Gezondheid alle pijlers

Anticonceptie puberdochter

26-02-2014 09:40 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik graag van andere moeders willen weten welke anticonceptie jullie hebben gekozen samen met jullie dochter?

Mijn dochter is een beetje een sloddervos en daarom durf ik de pil niet zo goed aan.

Spiraal en nuvaring vind ik te heftig op deze leeftijd( 14)

Dus misschien implanon of de prikpil, daar heb ik zelf geen ervaring mee. Dus ik hoor graag ervaringen.

En welke leeftijd had jullie dochter toen jullie ermee begonnen?
Prikpil reageerde ik heul slecht op, ik leek wel manisch door de hormonen. Dik werd ik er niet van, maar man man, wat was ik in een vreselijk humeur, om een kwartier later uberblij te zijn, en weer door in de achtbaan naar superverdrietig.

Dat zou ik een veertienjarige echt niet aan willen doen.
Ik vin het niet gek dat een 14-jarige het niet met haar moeder zou willen hebben over masturbatie...

Ik denk dat het makkelijker is om over (het al dan niet hebben van) seks te praten
quote:single-lady schreef op 26 februari 2014 @ 12:03:

[...]

Als ze nog niet comfortabel genoeg is met haar eigen lichaam, tampons inbrengen bijvoorbeeld al te heftig vindt, dan is seks iets waar ze nog niet aan moet beginnen.

Niet onder druk van haar vriendje en ook niet omdat ze straks anticonceptie gebruikt.

Heb eerst eens een goed gesprek met haar over je fijn voelen in je eigen lijf en jezelf durven aanraken en voelen. Als ze dat nog allemaal afwijst van vies en akelig, dan moet ze ook echt nee durven zeggen tegen seks. Weet ze bijvoorbeeld dat masturbatie helpt tegen menstruatie krampen? Als je dat al niet kunt bespreken zou ik zeker geen anticonceptie starten. Dat is dan echt een brug te ver.Ik heb al een kind en heb dus echt seks gehad maar ik vind tampons inbrengen nog steeds niets en no way dat ik het ooit met mijn moeder over zelfbevrediging of seks heb gehad. Als dat jouw voorwaarden zijn om aan de pil te mogen dan zouden er heel veel ongewenste tienerzwangerschappen zijn.
Prikpil kun je er niet meer uithalen als hij niet bevalt dan moet je gewoon de maanden dat hij werkt uitzitten wat dat betreft zou de prikpil niet mijn voorkeur hebben. Ik zou gewoon met de pil beginnen. Van de implanon weet ik te weinig om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen.
Het is veel handiger om de pil 's morgens in te nemen. Als je het vergeet in te nemen heb je nog de hele dag.

Slik je de pil 's avonds en je vergeet het, dan ga je slapen en is er al weer veel tijd verloren
Je bent zelf een theepot
Ik zou voor de implanon gaan wegens dat ze dan als 't goed is niet meer ongesteld wordt, waardoor toch 'n stuk onbezorgdere puberteit dan wanneer je regelmatig eruit ligt wegens heftige klachten.

Bovendien is 'n implanon te verwijderen mocht het tegenvallen. Als het niet bevalt kan altijd nog voor de pil worden gekozen. Denk dat ze 'n mirena niet zetten bij kinderen onder de 18.
Ben ik echt de enige die het vreemd vind dat je je dochter aan de hormonen wilt laten gaan? Ik vind hormonen echt vreselijke troep. Ik heb me er echt nooit goed bij gevoeld en heb heel wat middelen geprobeerd. (Allerlei soorten pillen, ring, spiraal) Dat zou ik mijn dochter van 14 dus echt niet aan doen.

Ze gebruikt maar gewoon een condoom. Kan ze die tenminste ook niet achterwege laten en een soa opdoen.

En tsja... Als zo'n condoom lekt of knapt, dan kun je altijd de map nog halen en voor een keertje toch hormonen tot je nemen. Maar een lek of geknapt condoom is mij in al die jaren ook nog nooit gebeurd.

(Ik duim ondertussen verder dat ze binnen nu en 10 jaar wel een mannenpil hebben uitgevonden)
quote:south schreef op 26 februari 2014 @ 12:47:

Ben ik echt de enige die het vreemd vind dat je je dochter aan de hormonen wilt laten gaan? Ik vind hormonen echt vreselijke troep. Ik heb me er echt nooit goed bij gevoeld en heb heel wat middelen geprobeerd. (Allerlei soorten pillen, ring, spiraal) Dat zou ik mijn dochter van 14 dus echt niet aan doen.

Ze gebruikt maar gewoon een condoom. Kan ze die tenminste ook niet achterwege laten en een soa opdoen.

En tsja... Als zo'n condoom lekt of knapt, dan kun je altijd de map nog halen en voor een keertje toch hormonen tot je nemen. Maar een lek of geknapt condoom is mij in al die jaren ook nog nooit gebeurd.

(Ik duim ondertussen verder dat ze binnen nu en 10 jaar wel een mannenpil hebben uitgevonden)

Een MAP is ook niet 100% dus daar zou ik ook niet teveel op vertrouwen..

Ik kreeg de pil toen ik 15 was. En tegen menstruatiepijn en omdat ik een vriendje kreeg.
quote:gelukkigleven schreef op 26 februari 2014 @ 12:14:

Ik vin het niet gek dat een 14-jarige het niet met haar moeder zou willen hebben over masturbatie...

Het gaat er niet om of de veertien jarige het onderwerp bespreekbaar maakt, maar de moeder.

Als typisch veertienjarig meisje wat haar eigen lichaam (nog) vies vindt, tampons niet wil, en aan een nuvaring niet moet denken, dan is seks echt nog een brug te ver.

Ik heb destijds wél tegen mijn tienerdochter verteld dat een warme kruik en paracetamol helpt tegen krampen maar een orgasme ook. Zolang je als ouders nergens over wil praten en je dochter ook niet , is het een slecht idee om anticonceptie te beginnen.
Wat vind je heftig aan de Nuvaring? Ik vind de prikpil veel heftiger.

Ik heb met beiden ervaring, ook met pillen. Ik ben erg vergeetachtig, dus de gewone pil heb ik op mijn 15e ingeruild voor de prikpil. Ik ben nu heel blij met de Nuvaring, niet zoveel hormonen als de prikpil....
quote:south schreef op woensdag 26 februari 2014 12:47 Ben ik echt de enige die het vreemd vind dat je je dochter aan de hormonen wilt laten gaan? Ik vind hormonen echt vreselijke troep. Ik heb me er echt nooit goed bij gevoeld en heb heel wat middelen geprobeerd. (Allerlei soorten pillen, ring, spiraal) Dat zou ik mijn dochter van 14 dus echt niet aan doen.

(Ik duim ondertussen verder dat ze binnen nu en 10 jaar wel een mannenpil hebben uitgevonden) Ik vind een condoom lang zo veilig niet als de pil. Jij hebt misschien slechte ervaringen, maar voor het overgrote deel van de vrouwen zijn die hormonen geen enkel probleem. Sterker nog, veel vrouwen slikken hem om van andere problemen af te komen (menstruatie, overgang).

(Ik duim ondertussen verder dat ze binnen nu en 10 jaar wel een mannenpil hebben uitgevonden)Het kind heeft last van haar ongesteldheid, daar helpt 'n condoom niet tegen. De primaire noodzaak van hormonale anticonceptie is niet de bescherming tegen zwangerschap (al is dat 'n leuke bijkomstigheid) maar het voorkomen van ongesteldheidskwalen.
quote:tzippa2 schreef op 26 februari 2014 @ 12:59:

Wat vind je heftig aan de Nuvaring? Ik vind de prikpil veel heftiger.

Ik heb met beiden ervaring, ook met pillen. Ik ben erg vergeetachtig, dus de gewone pil heb ik op mijn 15e ingeruild voor de prikpil. Ik ben nu heel blij met de Nuvaring, niet zoveel hormonen als de prikpil....Wordt je ook niet meer ongesteld met zo'n nuvaring dan?
quote:elninjoo schreef op 26 februari 2014 @ 12:05:

[...]

De prikpil vond ik heftig qua bijwerkingen, je wordt er o.a. dik van.

Implanon kun je ook gewoon laten verwijderen als 't niet zou bevallen.

Als ze de pil alleen wegens ongesteldheidsklachten slikt is 't niet zo erg als ze er af en toe eentje vergeet. Maar vanaf dat ze seks gaat hebben natuurlijk wel.Ben geen kilo er van aangekomen hoor.. wel van 2 zwangerschappen
Elninjoo dat zie je toch verkeerd. Het heet niet voor niets anticonceptie pil het heet niet pijnstiller tegen menstruatie pil.

Maar ik denk dat voor iedereen die last heeft van pijnlijke zware menstruaties de pil inderdaad een godsgeschenk is. Iemand die tegen de pil voor jonge meisjes is mag zich gelukkig prijzen dat ze nooit heftige menstruaties / menstruatiepijn heeft gehad.
quote:elninjoo schreef op 26 februari 2014 @ 13:06:

[...]

Wordt je ook niet meer ongesteld met zo'n nuvaring dan?

De nuvaring is net als de pil, alleen met minder hormonen. Je draagt hem drie weken en dan heb je een stopweek met een onttrekkingsbloeding. Dus geen echte menstruatie.

Maar je moet de ring wel diep genoeg inbrengen anders voel je hem zitten , net als tampons. Voor een jong meisje wat zich nog niet comfortabel voelt met haar lichaam is de ring waarschijnlijk een brug te ver.
Ik ben pas de pil gaan slikken toen ik 20 was en wij uitgekeken waren op condooms. Ik zou juist zo lang mogelijk willen wachten met dat soort AC als het niet strikt nodig is.
Ik zou gaan voor een 2e generatiepil. Steeds meer wordt duidelijk dat modernere pillen grotere gezondheidsrisico's met zich meebrengen. Ik zou ook zeker geen nuvaring of mirena nemen, onlangs was er ook weer een onderzoek waaruit naar voren kwam dat die toch een grote dosis hormonen afgeven in het begin, wat ook een gezondheidsrisico is.

De 2e generatiepil is echt het veiligst. Wanneer tijdens het gebruik blijkt dat ze hem vaak vergeet kan je altijd nog een andere oplossing zoeken, maar misschien vergeet ze hem wel niet. Ik zou daar niet bij voorbaat vanuit gaan. Ik ben ontzettend vergeetachtig en chaotisch, maar die pil vergeet ik niet.
Zeg maar Spijker.
quote:single-lady schreef op 26 februari 2014 @ 13:09:

[...]

De nuvaring is net als de pil, alleen met minder hormonen. Je draagt hem drie weken en dan heb je een stopweek met een onttrekkingsbloeding. Dus geen echte menstruatie.

Maar je moet de ring wel diep genoeg inbrengen anders voel je hem zitten , net als tampons. Voor een jong meisje wat zich nog niet comfortabel voelt met haar lichaam is de ring waarschijnlijk een brug te ver.Maar kun je niet 'door-ringen' zodat je helemaal niet ongesteld wordt? Vind verplicht ongesteld moeten worden om de paar weken echt een brug te ver. Daar gebruik je dat spul niet voor. Je gebruikt 't om minder vaak of zelfs helemaal niet meer ongesteld te worden.
Met doorringen en doorslikken loop je meer kans op tussentijdse bloedingen. Dat is lastiger dan een onttrekkingsbloeding omdat je nooit weet wanneer het gaat gebeuren.

Bovendien is zo'n meisje van 14 misschien nog wel niet uitgegroeid en is het voor haar lichaam helemaal niet goed om nu al hormonen te gaan slikken alleen maar vanwege menstruatie klachten.

Tegen krampen zijn ook andere medicijnen , zoals ibuprofen, daar ga je ook minder van vloeien.

Zoals iemand anders ook schreef, anticonceptie is om niet zwanger te worden. Niet om te zorgen dat jonge tieners helemaal niet meer menstrueren.
Uit de bijsluier van de Nuvaring:

Anticonceptie.

NuvaRing is bestemd voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd. De veiligheid en werkzaamheid zijn onderzocht bij vrouwen tussen de 18 en 40 jaar.

Pediatrische patiënten

De veiligheid en werkzaamheid van NuvaRing bij adolescenten jonger dan 18 jaar zijn niet vastgesteld.
Ik was zonder pil vroegah kapot gegaan van menstruatiepijn hoor. Daar hielp echt geen pijnstiller tegen. Nu nog steeds niet trouwens.
Ik werd er vroeger altijd door overvallen (vaak 's nachts) en dan was ik al te laat om nog pijnstillers te kunnen nemen, want dan begon het kotsen al. Vind 't jammer dat het in mijn jeugd nog niet zo'n vanzelfsprekendheid was om de pil te nemen, ik kreeg 'm pas op m'n 17e voorgeschreven als ongesteldheidsmedicijn. Dus ik heb zo'n 4 jaar om de paar weken een complete buikgriep moeten verduren.
quote:SuzanneSuus schreef op 26 februari 2014 @ 12:30:

Het is veel handiger om de pil 's morgens in te nemen. Als je het vergeet in te nemen heb je nog de hele dag.

Slik je de pil 's avonds en je vergeet het, dan ga je slapen en is er al weer veel tijd verloren

Tieners gaan 's ochtends naar school, en komen dan uren lang niet meer thuis, Dus wat is het verchil? Innemen om 22.00 uur en dan vergeten wordt het 7.00 uur, dat is 9 uur later!

Innemen om 7.30 uur en dan vergeten, is de eerstvolgende kans rond 16.00 uur, dat is dus 8,5 uur later!

(Ik duim ondertussen verder dat ze binnen nu en 10 jaar wel een mannenpil hebben uitgevonden)Condooms knappen/scheuren vooral door onjuist gebruik, door onhandige want onervaren pubers dus. Dus de kans dat het juist bij pubers misgaat, lijkt mij erg groot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven