Gezondheid alle pijlers

Hartruis en licht afwijkend hartfilmpje

20-02-2014 16:26 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel nogal in onzekerheid en nu de vraag of iemand hier iets soortgelijks heeft meegemaakt. Eigenlijk gaat het al een jaar niet goed met mij qua gezondheid. Ik ben 33 jaar en heb vanaf mei 2013 van alles aan m'n fiets hangen van alvleesklierontsteking, galstenen, operatie naar reuma zoals een paar weken geleden vastgesteld. En nu constateerde de reumatoloog een hartruis en moest ik door voor verder onderzoek naar de cardioloog. Ik hoopte zo dat daar verder niets uit zou komen,...maar natuurlijk...dat is bij mij schijnbaar onmogelijk want mijn hartfilmpje was licht afwijkend en ook hij hoorde de ruis. Nu zei hij wel zich geen grote zorgen te maken , ik heb dan ook verder geen hartgerelateerde klachten,..maar toch een echo voor de zekerheid. Daarvoor krijg ik een oproep en dat duurt ook weer tergend lang,..nog niets in de brievenbus gehad.

Ik vind het zo eng allemaal en ben het geloof in m'n eigen lichaam helemaal kwijt. Wie heeft dit ook bij de hand gehad en bij wie viel het uiteindelijk mee? Besef me dat dit misschien een onmogelijke vraag is,..maar goed,,niet geschoten is altijd mis,..en wie weet maakt het me iets rustiger de komende tijd.
Ik kan natuurlijk alleen maar vertellen over mijzelf, maar wellicht dat het jou rust geeft.

Ik heb als baby'tje een afwijking gehad aan m'n hart. Er zat een gaatje in m'n hart(klep) waardoor bloed terug stroomde. Daarnaar had ik ook een hartruisje. Ik moest hiervoor elk jaar op controle komen. Rond mijn tiende is geconstateerd dat het gaatje was dichtgegroeid. Het ruisje zit er tot op de dag van vandaag nog steeds (nu 32), maar dit kan geen kwaad. Ik heb af en toe last van een onregelmatige hartslag, wat vooral vervelend is, maar het schijnt verder prima te zijn.

Ik hoop dat jij je een beetje kunt ontspannen. En bedenk: mocht er wel iets zijn, dan ben je in goeds handen! Sterkte.
Ik kan natuurlijk niet voorspellen wat er bij jou uit gaat komen, maar je wil een vergelijkbaar verhaal wat positief uitgepakt heeft en dat heb ik wel voor je

Ik heb 2 jaar terug helemaal binnenste buiten gekeerd door een klinisch geneticus, ook ivm gewrichtsklachten. Deze vond bij zijn zeer uitgebreide lichamelijk onderzoek ook een ruisje bij mn hart. Via de huisarts naar de cardioloog en na verschillende ECG's, een holter en een echo cor ben ik (na een controle een jaar later), gezond verklaard. Dwz zeggen: een minimale mitralisklepafwijking die niemand zorgen baart (incl mijzelf). Ik hoop dat het voor jou ook zo uitpakt!
Onze dochter heeft ook sinds haar geboorte een hartruis. Zij is nu 13 en is recent hier op onderzocht omdat zij erg moe en slap was en snel buiten adem en duizelig.

Bij haar bleek de ruis ook volledig onschuldig te zijn. De kindercardioloog sprak van een muzikale ruis. Die schijnt bij 70% van de mensen voor te komen en wordt veroorzaakt door onregelmatig gevormde hartspierbundels. Door de bloedstroom hierlangs ontstaan vibraties zoals bij een gitaarsnaar en dit is dus te horen als een "muzikale" hartruis.

Ik hoop dat je gauw door je arts gerustgesteld kunt worden en dat het bij jou dus mee valt!
Dank jullie wel voor de reacties! Heel fijn om te lezen dat het ook onschuldig kan zijn. Weet ik ook wel ..maar als je google er op naslaat wordt je daar ook niet vrolijker van...

Het rare is dat ik vroeger als kind ook een ruisje had. Ook een muzikale ruis zoals jouw dochter Duet. Mijn zoontje heeft dit ook, is op het cb vastgesteld verder onderzocht en ook onschuldig. Ik was er als kind uiteindelijk overheen gegroeid en hoefde niet meer terug te komen. En nu ineens toch weer,..terwijl ik zo veel ziekenhuisopnames/ controles heb gehad het afgelopen jaar..zelfs een operatie en daarbij kwam dit niet aan het licht en dan wordt dit zo per toeval even opgemerkt. Ik ben zo bang dat er iets mis is...mocht dat zo zijn dan hoop ik toch zo dat het allemaal meevalt! Ik ben op het gebied van ziekte wel even voorzien dus please mag ik wat dit betreft overslaan..

Vind jullie reacties wel heel fijn om alles wat in perspectief te zien deze periode!
Hallo bollie,

Wat naar allemaal...Hopelijk valt het allemaal mee!!

Houd ons op de hoogte.

Ik heb geen hartruis, maar wel een afwijkend ECG...

Ik zit nu ook in afwachting voor een vervolgafspraak bij de cardioloog.

Mijn vader heeft dilaterende cardiomyopathie en sinds kort een ICD. Echter zijn alle oorzaken uitgesloten zoals vernauwingen, hartinfarct etc etc. waarom zijn hart zo geworden is. De artsen denken aan een genetische afwijking. Echter hoeft het ook niet iets genetisch te zijn....maar die kans is er wel. Een DNA onderzoek wordt over een paar maanden pas gestart.

Omdat mijn hartslag vaak in rust lager dan 60 is (soms 55 en op zijn laagst gemeten was hij 45), heb ik alvast een ECG laten maken.

Vorige week belde ik voor de uitslag en de dokter zei: Je hebt een rechter incomplete bundeltakblok. Dit verklaard dus ook mijn lage hartslag soms in rust.

Het is een geleidingsstoornis. Dit komt wel vaker voor, maar het kan dus ook te maken hebben met een onderliggende hartziekte.

Ik vind het doodeng.... Volgende week krijg ik nog een ecg, en eventueel vervolgonderzoeken.

Ik haal nu van alles in mijn hoofd.......ik word er helemaal gek van.

Het is zo raar, want ik heb verder nergens last van.

Ja af en toe duizelig bij te snel opstaan, meer niet.
Ja lastig he Moomin vervelend dat jij ook in zo'n situatie zit!

Ik kan de ene dag mijn haren wel uit m'n hoofd trekken van onzekerheid en ook dagen dat ik het wat langs me neer leg. Het kan gewoon alle kanten op, dat is het moeilijke eraan. Ik heb inmiddels mijn oproep voor de echo ik kan over 2 weken terecht. Dit gaat dus nog lang duren. Ook ik heb geen klachten maar beeld me af en toe wel van alles in..stom... Heel veel sterkte met wachten en laat nog even horen wat eruit is gekomen!
Nog een vraagje hoe wist je dat je hartslag zo laag was?
Fijn dat je binnenkort een echo kan laten maken. Spannend allemaal....!!

We houden elkaar hier wel op de hoogte!

Toen mijn vader was opgenomen, ben ik ook obsessief mijn hartslag gaan meten (bij mijn pols 15 minuten de polsslagen tellen en dat x 4). Toen kwam ik er dus achter dat hij 's avonds/in rust lager is dan eigenlijk 'normaal' is. Dat was de aanleiding dat ik maar een ECG heb laten maken, waar dus een incomplete bundeltakblok naar voren is gekomen.

Wat zagen ze precies op jouw ECG dan?
Nou eigenlijk zei de cardioloog dat mijn ecg heel,licht afwijkend was,..eigenlijk niet noemenswaardig en net buiten de norm. Dus tja..hij moest m als afwijkend bestempelen maar alleen omdat het moest zeg maar

Hij kwam ook niet met een conclusie wat het dan zou kunnen zijn maar vond het wel noodzakelijk het goed te bekijken ivm mijn reuma. Later las ik dat reuma (de constante ontstekingen) je hartkleppen of hartspier kunnen aantasten. Dat zal hij wel willen bekijken maar hij heeft dit niet uitgesproken.

Dat wist ik niet met het zelf kunnen meten van je hartslag. Verleidelijk om zelf ook uit te proberen. Heb je enig idee wat jou te wachten staat met hetgeen ze nu vastgesteld hebben? Qua behandeling bedoel ik? Zelfde als jou vader of doen ze dat als het niet meer anders kan/ je er teveel last van krijgt?
Ook ik heb een ruisje door een lichte klepafwijking, een bundeltakblok en een trage frequentie. Allemaal onschuldig, geen klachten van en ik kan er 100 mee worden. En ik ben vast niet uniek.

Zoek iets leuks om je mee bezig te houden tijdens je 'wachttijd'. Wie weet valt het allemaal mee. Succes!
Dat is altijd eng, iets aan je hart. Ik kan me voorstellen dat je in onzekerheid zit.

Bij mijn dochter is op haar 6e (ze is nu 9) per toeval een hartruis ontdekt. Ze is toen bij de kindercardioloog geweest en haar hartklep sluit niet goed. Het is minimaal en zolang het zo blijft hoeft er niets aan gedaan te worden. Ze kan en mag gewoon alles doen.
quote:steenuil schreef op 23 februari 2014 @ 12:31:

Ook ik heb een ruisje door een lichte klepafwijking, een bundeltakblok en een trage frequentie. Allemaal onschuldig, geen klachten van en ik kan er 100 mee worden. En ik ben vast niet uniek.

Zoek iets leuks om je mee bezig te houden tijdens je 'wachttijd'. Wie weet valt het allemaal mee. Succes!

Hallo steenuil,

Wat voor bundeltakblok heb jij? Incompleet, compleet? Links, rechts? Wat is jouw hartslag in rust?

Ik hoop ook dat het mee valt bij me....

En natuurlijk voor TS ook!
quote:bollie schreef op 22 februari 2014 @ 21:34:

Nou eigenlijk zei de cardioloog dat mijn ecg heel,licht afwijkend was,..eigenlijk niet noemenswaardig en net buiten de norm. Dus tja..hij moest m als afwijkend bestempelen maar alleen omdat het moest zeg maar

Hij kwam ook niet met een conclusie wat het dan zou kunnen zijn maar vond het wel noodzakelijk het goed te bekijken ivm mijn reuma. Later las ik dat reuma (de constante ontstekingen) je hartkleppen of hartspier kunnen aantasten. Dat zal hij wel willen bekijken maar hij heeft dit niet uitgesproken.

Dat wist ik niet met het zelf kunnen meten van je hartslag. Verleidelijk om zelf ook uit te proberen. Heb je enig idee wat jou te wachten staat met hetgeen ze nu vastgesteld hebben? Qua behandeling bedoel ik? Zelfde als jou vader of doen ze dat als het niet meer anders kan/ je er teveel last van krijgt?

Het hangt van de oorzaak af. Mochten ze geen oorzaak vinden, is mijn bundeltakblok hoogstwaarschijnlijk een afwijking vanaf mijn geboorte. Waar verder niet veel aan te doen is en wat verder geen ernstige gevolgen zal hebben.

Mocht het wel een onderliggende oorzaak hebben, hangt het er vanaf wat dus de oorzaak is. Dan zal dat probleem aangepakt moeten worden.....

Mochten ze dus geen oorzaak vinden, wordt er alsnog in april een DNA onderzoek gestart. Dan gaan ze bij mijn pappa zoeken naar een eventueel genetische afwijking. Als ze dat gevonden hebben, dan word ik en m'n broers onderzocht.

Want ondanks ik nu bijvoorbeeld niks heb, kan het over jaren wel zo zijn ivm met eventuele genetische afwijking....
Ik heb nog een keer een ecg gehad. De afwijking die te zien is (incompleet rechter bundeltakblok; een geleidingsstoornis), wordt gezien als 'normaal'. Ook nog even een echo laten maken. Ook die was goed.

Dus ik hoef me van de cardioloog nergens druk om te maken en gewoon rustig het DNA onderzoek afwachten....
Ik zou me echt geen zorgen maken als ik jou was. Ik heb een zeer afwijkend hartfilmpje. Toen ze dat per ongeluk ontdekten hebben ze me twee nachten aan de hartbewaking gehouden. Maar het blijkt dus dat ik dat altijd heb.... Mijn hart functioneert prima.

Mijn hartecho is goed, (Kun je niet even bellen voor de uitslag?) al heb ik wel een lekkende klep, een vergootte hartkamer en een (beginnend) verdikte hartspier. (Alleen te zien op mri) Maar hij functioneert dus goed. Zelfs tijdens mijn zwangerschappen en altijd zonder medicatie. Ik word nu elk jaar (soms om het jaar) gecheckt. Prima idee.
Oh... Ik lees na pas dat je die echo pas over twee weken hebt. Als ze echt denken dat het ernstig is, dan had je die echo allang gehad.
Ook hier een afwijkend ECG, al vanaf mijn geboorte..geboren met een flinke hartafwijking, nu ook een flinke ruis, donorhartklep gekregen (pulmonalisklep), 2 stents en lichte mitralisklepstenose.. Ik werk fulltime in een pittige baan..voel me goed! Ik zou me ook niet al teveel zorgen maken, wel benieuwd naar het vervolg! En sterkte, want ik begrijp je onrust!
Life is good!
Oh wat fijn, er is een topic.

Ik heb vandaag een ECG gehad, en daar is een kleine afwijking te zien.

De dokter zegt dat ze de uitslagen van het bloed onderzoek af wil wachten om te zien wat we nu verder doen.

Dus ik weet nog helemaal niets.

Ik ben bang.

Ik ging naar de dokter omdat ik wat kortademig ben, moe, lichte pijn op mijn borst en in nek en schouders, en ik heb juist een hele hoge hartslag. 100 in rust.

Maar eigenijk ging ik ervan uit dat het allemaal niets zou zijn.

Nu maak ik me zorgen.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Weet je ook wat voor afwijking in het ecg?

Wel vervelend al die symptomen erbij! :(

Spannend allemaal.

Wanneer krijg je de uitslag?
Mijn bloeduitslagen zijn al binnen nu, en dat was allemaal goed.

Nu maken ze zich ook geen zorgen over het ECG zegt de dokter, omdat het zo'n kleine afwijking was, en het soort afwijking dat gewoon bij een persoon kan horen...

Het zal wel.

Het is nog even een paar dagen wachten op de uitslag voor mijn schildklier. Nou, dat zou ook een hoop verklaren.

Als ik heel eerlijk ben zou het ook kunnen dat ik het mezelf aandoe.

Dat het een beetje psychisch is, en ik wat hyperventileer.

Ook mijn bloeddruk was goed, en mijn zuurstofgehalte.

De pijn op mijn borst en schouders kan ik ook bekijken als spierpijn van te gespannen zijn.

Ik weet het gewoon niet op het moment.

Ben wel benieuwd of er iets uit dat schildklieronderzoek naar voren komt.
Ik las nu trouwens ook op internet dat slechts 70% van alle ecg's als volledig normaal terugkomt.

De overige 30% laat iets afwijkends zien dat meestal niets blijkt te zijn.

Hoe dan ook, mijn dokter heeft letterlijk gezegd dat ik niet op het punt sta dood neer te vallen.

Daar vertrouw ik dan maar op.
Gelukkig zijn je bloedwaardes goed. Hadden ze daar dan geen schildklierwaardes van gecontroleerd? aangezien je nog wacht op de schildklierwaardes?

Je schildklier die te langzaam of te snel werkt kan inderdaad ook een hoop klachten met zich meebrengen.
Fijn alle reacties hier, blijkt dus best nog wel een veelvoorkomend probleem. Ik had even afstand genomen van alles om het voor mezelf leefbaar te houden ...maar gisteren dus de echo gehad. Nu begint de spanning weer terug te komen. Ik had het idee dat de echoscopiste wat aan het hinten was. Ze zij namelijk nou als je nog wilt weten van hoe of wat en je hoort binnen twee weken niets zou ik dan even de huisarts of cardioloog bellen want ze hebben het wat druk op het moment. sommige mensen denken ook ach als ik niks hoor zal het wel goed zijn..kan je ook doen... Dus toen dacht ik zou zij al hebben kunnen zien dat het waarschijnlijk meevalt? Nou ja speculatie van mijn kant..,dat wachten duurt ook zo lang. Vandaag een privénr in de telefoon toen ik even weg was en gelijk weer schrik en het idee dat ze mij misschien proberen te bereiken. Pffff als je geen hartproblemen hebt krijg je het zo wel.... Als ik iets hoor zal ik het hier laten weten!
Oh trouwens ook fijn die info over afwijkende ecg's delite! Stelt iets gerust!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven