Gezondheid alle pijlers

Schildklierprobleem oplossen met gezonde voeding

09-04-2014 16:16 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb al een aantal jaren een trage schildklier en hiervoor slik ik het medicijn Thyrax. Toen de trage schildklier werd ontdekt, at ik vrij ongezond en erg veel sojaproducten (ben er achtergekomen dat sojaproducten een grote veroorzaker is van schildklierproblemen). Nu eet ik veel gezonder volgens Amber Alberda en drink en eet geen sojaproducten meer. Nu loop ik met het idee rond om te stoppen met mijn medicijnen om te kijken of mijn schildklierwaarde goed blijft zonder medicijnen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
"Als je zelf je dromen uit laat komen, inspireer je daarmee anderen om hetzelfde te doen"
Je kan het proberen maar voeding zorgt er niet voor dat je geneest van een ziekte. Dus ik verwacht dat je over een tijdje gewoon weer aan de medicijnen zit.

Zou voedsel je schildklier kunnen versnellen en zou je daardoor geen medicijnen meer nodig hebben dan zou je nu wel een te snelle schildklier hebben.
Als je anti stoffen maakt tegen je schildklier kan het maar zo zijn dat je schildklier al gestopt is. Als dat zo is kan je helemaal geen hormonen meer maakt en dat los je niet op met je voeding volgens mij. Ik zou het nooit doen.
Is je schilklier alleen te traag of heb je hashimoto?

Slik je ook selenit, want dat ondersteunt de schildklier functie?

Ik zou het eerst met je arts bespreken, want een te trage schildklier is echt geen pretje.
Hallo,

Dit moet je met je arts bespreken.
En je arts vindt dat een goed idee?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nooit soja gegeten en toch doet mijn schildklier het jiet meer goed.

Ik zou er niet mee gaan experimenteren, maar als jij zin hebt om je koe en down te voelen, go ahead. Maar daarna niet hiergaan klagen he.
Ik deel graag mijn ervaring met je, maar je moet toch echt eerst je arts raadplegen. Thyrax is geen medicijn om met de dosis te gaan spelen, het gaat hier wel om hormonen.

Ik heb ook een te trage schildklier en ik eet al een paar jaar volgens Amber Alberda. Ik voel me door de voeding heel goed en mijn bloedspiegel is super goed, zelfs nu ik zwanger ben. Maar helaas heeft de voeding bij mij geen invloed op mijn schildklierwaarden, de Thyrax heb ik nog altijd nodig.

Sterkte!
Als je schildklier beter zou werken door voeding zou hij nu te snel moeten zijn (lijkt mij)! Want dan zou je teveel schildklierhormoon hebben. Dat heb je niet. Dus krijg je een tekort als je gaat stoppen.
Als je schildklier zou werken zonder de Thyrax, had hij nu veel te snel gewerkt.
Ik at nooit soja of sojaproducten en toch ging mijn schildklier slechter werken, cq. ik kreeg de ziekte van Hashimoto. Ik zou niet zomaar stoppen met Thyrax, mocht je schildklier nu zelf iets meer hormoon produceren, merk je dat aan je bloedwaarden. En dan kan de dosis altijd aangepast worden, maar ik zou dat nooit op eigen houtje doen.
Dit moet je zeker eerst met de huisarts bespreken, niet zo maar stoppen met de medicijnen!
Sorry voor mijn late reactie. Ik dacht dat ik had ingesteld dat ik mailtjes zou krijgen wanneer jullie zouden reageren.. Maar dat gebeurde dus niet haha.

Bedankt voor jullie visie hierop. Mijn schildklier werkt alleen te traag. Ik heb geen Hashimoto. En ik slik alleen Thyrax. Verder heb ik dit idee nog niet met mijn huisarts besproken. Zij heeft mij direct aan de medicijnen gezet, toendertijd. Dus ik denk dat ze niet openstaat voor andere ideeën. Maar ik ga toch maar eens een afspraak maken denk ik :-).

Amber Alberda heeft het in haar boeken er wel over dat haar schildklier weer goed was nadat ze goed ging eten. Alleen ik denk dat wanneer je eenmaal aan de thyrax zit, je er inderdaad nooit meer vanaf komt.. .

Nogmaals bedankt en ik ga toch maar even goed nadenken voordat ik zomaar stop.
"Als je zelf je dromen uit laat komen, inspireer je daarmee anderen om hetzelfde te doen"
Waarschijnlijk is het wel met voedsel op te lossen als je een paar tiende boven de max. waarde zit.

Mijn TSh zit ruim 100x boven de wenselijke waarde. Ik denk niet dat gezond eten daar tegenop kan

Maar heb je last van bijwerkingen dan, dat je zo graag van de thyrax af wil?
De TSH mag volgens mij rond de 1 zijn en mijn waarde was op het ergste moment rond de 15. Dus volgens mij had mijn waarde best wel door voeding en andere dingen goed kunnen worden. Maar doordat mijn huisarts me direct aan de medicijnen heeft gezet, heb ik die kans nooit gehad.

Ik heb geen last van bijwerkingen, maar vind het erg vervelend dat ik nu mijn hele leven aan de medicijnen moet. Iets met vervelend stemmetje tussen mijn oren .
quote:puma83 schreef op 21 april 2014 @ 14:45:

De TSH mag volgens mij rond de 1 zijn en mijn waarde was op het ergste moment rond de 15. Dus volgens mij had mijn waarde best wel door voeding en andere dingen goed kunnen worden. Maar doordat mijn huisarts me direct aan de medicijnen heeft gezet, heb ik die kans nooit gehad.

Ik heb geen last van bijwerkingen, maar vind het erg vervelend dat ik nu mijn hele leven aan de medicijnen moet. Iets met vervelend stemmetje tussen mijn oren .Ik heb ook een traagwerkende schildklier en gebruik thyrax, Ik kan me goed voorstellen dat gezond eten helpt je fitter en minder moe te voelen. Dit merk ik zelf ook. Ik heb echter nog wel echt thyrax nodig. Ik heb een keer een week zonder thyrax geleefd, om te kijken of er veel verschil in zou zitten met of zonder. Dit omdat ik vaak nog steeds erg moe was. (dit uiteraard op advies van huisarts) . Ik at toen wel gewoon gezond, maar merkte dat ik veel meer moe was dan wanneer ik de thyrax slikte. I k weet niet hoe erg het is bij jou, maar ik hoef maar één tabletje te slikken in de morgen. Dus dat valt toch wel mee?
Ik had 10 jaar geleden juist een te hard werkende schildklier ( ziekte van Graves) en gebruikte eerst Strumazol en daarna Thyrax. Na twee jaar wouden ze me aan de Jodiumslok en tja dan weet je dat je voor altijd aan de medicatie zit. Ik ben eens gaan googelen en heel veel boeken gaan lezen over het onderwerp ( echt meer dat 20) en toen kwam ik er achter dat hele grote groepen mensen niet tegen syntetische zoetmakers en kleurstoffen kunnen. Nou ik dronk een liter cola light per dag en verder was alles light in mijn ijskast. Ik heb toen uitstel gevraagd bij het ziekenhuis dat ik het een half jaar op mijn manier wou doen, natuurlijk wel met bloedprikken om de 4 weken om te kijken of mijn waardes niet te hoog zouden worden. Na een half jaar liep mijn schildklier weer perfect. In het ziekenhuis wouden ze niet erkennen dat het met mijn voedingspatroon te maken zou hebben. Dit omdat er nog niet genoeg onderzoek naar is gedaan. Maar dat dit gebeurde was voor mijn arts wel uitzondelijk.
@ik1988, ik slik ook maar 1 tabletje per dag. En dat valt ook zeker mee. Maar liever zonder .

@Avaeyebrow. Dat is de ervaring die ik nu bedoel! Het kan dus wel :-). Daarom ben ik ook huiverig om naar mijn huisarts te gaan. Ze zullen nooit erkennen dat je ziektes/kwaaltjes kan oplossen met voeding. Wanneer ze dat gaan doen betekent dat de ondergang van de farmaceutische industrie.

Maar wat super fijn voor je dat je op deze manier niet maar aan de medicatie hoeft. [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-04-2014 18:49
Reden: Vragen om medisch advies
% gewijzigd
Doordat jij relatief snel thyrax voorgeschreven hebt gekregen heb je dus nooit echt de negatieve gevolgen van een te langzame schildklier hoeven ervaren.

Wees blij dat je huisarts zo goed gehandeld heeft!

Er zijn zoveel vrouwen die jarenlang met vermoeidheidsklachten en andere gevolgen van een te trage schildklier hebben rondgelopen en die een huisarts hadden die weigerde thyrax voor te schrijven omdat hun bloedwaarden weliswaar op het randje zaten maar volgens hen nog best kon.

Die vrouwen zouden er niet over piekeren om hun medicijnen te laten staan.

Maar probeer het gerust uit als jij denkt dat het kan.

Je schildlier gaat er niet slechter van werken.

Je zal zien dat je binnen de kortste keren maar wat graag weer aan de thyrax wil.
Ik heb 2 jaar rondgelopen met vage klachten zoals vermoeidheid, depressief, aankomen, concentratieproblemen voordat (per toeval) een trage schildklier werd ontdekt. Dus ik weet maar al te goed wat de gevolgen zijn van een trage schildklier.

Omdat ik dit dus weet ga ik niet zomaar stoppen en vraag ik hier om advies...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven