Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik nog steeds een (appel)azijn mengsel van 1 deel water en 1 deel azijn.. Wordt het heerlijk zacht van!

Deze week heb ik doorgezet om het 1 x te wassen met baking soda, en gisteren en eergisteren alleen gespoeld met water. Het blijft dan gewoon waxy aan mijn aanzet. Zal de tip van r@kker eens gebruiken, alhoewel met mijn lange haar zal dat wel lastig worden vrees ik...

Borstelen doe ik sowieso elke dag nu, voorheen deed k dat nooit tussen de wasbeurten door.. Heb daar een dubbel gevoel bij want borstelen beschadigt je haar wel dusdanig.

Gisteren heb ik een mengsel van advocado en honing gemaakt (halve advocado en 1 eetlepel honing) en dit op mijn gezicht gesmeerd als maskertje. Daarna had ik nog veel over en heb de rest in mijn haar gesmeerd.. Ook daar wordt het heerlijk zacht en glanzend van!
Laatst had ik het hier toevallig over met mn kapper, hij was het er totaal niet mee eens dat het goed zou zijn. Je haar neemt alles uit de omgeving op (denk eens terug aan een nachtje in de kroeg vor het rookverbod..). Komt er op neer dat het gewoonweg smerig wordt na een lange tijd niet wassen. En dat het niet bepaald beter zou zijn. Verstandiger is om te investeren in de wat betere en natuurlijke shampoos en ipv 5x per week 2 a 3x per week te wassen..
Je kapper weet niet waar hij/zij het over heeft Pampeliska. En dat wil ie ook niet want ze verdienen goud geld met al die rotzooi . Maar je bent vrij te doen en laten wat je wilt hoor,
Nee kappers weten niks over haar en de conditie daarvan...

Niet de hele wereld zit in het Unilever complot hoor...
Ik gebruikte ook natuurazijn om mijn haar na te spoelen, een kwart azijn en driekwart water. Maar ik vond echt geen prettig luchtje, al is het wel weg als mijn haar opgedroogd is.

Nu heb ik vanmorgen een fles Tendo's rozenwater gekocht en ik ben nu al helemaal weg van de geur, zo heerlijk!!

Afgelopen zondag heb ik mijn haar gewassen met bs en morgen doe ik dat weer. Ik gebruik een half theelepeltje bs op 200 ml water. Dan ga ik naspoelen met rozenwater. Ben zo benieuwd!

O ja, en het rozenwater ga ik ook gebruiken om mijn gezicht te reinigen. Schijnt erg fijn te zijn en heel goed te reinigen. Vanavond maar eens proberen...

Shampoo in welke vorm dan ook ga ik écht nooit weer gebruiken. Mijn fijne futloze droge en dorre haar is veranderd in een werkelijk weelderige bos krullen waar ik elke dag weer versteld van sta...
Heb nu 3 dagen achter elkaar met BS gewassen om van t waxy gevoel af te komen en naar de kapper te kunnen, maar dat lukt toch niet... Overweeg bijna te gaan shampooen om tenminste naar de kapper te kunnen.
Misschien juist wat meer azijn gebruiken tegen het vet?
Ik blijf het roepen: zo veel en vaak bs is niet nodig, misschien.blijft het daardoor juist zo voelen? Alsof je de hele dag in de zer hebt gelegen?
Ik weet het niet helemaal zeker, maar de rozenwater van tendo isvolgens mij niet vrij van in ieder geval alcohol. Ik kanhet niet meer terugvinden nu, maar afgelopen.zomer, tijdens mijn zoektocht naar rozenwater, heb ik het ergens gelezen. Of er nog meer in zit weet ikniet. Voor mij was het in ieder geval reden genoeg om de eetbare rozenwater bij de toko te kopen, dat is 100% zeker water en rozenextract.
Ik moet zeggen dat ik ook niet zeker weet of er alcohol in zit. Op internet kon ik er in ieder geval niets van vinden. En helaas zit er hier in de wijde omgeving niet 1 toko, anders was ik daar al lang vaste klant geweest.

Maar ik ga het proberen en kijken hoe het bevalt...
Ik gebruik rozenwater van de toko, bevalt heel goed!

Als oogmake-up reiniger vermengd met olijfolie en puur als reinigingslotion voor de rest van mijn gezicht.

Tip van Phips!
Ik ga nog wel eens even zoeken sara. Ik heriiner het me omdat het van die goedkope superhrote flessen zijn. Ik meld het als ik het gevonden heb.
Ja, gevonden! Hier lees je wat er in zit:http://www.boldertrading.nl/Consumenten ... 0Cons..pdf
Heb even niks te melden, maar blijf geïnspireerd lezen.

Gaat nog steeds goed hier. Ik was nu gemiddeld één keer in de 5 dagen met BS en daarna 'afblussen' met verdunde azijn.

Ik blijf hier voorlopig mee doorgaan en zie wel of ik steeds minder BS nodig heb. Ben nu 4,5 week op weg.

Laila, hoe was je dan precies met BS?

Ik vind het zo raar dat het bij jou niet lukt. Maar het valt me wel op dat ieder hier zijn eigen 'pad' heeft, niet elk haar en elke huid reageert hetzelfde. Ik neem wel echt de tijd voor de BS, doorkammen, minuutje laten zitten.
quote:Phips schreef op 21 februari 2014 @ 18:54:

Ja, gevonden! Hier lees je wat er in zit:http://www.boldertrading.nl/Consumenten ... 0Cons..pdf

Hee dank je Phips!! Er zit dus wel alcohol in...

Ik heb het vanmorgen gebruikt om mij haar na te spoelen en het is door de alcohol die er in zit (nog) niet droog geworden. Misschien als je het vaker gebruikt. Mijn haar ruikt nu wel heerlijk hoor!!

Ik ga gewoon kijken hoe het gaat. Zoooo jammer dat er geen toko bij ons in de buurt zit. Maar mocht het toch niet bevallen, dan zoek ik wel een adresje op internet.
Azijn is de conditioner, niet de ontvetter.. Het zuur in de azijn zorgt ervoor dat de haarschubben mooi sluiten en het haar zacht en doorkambaar wordt..quote:lionlily schreef op 21 februari 2014 @ 15:35:

Misschien juist wat meer azijn gebruiken tegen het vet?
Ik ben ook gek op de geur van rozenwater en.van rozen in het algemeen. Voor mijn verjaardag een blokje rozen marseillezeep gekregen, het ligt in een laatje. Als ik die opendoe ruikt het zo lekker! Voor de lol 3 keer per dag dat laatje opentrekken haha!
Op Engelstalige fora spreekt men ook van schilfers. Het kan verschillende oorzaken hebben

weerstand tegen BS te compenseren met azijn

Warmte door bv sauna

Stress

Winterdroogte

En in mijn geval zou het zelfs een combi kunnen zijn van alle 4 de punten. Ik probeer nu 1x per week een drupje shampoo en dan over een maand probeer ik het nog wel een keer. Dan hoop ik op lente. Ik ben in ieder geval van om de dag wassen terug naar 1x per week met een minimale hoeveelheid shampoo.
Alles komt goed
Hier is de eerste persoon die niet lyrisch is over dé deo.

Mijn oksels raken nogal geïrriteerd door de BS, helemaal rood en pijnlijk, na twee dagen ben ik gestopt.

Alleen kokosolie werkt niet goed genoeg. Ik zou nog een mengsel van kokosolie en maizena kunnen proberen, maar BS is nu juist het middel dat geurtjes neutraliseert...

Nou ja, voorlopig hou ik het maar bij gewone deo.
Nu 12 dagen mijn haren niet met shampoo gewassen.

Gisteren was ik het even zat omdat het bij de kruin steeds snel weer vettig bleek te zijn ook al had ik het die dag ervoor het gewassen met azijn. Ook kreeg ik weer een beetje last van schilfers.

Dus toen op weg naar een TOKO voor BS, gisteren meteen gewassen met BS en azijn en nu vandaag valt het nog mee met het vette haar.

Ik heb twee babyshampoo flesjes die bijna leeg zijn, kan ik daar gewoon een BS met water in laten staan en de andere met water en azijn.. of moet je het elke keer vooraf opnieuw maken omdat het anders misschien niet meer goed is?

Zelf vond ik het met "zo'n plantenspuit" niet zo handig gaan.

Ergens vind ik het wel lang duren voordat ik mijn haar niet meer zo vaak hoef te wassen als ik nu doe, maar we gaan nog door de maand is nog niet om.
@L0r, wat jammer dat de deo jou niet goed bevalt! Misschien iets minder BS dan gebruiken?

Ik heb ook es iets gelezen (hier?) over een zoutstick, verkrijgbaar bij de Tuinen.. Schijnt ook natuurlijk en goed te werken..

@Rinaw, als je alleen wast met azijn, wordt je haar niet schoon hoor. Helemaal niet als je eerst nog moet afkicken van de shampoo. Dan gaat je haar juist in het begin heel veel talg produceren. Daar moet je eerst vanaf en dat doe je dan met de baking soda. Het azijnmengsel gebruik je als conditioner.

Er zijn mensen die na enige tijd met alleen water hun haar schoon krijgen maar ikzelf krijg dat na bijna 4 maanden no poo, nog steeds niet voor elkaar...

Ik ben afgelopen week op zoek gegaan naar die handige flacons (met spuitdop) van de Ikea maar die zijn helaas niet meer verkrijgbaar...
Zo. Hele topic doorgelezen. Een onderwerp naar mijn hart en bergen tips die goud waard zijn!

Ik heb helaas geen weelderige bos krullen (daar kan je de verbetering zo lekker goed op zien) maar dun, slap, stijl blond haar. Best wel lang ook, tot onder de schouderbladen.

Ik waste het om de dag, met tegenstribbelen want het werd veel eerder al weer vet. Alleen op de wasdag vond ik het goed zitten, de droogheid die de shampoo veroorzaakte leverde tenminste nog een beetje volume op.

Ik las een dikke maand geleden een blog over no poo en ik besloot het ook te proberen, ik werd gek van al dat wassen! Daarbij ga ik graag naar festivals en zonder douche voel ik me gewoon smerig met dat slierterige vette haar.

Ik ben er nu een maand mee bezig en het heeft zeker al een paar voordelen opgeleverd:

-het is ultrazacht

-het glanst als een bezetene

-kapsels blijven beter zitten

-het wordt véél en véél minder snel en minder erg vet! (yay)

-ik hoef veel minder vaak mijn borstel te legen, er vallen duidelijk veel minder haren uit.

-ik bespaar geld zo zonder shampoo

-ik spoel geen chemicaliën door het doucheputje

-ik smeer geen chemicaliën meer op mijn hoofd

Mijn haar heeft nog steeds niet veel volume, maar ik ben ervan overtuigd dat, als alle haren die dankzij de no poo niet te vroeg uitvallen lekker doorgroeien, dat probleem ook opgelost wordt.

Wat ik in mijn haar doe: in zo'n knijpfles voor in de keuken een paar eetlepels BS en daarna gewone witte azijn, 1 op 8 ongeveer. Op dagen dat ik het wil wassen maar geen BS wil gebruiken pers ik een citroen en spoel het haar daarmee uit. Daarbij was ik mijn haarborstel 2 keer per week met BS om de viezigheid en ophopingen eruit te krijgen, zodat ik geen vettigheid weer terug in mijn schone haar smeer.

Het wordt echt veel minder snel vet en ik merk dat ik steeds vaker tussendoor met enkel water kan spoelen en de BS minder vaak hoef te gebruiken.

Af en toe gebruik ik maizena als droogshampoo. Mijn magische tip: gebruik een dikke poederkwast om het op je haar te "stampen". Wel even afkloppen alvorens het aan te brengen. Werkt als een tierelier en het blijft lang zitten.

Ik blijf dit topic volgen!
Nog even een toevoeging voor mijn vriend, die er nu een week of drie mee bezig is. Hij heeft heel erg last van huidschilfers, ook voordat hij no poo ging doen. Hij heeft net zulk lang haar als ik, maar golvend, stug, vette hoofdhuid en droge punten. Zijn haar ziet er nu goed uit, het wordt minder vet enzo, maar die schilfers gaan niet weg.

Toen hij voor de eerste keer citroen gebruikte brandde dat als een malle, hij was toen nog maar 2 dagen bezig met no poo. Nu brandt dat helemaal niet meer, dus dat betekent dat zijn huid is verbeterd sindsdien, maar de schilfers worden helaas niet minder :(

Heeft iemand hier ervaring mee en misschien een goede tip?

Alvast bedankt
Waarom gebruik je citroensap dan? Ik kan me niet voorstellen dat je haar daar schoon van wordt. Helaas kan ik ook geen antwoord geven op je vraag wat betreft de schilfers, want daar heb ik geen ervaring mee...
quote:lesleya schreef op 23 februari 2014 @ 13:26:

Op Engelstalige fora spreekt men ook van schilfers. Het kan verschillende oorzaken hebben

weerstand tegen BS te compenseren met azijn

Warmte door bv sauna

Stress

Winterdroogte

En in mijn geval zou het zelfs een combi kunnen zijn van alle 4 de punten. Ik probeer nu 1x per week een drupje shampoo en dan over een maand probeer ik het nog wel een keer. Dan hoop ik op lente. Ik ben in ieder geval van om de dag wassen terug naar 1x per week met een minimale hoeveelheid shampoo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven