gaande is, misschien dat zij mij in ieder geval kunnen vertellen wat ik hier mee moet doen.

@beer345,

ik kan het morgen eens aan de huisarts voorleggen of die migrainemedicijnen misschien een optie kunnen zijn, al wordt de hoofdpijn alleen maar minder dan nu het geval is dan hebben we dat al gewonnen. Ik doe dit denk ik liever dan weer een nieuwe AD gaan proberen.

@suzannesuus,

Mijn dochter heeft al fysiotherapie gehad voor haar houding, en tot voor kort de triggerpoint therapie om haar spieren in haar hoofd en kaak soepeler te krijgen. Vooral die laatste heeft tijdelijk verlichting gebracht, helaas doet die therapie momenteel niets meer voor haar en zijn we daar dus mee gestopt.
@lindavbre

Ik ben doorgaans niet zo van de alternatieve geneeswijze, niet dat dit geen optie kan zijn voor veel mensen.

Misschien dat dit voor ons ook een optie is, maar ik denk dat ik eerst via de reguliere kanalen alles wil proberen.

Misschien is dit naief, maar wat me bij de alternatieve geneeswijze tegenstaan is dat het effect vaak pas na lange tijd zichtbaar is, terwijl wij eigenlijk iets zoeken dat snel verlichting kan brengen.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat we al 3 jaar hopen op iets dat haar van die hoofdpijnen af kan helpen, en dit dus ook niet snel gaat.

Misschien moet ik me er toch maar eens in gaan verdiepen.

Voor iedereen die meeleeft en meedenkt, alvast bedankt, fijn dat ik hier gehoor krijg voor haar problem.
@soley79,

bedankt voor je antwoord. Misschien moeten we inderdaad eens naar haar hormoonhuishouding laten kijken, daar hebben ze nog nooit over gesproken maar dit zou een plausibele verklaring kunnen zijn, zeker gezien het feit dat ze al 3 jaar deze hoofdpijnen heeft en toen was ze 13 jaar, net in de pubertijd dus.

Weer iets voor op mijn lijstje.

Dank je wel.
Beste TO, wat naar dat jullie al zo lang aan het zoeken zijn. Ik lees vooral veel over een zoektocht naar de beste therapie, masr vraag me af hoeveel er is gedaan aan het coping-mechanisme van je dochter? Als je zoveel jaren zoveel last hebt, wordt iedereen vroeg of laat depressief. Misschien is dat nu nog niet aan de hand, maar een risico is er zeker wel. Bovendien kom je in een negatieve spiraal terecht, waarbij je door de pijn steeds meer dingen gast vermijden en je hele sociale leven ook onder druk komt te staan. Want natuurlijk erg slecht voor de ontwikkeling van een puber is.

Ik vroeg me af wat jullie tot nu toe aan revalidatie gedaan hebben? En hoe actief is je dochter nog, gaat ze naar school end.? Als ze erg beperkt wordt, is het misschien nog een idee eens naar een revalidatiearts te gaan, die kan helpen bij reactivatie. Dat kan je gewoon naast het traject bij de neuroloog laten lopen.

Overigens is het niet heel gebruikelijk direct na een aanval een EEG te maken, tenzij er echt veel twijfel is. Als het beeld dan epileptische activiteit vertoont zeg je: dat wisten we al. Betrouwbaarder is in rustig vaarwater.
Ik heb de reacties gelezen. Enkele mogelijke oplossingen:

Indien jullie liever kiezen voor de reguliere weg, er is een professor in Leiden, professor Ferrari. Hij schijnt één van de beste onderzoekers te zijn op dit gebied. Ik heb zelf geen ervaring met hem (ben geen hoofdpijn patiënt), maar las op een ander forum "Na lang zoeken heb ik eindelijk een werkende kuur gevonden via Professor Ferrari in Leiden. Er gaat een wereld voor mij open zonder hoofdpijn en migraine". Lees hier meer: Ferrari Je schijnt op dit moment ook in te kunnen schrijven voor een onderzoek van hem.

Indien je ook openstaat voor de alternatieve weg: Het klinkt gek, ik weet het, maar cayennepeper is een wondermiddel. Ik was zelf op zoek naar verlichting voor mijn COPD (erfelijk, Alpha-1-Antitrypsine Deficiëntie). Ben eind december begonnen met het dagelijks nemen van een theelepel cayennepeper voor het naar bed gaan, in combinatie met honing. BAM !!! Ik heb nu echt 100% meer lucht! De hele dag door! Bijkomend ben ik ook opgewekter. Ik geloof ook niet zomaar iets, maar als ik honderden artikelen lees op internet over cayennepeper, en deze zijn allemaal positief, dan moet er iets van waarheid in zitten... Proberen is dan de manier. Ook tegen hoofdpijn en migraine wordt cayennepper herhaaldelijk genoemd. De effecten schijnen ook daar vrijwel onmiddellijk te zijn. Veel reacties van gebruikers zijn te vinden op websites zoals Curezone en Earthclinic. Maar kijk bijvoorbeeld ook eens hier:

http://www.cayennepepper.info/cayenne-p ... aines.html

Ik gebruik zelf de poedervorm, maar er zijn ook capsules te koop. Deze bevatte de sterkere cayennepeper. Denk dat die in jullie geval het beste zijn. Op de bovenstaande website wordt echter aangegeven de poeder te drinken in warm water. Dat kan, maar ja, dan moet je natuurlijk even letterlijk door de hitte heen. Warme melk schijnt in dat opzicht beter te zijn. Doordat het in je mond al gelijk verbinding maakt met je receptoren reageert je lichaam gelijk. Met capsules moet je natuurlijk wachten totdat het vanuit je maag wordt opgenomen. Dit kan een half uur duren, net als paracetamol.

Doe vooral zelf ook op internet onderzoek! Overigens wordt het actieve bestanddeel van cayennepeper wel door de reguliere medische wetenschap verwerkt in allerlei zalfjes enzo. Daar betaal je ook vet voor...

Er is nog een ander middel, maar heb hier zelf (nog) geen ervaring mee met mijn COPD. Ook dit middel schijnt voor hoofdpijn en vele andere kwalen een wondermiddel te zijn. Dat is Kurkuma. Ja, ook dat is gewoon te koop. Zowel cayennepeper als kurkuma zijn twee middelen die al duizenden jaren worden gebruikt. Kurkuma wordt nu trouwens in serieus onderzoek tegen kanker getest. Lees maar op de website van het AMC.

Doe zelf onderzoek naar deze middelen! En ik wens je dochter het allerbeste!
Het is laat en ik ben meer aan het slapen dan wakker zijn, maar wil dit even kwijt.

Het eerste wat bij mij opkomt na het lezen van je op: ga eens naar een osteopaat.

Deze kijkt je helemaal na. Er hoeft maar één wervel vast te zitten voor erge hoofdpijn. De osteopaat maakt alles los.

daarbij, baadt het niet dan schaadt het niet.

succes
@tOOlman,

De neurologe heeft het ook al eens over Dr. Ferrari gehad.

Ze wilde hem het dossier van mijn dochter wel toezenden maar zei er meteen bij dat hij er waarschijnlijk niets mee zou doen omdat alle onderzoeken inmiddels wel gedaan waren (EEG, CT, en MRI).

Volgens haar bleef er dan voor Dr.Ferrari niets te onderzoeken over en zou hij haar dus niet willen zien, buiten dat zou hij het toch te druk hebben. We hebben ons toen laten overbluffen, zij is tenslotte de neurologe en zij heeft er verstand van (mag je aannemen). Sowieso voelde wij ons erg geintimideerd door haar, ze is een behoorlijk autoritair persoon, en je voelt je zo dom als je bij haar aan tafel zit. Zou je ook zonder verwijzing van je neuroloog of huisarts een afspraak kunnen maken bij Dr. Ferrari?

Dat van die cayennepeper heb ik nog niet eerder gehoord, ga me hier eens in verdiepen, liever cayennepeper dan antidepressiva slikken, toch?

Dank je wel voor je tips
Jullie kunnen je in ieder geval aanmelden via Onderzoek

Op die pagina staat ook een link naar Contact. Hierop staat een algemeen mailadres. Ik zou anders jullie situatie eens uitleggen, en gewoon vragen of er misschien een afspraak gemaakt kan worden. Succes!
@tOOlman,

Vanmorgen heb ik contact gezocht met het LUMC, met de secretariaat van dr. Ferrari. Ik heb de situatie kort uitgelegd en gevraagd of dr. Ferrari misschien iets voor ons zou kunnen betekenen.

Ik moet even een verwijsbrief vragen bij mijn huisarts en die door laten sturen naar Leiden. Binnen enkele weken zal mijn dochter dan een uitnodiging krijgen voor een consult. Die verwijsbrief ga ik wel krijgen van mijn huisarts, hij wil haar graag helpen, dus hier zal hij geen probleem mee hebben.Nu maar hopen dat dr. Ferrari haar verder kan helpen.
Suikerhartje, heel naar voor je dochter . Even om op de cayennepeper aan te haken.... Hoe ziet het voedingspatroon van je dochter eruit?
Suikerhartje, ik lees dat je niet zo van het alternatieve bent, ook omdat het vaak pas na zo lang effect heeft. Die therapie waar ik naar linkte klinkt behoorlijk alternatief als je er zo over leest. Ik ben er heen gegaan toen in een whiplash had en iemand me specifiek dat aanraadde. Ik kreeg de kriebels van de zweverige boekjes en symbolen in de wachtruimte, maar had meteen na de eerste behandeling onwijs veel effect. Dat is ook wat ik lees dat meestal gebeurd. Wat dat betreft zou ik dus zeggen; baadt het niet dan schaadt het ook niet, probeer het een keer en merkt ze niks dan hou je er weer mee op.

Het lijkt me zo vreselijk om altijd hoofdpijn te hebben, ik denk dat ik van gekkigheid alles zou proberen dus vandaar dat ik maar gewoon post wat mogelijk kan helpen. Sterkte!

Ik ga die cayennepeper website ook eens lezen
Ik heb jaren lang Paroxetine geslikt. Nooit van mijn leven zal ik dit ooit aan mijn kind geven wat een troep. Er lopen rechtzaken tegen de pharmaceuten voor dit middel. Sorry maar ik draag nog elke dag de gevolgen van dit medicijn.

Zou het zo kunnen zijn dat je dochter een beetje te veel medicijnen heeft geprobeerd? Ik snap dat de artsen zoeken naar de oplossing, maar misschien heeft de epileptische aanval wel niets te maken met de hoofdpijnen maar is het een bijwerking van een medicijn. Ik weet geen oplossing, maar ik zou ondanks de hoofdpijnen geen Antidepressiva geven. Paroxetine richt echt schade aan. Zoek maar eens op afkicken paroxetine en de Engelstalige sites over dit medicijn. Sorry voor de type foutjes maar ik forum mobiel in bed heel veel sterkte in ieder geval!
amitriptilyne is een antidepressivum maar is een beproefd middel tegen zenuwpijnen. Heeft ze het wel langere tijd geslikt want het duurt even voordat het helpt, zie hieronder.

apotheek.nl

Zenuwpijn

Bij zenuwpijn voelt u heftige pijnschokken met een zeer scherpe, stekende of constant brandende pijn. De pijn is continu aanwezig of kan opkomen na slechts een lichte aanraking. Het betreft vaak één specifiek deel van het lichaam, zoals een deel van het gezicht, een deel van de romp of een voet of arm.

Ook fantoompijn is een vorm van zenuwpijn. Dit is pijn die aanwezig lijkt te zijn in een afgezet lichaamsdeel, bijvoorbeeld een been.

Oorzaak

De oorzaak van zenuwpijn ligt bij de gevoelszenuwen. Deze versturen 'berichten' over aanrakingen en verwondingen naar de hersenen. Beschadigde of geïrriteerde zenuwen zullen deze berichten onjuist versturen, waardoor de hersenen heftige pijn voelen, zonder dat er van een verwonding sprake is.

Een beschadiging of irritatie van een gevoelszenuw kan bijvoorbeeld ontstaan na gordelroos (een infectie van een zenuw met een Herpes-virus) of bij diabetes (suikerziekte), maar er zijn ook andere oorzaken mogelijk. Bij zenuwpijnen ligt de oorzaak van de pijn dus niet in een beschadiging op de plaats waar u de pijn voelt, maar bij de betrokken gevoelszenuw zelf. Daarom hebben gewone pijnstillers meestal weinig effect bij zenuwpijnen.

Werking

Amitriptyline wordt oorspronkelijk gebruikt als middel tegen depressiviteit. Bij deze toepassing bleek dat het soms ook zenuwpijnen verminderde. Dit pijnstillende effect komt op een andere manier tot stand dan de werking tegen depressiviteit. De pijnstillende werking begint niet meteen, maar treedt in na één tot twee weken.
Heel naar voor zo'n jonge meid!! Ik heb ook een lange periode erge hoofpjjn gehad die maar niet wegging. Huisartsenpost geweest paar keer in de avond omdat de pijn onthoudbaar was. Geen ene pijnstiller hielp het was echt hopeloos. Verschillende medicatie gehad om te proberen maar hielp allemaal niet. Uiteindelijk bij een goede neurologe terecht gekomen en bij een fysio. Ct scan gehad was niks op te zien. Er werd migraine vastgesteld. Ik slik chronische medicatie elke dag en heb goede aanvalsmedicatie! Het gaat nu heel goed. Dus raad jullie aan om toch weer naar een neuroloog te gaan en vragen om andere medicatie! Heel veel sterkte voor je dochter.
Ohh zie nu pas dat dit een topic uit januari was. Geen idee of suikerhartje dit nog zal lezen.
Ook ik zou de paroxetine, als het even kan, laten staan. Wat een troep! De bijwerkingen zijn ook echt alles behalve fijn. En als je er nog een keer mee wil/moet stoppen...verschrikkelijk.
ik neem het leven met een korreltje zout... schijfje citroen en een glaasje tequila
Klinkt misschien wel heel erg lullig, maar kan zij de hoofdpijn krijgen door de verlichting op school???

Toen ik mijn opleiding deed kwam ik elke keer met knallende hoofdpijn thuis, nu als ik een keer weer in deze school ben is het weer raak.

Verlichting kan enorme hoofdpijn op roepen, zelfs epeletische aanvallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven