Schoonouders 50 jaar getrouwd

25-03-2014 11:34 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort zijn mijn schoonouders 50 jaar getrouwd. Na veel nadenkwerk hebben ze besloten om een feest buitenshuis te geven. Nu verwachten ze van de kinderen dat zij de verdere invulling gaan geven aan het feest.

Eerlijk gezegd waren mijn man en ik dit niet van plan. Kort gezegd, het is hun feest en zij mogen het organiseren.

We waren wel van plan om iets namens de kinderen en de gasten te doen, maar meer als extraatje en niet om nu het hele feest te gaan organiseren.

En wanneer ze gericht iets vragen zijn we gerust niet beroerd om iets te regelen.

Kortom is dit "normaal" dat wij als kinderen dit "moeten" doen?
nee is niet normaal. het zou wel samen kunnen, maar niet alleen de kinderen.
Mensen die 50 jaar getrouwd zijn, zijn doorgaans hoogbejaard. Een groot feest organiseren, met alles dat erbij hoort en het zo doen dat het ook leuk is voor alle aanwezigen, jong en oud, is veelgevraagd voor de meeste hoogbejaarden. De meest kinderen zouden met alle plezier iets organiseren voor hun bejaarde ouders. Sommigen blijkbaar niet.

Ik vind het liefdeloos overkomen, jullie houding.
Mensen die 50 jaar getrouwd zijn en daarvoor een feest willen geven zijn meestal niet zo bejaard dat ze niets meer kunnen. Als het organiseren van een feest teveel is is het feest zelf vaak ook teveel: mensen die dat niet meer kunnen en willen gaan vaker met kinderen en kleinkinderen uit eten dan dat ze een feest voor vrienden en kennissen organiseren.

Mijn grootouders deden dit gewoon zelf: een tante is meegeweest naar de locatie om daar door te spreken hoeveel mensen er kwamen en wat de wensen waren, maar de rest hebben ze zelf geregeld. Ik vind dat je hulp kunt aanbieden met kleine, praktische zaken (het maken van een uitnodiging, meegaan bij een afspraak, kleding kopen) maar niet de volledige organisatie op je zou hoeven nemen.
Hoe oud zijn je schoonouders? Met hoeveel aanhang ben je nog meer?

Wat vragen je schoonouders precies? Zaaltje boeken? Catering testen? Bandje regelen? Uitnodigingen versturen?
75 is nog niet bepaald hoogbejaard

ik zou om de tafel gaan en vragen wat ze precies verwachten, en dan aangeven wat je wel wilt doen, je grenzen aangeven

als zij een gastenlijst maken en het feestbudget aangeven (en ook willen betalen) is het maar een kleine moeite om een zaal of restaurant te boeken en de uitnodigingen te versturen toch?
quote:markovic schreef op 25 maart 2014 @ 11:40:

Mensen die 50 jaar getrouwd zijn, zijn doorgaans hoogbejaard. Kan wel meevallen hoor, vroeger trouwde je voor je 25e, dus ze zullen rond de 70 - 75 zijn.
quote:dymo9 schreef op 25 maart 2014 @ 11:45:

75 is nog niet bepaald hoogbejaard

ik zou om de tafel gaan en vragen wat ze precies verwachten, en dan aangeven wat je wel wilt doen, je grenzen aangeven

als zij een gastenlijst maken en het feestbudget aangeven (en ook willen betalen) is het maar een kleine moeite om een zaal of restaurant te boeken en de uitnodigingen te versturen toch?

Ja, dit.

Weet je, het is ook wel fijn dat je schoonouders nog zo'n feest willen geven! Met iedereen die ze lief is, en die er nog is (want het gaat hard vanaf die leeftijd).

Ik merk bij mijn ouders dat ze diverse gelegenheden aangrijpen om gezellig met z'n allen te vieren en bijeen te zijn, nu het nog kan.
quote:clemance schreef op 25 maart 2014 @ 11:46:

[...]

Kan wel meevallen hoor, vroeger trouwde je voor je 25e, dus ze zullen rond de 70 - 75 zijn.

Vijftijg jaar geleden was de gemiddelde huwelijksleeftijd 27 en gemiddeld paar dat vijftig jaar getrouwd is zou dan 77 zijn.

Hoogbejaard of niet hangt van je definitie af.
quote:clemance schreef op 25 maart 2014 @ 11:49:

[...]

Ik merk bij mijn ouders dat ze diverse gelegenheden aangrijpen om gezellig met z'n allen te vieren en bijeen te zijn, nu het nog kan.

Dat merk ik ook bij mijn schoonouders,ineens is Pasen ook een feestdag waarop met zijn allen gegourmet moet worden

Verder zou ik gewoon even je man en zijn broers/zussen naar hun ouders sturen om precies eens te bepraten wat ze nu willen en verwachten.
Dat ligt een beetje aan wat je voor je ouders voelt, ik heb dit in het verleden voor mijn ouders georganiseerd (ze hadden het meer dan verdiend, stonden ook altijd voor ons klaar) dus ieder krijgt wat ie verdient.

Alleen zal geen van ons zal dit denk ik nog meemaken, 10 jaar huwelijk is toch al ontzettend lang
Dat ligt er aan wat ze verwachten denk ik. Ik zou eens met de andere kinderen overleggen hoe zij daar in staan (ligt er ook weer aan hoe veel dat er zijn) en daarna met (schoon)pa&ma om de tafel: hoe groots willen ze het vieren? Zaaltje, catering en uitnodigingen valt wel mee qua werk. Als daar het budget niet naar is en jullie moeten heel erg veel zelf gaan doen/regelen dan eerlijk aangeven dat jullie dat niet gaan redden/zien zitten maar dat jullie met alle liefde willen helpen (helpen = niet alles doen)
om een goed beeld te kunnen krijgen en je vraag te kunnen beantwoorden: wat verwachten ze precies van jullie?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dank voor de snelle reacties.

Schoonouders zijn idd niet hoogbejaard. Ze zijn 70 -75 jaar oud. En nog zeer energiek. Ze willen een groot feest geven met 150-200 gasten.

We hebben aangegeven dat we tuurlijk willen helpen met kleine dingen. Maar de inhoud van een feest vond ik zelf nogal persoonlijk. Heb ook aangegeven dat ik graag specifiek wil horen wat ze van ons verwachten. Als antwoord kreeg ik dat zij de zaal hebben geregeld en wij de rest mogen doen. Met eisen erbij.

Het is ook meer de manier waarop het gaat.

We zullen ook gerust ons uiterste best doen, want het is wel een feestelijk gebeuren.
Ga eens praten wat ze nu precies verwachten. Hoe gezond zijn je schoonouders, zijn ze nog mobiel (kunnen ze zelf langs locaties gaan), zijn ze goed om zaken via het internet te regelen?

Is het echt te veel moeite om het feest (mede) te organiseren met je schoonouders? Ik verwacht dat jullie dan veertigers zijn, dat moet toch wel lukken.

Realiseer je dat de kans groot is dat je schoonouders van een generatie zijn die niet zo makkelijk om iets vragen. Van hen werd er altijd verwacht dat ze voor iedereen (lees ouders, kinderen) klaar moesten staan zonder dat er gevraagd werd. Nu verwachten ze dit kennelijk terug van hun kinderen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Lang niet iedereen zit te wachten op een avondfeest. De één moet lang reizen, de ander heeft kleine kinderen.

Er zijn genoeg restaurants waar je met een groot gezelschap een (betaalbaar) buffet kan gebruiken van 17:00-20:00. Dat lijkt duur, maar alle sterke drank op een avondfeest is veel kostbaarder.

En daar kan je een liedje/ stukje/ quiz/ toespraak doen.
Altijd leuk mensen een 'spontane' inbreng van je eisen. Dat neemt bij mij gelijk alle plezier weg om bij te dragen.

Maar ik zou ze het feestje wel gunnen, hoor. Dan maar even een weekend ermee aan de slag. En heeft je partner nog broers/zussen? Als jullie de taken verdelen dan valt de last voor ieder wel mee.

En wat betreft de manier waarop het gaat. Ik kies in zo'n geval de weg van de minste moeite: door ja en amen zeggen ben je er waarschijnlijk sneller klaar mee dan wanneer je met ze in discussie gaat.

Belangrijke vraag blijft wel wie uiteindelijk de rekening betaalt.
quote:markovic schreef op 25 maart 2014 @ 11:40:

Mensen die 50 jaar getrouwd zijn, zijn doorgaans hoogbejaard. Een groot feest organiseren, met alles dat erbij hoort en het zo doen dat het ook leuk is voor alle aanwezigen, jong en oud, is veelgevraagd voor de meeste hoogbejaarden. De meest kinderen zouden met alle plezier iets organiseren voor hun bejaarde ouders. Sommigen blijkbaar niet.

Ik vind het liefdeloos overkomen, jullie houding.

Goh, jij hebt blijkbaar tijd in overvloed om je bezig te houden met het organiseren van een groot feest.

Ik vind niet dat dat zomaar mag worden verwacht van kinderen. Sterker nog.....ik zou deze mensen vragen waar deze absurde gedachtengang vandaag komt.
quote:Noova schreef op 25 maart 2014 @ 12:32:

Dank voor de snelle reacties.

Schoonouders zijn idd niet hoogbejaard. Ze zijn 70 -75 jaar oud. En nog zeer energiek. Ze willen een groot feest geven met 150-200 gasten.

We hebben aangegeven dat we tuurlijk willen helpen met kleine dingen. Maar de inhoud van een feest vond ik zelf nogal persoonlijk. Heb ook aangegeven dat ik graag specifiek wil horen wat ze van ons verwachten. Als antwoord kreeg ik dat zij de zaal hebben geregeld en wij de rest mogen doen. Met eisen erbij.

Het is ook meer de manier waarop het gaat.

We zullen ook gerust ons uiterste best doen, want het is wel een feestelijk gebeuren.

Deze manier van doen zou mij dus tegen mijn borst stoten en dat zou dus weerstand gegarandeerd zijn.

Laat die 2 mooi een partyplanner inhuren. En vraag ze meteen of ze soms nu al te diep in het glaasje hebben gekeken.
Wat moet er allemaal geregeld worden dan? Ik zou nml binnen een uurtje klaar zijn. Kroeg afhuren en de kaarten bestellen bij een drukker, deze bij schoonouders afleveren om ze te laten adresseren en op de post doen.
Er is al een zaal geregeld, wat willen ze dan precies? Moeten jullie gasten uitnodigen, catering regelen, een entertainment programma in elkaar draaien?

Willen ze een band, een programma met 'stukjes', een thema?

Moeten jullie betalen?

Zijn ze ooit opeen ander feest geweest wat ze erg leuk vonden en willen ze nu net zoiets?

Ik vind het erg vaag. Zou het zelf denk ik wel leuk vinden om mee te organiseren.
Er is een zaal, een lijst met mensen en je kunt een hoop organiseren maar of het een feest wordt hangt van de gasten af.

Ik heb er al diverse mogen meemaken, en dat ene feestje met band, buffet en een hoop mensen die er geen zin in hadden was een stuk minder feestelijk dat dat feestje bij mensen thuis, waar de gastvrouw zelf een prutje gekookt had, een cd aan stond en de gasten zelf even een glaasje te drinken pakten.

Regel uitnodigingen en een buffet en veel meer kun je niet doen.
Ik heb min of meer hetzelfde gehad toen mijn ouders vijftig jaar getrouwd waren. In eerste instantie voelde ik me erg voor het blok gezet en had ik geen idee wat er precies van me werd verwacht. Maar ik ben eens gaan surfen op internet voor ideeën en daarna zijn we met zijn allen om de tafel gaan zitten om wensen te inventariseren en plannen te maken. Uiteindelijk is het een heel leuk feest geworden en ben ik erg blij dat ik dit voor ze heb kunnen doen.

Mijn ouders waren ook in de zeventig en vitaal, maar achteraf gezien bleek toch dat ze opzagen tegen de hele organisatie.
Je moet er idd rekening mee houden dat veel van de gasten al wat ouder zijn, niet ver kunnen reizen/niet 's avonds willen autorijden en dergelijke.
Is het feest overdag, daarna eten en iedereen naar huis? Of is het alleen ' s avonds?

Moet er een programma in elkaar worden gezet : thee in die theetuin, stadswandeling, eten in dat en dat restaurantje, bijv. ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven