Anticonceptie na trombose
maandag 24 maart 2014 om 17:43
Hallo!
Ik was benieuwd naar wat voor anticonceptie (ex)trombosepatienten gebruiken.
Ik heb zelf begin vorig jaar een trombosebeen gehad, sinds augustus vorig jaar van de medicijnen af en nu alleen nog een steunkous. Ik ben toen de diagnose was vastgesteld meteen gestopt met de pil. Omdat mijn menstruatie nu behoorlijk onregelmatig is weer én omdat condooms ook niet de meest praktische oplossing zijn, ben ik toch aan het nadenken over een andere vorm van anticonceptie.
Een 'hormoonloos' spiraaltje zou een optie zijn, maar ik lees wel veel negatieve verhalen over spiraaltjes, zoals: hevige menstruatie, pijn bij menstruatie, lange menstruatie etc.
Dus, mensen die trombose hebben gehad, wat gebruiken jullie nu qua anticonceptie?
Zijn er hier mensen die nadat de trombose over was opnieuw aan een pil (andere soort misschien) zijn begonnen?
Ik was benieuwd naar wat voor anticonceptie (ex)trombosepatienten gebruiken.
Ik heb zelf begin vorig jaar een trombosebeen gehad, sinds augustus vorig jaar van de medicijnen af en nu alleen nog een steunkous. Ik ben toen de diagnose was vastgesteld meteen gestopt met de pil. Omdat mijn menstruatie nu behoorlijk onregelmatig is weer én omdat condooms ook niet de meest praktische oplossing zijn, ben ik toch aan het nadenken over een andere vorm van anticonceptie.
Een 'hormoonloos' spiraaltje zou een optie zijn, maar ik lees wel veel negatieve verhalen over spiraaltjes, zoals: hevige menstruatie, pijn bij menstruatie, lange menstruatie etc.
Dus, mensen die trombose hebben gehad, wat gebruiken jullie nu qua anticonceptie?
Zijn er hier mensen die nadat de trombose over was opnieuw aan een pil (andere soort misschien) zijn begonnen?
maandag 24 maart 2014 om 18:01
Ik heb altijd het idee dat de verhalen die je leest over een product altijd eerder negatief dan positief zijn.
Praat er eens over met je gynaecoloog, de voor en nadelen en probeer samen met hem/haar een wel overwogen beslissing te maken die het beste bij je past.
Praat er eens over met je gynaecoloog, de voor en nadelen en probeer samen met hem/haar een wel overwogen beslissing te maken die het beste bij je past.
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
maandag 24 maart 2014 om 18:02
Ik mocht niks meer gebruiken waar hormonen inzetten. Ik heb toen voor een sterilisatie gekozen, maar had al wel twee kinderen. Het enige zonder hormonen is het koperspiraal of condoom. De 1 heeft wel bijwerkingen van een spiraal, de ander niet. Het ligt er ook aan waardoor de trombose bij jou is ontstaan.
maandag 24 maart 2014 om 18:15
Ik weet wel wat ik kan gebruiken, dus vandaar dat ik het niet aan de huisarts vraag nu. Ik vraag hier wat de mensen die in het verleden trombose hebben gehad, nu gebruiken
Ik ben 23, ik heb geen kinderwens voor de komende 10 jaar in ieder geval. Ze weten niet 100% of mijn trombose door de pil kwam, mijn huisarts zei dat dat meestal aan het begin van het gebruik voorkomt. Maar aan de andere kant was zij ook diegene die de trombose bij mij niet op tijd had ontdekt. Dus vandaar dat ik ergens ook niet meer klakkeloos ga doen wat de huisarts zegt.
Ik ben 23, ik heb geen kinderwens voor de komende 10 jaar in ieder geval. Ze weten niet 100% of mijn trombose door de pil kwam, mijn huisarts zei dat dat meestal aan het begin van het gebruik voorkomt. Maar aan de andere kant was zij ook diegene die de trombose bij mij niet op tijd had ontdekt. Dus vandaar dat ik ergens ook niet meer klakkeloos ga doen wat de huisarts zegt.

maandag 24 maart 2014 om 18:51
quote:elninjoo schreef op 24 maart 2014 @ 18:49:
Kun je niet gewoon 'n mirenaspiraal? Zoveel hormoon zit daar niet in en met 'n koperspiraal worden je ongesteldheden erger en met 'n mirena minder of bij gelukkigen stopt 't zelfs.
Ja maar als ik mirenaspiraal doe met hormonen kan ik misschien ook gewoon een lichte pil weer gaan nemen. Als ik dan al hormonen slik, dan liever via die pil. Maar inderdaad dit soort dingen moet ik maar even afwegen en bespreken met de huisarts ofzo.
Ik was alleen benieuwd wat mensen dus gebruiken die een soortgelijk probleem al hebben gehad
Kun je niet gewoon 'n mirenaspiraal? Zoveel hormoon zit daar niet in en met 'n koperspiraal worden je ongesteldheden erger en met 'n mirena minder of bij gelukkigen stopt 't zelfs.
Ja maar als ik mirenaspiraal doe met hormonen kan ik misschien ook gewoon een lichte pil weer gaan nemen. Als ik dan al hormonen slik, dan liever via die pil. Maar inderdaad dit soort dingen moet ik maar even afwegen en bespreken met de huisarts ofzo.
Ik was alleen benieuwd wat mensen dus gebruiken die een soortgelijk probleem al hebben gehad

maandag 24 maart 2014 om 18:54
Pil gebruiken mocht ik absoluut niet meer. Enige optie bleek voor mij Mirena te zijn. 10 jaar lang zeer tevreden over. Totdat deze tijdens vervangen brak en operatief verwijderd moest worden. Ik durfde daarna geen nieuwe meer aan. Gebruik nu condooms. Niet echt ideaal, maar op mijn leeftijd nog een kind krijgen is dat ook niet...
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!

maandag 24 maart 2014 om 19:07
Ik heb ook trombose gehad, en een dubbele longembolie.
Volgens mijn gyn mag ik een mirena, volgens mijn andere artsen niet.
Ik neem geen enkel risico meer met die klotehormonen, 1x bijna dood vind ik genoeg.
Ik hem mijn baarmoederslijmvlies laten wegbranden, zodat ik bijna niet meer menstrueer, maar dat is geen anticonceptie natuurlijk.
Volgens mijn gyn mag ik een mirena, volgens mijn andere artsen niet.
Ik neem geen enkel risico meer met die klotehormonen, 1x bijna dood vind ik genoeg.
Ik hem mijn baarmoederslijmvlies laten wegbranden, zodat ik bijna niet meer menstrueer, maar dat is geen anticonceptie natuurlijk.

maandag 24 maart 2014 om 19:41
Net als pimpelmees heb ik ook een dubbele longembolie gehad. Bij genetisch onderzoek na afloop bleek ik een bloedstollingsafwijking te hebben en voor mij dus ook geen pil meer. Mirena mocht ik wel. Redenatie die mij gegeven werd is dat progesteron geen kwaad kan, maar dat je met een tromboseverleden oestrogeen moet mijden. De mirena en ik bleken geen vrienden. Ook de pil met enkel progesteron werkte bij mij niet goed. Ik raakte daarvan hormonaal volledig uit balans en veranderde in een bijzonder onplezierig exemplaar van mezelf. Sterilisatie was voor mij geen optie. Ik gebruikte de pil nl om hele heftige pijnklachten te bestrijden en dat dit tevens anticonceptie was was mooi meegenomen. Bij mij is laatst nadat er alle opties geprobeerd hebben mijn baarmoeder verwijderd. Als het niet echt nodig is uiteraard geen aanrader, maar na heel veel ellende voor mij een topoplossing.
maandag 24 maart 2014 om 19:49
Ik mocht na de eerste keer trombose ook een lichte pil. Nou een paar maanden later weer trombose. Dus geen hormonen voor mij dus de sterilisatie. Maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je het nog eens krijgt, dat weet niemand. Elke arts raadt ook weer wat anders aan. Het is gewoon lastig. Je moet voor jezelf uitmaken wat je wilt.
dinsdag 25 maart 2014 om 17:00
Na mijn flinke trombosebeen op mn 20ste mocht ik geen hormonale AC meer gebruiken.. Maar ik heb ook een stollingsafwijking. Hebben ze dat bij jou onderzocht? Zo niet dan zou ik dat eerst willen weten voordat je een Mirena zou overwegen..
Ik heb 2x een koperspiraal gehad. En heb nog geen kinderen (nu hoogzwanger van de eerste). Naar volle tevredenheid overigens. Zou nooit meer wat anders willen. Na mn bevalling straks laat ik die ook weer plaatsen. Als je lange, hevige en pijnlijke menstruaties hebt, is ie wellicht wat minder geschikt.. Maar het is zeker het proberen waard. Gun je lijf een paar maanden om te wennen.. En mocht een koperspiraal niet bevallen dan is ie er ook zo weer uit.
Als je voor een spiraal kiest; laat deze plaatsen door iemand met veel ervaring. En laat een controle-echo maken binnen 4-6 wkn.
Ik heb 2x een koperspiraal gehad. En heb nog geen kinderen (nu hoogzwanger van de eerste). Naar volle tevredenheid overigens. Zou nooit meer wat anders willen. Na mn bevalling straks laat ik die ook weer plaatsen. Als je lange, hevige en pijnlijke menstruaties hebt, is ie wellicht wat minder geschikt.. Maar het is zeker het proberen waard. Gun je lijf een paar maanden om te wennen.. En mocht een koperspiraal niet bevallen dan is ie er ook zo weer uit.
Als je voor een spiraal kiest; laat deze plaatsen door iemand met veel ervaring. En laat een controle-echo maken binnen 4-6 wkn.
woensdag 26 maart 2014 om 11:22
Ik heb op mijn 16e trombose gehad ook door de pil, deze mocht ik niet meer slikken. Wel een tijdje de mini pil geprobeerd, maar die beschermde mij niet genoeg. Na veel wikken en wegen met de huisarts overlegt toch een spiraal te laten plaatsen (de mirena). In de mirena spiraal zitten wel hormonen, maar niet teveel.
Ik zou gewoon met je huisarts overleggen wat de beste optie is.. die heeft er toch het meeste verstand van.
Overigens nu 1,5 een spiraal en nergens last meer van!
Succes
Ik zou gewoon met je huisarts overleggen wat de beste optie is.. die heeft er toch het meeste verstand van.
Overigens nu 1,5 een spiraal en nergens last meer van!
Succes