Wonen in regio Dordrecht

22-02-2014 13:17 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over enkele maanden ga ik samenwonen. Omdat ik in Dordrecht werk wil ik graag in één van de omliggende plaatsen gaan wonen. (Bijv. Papendrecht, Zwijndrecht, Sliedrecht enz.) Mijn vriend komt zelf uit Dordrecht, maar wil daar niet blijven wonen, Dordrecht zelf is dus geen optie.

Mijn vraag aan jullie is: Wie woont er in deze omgeving en kan de voor- en nadelen van zijn/haar woonplaats beschrijven?

Denk aan winkels, scholen, OV, volk wat er woont enz.

Ik woon in:

Totaal aantal stemmen: 5

Papendrecht Geen stemmen
Sliedrecht Geen stemmen
Zwijndrecht (60%)
H.I. Ambacht Geen stemmen
Alblasserdam Geen stemmen
's Gravendeel (20%)
Anders, namelijk... (20%)
Geen idee, ik vind alle Drechtsteden vreselijk, vooral Sliedrecht (baggerdorp). Als het echt niet anders kon zou ik kiezen voor H.i.A.
verba volant, scripta manent.
Hoe komt het dat je alle Drechtsteden vreselijk vindt?quote:MarianneDavids schreef op 22 februari 2014 @ 13:20:

Geen idee, ik vind alle Drechtsteden vreselijk, vooral Sliedrecht (baggerdorp). Als het echt niet anders kon zou ik kiezen voor H.i.A.
Dan zou ik Zwijndrecht doen, dan zit je nog in de buurt van Dordrecht
quote:missyd schreef op 22 februari 2014 @ 13:24:

Hoe komt het dat je alle Drechtsteden vreselijk vindt?

[...]

Ik heb een tijdje, zeer tegen mijn zin, in Dordt gewoond, na mijn scheiding kon ik nergens anders snel een huis vinden.Ik vind de Dordtenaren over het algemeen lomp, ze praten raar (kwartie, papiertie).
Ambacht is leuk wonen. Redelijk rustig dorp met prima scholen en voorzieningen.

Ik woon zelf niet in Ambacht, maar weer een dorp verderop.
quote:MarianneDavids schreef op 22 februari 2014 @ 13:29:

[...]

Ik heb een tijdje, zeer tegen mijn zin, in Dordt gewoond, na mijn scheiding kon ik nergens anders snel een huis vinden.Ik vind de Dordtenaren over het algemeen lomp, ze praten raar (kwartie, papiertie).Tja, dat heb je overal tussen Dordt en Rotterdam.
Ik ga trouwens liever naar Dordt om de stad in te gaan, dan naar Rotterdam.
Haha ze praten lomp mee eens

Ik woon nu zelf een half jaar in Dordrecht en vind er op zich niks mis mee hoor

Ik ben opgegroeid in Papendrecht, qua vervoer is Dordrecht makkelijk te bereiken met de auto en ook vrij makkelijk met de bus. Er zijn een aantal basisscholen en middelbare scholen hoewel naar school in Dordt ook best een optie is. En verder.. 2 winkelcentra (de oostpolder heb ik geen idee van wat daar zit) Albert Heijn, jumbo, bas van der Heijden. De mensen.. Tja het blijft een dorp. Vrijwel overal gratis parkeren, misschien ook wel fijn om te weten. En er is niet echt iets te doen s'avonds ofzo. Er is geen bioscoop, een handjevol restaurants.

Hoop dat je hier iets aan hebt! (En Sliedrecht vind ik ook niks, nee.)
Als je 'van de kerk' bent, ga je wel kunnen aarden in Alblasserdam, Sliedrecht, H-I Ambacht en 's Gravendeel. Laatstgenoemde plaats is ook van Dordrecht gescheiden door een toltunnel, moet je ook van houden

Papendrecht is een redelijk zielloos dorp, echt een forensendorp. Zwijndrecht is klein-Dordrecht en heeft alles van een stad, inclusief centrum en terrasjes aan het water. Ik zou nergens willen wonen, eerlijk gezegd.

Mijn voorkeur zou zijn om naar Gorinchem te verhuizen. Heeft alles van een stad, maar klein genoeg om als een dorp te voelen. En een strand en Grote Markt met terrasjes e.d.
quote:Jarek03 schreef op 22 februari 2014 @ 13:58:

Als je 'van de kerk' bent, ga je wel kunnen aarden in Alblasserdam, Sliedrecht, H-I Ambacht en 's Gravendeel. Laatstgenoemde plaats is ook van Dordrecht gescheiden door een toltunnel, moet je ook van houden

Papendrecht is een redelijk zielloos dorp, echt een forensendorp. Zwijndrecht is klein-Dordrecht en heeft alles van een stad, inclusief centrum en terrasjes aan het water. Ik zou nergens willen wonen, eerlijk gezegd.

Mijn voorkeur zou zijn om naar Gorinchem te verhuizen. Heeft alles van een stad, maar klein genoeg om als een dorp te voelen. En een strand en Grote Markt met terrasjes e.d.Als je niet van de kerk bent kan in Ambacht het ook prima naar je zin hebben. Een deel van de inwoners is idd. van de kerk, maar niet van de kerk zijn is echt geen probleem. Er zijn ook openbare basisscholen.
quote:Jarek03 schreef op zaterdag 22 februari 2014 13:58 Als je 'van de kerk' bent, ga je wel kunnen aarden in Alblasserdam, Sliedrecht, H-I Ambacht en 's Gravendeel. Laatstgenoemde plaats is ook van Dordrecht gescheiden door een toltunnel, moet je ook van houden

Mijn voorkeur zou zijn om naar Gorinchem te verhuizen. Heeft alles van een stad, maar klein genoeg om als een dorp te voelen. En een strand en Grote Markt met terrasjes e.d.

Nooit gedacht dat 'mijn' stadje hier genoemd zou worden: Gorinchem.

Alblasserdam: niet doen, kerkelijke deel is daar zeer groot en mi heeft dat grote invloed op de sfeer in het dorp. Ik vond het er vreselijk.

Sliedrecht: altijd file voor die afslag en volgens mij ook veel forensen, weinig sfeer. Zowel in Papendrecht als in Dordrecht valt het me op dat er best veel jonge 'sjonnies' (zonder iemand voor het hoofd te stoten) rondlopen. Of je houdt ervan, of juist niet. Vanuit Papendrecht gaan ook veel mensen naar Dordt.

Tja.... Wat moet ik zeggen over Dordrecht. Er zijn goede wijken zoals Oudelandshoek en Stadspolders, maar ik zou absoluut niet in de wijken (oud-) Krispijn en Crabbehof gaan wonen. Veel criminaliteit en drugsgebruik in bepaalde straten, zoals de Colijnstraat. Wat mij altijd opvalt is hoe weinig uitgaansgelegenheden Dordrecht heeft. Ik heb begrepen dat dit komt doordat zodra er ergens een goedlopende tent is, er vele vechtpartijen zijn of schietincidenten waardoor ze elke keer moeten sluiten.

Ik woon zelf in Gorinchem en moet zeggen dat deze kleine stad me goed bevalt. Ov is er super en binnen 5 min ben je op de snelweg A27 of A15. Gezellig sfeertje, jammer genoeg gaan steeds meer winkels dicht.

Ben benieuwd waar je gaat wonen!
O, je wilde sowieso niet in Dordrecht...
Sliedrecht is echt een dorp.. Iedereen kent iedereen zeg maar. Je hebt er wel leuke cafés dus in het weekend hoef je je niet te vervelen, winkelen gaat em daar helaas niet worden..

Papendrecht is qua winkelen al een stuk leuker! Het wonen is ook goedkoper als je kijkt naar gemeentebelasting ed. Met de bus zit je ook zo in Dordt. Mij bevalt Papendrecht beter. Goede scholen ook, ook niet geheel onbelangrijk misschien!
Onzin dat er weinig uitgaansgelegenheden in Dordt zijn. Er is niet veel voor jonge sjonnies, maar als je enigszins volwassen bent is er genoeg te doen. Er is net een nieuwe bioscoop geopend en er komt er nog één. Het Energiehuis is pas geopend waar o.a. een poppodium is en een goed restaurant en café (Khotinsky). In het centrum zelf heb je diverse leuke café's (o.a. Merz, biercafé de Tijd) en er zijn in een paar jaar tijd veel goede restaurants geopend.

Colijnstraat is erg verbeterd nadat de straat is afgesloten en er een mobiele toezichtspost is gekomen. Goede wijken zijn Dubbeldam, Stadspolders, Sterrenburg en het centrum. Prima als je Dordt niks vindt, maar wel graag met de juiste onderbouwing.
Ik heb in Sterrenburg gewoond, naast het winkelcentrum. Het enige voordeel was dat het station vlakbij is waardoor ik een goede verbinding had, ik heb altijd in Rotterdam gewerkt. Ik vind het er nu erg veel weghebben van een achterstandswijk. De Voorstraat was destijds nog wel leuk, nu niet meer.
Leuk om te horen dat er weer een bios in Dordt is! Toch vind ik weinig horeca in Dordrecht, heb er vroeger gewoond maar echt gezllig is het niet.

Even omliggende plaatsen: Zwijndrecht is echt een forenzenplek, wel met het gemak van een stad en je bent ook zo in Dordrecht op de fiets. Daarbij heel goede toegangwegen naar snelweg, maar ook trein en bussen. Maar vrij sfeerloos. Mensen over het algemeen niet echt tokkie oid, maar verschilt erg per wijk.

Andere dorpen die ik wel leuk vind zijn hendrik ido ambacht (vlakbij zwijndrecht, je kunt echt midden in het dorp wonen of aan de dijk of in nieuwbouwwijk Volgellanden, ik weet niet precies hoe de bussen zijn daar, ze hebben wel meerdere basisscholen en ook een middelbare school dacht ik), heerjansdam (weinig te doen op zich, maar wel bussen, leuk wonen en ik vond het leuke mensen, je bent zo bij Barendrecht of Zwijndrecht. Er zijn basisscholen en een paar winkeltjes), Rijsoord (beetje duurder gok ik, staan veel dure huizen, niet echt een dorp meer lintbebouwing in mijn idee, wel vlakbij snelweg en veel bussen, geloof niet veel winkels, nette mensen is mijn associatie en zowel van de kerk en juist het tegenovergestelde), evt Barendrecht (maar wel weer stukje verder, wel eigen station, prima winkelstraat, vlakbij rotterdam en een tram naar rotterdam-zuid vanuit het nieuwe deel waarvan ik even naam kwijt ben. Hierin wonen veel mensen die uit Rotterdam komen, maar het ziet er mooi uit. Geloof wel dat het een vrij dure gemeente is om te wonen, qua huizenprijs en qua gemeentelijke belastingen. Genoeg scholen, ook middelbaar naar ieders smaak)). Dan ook nog Ridderkerk, beetje stads, veel bussen, qua horeca weet ik het niet zo goed. Hebben eigen middelbare scholen).

Papendrect, sliedrecht en hardinxveld zou ik niet snel kiezen, er hangt nogal een zwarte kousen lucht. Werkendam en Sleeuwijk zien er leuk uit om doorheen te rijden, maar waarschijnlijk ook daar niet verstandig om op zondag je auto te wassen.

Gorinchem is inderdaad een prima stadje, gezelliger dan Dordrecht. Best veel terrasjes en andere horeca. En bij een knooppunt qua snelwegen en supercentraal. Plus treinstation, maar de verbinding is niet van de NS zelf maar veolia als ik het goed heb dus wat beperkt, je moet eigenlijk altijd via Dordrecht in het westen overstappen.
Werkendam is wel leuk maar het is dan wel een behoorlijk eind naar Rotterdam (veerpontje).
Bestaat Kunstmin eigenlijk nog? (in Dordt).
Ik vind de drechtsteden ook niets ( weinig gezelligheid, mentaliteit). Ik zou uitwijken naar breda of barendrecht.
quote:nessemeisje schreef op zaterdag 22 februari 2014 14:24 Onzin dat er weinig uitgaansgelegenheden in Dordt zijn. Er is niet veel voor jonge sjonnies, maar als je enigszins volwassen bent is er genoeg te doen. Er is net een nieuwe bioscoop geopend en er komt er nog één. Het Energiehuis is pas geopend waar o.a. een poppodium is en een goed restaurant en café (Khotinsky). In het centrum zelf heb je diverse leuke café's (o.a. Merz, biercafé de Tijd) en er zijn in een paar jaar tijd veel goede restaurants geopend.

Colijnstraat is erg verbeterd nadat de straat is afgesloten en er een mobiele toezichtspost is gekomen. Goede wijken zijn Dubbeldam, Stadspolders, Sterrenburg en het centrum. Prima als je Dordt niks vindt, maar wel graag met de juiste onderbouwing.

O, ik vind Dordt super om te werken en ik kom er ook graag. Mijn idee was dat TO redelijk jong is, waardoor ik van mening ben dat er weinig te doen is voor jongere mensen. Maar na meerdere keren uitgaan, valt het me toch op dat de uitgaansgelegenheden voor jongere mensen weinig is. Heb je onlangs gelezen hoeveel auto's zonder velgen er zijn in Crabbehof? En ondanks dat de Colijn flink is verbeterd, is het drugsgebruik er nog steeds hoog, samen met de werkloosheid. Het cafe dat jij noemt, ken ik niet. Zit dat op de Voorstraat? Miss wel een goed idee om daar binnenkort heen te gaan.

TO, wil je huren of kopen?
quote:dubbelma schreef op zaterdag 22 februari 2014 15:02 Leuk om te horen dat er weer een bios in Dordt is! Toch vind ik weinig horeca in Dordrecht, heb er vroeger gewoond maar echt gezllig is het niet.

Even omliggende plaatsen: Zwijndrecht is echt een forenzenplek, wel met het gemak van een stad en je bent ook zo in Dordrecht op de fiets. Daarbij heel goede toegangwegen naar snelweg, maar ook trein en bussen. Maar vrij sfeerloos. Mensen over het algemeen niet echt tokkie oid, maar verschilt erg per wijk.

Andere dorpen die ik wel leuk vind zijn hendrik ido ambacht (vlakbij zwijndrecht, je kunt echt midden in het dorp wonen of aan de dijk of in nieuwbouwwijk Volgellanden, ik weet niet precies hoe de bussen zijn daar, ze hebben wel meerdere basisscholen en ook een middelbare school dacht ik), heerjansdam (weinig te doen op zich, maar wel bussen, leuk wonen en ik vond het leuke mensen, je bent zo bij Barendrecht of Zwijndrecht. Er zijn basisscholen en een paar winkeltjes), Rijsoord (beetje duurder gok ik, staan veel dure huizen, niet echt een dorp meer lintbebouwing in mijn idee, wel vlakbij snelweg en veel bussen, geloof niet veel winkels, nette mensen is mijn associatie en zowel van de kerk en juist het tegenovergestelde), evt Barendrecht (maar wel weer stukje verder, wel eigen station, prima winkelstraat, vlakbij rotterdam en een tram naar rotterdam-zuid vanuit het nieuwe deel waarvan ik even naam kwijt ben. Hierin wonen veel mensen die uit Rotterdam komen, maar het ziet er mooi uit. Geloof wel dat het een vrij dure gemeente is om te wonen, qua huizenprijs en qua gemeentelijke belastingen. Genoeg scholen, ook middelbaar naar ieders smaak)). Dan ook nog Ridderkerk, beetje stads, veel bussen, qua horeca weet ik het niet zo goed. Hebben eigen middelbare scholen).

Papendrect, sliedrecht en hardinxveld zou ik niet snel kiezen, er hangt nogal een zwarte kousen lucht. Werkendam en Sleeuwijk zien er leuk uit om doorheen te rijden, maar waarschijnlijk ook daar niet verstandig om op zondag je auto te wassen.

Gorinchem is inderdaad een prima stadje, gezelliger dan Dordrecht. Best veel terrasjes en andere horeca. En bij een knooppunt qua snelwegen en supercentraal. Plus treinstation, maar de verbinding is niet van de NS zelf maar veolia als ik het goed heb dus wat beperkt, je moet eigenlijk altijd via Dordrecht in het westen overstappen.

Gorinchem is inderdaad een prima stadje, gezelliger dan Dordrecht. Best veel terrasjes en andere horeca. En bij een knooppunt qua snelwegen en supercentraal. Plus treinstation, maar de verbinding is niet van de NS zelf maar veolia als ik het goed heb dus wat beperkt, je moet eigenlijk altijd via Dordrecht in het westen overstappen."

Werkendam staat ook wel bekend als Kerkendam... Zou ik niet doen dus. Hardinxveld heeft iets van 17 kerken, ook zwaargelovig dus.

Er rijdt vanaf Gorinchem elk kwartier een trein naar Dordrecht, van Arriva. Fiets kan gratis mee, in de trein.
Ik woon sinds een jaar in Zwijndrecht en het bevalt ons prima! Leuke, rustige straat, alle voorzieningen op fietsafstand (meerdere supermarkten, winkelcentra, restaurantjes, sportschool, NS station op loopafstand). We zijn in een half uur op ons werk, en in 10 minuten fietsen in het centrum van Dordt.

Het hangt wel een beetje van de wijk af hier, maar dat heb je in ieder dorp of stad wel.
Ik kom zelf uit Dordt. Daarna in Zwijndrecht gaan wonen en nu alweer een aantal jaar in HIA.

Zwijndrecht is imho echt een forenzen plaats... Het grootse deel werkt in Rotterdam of omgeving en wil de rust van een dorp en de mogelijkheden van de stad. Je zit in een zucht in Dordt of Rotterdam.

HIA is heerlijk rustig, ideaal met kleine kinderen en ook hier binnen 10 minuten in Rotterdam of Dordt.

Ik vind HIA fijner dan Zwijndrecht, maar ik ben dan ook geen Fan van oude huizen. Wij wonen in het nieuwbouw deel van HIA, hier is alles import en is het wel gewoon dorps.

Een middelbare school hebben we trouwens niet hoor, maar verder wel genoeg andere dingen! Ik hou ervan!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Kunstmin is dicht voor een grote renovatie... Over enkele jaren gaat hij weer open.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven