Jouw lasagne-recept graag...!
maandag 23 juni 2008 om 11:08
Dacht dat er al een topic over was, maar kan niets vinden... hoop dat ik er niet overheen heb gekeken.
Ik maak niet vaak lasagne, terwijl ik het wel erg lekker vind. Als ik het maak, gebruik ik zo'n pakje (wereldgerechten van Knorr) en maak ik de lasagne volgens het pakje. Prima te eten, maar ik ben nu wel toe aan een variatie hierop!
Morgen krijg ik eters en ik wil ze lasagne voorschotelen. Daarom ben ik benieuwd naar jouw lasagne-recept, hopelijk is die iets origineler dan het standaard pakje!
Ik maak niet vaak lasagne, terwijl ik het wel erg lekker vind. Als ik het maak, gebruik ik zo'n pakje (wereldgerechten van Knorr) en maak ik de lasagne volgens het pakje. Prima te eten, maar ik ben nu wel toe aan een variatie hierop!
Morgen krijg ik eters en ik wil ze lasagne voorschotelen. Daarom ben ik benieuwd naar jouw lasagne-recept, hopelijk is die iets origineler dan het standaard pakje!
maandag 23 juni 2008 om 11:14
uitje en knoflook fruiten. gehakt erbij, peper en zout. dan tomatenblokjes uit blik, en (diepvries)spinazie erbij.
dat is de vulling die ik vaak maak. simpel en lekker!
paar laagjes saus en lasagnabladen, en bovenop bechamelsaus en daarop een dikke laag geraspte kaas.
180 graden, 35 minuten in de oven.
dat is de vulling die ik vaak maak. simpel en lekker!
paar laagjes saus en lasagnabladen, en bovenop bechamelsaus en daarop een dikke laag geraspte kaas.
180 graden, 35 minuten in de oven.
maandag 23 juni 2008 om 11:31
Maak de tomatensaus zelf. Een flinke tros of zak mooie rode tomaten (niet van die waterige kasdingen) in blokjes snijden (niet ontvellen of ontzaden wel de harde stukjes eruit snijden). 2 sjalotjes fruiten, of een ui (wat je in huis hebt of wat je zelf lekker vindt) en knoflook erbij (ook weer zelf doseren, wat je eigen voorkeur is). Als dat een beetje glazig is geworden de tomaten erbij doen met wat oregano. Zeker een minuut of 20 laten sudderen/pruttelen met de deksel op de pan. Daarna een klein scheutje bouillon toevoegen (van een tabletje). Wat ook lekker is van die gegrilde paprika erbij te doen uit een pot. Als je de bouillon erbij hebt gedaan de staatfmixer erin doen. Glad mixen en daarna nog een beetje in laten koken. Verse basilicum erbij et voila, je eigen verse tomatensaus.
Daarmee kun je van alles doen. Gehakt erin, of misschien liever spinazie (of allebei). Laagjes maken met de lasagne bladen en de gehaktsaus (een laagje mozarella ertussen is ook erg lekker). Bechamel erover heen en geraspte kaas.
Daarmee kun je van alles doen. Gehakt erin, of misschien liever spinazie (of allebei). Laagjes maken met de lasagne bladen en de gehaktsaus (een laagje mozarella ertussen is ook erg lekker). Bechamel erover heen en geraspte kaas.
maandag 23 juni 2008 om 11:37
maandag 23 juni 2008 om 11:37
tomatensaus maken zoals bijv. hierboven beschreven. Ik maak hem zo:gehakt/ uitje/knoflook/gedroogde chilipeper/prei/champ bakken in olijfolie. Aantal blikken tomatenblokjes of hele tomaten erbij. En ruim italiaanse kruiden.
Pan 2: pak bladspinazie met kuipje roomkaas erdoor laten smelten (was een tip van een andere forummer hier, volgens mij yette)
Laagjes maken, ik maak meestal een groene laag, rest rood, kaas ertussen. Evt kun je met bechamel eindigen (als je lui bent.......een pakje kaassaus met een hand geraspte kaas erdoor wil ook)
Pan 2: pak bladspinazie met kuipje roomkaas erdoor laten smelten (was een tip van een andere forummer hier, volgens mij yette)
Laagjes maken, ik maak meestal een groene laag, rest rood, kaas ertussen. Evt kun je met bechamel eindigen (als je lui bent.......een pakje kaassaus met een hand geraspte kaas erdoor wil ook)
maandag 23 juni 2008 om 11:53
Zelf tomatensaus maken is een goed idee, heb ik nog nooit gedaan, maar gaat nu vast & zeker lukken met jullie tips.
Spinazie / zalm mengsel is ook een goed idee!
Een laagje mozzarella ertussen in gaat in ieder geval gebeuren, lekker.
Stomme vraag misschien, maar ik neem aan dat je die lasagnebladeren dus ook gewoon los kunt kopen? Zit daar nog verschil in?
Spinazie / zalm mengsel is ook een goed idee!
Een laagje mozzarella ertussen in gaat in ieder geval gebeuren, lekker.
Stomme vraag misschien, maar ik neem aan dat je die lasagnebladeren dus ook gewoon los kunt kopen? Zit daar nog verschil in?
maandag 23 juni 2008 om 11:58
Ik heb een recept dat ik zelf erg lekker vind maar waar ik wel vrij veel tijd voor uit trek.
Het maken van de bolognaise saus:
400 gram rundergehakt rullen met een uitje en knoflook naar smaak. Een pakje passata toevoegen, en een halve liter runderbouillon. Een flinke scheut rode wijn, chilies, nootmuskaat en italiaanse kruiden toevoegen. Dit laat ik vervolgens zeker 4 uur pruttelen, liefst zelfs 5. Af en toe roeren en als het wat droog wordt, scheutje runderbouillon erbij. In totaal gaat er wel een liter in. Na een uurtje of 4-5 is de saus mooi ingedikt. Deze saus kun je prima een dag vantevoren maken, de volgende dag smaakt het alleen maar lekkerder!
De lasagne zelf maak ik dan heel eenvoudig af. Een laagje saus, beetje mozzerella, bladeren, laagje saus, et cetera. Eventueel verse basilicum of peterselie toevoegen. Ik eindig met mozzerella en daarover heen wat pittiger geraspte kaas. Natuurlijk kun je ook eindigen met bechamel saus: zelf vind ik de mozzerella genoeg romigheid aan het gerecht geven.
Dit serveer ik dan met een simpele salade, bijvoorbeeld rucola met zongedroogde tomaatjes en pb pitjes.
Het recept vergt tijd, maar ook alleen dat: het is ontzettend simpel om te maken.
Het maken van de bolognaise saus:
400 gram rundergehakt rullen met een uitje en knoflook naar smaak. Een pakje passata toevoegen, en een halve liter runderbouillon. Een flinke scheut rode wijn, chilies, nootmuskaat en italiaanse kruiden toevoegen. Dit laat ik vervolgens zeker 4 uur pruttelen, liefst zelfs 5. Af en toe roeren en als het wat droog wordt, scheutje runderbouillon erbij. In totaal gaat er wel een liter in. Na een uurtje of 4-5 is de saus mooi ingedikt. Deze saus kun je prima een dag vantevoren maken, de volgende dag smaakt het alleen maar lekkerder!
De lasagne zelf maak ik dan heel eenvoudig af. Een laagje saus, beetje mozzerella, bladeren, laagje saus, et cetera. Eventueel verse basilicum of peterselie toevoegen. Ik eindig met mozzerella en daarover heen wat pittiger geraspte kaas. Natuurlijk kun je ook eindigen met bechamel saus: zelf vind ik de mozzerella genoeg romigheid aan het gerecht geven.
Dit serveer ik dan met een simpele salade, bijvoorbeeld rucola met zongedroogde tomaatjes en pb pitjes.
Het recept vergt tijd, maar ook alleen dat: het is ontzettend simpel om te maken.
maandag 23 juni 2008 om 12:18
In plaats van lasagne vellen spagehetti gebruiken.
(lams)gehakt rullen met een paar sjalotjes, gedroogde basilicum en knoflook. Afblussen met witte wijn.
Saus maken van kwark, gemengd met ei en flink stuk pittige geraspte kaas.
Laagje voor laagje in een ovenschaal. Bovenste laag is geraspte kaas.
Serveren met verse basilicum, geroosterde pijnboompitten, een lekker salade en een goed glas wijn.
Mag ik ook komen eten
(lams)gehakt rullen met een paar sjalotjes, gedroogde basilicum en knoflook. Afblussen met witte wijn.
Serveren met verse basilicum, geroosterde pijnboompitten, een lekker salade en een goed glas wijn.
Mag ik ook komen eten
maandag 23 juni 2008 om 12:20
rundergehakt rullen, pak champignon-roerbakgroenten erbij (van Lidl of AH), handje doperwtjes, paar teentjes knoflook, 2 pakken gezeefde tomaten erbij, italiaanse kruiden en een bouillonblokje erbij, even laten pruttelen.
Ondertussen bechamelsaus maken.
in ovenschaal laagjes tomatensaus, lasagnebladen (verse van AH zijn erg lekker) en bechamelsaus maken. Eindigen met rode saus en geraspte kaas bovenop en dan in de oven.
Ondertussen bechamelsaus maken.
in ovenschaal laagjes tomatensaus, lasagnebladen (verse van AH zijn erg lekker) en bechamelsaus maken. Eindigen met rode saus en geraspte kaas bovenop en dan in de oven.
maandag 23 juni 2008 om 12:41
op de basis recepten kun je eindeloos varieren.. extra kerrie en cashewnoten toevoegen.. of een handje rozijnen.. gedroogde tomaten of olijven.. gegrilde plakken courgetten of paprika op de bladen leggen is ook heel lekker.. Ik kijk altijd wat ik in huis heb en varieer daar mee... (champignons bakken in veel knoflook en heel toevoegen en dan de saus en rest van ingredienten heel basic houden is ook echt super!!)
en die lasagne bladen kun je idd ook los kopen! die vind ik lekkerder en het is handig omdat je zo vrijer bent in het zelf kiezen van een sausje...
en die lasagne bladen kun je idd ook los kopen! die vind ik lekkerder en het is handig omdat je zo vrijer bent in het zelf kiezen van een sausje...
maandag 23 juni 2008 om 13:54
Zelf vind ik deze altijd erg lekker! Komt uit de boodschappen!
Lasagne met aubergines en mozzarella
Hoofdgerecht voor 4 personen
2 kleine aubergines
zout
500 g gemengde paddenstoelen of champignons
2 grote bollen mozzarella
4 teentjes knoflook
6 eetl. olijfolie (Mediterrane)
25 g pijnboompitten
1/2 theel. versgemalen peper
ca. 12 groene of witte
voorgekookte lasagnevellen
0,5 l blik tomaatblokjes
1 eetl. Provençaalse kruiden
50 g geraspte extra belegen kaas
voor de saus:
50 g boter
50 g bloem
0,5 l melk (Melkan)
Voorbereiden:
Verwarm de oven voor op 200ºC. Verwijder de uiteinden van de aubergines en snijd ze vervolgens in de lengte in dunne plakken. Bestrooi deze met een beetje zout en laat ze een half uur in een vergiet staan. Dep ze vervolgens droog met keukenpapier. Snijd de schoongeborstelde paddenstoelen in plakjes en de mozzarella in plakken. Hak de ontvelde knoflook in kleine stukjes. Smeer de binnenkant van een rechthoekige vuurvaste schaal in met olijfolie.
Bereiden:
Verhit enkele lepels olijfolie in een koekenpan en bak de aubergineplakken op een vrij warme hittebron aan beide kanten gaar. Schep ze uit de pan. Rooster in de koekenpan de pijnboompitten lichtbruin en schep ze uit de pan in een kom. Maak de witte (béchamel)saus: laat de boter in een saus- of steelpan smelten en roer de bloem erdoor. Verwarm de bloem al roerend gedurende 2 minuten en voeg daarna bij kleine beetjes tegelijk en steeds roerend de melk toe. Kook de saus op een lage hittebron gedurende een minuut of 2. Breng de saus op smaak met zout en peper. Bedek de bodem van de schaal met lasagnevellen. Vul de schaal afwisselend met aubergineplakken, plakjes paddenstoel, knoflookstukjes, stukjes tomaat, Provençaalse kruiden, plakjes mozzarella, wat pijnboompitten en saus. Dek toe met lasagnevellen. De laatste laag bestaat uit de saus waarop plakjes mozzarella worden gelegd. Bestrooi de mozzarella met de geraspte kaas. Bak de lasagne ca. 35 minuten in de oven.
Tip:
Gebruik eventueel kant-en-klare béchamelsaus.
Variatie:
Vervang de aubergineplakken door courgette
Lasagne met aubergines en mozzarella
Hoofdgerecht voor 4 personen
2 kleine aubergines
zout
500 g gemengde paddenstoelen of champignons
2 grote bollen mozzarella
4 teentjes knoflook
6 eetl. olijfolie (Mediterrane)
25 g pijnboompitten
1/2 theel. versgemalen peper
ca. 12 groene of witte
voorgekookte lasagnevellen
0,5 l blik tomaatblokjes
1 eetl. Provençaalse kruiden
50 g geraspte extra belegen kaas
voor de saus:
50 g boter
50 g bloem
0,5 l melk (Melkan)
Voorbereiden:
Verwarm de oven voor op 200ºC. Verwijder de uiteinden van de aubergines en snijd ze vervolgens in de lengte in dunne plakken. Bestrooi deze met een beetje zout en laat ze een half uur in een vergiet staan. Dep ze vervolgens droog met keukenpapier. Snijd de schoongeborstelde paddenstoelen in plakjes en de mozzarella in plakken. Hak de ontvelde knoflook in kleine stukjes. Smeer de binnenkant van een rechthoekige vuurvaste schaal in met olijfolie.
Bereiden:
Verhit enkele lepels olijfolie in een koekenpan en bak de aubergineplakken op een vrij warme hittebron aan beide kanten gaar. Schep ze uit de pan. Rooster in de koekenpan de pijnboompitten lichtbruin en schep ze uit de pan in een kom. Maak de witte (béchamel)saus: laat de boter in een saus- of steelpan smelten en roer de bloem erdoor. Verwarm de bloem al roerend gedurende 2 minuten en voeg daarna bij kleine beetjes tegelijk en steeds roerend de melk toe. Kook de saus op een lage hittebron gedurende een minuut of 2. Breng de saus op smaak met zout en peper. Bedek de bodem van de schaal met lasagnevellen. Vul de schaal afwisselend met aubergineplakken, plakjes paddenstoel, knoflookstukjes, stukjes tomaat, Provençaalse kruiden, plakjes mozzarella, wat pijnboompitten en saus. Dek toe met lasagnevellen. De laatste laag bestaat uit de saus waarop plakjes mozzarella worden gelegd. Bestrooi de mozzarella met de geraspte kaas. Bak de lasagne ca. 35 minuten in de oven.
Tip:
Gebruik eventueel kant-en-klare béchamelsaus.
Variatie:
Vervang de aubergineplakken door courgette

dinsdag 24 juni 2008 om 11:25
quote:Christiane04 schreef op 23 juni 2008 @ 12:18:
Mag ik ook komen eten Stom, stom, stom. Ik ben natuurlijk de tomatensaus vergeten. Die maak ik meestal van gepureerde pomodori-tomaten, een rode uit gesnipperd en gedroogde basilicum. Deze saus is dan ook weer een van de laagjes. Verder niet te veel poespas met allerlei groenten.
Mag ik ook komen eten Stom, stom, stom. Ik ben natuurlijk de tomatensaus vergeten. Die maak ik meestal van gepureerde pomodori-tomaten, een rode uit gesnipperd en gedroogde basilicum. Deze saus is dan ook weer een van de laagjes. Verder niet te veel poespas met allerlei groenten.
dinsdag 24 juni 2008 om 12:29
deze lasgana vind ik erg lekker en zeer makkelijk te maken:
750 gr gesneden spitskool
2 flessen sugo casa
1theelepel knoflook
1/8 l creme fraiche
150 gr salami in plakjes
lasagnevellen
150 gr oude kaas
oven 200 graden. spitskool mengen met knoflook, tomatensaus en cremefraiche.
dit mengsel een beetje in schaal doen, plakje salami, geraspte kaas, lasagnavel enzovoort. afdekken met laagje oude kaas.
mjammie erg lekker!
750 gr gesneden spitskool
2 flessen sugo casa
1theelepel knoflook
1/8 l creme fraiche
150 gr salami in plakjes
lasagnevellen
150 gr oude kaas
oven 200 graden. spitskool mengen met knoflook, tomatensaus en cremefraiche.
dit mengsel een beetje in schaal doen, plakje salami, geraspte kaas, lasagnavel enzovoort. afdekken met laagje oude kaas.
mjammie erg lekker!
donderdag 26 juni 2008 om 02:12
gehakt ( pond )
champignons
paprika
prei
ui/knoflook
courgette ( halve met schil, halveren en in plakjes snijden )
2 pakjes tomato fritto
pakje kruidenkaas ( boursin oid )
sambal badjak
peper/ zout
gehakt rul bakken
schepje sambal
groenten erbij
italiaanse kruiden ( flink )
peper/zout
tomato fritto
kruidenkaas laten smelten erin
Proeven !! en toevoegen wat nodig is volgens je smaak.
in de ovenschaal laag om laag
bestrooien met extra belegen of geraspte oude kaas.
half uur in de oven op 200 graden.
lekker met bijv, tomaten/mozarella/basilicum salade.
hmz, snel weer eens zelf maken.
champignons
paprika
prei
ui/knoflook
courgette ( halve met schil, halveren en in plakjes snijden )
2 pakjes tomato fritto
pakje kruidenkaas ( boursin oid )
sambal badjak
peper/ zout
gehakt rul bakken
schepje sambal
groenten erbij
italiaanse kruiden ( flink )
peper/zout
tomato fritto
kruidenkaas laten smelten erin
Proeven !! en toevoegen wat nodig is volgens je smaak.
in de ovenschaal laag om laag
bestrooien met extra belegen of geraspte oude kaas.
half uur in de oven op 200 graden.
lekker met bijv, tomaten/mozarella/basilicum salade.
hmz, snel weer eens zelf maken.
donderdag 26 juni 2008 om 13:37
Ieeeeeeeeeeeew, die saus van Knorr vind ik echt niet te eten. Of ik maak de saus zelf of ik gebruik Honig of Grande Italia ( o ja, ik gebruik altijd minder vloeistof dan nodig). Ik zorg ervoor dat ik lekker kaas in huis heb en er gaat ook altijd flink wat groente en extra kruiden door. Groenten zoals; kastanjechampignons, een uitje, courgette, een prei evt. wat pomodori tomaten (deze groente gaan er niet allemaal in, ik varieer). Kruiden als basillicum, tijm, rozemarijn, knoflook, wat extra peper.
Als ik niet precies weet hoe ik iets moet koken kijk ik vaak op de site van AH of ik google even. Krijg je zoveel handige tips!
Succes!
Als ik niet precies weet hoe ik iets moet koken kijk ik vaak op de site van AH of ik google even. Krijg je zoveel handige tips!
Succes!