Nieuwe tandarts

donderdag 13 maart 2014 om 09:48

Door verhuizing moet ik nu ruim 1,5 uur reizen naar mijn vertrouwde tandarts.... Ik moet dus eigenlijk op zoek naar een nieuwe. Maar eigenlijk wil ik dat niet, ben toch een beetje bang voor de tandarts en deze tandarts heeft altijd onwijs veel geduld. Mede omdat ze een kindertandarts is, ondanks dat ik inmiddels al een tijdje geen kind meer ben! 
Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe. Maar hoe kan ik nou op internet opzoeken welke fijn en geduldig is?
                    Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe. Maar hoe kan ik nou op internet opzoeken welke fijn en geduldig is?

donderdag 13 maart 2014 om 09:58

Bel eens een paar praktijken en hoor hoe je te woord wordt gestaan. Dat was voor mij echt interessant. Mijn ervaring met de jonge tandartsen is dat ze allemaal wel rustig zijn, degenen die ik tot nu toe heb gehad allemaal wel iig.
En ik zou zeker van tandarts wisselen, als je een keer kiespijn hebt mag je hier vaak even tussendoor 's ochtends vroeg en dan is anderhalf uur erg ver weg. Sterker nog, hier wordt je niet door de weekenddienst geholpen als je tandarts niet hier zit.
                    En ik zou zeker van tandarts wisselen, als je een keer kiespijn hebt mag je hier vaak even tussendoor 's ochtends vroeg en dan is anderhalf uur erg ver weg. Sterker nog, hier wordt je niet door de weekenddienst geholpen als je tandarts niet hier zit.

donderdag 13 maart 2014 om 10:11

Waarom vraag je niet rond in je nieuwe omgeving welke tandarts prettig is? Dat geeft je misschien wel meer vertrouwen. Een tandarts naast de deur vind ik toch echt wel handig. Terugrijden met een verdoving bijvoorbeeld vind ik echt niet  lekker.

moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?

donderdag 13 maart 2014 om 10:18

donderdag 13 maart 2014 om 10:26

Ik zou toch rondkijken voor een tandarts dichterbij. Had zelf na mijn verhuizing een tandarts op ruim een half uur. Binnen 3 maanden had ik 2x een spoedgeval en 1x een controle afspraak en het is toch een stuk makkelijker als je dan op de fiets kan in de buurt (vooral ook met 2 kleine kinderen). Rondvragen en gewoon eens bellen. Grotere praktijken hebben vaak ook meerdere tandartsen, dan kan je misschien vragen welke tandarts het beste bij jou zou passen?

donderdag 13 maart 2014 om 11:01

wel een nieuwe zoeken hoor.
Zolang je 'niks' hebt, is 1,5 uur geen probleem. Maar zodra je een keer "met een paar dagen" terug moet komen, wordt 1,5 uur reizen toch erg vervelend.
Ik heb eigenlijk nooit wat, in al die jaren dat ik tanden heb (en dat is toch al een jaar of 40) 1x geboord, maar wel 3x gehad dat ik een week later even terug moest komen
                    Zolang je 'niks' hebt, is 1,5 uur geen probleem. Maar zodra je een keer "met een paar dagen" terug moet komen, wordt 1,5 uur reizen toch erg vervelend.
Ik heb eigenlijk nooit wat, in al die jaren dat ik tanden heb (en dat is toch al een jaar of 40) 1x geboord, maar wel 3x gehad dat ik een week later even terug moest komen

donderdag 13 maart 2014 om 11:15

Ik heb ook (redelijk) last van tandartsangst. Maar ook ivm medicijngebruik snel gaatjes en heel veel plak. 
Ik ben vorig jaar voor het eerst in jaren (5 of 6) met knikkende knieën naar de nieuwe tandarts gegaan. Ook inderdaad verhuist, en mijn oude tandarts wilde me niet in het weekend helpen. Gelukkig is mijn nieuwe tandarts een klant van mijn vriend en wist hij van mijn situatie. De eerste keer hebben we alleen kennis gemaakt en heeft hij de schade opgenomen.
Mijn tandarts maakt voor mij gebruik van een kunststof bitje, zodat ik niet bang hoef te zijn dat ik hem per ongeluk bijt (ik heb epilepsie) en hij verteld rustig wat hij gaat doen.
Ik ga nu weer netjes elke 6 maanden en woon op maar 10 minuten afstand ipv 85 minuten.
Er is dus hoop
                    Ik ben vorig jaar voor het eerst in jaren (5 of 6) met knikkende knieën naar de nieuwe tandarts gegaan. Ook inderdaad verhuist, en mijn oude tandarts wilde me niet in het weekend helpen. Gelukkig is mijn nieuwe tandarts een klant van mijn vriend en wist hij van mijn situatie. De eerste keer hebben we alleen kennis gemaakt en heeft hij de schade opgenomen.
Mijn tandarts maakt voor mij gebruik van een kunststof bitje, zodat ik niet bang hoef te zijn dat ik hem per ongeluk bijt (ik heb epilepsie) en hij verteld rustig wat hij gaat doen.
Ik ga nu weer netjes elke 6 maanden en woon op maar 10 minuten afstand ipv 85 minuten.
Er is dus hoop
                                    Adem in, adem uit

donderdag 13 maart 2014 om 11:27

Ik heb toch, na 10 jaar mijn oude tandarts te hebben gehouden op 45 minuten reisafstand, na een nieuwe verhuizing nog iets verder weg, gekozen voor een nieuwe tandarts. Ik zag er tegen op. Maar ik ben echt heel tevreden! Deze tandarts is jonger, heel rustig en legt goed uit wat hij gaat doen en waarom, heeft nieuwe technieken, en een veel betere mondhygeniste in de praktijk (en die heb ik vooral nodig). En ze zitten op 1 minuut lopen, en met kinderen is dat toch ook wel erg praktisch.

donderdag 13 maart 2014 om 12:25

hier ook tandartsangst, maar dat is zoon gewone angst...(als ik het zeg tegen mensen, hoor ik zo vaak...'ja ik ook' )
Ik zou gewoon als je niet heel veel contacten in de buurt hebt die je zou kunnen vragen, gewoon tandartsen opbellen en aangeven dat je heel angstig bent...(ik vind t bijv. fijner als tandarts niks zegt...en mijn man bij me blijft tijdens vullen gaatje....)
                    Ik zou gewoon als je niet heel veel contacten in de buurt hebt die je zou kunnen vragen, gewoon tandartsen opbellen en aangeven dat je heel angstig bent...(ik vind t bijv. fijner als tandarts niks zegt...en mijn man bij me blijft tijdens vullen gaatje....)

donderdag 13 maart 2014 om 13:48

Dank voor de reacties en handige links! Die ga ik eens uitpluizen. De tip van een jonge tandarts zoeken, neem ik ter harte! Goede tip. Ik wil niet zeggen dat ik nou echt tandartsangst heb, maar wel een beetje en omdat ik vaak probleempjes heb, kan dat flink zeer doen. Mijn vertrouwde tandarts zorgt er altijd voor dat ik niet overstresst de deur uit loop! Dus eigenlijk ben ik bang om angst te ontwikkelen! 
De afstand blijkt voor mij echt een streukelpunt want ik ben al te lang niet geweest. Reden: lukt niet om een afspraak te maken. Nu een afspraak gemaakt voor mei maar dat is dan 14 maanden na m'n laatste controle. En ik heb toch vaak problemen met m'n gebit, dus het is voor mij eigenlijk wel belangrijk om elk half jaar te gaan.
                    De afstand blijkt voor mij echt een streukelpunt want ik ben al te lang niet geweest. Reden: lukt niet om een afspraak te maken. Nu een afspraak gemaakt voor mei maar dat is dan 14 maanden na m'n laatste controle. En ik heb toch vaak problemen met m'n gebit, dus het is voor mij eigenlijk wel belangrijk om elk half jaar te gaan.

donderdag 13 maart 2014 om 14:11

Jonge tandarts zoeken heeft ook als voordeel dat je niet weer een andere tandarts hoeft te zoeken omdat de andere met pensioen gaat. Als je niet weer gaat verhuizen kun je daar de rest van je leven blijven. 
Kun je niet met je oude tandarts afspreken dat je op zoek gaat naar een nieuwe omdat je nu toch wel ver weg woont maar dat als de nieuwe niet bevalt je toch weer terug mag komen naar zijn praktijk en dat je dan niet geweigerd gaat worden omdat je te ver weg woont. Dan kun je toch wat geruster op zoek naar een andere. Je kan immers altijd terug als het niet bevalt.
Te jonge tandarts zou ik overigens ook niet willen. Je wil wel iemand met ervaring. Een tandarts die meteen begint over het vervangen van oude vullingen die hoef ik ook niet. Als het goed is heeft je vorige tandarts je gebit goed bijgehouden. Dan zou de nieuw niet gelijk zoveel aan je moeten kunnen / willen verdienen.
                    Kun je niet met je oude tandarts afspreken dat je op zoek gaat naar een nieuwe omdat je nu toch wel ver weg woont maar dat als de nieuwe niet bevalt je toch weer terug mag komen naar zijn praktijk en dat je dan niet geweigerd gaat worden omdat je te ver weg woont. Dan kun je toch wat geruster op zoek naar een andere. Je kan immers altijd terug als het niet bevalt.
Te jonge tandarts zou ik overigens ook niet willen. Je wil wel iemand met ervaring. Een tandarts die meteen begint over het vervangen van oude vullingen die hoef ik ook niet. Als het goed is heeft je vorige tandarts je gebit goed bijgehouden. Dan zou de nieuw niet gelijk zoveel aan je moeten kunnen / willen verdienen.

vrijdag 14 maart 2014 om 00:08