Gezondheid alle pijlers

Jicht is a bitch!

17-02-2014 20:16 20 berichten
Sorry hoor, voor dit triviale geneuzel, maar ik heb gewoon zwaar de behoefte om even lekker van me af te zeiken.

Sinds gisteravond heb ik een heftige aanval van jicht, van de voorkant van mijn voet tot precies boven mijn enkel, en ik weet gewoon niet waar ik die rotpoot moet laten van de pijn.

Lopen is vrijwel onmogelijk, maar gelukkig is echtgenoot redelijk veel thuis.

Soms gaat het een uurtje beter, maar dan komt het weer opzetten en zit ik hier termen te bezigen waar ze bij de marine nog een puntje aan kunnen zuigen.

Kanonne, wat doet dat toch godsongenadig zeer. Ik zit op mijn maximaal toegestane dosis diclofenac, maar dat heeft net zoveel effect als een zak engelse drop. Vannacht een handje slaappillen eroverheen genomen... nada. Sinds eergisteren niet meer geslapen. Theoretisch zou ik dus automatisch moeten omvallen, maar helaas.

Huisarts heeft mij jaren geleden al verteld dat niemand hier iets aan kan doen. Gewoon wachten tot het overgaat. Ik slik natuurlijk braaf colchicine omdat prednisolon voor mij niet geschikt is en ik hoop er het beste maar van. Maar oh, die klotepijn.

Wat een klaagzang hè? Natuurlijk heb ik hier de topics gelezen van vrouwen als Lamaatje en vroeger Ours. Dat is wel andere koek dan pijn in je poot. Het neemt alleen niet het gevoel weg dat mijn enkel in een bankschroef zit die steeds een stukje verder aangedraaid wordt.

Daarom mijn vragen: zwerven hier ergens lotgenoten rond? Heeft iemand toch nog een mij onbekende tip?

Zijn er goedwillende zielen die mij een rotschop willen verkopen, fysiek (niet tegen mijn enkel, dank u ) of verbaal (aanstellen is ook een gave). Of noem mij een aandachtsjunk. Ik probeer gewoon de tijd vol te krijgen tot 1. echtgenoot weer thuis is of 2. ik eindelijk de behoefte krijg om in mijn bed te duiken.

Viva-lieverds, bij voorbaat mijn hartelijke dank!
Alle reacties Link kopieren
dat is toch geen triviaal geneuzel, pijn is gewoon ellendig, zeker als het nog gepaard gaat met immobiliteit en slapeloosgheid!

ter info: er staat in mijjn (Belgische) krant (de Standaard) net vandaag het resultaat van een onderzoek naar geneesmiddelen die niet goed werken of onaanvaardbare nevenwerkingen hebben.

over diclofenac staat er: "Diclofenac (werkzaam bestanddeel van oa Voltarengel): geeft meer ernstige cardiovasculaire bijwerkingen dan de meeste andere ontstekingsremmers."

je kan ook hier kijken denk ik als je je tijdelijk aanmeldt:

http://www.test-aankoop.b ... f/databank-geneesmiddelen

misschien toch eens bij je arts navragen?
Aliva, daarom heeft mijn huisarts mij aan een streng maximum gebonden. Ik denk er ook niet aan om meer te nemen dan dat. Liever pijn dan cardiovasculaire ellende.
Wat rot.

Zelf geen ervaring mee, dus ik zal je geen Google-info sturen...

Is er iets dat je aandacht kan afleiden? Houd je van leuke filmpjes kijken?

Ik volg alles van de olympische spelen wat ik te pakken kan krijgen, dus wat dat betreft zit ik goed. En ik heb een e-reader met 185 boeken, dat helpt ook. Maar soms heb ik het meeste zin om de hele zooi in een hoek te gooien. Flauw hè?
misschien eens allopurinol vragen als dagelijkse medicijnen? Of een verwijzing naar een jichtpoli bij de reumatoloog? Een (jonge? ik gok toch zeker 65-) vrouw met jicht is vrij zeldzaam.....

Trouwens naast diclofenac mag je ook nog 4gram paracetamol per dag nemen tegen de pijn he, dat zijn twee pijnstillers die op verschillende wijze werken.
Dank je wel, dubbelma, voor die tip over de paracetamol. Ga ik proberen.

Ik heb het met mijn ha al gehad over allopurinol, maar hij vond mijn aanvallen niet frequent genoeg om er nu al aan te beginnen.

Ik ben nog geen 65 inderdaad, maar reuma komt vrij veel voor in de familie, dat zou een oorzaak kunnen zijn. Jichtpoli ga ik eens naar informeren.

En wat lief dat jullie allemaal zo meedenken!
Allopurinol slikken. Veel water drinken zodat je de urinezuurkristallen kan uitplassen. Geen alcohol, rood vlees, pas op met nitraatrijk voedsel en hopen dat het heel lang weg blijft. Sterkte! Jicht sucks :(
Dank voor je goede adviezen, capslock!

Ik begin zo langzamerhand toch in te storten, ik ga maar eens proberen of ik nu toch kan slapen.

Morgen reageer ik weer, voor nu zeer bedankt allemaal .
Niks triviaal geneuzel.

Een jicht aanval doet hardstikke zeer.

Ik heb geen tips voor je, maar ik wens je wel sterkte.

Ik heb het zelf 2 keer gehad, en nu gelukkig al heel lang niet.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Grrr, het is nog niks minder geworden, maar gelukkig begint het schaatsen zo.

Dubbelma, de jichtpoli blijkt hier om de hoek te zitten, wat een gouden idee van je! Jammer dat ik een ha heb die nooit zelf aan zoiets denkt. Aardige man hoor, soort fotomodel, bedmanners uit het boekje maar het initiatief van een dakpan.

Ik ga de pijn zo maar eens lekker afreageren op de 10 km. Ik schreeuw de 14 deelnemers allemaal naar de finish . Maar Sven wint natuurlijk...

Delite, ik hoop en bid voor je dat het de rest van de leven weblijft!
Een vriend van ons krijgt gewoon dat medicijn, die heeft maar twee keer per jaar een aanval en neemt dat dat medicijn in een is ervan af.

Vraag je HA daar eens naar?
Weet dus niet welk medicijn precies, speciaal voor jicht en hij gebruikt het alleen bij een aanval, dus niet altijd.

En die heeft hij dus ook niet vaak.
quote:Zusenzoo schreef op 18 februari 2014 @ 13:51:

Een vriend van ons krijgt gewoon dat medicijn, die heeft maar twee keer per jaar een aanval en neemt dat dat medicijn in een is ervan af.

Vraag je HA daar eens naar?

Dat is dus (waarschijnlijk) de colchicine die ik slik, maar dat helpt niet altijd. Hangt er een beetje vanaf in welk gewricht de jicht zit. Gebied is nu een beetje erg groot. Bovendien moet je beginnen te slikken op het moment dat je het aan voelt komen, maar dat is niet altijd even duidelijk, en die troep is ook nog eens puur gif, al helpt het meestal wel. Neem je te veel, dan word je kotsmisselijk, dus je moet er een beetje voorzichtig mee zijn.

Maar nogmaals, ik ben erg blij met al jullie suggesties!
Jicht is simpelweg k**!

Mijn man (moet nog 30 worden) had de laatste keer een chronische aanval (hield niet op, ook niet na 3 maanden Colchicine slikken) en is vanaf dat moment aan de Allopurinol. Dat helpt!

Ook hebben we ons eetpatroon op aanraden van de reumatoloog aangepast, de hoofdlijnen:

Super slecht voor jichtpatienten: bier, volkoren producten, peulvruchten (dus ook pinda's), orgaanvlees, vette vis (met name tonijn).

Iets minder slecht: vlees van kip/koe/varken/kalkoen, spinazie.

Niet slecht: witte vis, ei, bloemkool, broccoli, wortel enz.

Sinds we meer op ons eten letten daalt het urinezuurgehalte gelukkig nog steeds. Man hoopt het binnenkort te proberen zonder Allopurinol (omdat de effecten op langere termijn van dit medicijn nog niet bekend zijn, en man zoals ik al schreef nog 30 moet worden).

Reumatoloog gaf wel aan, dat de trigger voor een jicht aanval persoon anders kan zijn (vaak wel een product of combinatie van producten uit het rijtje 'super slecht'). Bij man denken we dat bier (in combinatie met vlees of volkorenproducten) de trigger is.

Sterkte ermee!
Carretje, tonijn, het is toch niet echt waar hè?? Ook magere tonijn?

Het valt mij op dat alle info die je krijgt vaak zo tegenstrijdig is. Er wordt veel geroepen over rode wijn, maar op bijv. Thuisarts.nl staat dan weer "Voeding en alcohol lijken geen rol te spelen bij het ontstaan van jichtaanvallen". Niet dat ik dat voor waar aanneem omdat me dat zo fijn uitkomt, maar zo langzamerhand weet ik niet meer waar ik aan toe ben.

Ik voel daarom wel wat voor de conclusie van jullie reumatoloog: "dat de trigger voor een jichtaanval per persoon anders kan zijn ". Ik denk dat ik het maar eens ga bijhouden.

En voor wat betreft jouw opmerking "Jicht is simpelweg k**!":
Hoi,

ben ik nog even weer, n.a.v. dit topic heb ik het 'purinegehalte van voedingsmiddelen lijstje' van de reumatoloog er nog even bijgepakt.

(purine is de stof die wordt omgezet in unrinezuurkristallen). Kwam ik tot de ontdekking dat ik het lijstje in mijn hoofd toch al wat heb aangepast aan wat voor ons (heb zelf reuma) het beste werkt.

Hierbij het originele lijstje

Zeer hoog gehalte purine:

Orgaanvlees (hart, hersenen, lever, nier, zwerzerik), vleesextracten, ansjovis, haring, makreel, mosselen, sardines, spiering, gist en gistrijke producten.

Hoog gehalte:

bacon, kalfsvlees, kalkoen, schapenvlees, wild, forel, kabeljauw, schelvis, zalm en tonijn.

Matig gehalte:

bouillon, eend, ham, kip, konijn, leverworst, rundvlees, tong en varkensvlees, baars, garnalen, heilbot, krab, kreeft, oesters, paling schol, asperges, bloemkool, linzen, peulvruchten, prinsessenbonen, spinazie, paddenstoelen, volkorenproducten, bier.

Laag gehalte (in de praktijk te verwaarlozen):

alle groenten, behalve die bij matig gehalte genoemd staan, alcoholvrije dranken, eieren, graanproducten (niet volkoren!), noten vetten, vruchten, zoetigheid, zuivel.

En inderdaad eens bijhouden en kijken waar je lichaam op reageert is zeer aan te bevelen! Zo zijn wij er dus achter gekomen dat het bij mijn man met name de combinatie bier+volkoren is dat een aanval uitlokt. Bij een oom van mij is het met name kip wat de doorslag geeft.

Sterkte ermee!
Carretje, ik zie je post nu pas, maar heel hartelijk bedankt! Het gekke is natuurlijk dat een hoop dingen die bekend staan als 'gezond' de pest zijn voor aanvallen. Dat wordt heel erg experimenteren, ben ik bang.

Ansjovis en haring zo slecht . En mijn diabetesverpleegkundige mij maar op het hart drukken eens in de week haring te eten. Jicht sucks!

Maar gelukkig blijft er een hoop over wat wel 'goed' is.

Ik wens jou en je man ook heel veel sterkte.
quote:sri schreef op 18 februari 2014 @ 13:47:

Grrr, het is nog niks minder geworden, maar gelukkig begint het schaatsen zo.

Dubbelma, de jichtpoli blijkt hier om de hoek te zitten, wat een gouden idee van je! Jammer dat ik een ha heb die nooit zelf aan zoiets denkt. Aardige man hoor, soort fotomodel, bedmanners uit het boekje maar het initiatief van een dakpan.

Ik ga de pijn zo maar eens lekker afreageren op de 10 km. Ik schreeuw de 14 deelnemers allemaal naar de finish . Maar Sven wint natuurlijk...

Delite, ik hoop en bid voor je dat het de rest van de leven weblijft!ik hoop dat je bedSIDEmanners bedoeld Anders doet ie het als dokter toch ook niet zo integer. Maar bij de looks van een fotomodel heb je hem misschien liever wel in je bed?
quote:dubbelma schreef op 22 februari 2014 @ 16:17:

[...]

ik hoop dat je bedSIDEmanners bedoeld Anders doet ie het als dokter toch ook niet zo integer. Maar bij de looks van een fotomodel heb je hem misschien liever wel in je bed?Kijk, dat doet jicht nou met een mens, je verstand gaat er ook al niet op vooruit. Je hebt natuurlijk groot gelijk. Ik hoop nu zo dat mijn klanten hier niet komen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven