Gezondheid alle pijlers

mondhygienist, tandvlees, wat gaan ze doen?

16-04-2014 07:44 49 berichten
Ik moet volgende week naar de mondhygeinist en ben bang voor alles wat op tandarts lijkt . Mijn tandvlees is blijkbaar niet goed op plaatsen, dus gaan ze 'grondig reinigen'. Wat houdt dit in, en vooral.. doet het pijn, of verdoven ze de boel?
Alle reacties Link kopieren
Anders neem je een uurtje voor de behandeling twee paracetamol in. Dat vangt ook een deel van de eventuele pijn op.

Niet dat het nodig is, maar de een heeft nou eenmaal een lagere pijngrens dan de ander.
Ik ben een paar weken geleden geweest,had zo'n ontsteking dat ik er hoofdpijn van had. De tandarts deed het zelf, pocket schoonmaken. Ik heb een verdoving gekregen omdat het al zo ontstoken was. Na afloop nergens meer last van en nu druk met de rager iedere dag. Het bloedt niet meer dus ik denk dat het tandvlees weer beter is.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik vind het wel pijnlijk, maar niet pijnlijk genoeg voor een verdoving.

Het is ook absoluut geen zenuwpijn, het doet pijn aan je tandvlees. En het kan wat bloeden.

Ik ben zo'n mietje dat met kleine gaatjes al wel een verdoving neemt, maar bij de mondhygienist niet hoor!
En Amarisa, na de behandeling zo goed mogelijk zelf flossen en stokeren, dan hou je zelf je gebit zo schoon mogelijk en zullen evt behandelingen hierna minder rottig zijn.
Pijn is inderdaad heel persoonlijk. Ik wil bij tandarts of mondhygiëniste alles laten doen, maar ik klim pas in die stoel als ze met een spuit in hun hand staan. Anders wandel ik net zo vrolijk de praktijk weer uit.

Het schoon maken vond ik niet zo erg, maar de weken daarna vond ik vreselijk. Alles bleef overgevoelig voor kou en warmte, zoet en zuur. Uiteindelijk heeft de parodontoloog zelf voorgesteld ermee op te houden, want het middel bleek erger dan de kwaal.
Mondhygiëniste heeft nooit mogen verdoven.

Ik heb geen idee hoe het op dit moment is aangezien er vorige week is gepubliceerd dat men van plan was dit toe te gaan staan.

Overigens, het meten van de pockets heb ik nooit echt een prettig gevoel gevonden. Voordat een mondhygiëniste begint wordt er normaal gesproken een nulmeting gedaan waarbij alle pockets gemeten worden.
Niet geschoten is altijd mis
Mondhygiënistes mogen wel verdoven hoor.

Binnenkort mogen ze zelfs op eigen indicatie gaatjes vullen.

Alleen is ne NMT daar nu nog even (terecht) voor gaan liggen.

TO een behandeling kan vervelend zijn.

Maar hoeft niet.

Alles valt en staat ook wel een beetje met wat je aankan qua pijn

En anders inderdaad een verdoving vragen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 16 april 2014 @ 09:58:

Alles valt en staat ook wel een beetje met wat je aankan qua pijn

Nou, dat is niet het enige wat meetelt hoor.

Ik had zulke diepe pockets, dat ik doorverwezen werd door mijn tandarts naar een paradontoloog.

Er was zelfs sprake van operaties aan mijn tandvlees vanwege die pockets en de ontstekingen.

Gelukkig is hier voorlopig geen sprake van na een behandeling die 4 uur in totaal duurde en ik moet nu elke 3 maanden terug voor een "gewone" behandeling van 1 uur.

Zonder verdoving zou het niet te doen zijn geweest.
quote:amarisa schreef op 16 april 2014 @ 08:12:

Oww, hahaha, Zusenzoo, na jouw bericht zou ik bijna afbellen!!!

Ik kan goed tegen pijn, maar gruwel van die 'zenuwpijn die je aan je tanden kan hebben!!!!! Die wil ik echt niet voelen en dan wil ik een verdoving .Je kan altijd verdoving vragen en gewoon gaan, anders krijg je nog meer last. Het is een noodzakelijk kwaad.
odi et amo
quote:amarisa schreef op 16 april 2014 @ 09:14:

Mij werd verteld dat als ik er niets aan zou doen, mijn tanden op den duur zouden uitvallen Dat is ook zo. Je tandvlees gaat ontsteken, je tanden gaan los staan en op den duur moet je laten trekken, omdat ze te los zitten.
odi et amo
Of het pijn doet, en wat voor pijn, hangt ook af van het instrument dat de mondhygiëniste gebruikt. Als ze handmatig schraapt valt t mee. Maar sommige gebruiken een trilapparaatje ( de al eerder genoemde 'drilboor'). Dat heb ik liever niet, want daar krijg ik wel zenuwpijn van. Niet continu maar af en toe een flinke scheut en alleen bij sommige tanden.
.
quote:dubbeltje4 schreef op 16 april 2014 @ 10:12:

Ik had zulke diepe pockets, dat ik doorverwezen werd door mijn tandarts naar een paradontoloog.

.

Een parodontoloog is geen mondhygieniste hoor.

Dat is een beetje hetzelfde als hartchirurg met een huisarts vergelijken

Een parodontoloog is een tandarts, niet te vergelijken met een mondhygiëniste.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik ben zo ontzettend bang voor de tandarts en de mondhygienist dat ik helemaal niets zonder verdoving laat doen. Ik heb ook zelfs bij mijn pockets opmeten een verdoving genomen. Ze heeft mij in zijn totaliteit 9x bij moeten spuiten met verdoving omdat door de adrenaline in mijn lichaam de verdovingen steeds uitwerkten.

De laatste keer dat ik mijn pockets weer op moest laten meten, maakte ze in een inschattingsfout, ze had geen extra tijd ingepland voor de verdovingen dus het kon volgens haar wel zonder. Het is niet gebeurd, want ik was van te voren heel duidelijk, er gebeurt niets zonder verdoving, ik ben daarna ook nooit meer terug geweest.

Ik heb mezelf ermee, dat weet ik, maar ik kom maar niet van die angst af.
Ik schijt hem juist voor een verdoving. Ik wil echt geen verdoving als het niet nodig is, dan heb ik liever wat pijn.

Ga er gewoon heen. Zeg dat je bang bent en niet weet wat te verwachten.

Vraag of ze je alles wil uitleggen wat ze doet (als je dat prettig vind) en dat ze stopt als je even pauze wil.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Ik ben ook eeen enorm bang voor de tandarts, en alles wat er mee te maken heeft. Ik durf niets zonder verdoving. Geen gaatjes vullen in elk geval, maar ben ook als de dood voor de verdoving. Ben al hele tijd niet meer geweest, moet nu over 2 weken, 2 gaatjes vullen 1 kon zonder verdoving volgens de tandarts en 1 met. Ik durf dus niet zonder verdoving omdat ik ook gevoelige tanden heb.. ooooh, grr ik durf niet!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik vind verdoving juist helemaal niet pijnlijk, zelfs niet in mijn verhemelte. Zo is iedereen weer bang voor wat anders, he?!

Bij mijn gewone tandarts zet trouwens de assistente voortaan de verdovingen. Heeft ze een opleiding voor gehad, zegt ze. Spuit er volgens mij 3 keer zoveel in als de tandarts, en neemt 'voor de zekerheid' ook altijd het verhemelte mee, terwijl de tandarts dat nooit deed en ik ook bij hem geen pijn bij de behandeling had....
Het meten van de pockets vond ik niet zo fijn. Maar daar is alles mee gezegd. Je krijgt er zo'n heerlijk schoon gebit van en je tanden glanzen!! Naar de kapper gaan is ook geen feest, maar je knapt er van op.

Als het pijn doet moet je een ander zoeken. Natuurlijk voel je wel dat er wat gebeurt ,maar pijn hoeft het niet te doen hoor.
Brrrr, ik haat de mondbitch. Ieder half jaar moet ik. Ik laat liever een implantaat plaatsen dan dat ik me laat mishandelen door die kenau. Maar goed, wat moet dat moet. Ik doe het overigens zonder verdoving en naderhand voelen m'n tanden wel superschoon.
Bitch? Ze doet ook gewoon haar werk.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Nou en? Ik vind d'r niet lief!
quote:woepsie schreef op 16 april 2014 @ 12:48:

Bitch? Ze doet ook gewoon haar werk.Sommigen gaan wat bruter te werk dan anderen. Die ene hardhandige noemden wij ook altijd 'De Beul'. De lieve noem ik gewoon Juliet.
quote:korenwolf schreef op 16 april 2014 @ 13:41:

[...]

Sommigen gaan wat bruter te werk dan anderen. Die ene hardhandige noemden wij ook altijd 'De Beul'. De lieve noem ik gewoon Juliet.Ja mooi, ik heb er ook ooit eentje meegemaakt die per se haar eigen zin door wilde drijven. Toen heb ik mijn mond niet open gedaan.
Nee ik vind het reuze meevallen,op 1 plekje vind ik het niet fijn voelen.En daar smeert de ze altijd verdovende creme op.

Eerste keer lag ik bijna drie kwartier in de stoel en nu ben ik binnen 10 minuten klaar.Het wordt steeds makkelijker joh.Gewoon aangeven hoe jij je voelt en ze denken wel met je mee.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Ik heb blootliggende tandhalzen. Bij mij haalt ze alles handmatig weg. Ik vraag wel altijd een blokje voor tussen mijn kiezen(ook bij de tandarts), dat vind ik een stuk prettiger dan zelf langdurig mijn mond open moeten houden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven