Wonen in Keulen?

17-02-2014 12:27 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend werkt in de olie- en gasindustrie waarin aardig wat kansen zijn om als expat te werken. En hij heeft daar ook wel interesse in. Nu heeft hij vandaag het aanbod gekregen om voor in ieder geval 1 jaar in Keulen te gaan werken. Het is een baan waarin hij zich verder kan ontwikkelen, wat hij graag wil.Hij moet morgen definitief ja of nee zeggen.

Op zich is Keulen best te bereizen als in; in de weekenden naar Nederland. Maar er is ook de mogelijkheid om daar samen te gaan wonen. Hij heeft me gevraagd daar over na te denken. Vanavond bespreken we het en nav dat gesprek gaat hij morgen wel of niet akkoord.

Nu ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die Keulen goed kennen of er misschien zelf gewoond hebben. Is het een prettige stad om te wonen? En is het een beetje te doen om daar werk te vinden als Nederlander? Mijn Duits is matig.

En daarnaast ben ik benieuwd naar ervaringen van het meegaan met je partner naar het buitenland zonder zelf daar al een baan te hebben.

Misschien verder handig voor jullie beeld om te vertellen dat wij een koophuis hebben wat we al van plan zijn om te verkopen, en dat ik af en aan werk heb (momenteel houd mijn contract over 2 weken op en ben ik weer op zoek naar wat anders) in de hulpverlening. We hebben geen kinderen (wel een hond). En ik sta erg open voor wonen in het buitenland, hoewel ik daarbij nooit echt aan Duitsland heb gedacht.

Nou, hopelijk komen er wat reacties voordat de beslissing moet worden genomen
quote:Belle73 schreef op 18 februari 2014 @ 15:15:

Ik denk dat je er met wat middelbare school Duits niet gaat komen. Het lijkt mij dat een hele intensieve cursus veel efficiënter is. Waarschijnlijk kun je die ook in Keulen volgen, maar ik krijg een beetje 'ik vertrek' visioenen.Ik denk ook dat een hele intensieve cursus beter is. En mocht de werkgever van mijn vriend zo’n cursus willen vergoeden dan maak ik daar zeker gebruik van. Anders dompel ik mij terplekke onder in de taal en neem lessen. Dan gaat het vast een stuk langzamer, maar dat is geen ramp. Er zijn ook wel banen te vinden waar je Engels of Nederlands moet spreken hoop ik. En anders kunnen we ook een jaar op het salaris van vriend leven, ik vermaak me ook zonder baan wel. Maar liefst werk ik gewoon.
ik heb niet alle reacties doorgelezen dus misschien heb ik niks nieuws meer te zeggen. maar ik heb wat familie in duitsland wonen en die hebben het erg naar hun zin. Zij wonen in een heel klein gehucht en het is daar wel erg gelovig. maar daar heb je wat meer in de bewoonde wereld (en zeker in keulen) geen last van. ben zelf wel een paar keer op vakantie geweest in/rond keulen en dat beviel prima maar is natuurlijk anders dan als je er echt gaat wonen.

ik weet niet wat voor hond jullie hebben. maar houd er rekening mee dat alle pitbull-achtige zich niet permanent in duitsland mogen vestigen.
Nee in Duitsland heb ik nooit gebruik gemaakt van expatnetwerken.Ik ben ook in 2005 op de bonnefooi gegaan. En eigenlijk ben ik toen blijven hangen vanwege mijn mans werk.
Klopt boontje, wij hebben zo'n pitbull-achtige hond dus daar moeten we mee uitkijken. Maar omdat we ingeschreven blijven in Nederland (iig tot ons huis verkocht is) en ik minimaal een week per maand in Nederland zal zijn met hond hopen we dat het op die manier niet onder wonen in Duitsland valt. Dat ik zeg maar gewoon regelmatig op bezoek ga bij mijn vriend in Duitsland met de hond. Als het toch niet getolereerd wordt ga ik denk ik 2 weken op 2 weken af doen met hond. Of haar regelmatig hij schoonouders laten logeren in NL.

Nogal onhandig maar ze hoort bij ons gezin en we gaan haar niet wegdoen.
quote:Moondancer schreef op 18 februari 2014 @ 19:30:

Klopt boontje, wij hebben zo'n pitbull-achtige hond dus daar moeten we mee uitkijken. Maar omdat we ingeschreven blijven in Nederland (iig tot ons huis verkocht is) en ik minimaal eens per maand een aantal dagen naar Nederland zal gaan net hond hopen we dat het op die manier niet onder wonen in Duitsland valt. Dat ik zeg maar gewoon regelmatig op bezoek ga bij mijn vriend in Duitsland met de hond. Als het toch niet getolereerd wordt ga ik denk ik 2 weken op 2 weken af doen met hond. Of haar regelmatig hij schoonouders laten logeren in NL.

Nogal onhandig maar ze hoort bij ons gezin en we gaan haar niet wegdoen.http://www.verhuis.de/start/sublevel2/honden.html
verba volant, scripta manent.
Dank je voor de info MD, die website had ik ook al gevonden.

Met onze (niet agressieve) Stafford officieel in Duitsland gaan wonen kan niet, dat is ons duidelijk. Maar je mag er wel mee op vakantie voor maximaal 4 weken aaneengesloten, aangelijnd en met muilkorf. Ik wil nog navragen of er een limiet zit op hoevaak je op vakantie mag met hond in Duitsland. Maar als daar geen limiet op zit dan ben ik gewoon met hond op vakantie. En dan niet langer dan 4 weken achter elkaar. Hopelijk is dat oké. Zo niet, dan ben ik maar vaker/langer achter elkaar in NL met hond.
Gewoon doen! Keulen is een leuke stad, is zó dichtbij Nederland en het is maar voor een jaartje....wat heb je te verliezen?!

En hopelijk is dat dan een opstapje om als expat in verdere oorden en andere culturen terecht te komen in de toekomst, als jullie dat willen en kunnen tenminste......
Ik heb zelf in Keulen gewoond en vind het een van de meest geweldige steden in de wereld! Goed openbaar vervoer en er is altijd wel wat te doen. Duitsers vind ik tegenwoordig vriendelijker dan Nederlanders (ooops). En de nieuwere generaties spreken ook allemaal wel Engels (<35 ongeveer). Zelf spreek ik vloeiend Duits, dus ik had er nooit zoveel problemen mee.
Leuk om te lezen Qstix, misschien heb je dan ook tips welke wijken leuk zijn om te wonen?

En hoe is het uitgaansleven in Keulen?
Uitgaansleven is serieus geweldig! Rudolfplatz en omgeving zijn super!!! Heel veeel verschillende stijlen clubs, barretjes, discotheken etc.

Wonen is een beetje afhankelijk van wat je zoekt. ik was een arme sloeber die een appartementje deelde destijds.
Wat leuk, ik heb nu al zin om de stad te gaan verkennen straks!

Wij zoeken een appartementje met iig 1 aparte slaapkamer, niet te ver van het centrum en in de buurt van een park. We zijn stadsmensen, dus een levendige buurt is prima. Maar wel met groen in de buurt om met de hond te kunnen wandelen.
quote:Suze02 schreef op 17 februari 2014 @ 13:05:

Maar dat baseer ik slechts op een kerstmarkt bezoek

Wellicht iets te dun om enige doorslag te geven, ha ha ha
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven