Geld & Recht alle pijlers

Vrijheid van meningsuiting eindig?

27-03-2014 09:17 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat te lezen op een Facebookpagina van een minister en iemand die nogal kritisch was kreeg van die minister de waarschuwing om voorzichtig te zijn met zijn opmerkingen (een aantal van die opmerkingen zijn verwijderd), dat voor zijn eigen veiligheid.

Dat klinkt voor mij (en des te meer voor de persoon in kwestie) als een dreigement.

Hoe zit dat? Komt dat, omdat geheime diensten mogelijk meelezen?
World of Warcraft: Legion
Als je niet weet wat er is gezegd, blijft een antwoord naar die vraag gissen.
Persoonlijk vind ik dat de vrijheid van meningsuiting niet eindig mag zijn.

Ik vind wel dat voor je iets zegt je moet proberen de consequenties te overzien en of je die overziend dan wel moet zeggen wat je had willen zeggen.

Het is ook niet echt bij de hand om altijd en overal je ongezouten mening te geven, zeker niet op het internet. Alles wat je zegt, kan en zal tegen je gebruikt worden.
De persoon in kwestie zei dat hij achter Putin stond m.b.t. de Krim en verweet dat de minister de ogen sloot voor de rol van de neonazi's in de staatsgreep in Oekraïne (er is al wel een ander topic over of dat wel of niet zo is).
Wat een rare opmerking dan. Of zou die minister bang zijn dat er hier russen ruzie komen zoeken?
Er zijn wel Russen op die pagina die het Nederlands goed beheersen en meediscussiëren. Ook Oekraïense Russen.
Veel is achteruitgegaan (bijv. democratie, privacy) maar men heeft er leuk speelgoed, nieuwe hebbedingetjes en een "goed gevoel" voor teruggekregen
Ik vind vrijheid van meningsuiting een belangrijk iets, maar zolang je niet weet wat er gezegd is zul je ook nooit weten waarom iets is verwijderd.

Negatieve reacties uitlokken zou bijvoorbeeld ook zomaar het doel geweest kunnen zijn, en dat is iets heel anders dan alleen maar je ongezouten mening ergens over willen geven.

Natuurlijk zou je alles moeten kunnen zeggen, maar denk ook een beetje aan je medemens. Je leeft niet alleen op de wereld.
Eens. En "goed gevoel" staat terecht tussen aanhalingstekens, Blommit.

Verder, een aantal van dat soort opmerkingen zijn blijven staan. Dit is gezegd door meerdere personen, maar één persoon kreeg een waarschuwing. Waarschijnlijk zit het hem ook in de toon van die opmerking. C'est le ton, qui fait la musique.
Ik ben dan vooral benieuwd wie die minister is.
Waar zit de any-key?
Frans Timmermans.
quote:blommit schreef op 27 maart 2014 @ 09:39:

Veel is achteruitgegaan (bijv. democratie, privacy) maar men heeft er leuk speelgoed, nieuwe hebbedingetjes en een "goed gevoel" voor teruggekregenmooi gezegd
Heb je een link of kun je quoten? Wat een rare opmerking inderdaad van een minister.
Ga in therapie!
Dan was het een best heftige discussie, dat je van de minister een waarschuwing moet krijgen.

Vrijheid van meningsuiting is een illusie. Je mag alleen zeggen wat het systeem je toelaat om te zeggen. Zeg je wat daarbuiten dan word je het zwijgen opgelegd. Zo simpel as that!
Maar dat is toch niet van deze tijd?

een mens liep altijd al (door de eeuwen heen) het risico om zijn mening te spreken.
quote:dubiootje schreef op 27 maart 2014 @ 10:38:

Heb je een link of kun je quoten? Wat een rare opmerking inderdaad van een minister.Ik kan dat niet snel opzoeken, omdat Facebook standaard discussies "in elkaar klapt", waarvan alleen de laatste 2 extra getoond worden. Vanavond zoek ik ze op.
Ik vind dat er een verschil is tussen vrijheid van mening en anderen (opzettelijk) kwetsen. In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat iemand zijn eigen bulletin modereert. Besides that, het is iemand eigen pagina. Mag je deleten wat je wil. Je mag altijd ergens anders heen met je mening.
Algemeen gesteld: de vrijheid van meningsuiting is in Nederland nooit absoluut geweest, en zal dat ook niet snel worden. Eigenlijk is het pas een serieus item sinds Pim Fortuyn er een hoop kabaal over maakte.

Het EVRM regelt wel vrijheid van meningsuiting, maar dan vooral de voorwaarden waaronder deze beperkt mag worden.

De Nederlandse Grondwet kent vrijheid van meningsuiting als een soort bijverschijnsel bij de vrijheid van drukpers. Maar zoals met de meeste burgerlijke vrijheden die in onze Grondwet staan heb je twee zaken waardoor deze artikelen eigenlijk vrij nutteloos zijn:

1. Burgerrechten volgens de grondwet worden beperkt tot "voorzover de wet niks anders regelt". Zie artikel 7 GW "Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet."

2. De rechter mag niet toetsen aan de grondwet. Je in de grondwet geregelde burgerrechten zijn dus niet afdwingbaar, en zijn daarmee slechts PR.
Als ik minister ben met een FB pagina, dan mag ik toch zeker zelf weten wat ik daar wel of niet op laat staan? wat je op je eigen FB doet moet je lekker zelf weten.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op 27 maart 2014 @ 12:12:

Als ik minister ben met een FB pagina, dan mag ik toch zeker zelf weten wat ik daar wel of niet op laat staan? wat je op je eigen FB doet moet je lekker zelf weten.Dat ligt er denk ik aan. Is de pagina van Frank Timmermans de persoon of Frank Timmermans de minister?
Het blijft iemands eigen pagina en als deze geen zin heeft in discussie, mag die verwijderen wat ´ie wil. Moet deze persoon het maar op eigen pagina zetten (gesteld dat facebook zelf niet ingrijpt).
Ik heb het gevonden onder https://www.facebook.com/frans.timmermans?fref=ts:

"Meneer [...], het punt nadert nu snel dat ik u tegen uzelf moet gaan beschermen, als u niet ophoudt met spammen. Dat u de Russische visie geheel deelt, is inmiddels genoegzaam bekend. Hier heeft u namelijk wel vrijheid van meningsuiting"

onder 24 maart 16:26 onder

"Met John Kerry gesproken over Oekraïne, de navo vergadering van volgende week en de relatie met Rusland."

Nu ik erover nadenk gaat het eerder over spammen dat Frans Timmermans irriteert, en minder om het hetzelfde standpunt hebben als Putin. Hij krijgt geen antwoord van Frans. Daarna volgen er reacties die de waarschuwing naar de meneer in kwestie veroordelen.

Volgens mij moet ik nog verder zoeken, want hij had het over iemands "veiligheid". Ik denk dan, dat je dan mogelijk de AIVD op je dak kunt krijgen.
Eens met granny. Het maakt nogal uit of de FB pagina van Timmermans de persoon of Timmermans de minister is. In het tweede geval vind ik het uiterst dubieus om afwijkende meningen te verwijderen.
Waar zit de any-key?
Vrijheid van meningsuiting is altijd beperkt geweest door onze wetgeving, bijv. het verbod op discriminatie en de laster en smaadwetten.

Maar dat een minister bedekte bedreigingen uit omdat iemand het niet eens is met het politieke standpunt van de regering zou me wel mijlenver te ver gaan.
Houston, ik zal eens uitzoeken welke van de twee het geval is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven