Gezondheid alle pijlers

Baarmoeder laten verwijderen

29-01-2014 10:06 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen jaren is er twee keer een stukje van mijn baarmoedermond verwijderd ivm pap3-uitstrijkje. Door het litteken weefsel hiervan dat nu op mijn baarmoedermond zit, lukt het de gynaecoloog niet meer een uitstrijkje te maken. De laatste keer heeft ze het onder plaatselijke verdoving geprobeerd en is ze wel 40 minuten bezig geweest, maar heeft helaas weer niet genoeg weefsel weg kunnen halen voor een betrouwbaar uitstrijkje.

Nu wil ze eigenlijk mijn baarmoeder preventief verwijderen. Omdat ik al twee keer slechte uitstrijkjes heb gehad, wil ze mij niet door laten lopen zonder goede controle mogelijkheden via uitstrijkjes.

Ik moet uiteraard deze beslissing wel zelf nemen, het is niet noodzakelijk maar wel wat zij aanbeveelt dus.

Ik vind het een moeilijke beslissing want heb begrepen dat het wel een flinke operatie is, die ook gevolgen kan hebben. Bv blaasproblemen die daarna kunnen ontstaan, verminder sexleven (ivm minder makkelijk of minder lekker klaarkomen zonder samentrekken baarmoeder).

Ook wordt een lange herstel periode aangegeven, zes weken niet werken en je rustig houden qua huishoudelijk werk ed.

Nou woon ik alleen met mijn drie kinderen en werk ook drieënhalve dag in de week, dus ik weet al niet zo goed hoe ik dat moet regelen.

Ook heb ik sinds een jaar eindelijk weer een heerlijk sexleven en zou het vreselijk vinden als dit verandert of minder wordt.

Wie heeft er ervaring met een baarmoeder verwijdering en de gevolgen ervan?? Ik zou heel graag je verhaal horen...
Die gevolgen die jij beschrijft, dat kán, maar hoeft niet natuurlijk. Ook mét baarmoeder kun je op latere leeftijd (andere) klachten krijgen. Ik vind het heel verstandig dat je alles in overweging neemt en er goed over nadenkt. Aan de andere kant denk ik dat zo'n gynaecoloog het ook niet zomaar voorstelt en dat het dus echt noodzakelijk is. En anders zou je ook nog een second opinion kunnen vragen. Sterkte!
Is het een optie om alleen de baarmoederhals te verwijderen en de rest te laten zitten?
Bij mij leverde de baarmoederverwijdering (nu bijna 15 jaar geleden) vanwege een vleesboom en onrustige cellen alleen maar voordelen op: nooit meer hevige bloedingen en bloedarmoede enz. Ja, je moet even zes weken heel erg rustig aan doen. Als je je aan de voorschriften houdt dan is de kans op verzakkingen en blaasproblemen minimaal is mij destijds verteld, mits de operatie natuurlijk zorgvuldig gedaan wordt!

De herstelperiode na die 6 weken neemt ook wel wat tijd in beslag, maar is goed te doen. Ik kon na de 6 weken weer rustig aan beginnen met werken.

Qua seksleven zou ik mij ook niet teveel zorgen maken: mijn ervaring is juist dat het veel fijner is!

Succes met je overwegingen, en wat Zas zegt: het wordt niet voor niets aangeraden.
Dankjewel voor jullie reacties zo snel al!

Zas, daar heb je natuurlijk gelijk in: de gyn stelt het niet voor niets voor. Er is een reeële kans dat er zich bij mij voor de derde keer onrustige cellen ontwikkelen en als er geen controlemogelijkheid meer is, is dat natuurlijk griezelig.

Wendy, nee dat vindt de gyn geen optie in mijn geval.

Karima, ik kan me voorstellen dat in jouw geval het fijn was toen de bm eruit was. Bij mij is met mijn bm niets aan de hand, het is puur preventief.

Wat bedoel je met de herstelperiode na die zes weken?? Had je dan nog steeds last na zes weken?

En wat fijn dat jouw seksleven juist fijner is geworden! Maar dat had misschien meer te maken met de vleesbomen die weg waren dan met de bm die weg was, of zie ik dat verkeerd??
Ja klopt, Ik was heel erg opgelucht omdat ik altijd veel pijn had en vreselijk veel bloedverlies. De herstelperiode, daarmee bedoelde ik dat je nog wel een tijd last kan hebben van moeheid (als gevolg van de narcose) en pijn bij het litteken.

Je hebt gelijk, dat het anders is als je nergens last van hebt. Maar het wordt niet zomaar geadviseerd!
Voor mij alweer 10 jaar geleden. De eerste 6 weken rustig aan doen dus niet rekken, strekken en tillen.

Ik heb niet of nauwelijks pijn gehad, ook niet na de ok, geen morfinepomp oid en de dag erop onder de douche. De keizersnee vond ik heftiger. De baarmoeder is overigens via dezelfde snede eruit gehaald. In het begin leek de sex anders maar het krijgen van orgasmes was geen probleem al voelde het net even iets anders.
De arts raadt het aan, misschien kan je nog een second opinion vragen.
Second opinion.. En als hierj/zij eenzelfde oordeel heeft zou ik het toch echt opvolgen..
Karima, dat is zo. Dankjewel.

Asotut, bij mij zou het vaginaal gaan, dus iig geen snede. Fijn om ook van jou te horen dat het krijgen van orgasmes daarna geen problemen opleverde. Lees daar best wel veel negatieve verhalen over.

Reisa en heliosje, een soort van second opinion heb ik eigenlijk al gehad, zij het van een gyn uit hetzelfde ziekenhuis. De laatste poging tot uitstrijkje (onder plaatselijke verdoving) werd niet door mijn eigen gyn uitgevoerd. Ook met deze tweede gyn heb ik alles besproken en zij stelde idd ook dat als deze laatste uitstrijk niet zou lukken, wat haar betreft de enige veilige optie was

het verwijderen van de bm.... :(
Dan lijkt het me wel verstandig.
Hova, precies je leest negatieve verhalen. Je zult weinig positieve ervaringen lezen want die worden niet zo gauw vermeldt.

Je moet dat soort dingen echt vermijden.

Mijn gynaecologe zei dat veel vrouwen die moeite hebben met hun sexbeleving na de bmv vaak de vrouwen zijn die vinden dat hun vrouwelijkheid is aangetast en dat psychisch moeilijk of niet kunnen verwerken.
Asotut, daar heb je natuurljk gelijk in: het zijn meestal de negatieve verhalen die op inet staan.

Ik ben vrij nuchter aangelegd en denk niet dat ik psychisch veel last zal hebben van de bm verwijdering. Mijn gyn had het er echter over dat het klaarkomen anders kan worden omdat je het gevoel van samentrekken van de bm mist. Dit is ook wat ik dus veel lees. Maar goed, uiteraard staan al die positieve verhalen vaak niet op inet...

Denk eigenlijk steeds meer dat ik niet zo heel veel keuze heb. Met een potentiele tijdbom in mijn lichaam rondlopen trekt me ook niet erg. ;)

Bedankt iig voor het meedenken en delen van de ervaringen, dames! Mochten er nog meer ervaringen zijn, positieve of negatieve, ik hoor ze graag!
Mijn gyn had het er echter over dat het klaarkomen anders kan worden omdat je het gevoel van samentrekken van de bm mist.

Nonsens.

Ik ervaar werkelijk geen verschil. En ik was daar ook huiverig voor, maar ik kan je verzekeren dat dat niet zo is.

Ook het psychische gedeelte niet. Ik vond het een verademing dat het baarmonster uit mijn lichaam weg was, na al die onverkwikkelijkheden die ik door dat ding heb moeten doorstaan. Gruwelijke menstruaties enz enz.

Het is bij mij door de buikwand gebeurd, middels hetzelfde litteken als met de keizersnede, 20 jaar eerder.

Je hebt wat ongemak, de eerste 3 weken. Daarna gaat alles beter! En nooit meer ongesteld! Nooit meer onverwachte bloedingen!
Geen bijzonderheden
Fijn Yasmijn, dat het klaarkomen bij jou ook niet is veranderd! En dat je je na drie weken al stuk beter voelde.

Bij mii is het preventief, dus ik zal er niet echt voordelen van ondervinden. Ik ben al een tijdje niet meer ongesteld omdat ik al heel vroeg (37) in de overgang kwam, dus dat voordeel heb ik ook niet. Het enige is echt bij mij de zekerheid dat er nooit baarmoeder(hals)kanker kan ontstaan, omdat ze nu een uitstrijkjes meer kunnen maken om dat te controleren.
Nou, hoe fijn is dat!

Ik was een ander mens toen het ding eruit was!
Geen bijzonderheden
quote:yasmijn schreef op 02 februari 2014 @ 01:25:

Mijn gyn had het er echter over dat het klaarkomen anders kan worden omdat je het gevoel van samentrekken van de bm mist.

Nonsens.

Ik ervaar werkelijk geen verschil. En ik was daar ook huiverig voor, maar ik kan je verzekeren dat dat niet zo is.

Ik had het ook aan mijn gyn gevraagd, en zij vertelde dat veruit de meeste orgasmes samentrekkingen van de vagina zijn en niet van de baarmoeder. Je zou verschil kunnen ervaren bij hele diep buikorgasmes, zei ze, maar verder eigenlijk niet. Ik merk echt geen verschil.

Ook het psychische gedeelte niet. Ik vond het een verademing dat het baarmonster uit mijn lichaam weg was, na al die onverkwikkelijkheden die ik door dat ding heb moeten doorstaan. Gruwelijke menstruaties enz enz.

Nou, inderdaad, ik ben er nog elke dag blij om.

Het is bij mij door de buikwand gebeurd, middels hetzelfde litteken als met de keizersnede, 20 jaar eerder.

Je hebt wat ongemak, de eerste 3 weken. Daarna gaat alles beter! En nooit meer ongesteld! Nooit meer onverwachte bloedingen!Het is mij allemaal reuze meegevallen. Het drama waarvoor ik telkens gewaarschuwd werd is nog steeds niet opgetreden.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Nou, ik vind het nogal wat. Een baarmoeder eruit omdat het haar niet meer lukt een uitstrijkje te maken. Kunnen ze niks met het littekenweefsel? Daar een stuk van wegsnijden of andere opties?

Ik zou zoiezo wel een second opinion aanvragen.
Bwitched, fijn, nog een positieve ervaring! Dankjewel!

Carpediem, het niet meer kunnen maken van een uitstrijkje in combinatie met al twee keer in de afgelopen vijf jaar van pap 1 naar pap3b gaan. Mijn lichaam maakt daar blijkbaar snel onrustige cellen aan en dat maakt het risico op bmhk groter natuurlijk.

Tijdens de laatste poging tot uitstrijkje heb ik 40 minuten onder plaatselijke verdoving (3 niet zo fijne injecties in de bmm) in de stoel gelegen. Daarbij hebben ze het littekenweefsel open gesneden om te proberen weefsel van binnenin de bmm te verkrijgen. Maar zelfs tijdens deze laatste uitgebreide poging is het dus niet gelukt voldoende weefsel van binnenin de bmm te krijgen om een goede pap-uitslag te kunnen bepalen. Er zijn geen andere mogelijkheden meer om uitstrijkjes te maken, dus de enige andere mogelijkheid is geen uitstrijkjes meer en maar hopen dat ik geen onrustige cellen meer ontwikkel... Dat voelt toch ook wel weer eng eigenlijk...
Ik sta om een andere reden voor de keuze mijn bm te laten verwijderen maar ik vind het nogal wat...

Ik heb mijn baarmoederslijmvlies al laten verwijderen maar niet alles is weggehaald, er is nog wat blijven zitten. Waardoor ik alsnog ongesteld word en mijn bm is lui, trekt niet goed samen dus ik lek alsnog meerdere dagen na (komt er bijv uit bij een orgasme of na sporten)

Gyn geeft mij nu dus de keuze om mijn bm te verwijderen. Ik vind het erg moeilijk...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:yasmijn schreef op 02 februari 2014 @ 01:25:

Nonsens.

Ik kan je verzekeren dat het wel zo is. Alles is hetzelfde maar dat stukje mis ik wel.

Volledig met je eens! Ook al trekt hij niet meer samen, kan nu sex hebben, naar de sauna gaan, reizen e.d. wanneer ik wil.

Bij mij vaginaal, konden ze van te voren trouwens niet zeggen.

Je hebt wat ongemak, de eerste 3 weken. Daarna gaat alles beter! En nooit meer ongesteld! Nooit meer onverwachte bloedingen!

Heeft bij mij zeker 8 weken geduurd en viel me behoorlijk tegen. Maar ik had dan ook geen kinderen gehad en de boel zat behoorlijk vast. Het loeder wilde er niet uit... Maar ik heb gewonnen.

Ik lees van jou niet dat je echt veel problemen hebt maar dat het preventief is. Misschien is de opluchting dat als het er uit is dan ook minder dan ik en Yasmijn het ervaren.
Suzyqfive, lastige keuze he? Maar ik denk, als ik jouw verhaal en klachten zo lees, dat het voor jou toch echt wel veel voordelen op zal leveren als hij eruit is...

Rodeui, idd is het bij mij preventief, ik heb helemaal geen klachten. (Ben zelfs al jaren niet meer ongesteld vanwege hele vroege overgang ;))

Maar bij jou dus wel echt minder geworden met klaarkomen begrijp ik?? Daar ben ik dus juist zo bang voor, het is nu juist zo lekker...

En ik lees dat jij er ruim 8 weken mee bezig bent geweest, terwijl het bij jou juist vaginaal is gegaan (mijn gyn zei juist dat de herstel periode korter als het vaginaal zou kunnen).

Bij jou minder goede ervaringen dus...
quote:hova schreef op 03 februari 2014 @ 19:02:[

Rodeui, idd is het bij mij preventief, ik heb helemaal geen klachten. (Ben zelfs al jaren niet meer ongesteld vanwege hele vroege overgang ;))

Maar bij jou dus wel echt minder geworden met klaarkomen begrijp ik?? Daar ben ik dus juist zo bang voor, het is nu juist zo lekker...

En ik lees dat jij er ruim 8 weken mee bezig bent geweest, terwijl het bij jou juist vaginaal is gegaan (mijn gyn zei juist dat de herstel periode korter als het vaginaal zou kunnen).

Bij jou minder goede ervaringen dus...

Bij klaarkomen merk ik wel verschil maar dat is mi een onderdeel van de sex. Je leest dat het ook niet hoeft uit te maken, is misschien net op welke manier je klaar komt. Voor mij is de sex vele malen beter geworden dus het is net hoe je het bekijkt.

Vraag je gyn. maar wat het verschil is of je wel of geen kinderen hebt gehad mbt de operatie. Bij mij lag destijds een vrouw van 73 op de kamer waar de baarmoeder van verwijderd was en die bukte binnen 24 uur om haar slippers van de grond te pakken. Ik lag toen nog stoned met een ruggeprik.... Zij kon niet eens meer fietsen omdat haar baarmoeder de hele dag er uit hing. Tja, dat was en kwestie van afknippen en dichtnaaien, is toch een verschil. Mijn ervaring na de operatie was voornamelijk de vermoeidheid en toch het tillen/ bukken. Je merkt wel meteen wanneer je teveel doet. Bedenk maar zo dat je er na een paar weken nooit meer last mee hebt. Ik was 39 maar van mij had het ook op mn 15e gemogen.
OK, dus toch overwegend positieve ervaring ook voor jou.. Ik heb drie kids dus wat dat betreft zal hij (of zij, klinkt eigenlijk logischer bij een bm 😄) er bij mij misschien makkelijker uitgaan...

Heb er heel veel over nagedacht laatste week, maar denk toch misschien maar dat het maar gewoon moet. Mezelf altijd blijven afvragen of er zich misschien wel weer onrustige cellen vormen (of erger) lijkt me ook geen fijne optie.
Bij mij hebben ze hem laparoscopisch verwijderd en de baarmoedermond laten zitten. Voordeel daarvan is dat je minder kans hebt op blaasverzakkingen (niet bewezen, wel logisch gezien beredeneerd) en dat je extreem snel herstelt. Ik moest wel twee weken thuis blijven en rustig aandoen, maar had geen adviezen over zes weken niet tillen en zo. Ik fietste na twee weken weer naar kantoor, en dat was echt niet om stoer te doen.

Nadeel is de langere OK tijd (bijna 2 1/2 uur ipv 1).

Helaas kan het lang niet altijd op die manier, en in jouw geval vermoedelijk helemaal niet.

Gezien de uitslagen van jouw uitstrijkjes en het feit dat je al drie kinderen hebt, kan ik me goed voorstellen dat je het wel doet.
Opinions are like assholes. Everybody has one.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven