Materiaal trouwringen
zondag 16 februari 2014 om 17:16
Wij gaan in juni trouwen en weten al hoe onze trouwringen eruit moeten zien alleen twijfelen we over het materiaal. Wij willen zilverkeurige ringen dus onze opties zijn
Witgoud 585
Witgoud 750
Palladium 950
Platina 600
Ik heb al veel gezocht op internet maar kan niet echt een antwoord vinden op onze vraag welk materiaal het meest duurzaam en hard is. Heeft misschien iemand ervaring met één van deze materialen. Alvast bedankt.
Witgoud 585
Witgoud 750
Palladium 950
Platina 600
Ik heb al veel gezocht op internet maar kan niet echt een antwoord vinden op onze vraag welk materiaal het meest duurzaam en hard is. Heeft misschien iemand ervaring met één van deze materialen. Alvast bedankt.
zondag 16 februari 2014 om 17:48
Als je het kunt veroorloven zou ik voor platina/palladium gaan. Deze zijn, het is even geleden dus vertrouw me niet blind, het hardst. Daarnaast is het punt met witgoud (vaak een legering met zilver) dat het op den duur toch gelig word en je het opnieuw moet laten rhodineren. Rhodineren is het aanbrengen van een laagje rhodium (een platinametaal, er zijn er namelijk 6).
Titanium is in mijn ogen de slechtste keus die je kunt maken voor een trouwring, tenzij je verwacht binnen afzienbare tijd te scheiden of je het geen probleem vind hem ooit in te leveren voor een andere. Repareren, vermaken, alles kun je namelijk vergeten. Wel goedkoop, dat wel.
Titanium is in mijn ogen de slechtste keus die je kunt maken voor een trouwring, tenzij je verwacht binnen afzienbare tijd te scheiden of je het geen probleem vind hem ooit in te leveren voor een andere. Repareren, vermaken, alles kun je namelijk vergeten. Wel goedkoop, dat wel.
zondag 16 februari 2014 om 18:13
Heb je al aan edelstaal gedacht? Mijn trouwring is van edelstaal. Ik vond de kleur van het materiaal het mooiste. Titanium vond ik - als ik me niet vergis - niet zo mooi, dat is donkerder van kleur. Witgoud vond ik ook niet mooi, er komt toch gauw een gele waas overheen. Zilver is niet geschikt voor een trouwring, het is te zacht.
zondag 16 februari 2014 om 19:39
zondag 16 februari 2014 om 20:58
Onze ringen zijn van zirkonium. Dat is keihard, nagenoeg krasvast, anti-allergisch en heel licht. Net als titanium niet te vermaken, maar dat vinden we geen probleem; de ringen zaten en zitten ook na al die jaren nog steeds perfect. Het is van zichzelf grijzig/zilverkleurig, maar bij verhitting op heel hoge temperaturen wordt het zwart. Zo kun je er bijzondere effecten mee creëren.
maandag 17 februari 2014 om 01:44
Als het gaat om duurzaamheid valt witgoud sowieso af. Platina is in de juwelierswereld de hoogst mogelijke standaard, maar palladium is in principe net zo edel.
Qua duurzaamheid, slijtvastheid en enkele andere eigenschappen zijn palladium en platina ongeveer gelijkwaardig. Omdat palladium een stuk minder weegt dan platina, kost dezelfde ring in palladium uitvoering echter 60-70% minder dan een platina exemplaar.
@chocolatechip: Bij platina 600 zitten nog 400 delen andere materialen in de ring, en is qua kleur meestal iets lichter dan platina 950. Bovendien is het minder zwaar - wat sommige mensen aangenamer vinden om te dragen. Persoonlijk vind ik het gewicht van platina 950 juist erg speciaal en luxe aanvoelen - je weet meteen welk metaal je in handen hebt.
Uiteindelijk denk ik dat het vooral afhangt van je budget! Omdat je aangeeft de keuze te hebben tussen platina 600 en palladium 950, vermoed ik dat geld wel een rol speelt en zou ik in dit geval gaan voor palladium - omdat dat het meest zuiver is. Maar als platina 950 ook een optie is, zou ik dat nemen.
(Overigens zul je ondanks de hardheid bij alle materialen al vrij snel slijtage/draagsporen krijgen, vooral de eerste krasjes zijn bijzonder opvallend!).
Qua duurzaamheid, slijtvastheid en enkele andere eigenschappen zijn palladium en platina ongeveer gelijkwaardig. Omdat palladium een stuk minder weegt dan platina, kost dezelfde ring in palladium uitvoering echter 60-70% minder dan een platina exemplaar.
@chocolatechip: Bij platina 600 zitten nog 400 delen andere materialen in de ring, en is qua kleur meestal iets lichter dan platina 950. Bovendien is het minder zwaar - wat sommige mensen aangenamer vinden om te dragen. Persoonlijk vind ik het gewicht van platina 950 juist erg speciaal en luxe aanvoelen - je weet meteen welk metaal je in handen hebt.
Uiteindelijk denk ik dat het vooral afhangt van je budget! Omdat je aangeeft de keuze te hebben tussen platina 600 en palladium 950, vermoed ik dat geld wel een rol speelt en zou ik in dit geval gaan voor palladium - omdat dat het meest zuiver is. Maar als platina 950 ook een optie is, zou ik dat nemen.
(Overigens zul je ondanks de hardheid bij alle materialen al vrij snel slijtage/draagsporen krijgen, vooral de eerste krasjes zijn bijzonder opvallend!).