Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Joh VC, loop niet zo te azijnzeiken. Als die meiden dat nou in hun haar willen smeren, laat ze lekker.
Alle reacties Link kopieren
Jeezes ik schrik me dood, wie ben jij?

Ah, een gelovende.

En een bekende. Je hebt hier nog naast me op de bank gezeten toch?

Hoezo loop je hier, in je tweede posting in dit hele topic, zo gericht op de man te spelen?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Je doet nu precies wat ze graag wil Pilou; aandacht geven...

Negeerknop werkt hier fantastisch.

quote:Pilou schreef op 15 februari 2014 @ 17:11:

Joh VC, loop niet zo te azijnzeiken. Als die meiden dat nou in hun haar willen smeren, laat ze lekker.
Ik ben tegen die shampoo angst. Maar ik ben voor het afkicken van de deo-verslaving. Dat is pas agressief spul. Moet je je oksels eens ontharen en dan meteen lekker met de 8X4 er tegenaan. Beter hou de de dagen daarna ook je armen omhoog. Anyway scheren en deo doe ik allang niet meer. Weet je wat werk? een flink lik vaseline er tegenaan. Dan sluit je de zweetklieren
Agressief? Hebbie weleens azijn gedept na 8X4 meds?
nee, ik gebruik azijn om de mossen en schimmels op mijn erf te doden. Zegt genoeg vind ik
Ik gebruik azijn om te pissen.
toch wel de basalmico?
Citroen meds, citroen. Moet 'n beetje aan die arme wc pot denken, die moet het ook al zonder chemicaliën doen. Heb er net een kaneelstokje en een muntblaadje in gelegd, na de roti van gisteravond.
Ik ben van het Lush team. Ik zou me anders toch onzeker voelen over de geur. Iemand die in hetzelfde huis woont vind ik ook niet zo'n goede beoordelaar of je niks ruikt (ook azijngeur).

Ik wil volgende keer wel even ruiken aan de mensen van dit topic waar ik soms naastt op de bank zit
Het Viva forum is papaja.
De handwas ermee doen. Da's ook een goeie!

Ga morgen denk ik de lades in mijn badkamer 's uitruimen. Er kan sowieso een heleboel meuk weg (ook los van 't no-poo-gebeuren).

Heb ik alvast een voorschot genomen op de voorjaarschoonmaak.
Poeh, eindelijk het hele topic gelezen. Ik las wel af en toe een stukje en ben echt heel benieuwd wat no poo met mijn haar gaat doen.

Sinds een paar weken gebruik ik shampoo van de Tuinen, van dr. Organic. Zonder SLS, siliconen en andere chemische troep. Heb het idee dat mijn haar voller valt (normaal is het slap en sluik en stijl, terwijl ik wel veel haar heb).

Ik heb alle tips en gebruiksaanwijzingen en kooptips in een Word-bestandje gezet, dan kan ik eens kijken wat ik de meest fijne methode vindt. En de deo ga ik zeker uitproberen.

Vandaag zag ik trouwens in de Jumbo ook een grote pot koksolie staan. Dat is zeker ook gewoon te gebruiken? Heb niet naar de prijs gekeken of het merk, dat doe ik volgende keer nog even.

Echt leuk om te lezen hoe enthousiast jullie allemaal zijn!
quote:Very__Cherry schreef op 15 februari 2014 @ 16:48:

[...]

Dus als al dat milieubelastende gevaarlijke akelige gif via je BH's in de afvoer komt dan is dat beter dan via je haar? Waar heb ik de afslag gemist??

Uhm.....bij het logisch redeneren?

Er van uitgaande dat elk schoonmaakmiddel (of dat nu is voor persoonlijke hygiëne of voor het wassen van spullen) in meer of mindere mate een belasting voor het milieu is, en je laat de shampoo vervallen, dan komt er toch per saldo minder zooi in het grondwater terecht? Ook al gebruik je shampoo ipv wasmiddel voor je kleding?

Verder snap ik niet waarom mensen die voor een alternatieve manier van haar wassen kiezen, de gelovigen worden genoemd. Zijn meer de ongelovigen, als in: zij trappen niet in de reclamecampagnes van de shampoofabrikanten.

Is eigenlijk net als bij die zeep voor je vagina. Vrouwen wordt aangepraat dat dat een vies gebied is dat altijd naar vis meurt en dus met speciale zeep gereinigd dient te worden. Daar wordt op dit forum meestal wel stelling tegen genomen. Nu weet ik ook wel dat een vagina en een bos dood haar twee heel verschillende dingen zijn (ik haal ze in ieder geval zelden door elkaar), maar ook shampoo is vnl een verkooppraatje. Ik zei het al eerder, het schuim en het geurtje hebben niets met het schoonhouden van haar te maken. Dat is sowieso al nep. En als er dan alternatieven zijn, zoals BS of gewoon water, waarom niet . Kun je altijd nog zelf een lekker geurtje toevoegen, zoals sommigen hier met de azijn doen.

Ik was zelf nog wel met shampoo ( met zo min mogelijk toegevoegde zooi), maar vind ' no poo' op zich wel een sympathiek idee. Niet iets om af te zeiken in ieder geval.
Volledig eens met de post van Johanna (12:36).

Een aanvulling: de inhoud van een aangebroken fles shampoo komt sowieso in het riool terecht. Of je de fles nou leeggiet in de wc of gebruikt om je haar of een beha mee te wassen. Dan is het toch zonde om het weg te gooien (als je er je haar niet meer mee wilt wassen) als je het nog ergens voor kunt gebruiken? En als je er je handwas mee doet, hoef je daar geen waspoeder meer voor te gebruiken. Dus per saldo, zoals Johanna al zei: minder zeep in het riool.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Gelukkig zijn er nog mensen die het snappen. De shampoo is hier allang op en mijn bh's was ik met zelfgemaakt wasmiddel van marseillezeep. Ook milieuvriendelijk.....
Jaja, ik heb het woord 'ongelovigen' gebruikt, maar dat was nou niet bepaald serieus bedoeld Doe mij maar lekkere zelfmaak-tips, wordt ik blijer van dan van discussies over het waarom...
Welke tips wil je nog Laila? Roep maar, ik doe/maak heel veel zelf, wie weet heb ik nog een nieuwe tip voor je
Ik heb mijn haren gewassen met shampoo. Heel bewust, maar wel veel minder dan ik ooit gebruikt heb. Azijn maakt dat het haar stinkt. Ik stoorde me zo aan de schilfers. Nu ruikt het echt zalig, maar mijn hoofdhuid brandt wel een beetje. Niet overal, maar op bepaalde plekken. Ik ga even heel goed nadenken hoe de toekomst van mijn bolletje zal zijn. Ik heb nog steeds een stevige slag, neigend naar krul.
Alles komt goed
Ah jammer Lesleya dat je nog zo last van schilfers had. Kan me voorstellen dat je dan wel even iets anders wil. Heb je nu - een dag later - een idee wat je verder wil?
Ik was het met alleen conditioner zonder siliconen, ook erg fijn! Het heet de CO-methode
Hier nog steeds wel heel positief. Ik herinnerde me dit weekend in ene hoe ik de eerste week, anderhalve week dacht: 'het ziet er wel OK uit, maar in Godsnaam kom er niet aan', want het voelde gewoon niet schoon... Dat heeft echt maar heel kort geduurd dus die fase, want ik vind het nu heerlijk. Helemaal niet vet, het zit goed (leuke slag erin) en net als voorheen hoef ik 's ochtends helemaal niet uitgebreid te stylen ofzo. Gewoon wassen met water, in model kammen en het droogt heel leuk op.

Ik weet niet wie het zei, maar ik denk ook 'al was ik mijn haar voortaan alleen met BS, dit is al zoveel beter'.
Ik ben nu ongeveer een week zonder shampoo en gebruik azijn.

Ook ik had last van schilfers en de kapster had mij een keer gevraagd wat van shampoo ik gebruikte. Toen ik zei dat ik soms twee verschillende merken gebruikte, zei ze dat ik dat beter niet kon doen.

En toen kwam ik dit forum tegen. Mijn haar word niet heel erg snel vet, maar nu heb ik het idee dat het wel eerder is en heb ik het tot nu toe elke dag nog gewassen met water en azijn.

Thuis heb ik niets verteld en niemand heeft gezegd dat mijn haar stinkt of er vies uitziet. Zelfs niet dat het naar azijn ruikt en mijn man heeft wel een goede neus dus..

Ik ga nog door en hoop dat het zo goed blijft gaan want van die schilfers heb ik eigenlijk bijna geen last meer van..
quote:Very__Cherry schreef op 15 februari 2014 @ 16:48:

[...]

[...]

Mod je kan mijn vraag (waarom giftige stoffen hier wel gebruikt worden voor handwas en niet voor haarwas) dan wel provocerend vinden en verwijderen, maar het was een normale vraag waar ik ook gewoon antwoord op heb gekregen, zie een paar postings terug.

Dus provocatie lijkt me ietwat flauw, niet?
@marty: geen vast plan eigenlijk. Mijn hoofdhuid is wel al de hele dag rood en licht jeukerig. Ik denk dat ik bij noo poo blijf en als het heel erg schilfert dan ga ik een drupje shampoo gebruiken, maar zeker niet vaker dan 1x per week. Ik ben nu in ieder geval wel even verlost van schilfers en het ruikt heerlijk.
Alles komt goed
Had je toen je nog met shampoo waste ook last van schilfers? Of is het erna pas gekomen? Hoe lang had je nu geen shampoo gebruikt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven