Pannen van de Action - werken ze op inductie?

24-03-2014 12:16 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik heb een kleine beurs. Laatst zag ik bij de Action in een andere stad een aantal hele leuke pannen. Bij de Action in mijn stad verkopen ze geen pannen. Nu moet ik telkens als ik een eitje ga bakken een gigantische pan gebruiken en in de vaatwasser stoppen voor zoiets kleins. Een leuke grillpan zou ook wel fijn zijn. Ik wil graag de pannen van de Action aanschaffen, maar ik zit met een probleem!

Mijn kookplaat werkt op inductie. Ik las op een site dat je kan testen of pannen op inductie werken door er een magneet tegenaan te houden (aan de onderkant). Dus ik deed dat in de Action (35 km verderop!) maar bij geen van allen kleefde het magneetje aan de pan. Ik balend als een stekker weer naar huis. Thuis testte ik het uit op mijn eigen pannen: en wat bleek?! Ook aan de pannen van thuis bleef het magneetje niet kleven . De methode van die site bleek dus voor geen meter te kloppen.

Ik ben geen wonderkind dus ik weet zelf niet hoe ik kan uitvinden of het werkt of niet. Ik heb het al gevraagd aan medewerksters, maar die hebben de leeftijd dat ze waarschijnlijk zelf nog niet koken. Ook de ouderen wisten het niet.

Dus weet iemand hier of ik de pannen van de Action op inductie kan gebruiken?
No love without lost
Zover ik weet staat het altijd op een pan vermeld voor welke warmtebronnen deze geschikt is.
Niet geschoten is altijd mis
en waarom heb je het niet in de winkel gevraagd?
Ja, maar er staan allemaal symbolen en er staat verder niks bijgeschreven.
No love without lost
quote:newimprovedkitty schreef op 24 maart 2014 @ 12:37:

en waarom heb je het niet in de winkel gevraagd?
No love without lost

Dit is het symbool voor inductie.

Geen antwoord op je vraag maar ik heb twee koekenpannetjes van de big bazar (soort euroland/knakenland) die het prima doen op mijn inductie kookplaat. De ene pan is een echte pannenkoekenpan, klein model en de andere pan is een hapjespan met deksel. Beide pannen waren rond een tientje.
@Winkelfanaat. Dank je, ik zal dan naar pannen gaan zoeken met dat symbool. Ik dacht er net eigenlijk over na toen ik over de symbolen typte. Soms kan het antwoord zo simpel zijn, hahaa. Euroland is ook een goede tip. Thanks!
No love without lost
Ik heb geen inductie, maar de pannen VAB de action zijn wel fijn! Ik heb ooit een pannenset gewonnen van een bepaald koksmerk, waarde : 250¤

Ik verkies de action pannen boven de kokspannen ?
quote:joy88 schreef op 24 maart 2014 @ 12:55:

Ik heb geen inductie, maar de pannen VAB de action zijn wel fijn! Ik heb ooit een pannenset gewonnen van een bepaald koksmerk, waarde : 250¤

Ik verkies de action pannen boven de kokspannen ?Heb ik ook met sommige pannen. Voor bakken kan ik mijn pannen van ¤60 niet gebruiken want die branden altijd aan, wel om in te koken. Mijn goedkope pannen kan ik vaak voor diverse doeleinden gebruiken.
No love without lost
Oh ja, ik heb 1 koekenpan van Sola, ook geschrikt voor inductie, maar die doet het dus echt niet Was best een prijzig pannetje, zo eentje met zo'n keramische bodem. Dus mijn advies, test thuis eerst even je nieuwe aankopen voordat je alle plakkers eraf trekt.
Geen idee, maar als je een ei kookt, komt er toch alleen water in de pan? Ik was een pan na het koken van een ei niet af hoor. Afdrogen en weer in de kast.
quote:Krullevaer schreef op 24 maart 2014 @ 13:26:

Geen idee, maar als je een ei kookt, komt er toch alleen water in de pan? Ik was een pan na het koken van een ei niet af hoor. Afdrogen en weer in de kast.
Je kan ook nog overwegen om ze te kopen en de bon te bewaren en thuis even proberen of een pan heet wordt. Zo niet, dan terugbrengen.
Je kunt ook iets kopen om onder je pannen te leggen, zo maak je iedere pan geschikt voor inductie. Ik heb het laatst ergens gezien maar vraag me niet waar, misschien in een foldertje of het lokale sufferdje.
verba volant, scripta manent.
Ik hoop voor je dat ze het ook op inductie doen! Heb er 3 van de action en ze zijn zo gemakkelijk! Ik woon alleen en had dus ook als ik een stukje vlees wilde braden, meteen zo'n grote pan nodig. Nu dus niet meer
Oh excuus ik had niet goed gelezen, je had t al gevraagd.
@vrouw2punt0: de 'magneet-truc' met pannen zou toch echt moeten werken, immers: bij inductiekoken wordt een magnetisch veld gemaakt door de kookplaat, en als je pan ijzer bevat dan wordt dit ijzer warm doordat het magneetveeld heel snel van richting verandert, er ontstaat dan wrijving, en wrijving zorgt voor warmte.

Bevat je pan geen ijzer, dan wordt hij ook niet warm.

Bevat je pan wel ijzer, dan wordt hij warm.

Hoe meer ijzer je pan bevat, hoe beter het werkt. Net zoals met een magneet: hoe meer ijzer je pan bevat hoe beter de magneet blijft kleven aan de bodem.

Gebruik je een zwakke magneet in combinatie met een (goedkope?) pan waar weinig ijzer in verwerkt is, dan blijft de magneet mogelijk niet plakken, maar de pan zou wel warm kunnen worden op de inductie-kookplaat, er zit immers wel wat ijzer in en het magnetisch veld van de kookplaat is vele malen sterken en groter dan dat van een simpel magneetje.

Een pan met maar een klein beetje ijzer erin werkt een stuk minder goed op inductie, logischerwijs, en zal minder direct warm worden, minder efficient zijn en minder prettig koken.

Het is vrij eenvoudige natuurkunde :-)

Als je een pan gaat kopen:

Zoek naar het logo (er zit dan metaal in de bodem verwerkt) of kies een gietijzeren pan (daarvan weet je zeker dat het werkt), vraag na bij de verkoper, en neem een sterk (!!) magneetje mee. Uiteraard bewaar je altijd de bon zodat je kunt ruilen: als het zou moeten werken en niet blijkt te werken dan breng je de pan terug.

Een pan is bijna net als schoenen: ze kunnen er leuk uitzien maar alleen van een kwaliteitsproduct heb je lang plezier.
Je bent wat je eet
Je hoeft die gigantische pan echt niet na het bakken van een eitje in de vaatwasser te stoppen. Je kunt hem ook even handmatig afwassen, wel eerst even het vet verwijderen met keukenpapier, eitje.
verba volant, scripta manent.
quote:newimprovedkitty schreef op 24 maart 2014 @ 12:37:

en waarom heb je het niet in de winkel gevraagd?Dat is niet zo zinvol bij de Action

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven