Gezondheid alle pijlers

Gecompliceerde enkelbreuk

24-04-2014 19:24 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb op 1 maart van dit jaar een vreemde draai gemaakt met mijn been. Ik heb hierdoor een gecompliceerde enkelbreuk opgelopen.

Toen ik deze beweging maakte viel ik achterover van de pijn en ik kon er absoluut niet meer op staan was ook misselijk van de pijn. Ben toen meteen naar de spoedeisende hulp gegaan, en ze hebben foto,s van mijn enkel gemaakt en een CT scan. Hierdoor bleek dat ik een gecompliceerde enkelbreuk had en dat het misschien geopereerd moest worden. Uiteindelijk na heel veel uren wachten werd er mij gezegd dat ik geopereerd moest worden en dit is ook 4 dagen naar mijn ongeluk gebeurd. Ze hebben 2 schroeven in mijn enkel gezet en ik kreeg een gipsspalk.

De gipsspalk mocht er na 2 weken af en de schroeven zijn er afgelopen vrijdag uitgegaan. Ik mocht in deze 6 weken me voet absoluut niet belasten.

Nu ik mijn voet weer mag belasten had ik heel erg gehoopt dat ik weer normaal kon lopen. Dit is helaas niet het geval. Ik heb erg pijn met lopen en durf het ook niet goed. Het gaat wel elke dag een stukje beter gelukkig.

Nu vraag ik mijzelf heeft iemand een keer zo,n zelfde situatie meegemaakt en hoelang duurt het ongeveer voordat de pijn weg is en voordat je beter kan lopen.

Ik heb nu wel fysiotherapie dat helpt om mijn enkel weer gouw soepel te laten voelen.

Ik hoop snel een reactie te krijgen.

Groetjes
Carpe diem
De fysio geeft je ook tips en oefeningen om langzaam aan weer vertrouwen te krijgen in je enkel en je kunnen.

Het is logisch dat je nu pijn hebt, ze hebben nog geen week geleden weer in je enkel zitten wroetenom de schroeven er uit te halen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ken mensen die dat jaren geleden ook hadden en nu snel last ervan hebben dus het kan zijn dat je altijd pijn houd. Als dat niet gebeurd reken maar snel op een maand of 4.
Het duurt wel even, ook je spieren moeten het weer gaan doen, bovendien ben je misschien bang dat het weer breekt, dat gevoel heeft bijna iedereen na een botbreuk.
verba volant, scripta manent.
10 maart ben ik van een trap gevallen, helemaal van boven en beneden tegen de muur geëindigd met mijn voet dubbel.

Ik ben dezelfde dag nog geopereerd aan een weber b breuk met luxatie en afgescheurde enkelband. De volgende dag mocht ik naar huis met wat extra metaal (trekschroef, plaat en 4 schroeven) en operatie gips. De 2 weken erop mocht ik alleen bedrust. Na 2 weken ging dat gips eraf en mocht ik het 4 weken niet belasten. Ik ben vanuit een rolstoel alle dagen op mijn werk geweest. Op internet had ik vele oefeningen gezien en die heb ik voortdurend gedaan. Vanaf zaterdag probeerde ik af en toe mijn voet te belasten( zeer pijnlijk)Gisteren moest ik 6 weken na mijn val terug komen en werden er nieuwe foto's gemaakt. De voet en enkel zijn nog steeds dik pijnlijk en blauw. Maar de foto's waren goed, de breuklijn is nog zichtbaar maar wel goed genoeg om weer licht te mogen belasten. Toen de chirurg zag hoeveel ik al kon qua bewegen was ze zeer te spreken. Dankzij het vele oefenen en bewegen van de enkel mag ik nu zelfs zonder krukken oefenen, autorijden, fietsen enz. Alles met mate uiteraard. Dit komt bijna nooit voor bij deze breuk wist de chirurg te vertellen. Kwam vooral door het in beweging houden van de enkel gaf ze aan.

Dus nu 6 weken na een gecompliceerde breuk, gescheurde enkelbanden mag ik al weer vrij veel. De enkel en voet kunnen nog lang dik en blauw blijven zei de chirurg, maar ik mag/kan al weer veel. Ben ik heeeeel blij mee.
Toen ik 11 was (ben nu 29) heb ik mijn enkel nogal ongelukkig gebroken. Operatief gefixeerd en 6 weken onbelast gips. Nadien langzaam oefenen met krukken, met de voorspelling dat ik er waarschijnlijk altijd last van zou houden (destijds nog groeischijven, die volledig stuk waren). De zomer na de breuk (eind november) zou ik niet veel kunnen. Gelukkig enthousiaste ouders en op vakantie gegaan naar Duitsland en enorm veel gewandeld.

In het begin pijn en zwakte, maar volledig hersteld gelukkig! Alleen het litteken irriteert nog op warme dagen, dan lijkt het te krap.

Verwijderen van de schroeven was overigens traumatisch. Overgroeid met bot, lokale verdoving, wegbikken van teveel bot.... Een volgende keer zou ik echt narcose willen!

Sterkte met je herstel!
Een buuf van me heeft vorig jaar haar enkel gebroken en heeft ook 6 weken niet mogen belasten. Het leren lopen daarna daar gaan echt nog wel de nodige maanden overheen. De fysio kwam ook een paar keer per week bij haar thuis (want ze mocht/kon ook nog niet autorijden in 't begin) Dus veel geduld en doorzettingsvermogen zul je hiervoor nodig hebben.
Huh? Schroeven na 2 weken eruit?

Oefenen oefenen oefenen. Je hebt fysio en ik neem aan oefeningen voor thuis meegekregen

Elke week zal het beter gaan, echt.
Je bent zelf een theepot
Ooit een verbrijzelde enkel gehad als gevolg van een verkeersongeval. Mijn voet was 90º naar rechts gedraaid. Operatief weer in elkaar gezet. 3 Maanden in het gips gelopen en daarna nog een aantal maanden met stokken. Daarbij waren ook de zenuwen beschadigt die de voet sturen en had ik als gevolg daarvan een klapvoet. Ook het gevoel in mijn voet was anders. Het is allemaal genezen. Alles bij elkaar heeft het wel meerdere jaren geduurd en heb ik fysiotherapie gehad.

Ook met jou gaat het goed komen maar d weg naar volledige genezing kan lang zijn.
quote:. SuzanneSuus, 17 minuten geleden

Neehoor:

quote:gipsspalk mocht er na 2 weken af en de schroeven zijn er afgelopen vrijdag uitgegaan. Ik mocht in deze 6 weken me voet absoluut niet belasten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Zon'16 jaar geleden enkel totaal verbrijzeld door vallen bij gladheid.

Zeer gecompliceerde breuk, echt alles kapot en kuitbeen ook gebroken. Was bijna mijn voet kwijt geweest omdat ze hem niet goed konden zetten. Uiteindelijk wel gelukt en geopereerd: 7 pinnen, 13 schroeven en 2 platen. Ik moest er ernstig rekening mee houden dat ik nooit meer normaal zou kunnen lopen.

Heftig, dat zeker!

Ik heb me gehouden aan het advies v/d arts en geluisterd naar mijn lijf, en dat was totaal geen belasting eerste 6 weken en daarna langzaam proberen te belasten. Ik kon zeker niet direct goed lopen, heeft heel lang geduurd voordat ik weer een beetje normaal liep, geloof iets van 1,5 jaar. Dosis geduld, vertrouwen en doorzettingsvermogen heeft het gekost...en ook pijn...ik heb trouwens geen fysio gehad, dat vond ik raar maar werd niet geadviseerd...maar...ik kan je zeggen dat ik

er nu nauwelijks nog last van heb, het metaal moet er wel in blijven en ik mag niet rennen en springen, dat doe ik ook niet. Wel wandel ik veel en dit kan ik 2 uur volhouden. Lang staan kan ik ook niet. De arts zei dat ik heel erg veel geluk had gehad en het is een wonder dat ik zo goed kan lopen.

Wel heb ik last van mijn rug, zou kunnen komen omdat ik op metaal loop.

Ik hoop voor jou dat alles zich hersteld en dat je weer veel kan maar geeft het echt de tijd!
Mijn collega heeft in feb 2013 haar enkel gebroken/verbrijzeld. Geopereerd met schroeven en plaatje vastgezet. Ze kreeg er een bacteriele infectie bij en is heel lang uit de running geweest. Nu ruim een jaar later zijn een paar weken geleden de schroeven en het plaatje verwijderd. Ze loopt nog steeds niet goed, kan amper een half uurtje lopen en heeft voortdurend pijn. Ze krijgt nu een orthopedische schoen en hopelijk helpt dat. Zo niet dan kan ze de enkel laten vastzetten. Dan is ze iig van de pijn af.
Bedankt voor de reacties alvast.

Ik ben trouwens ook vergeten te vermelden dat ik door mijn draai ook nog gescheurde enkelbanden heb opgelopen. Dit kan denk ik ook voor de nodige pijn zorgen.

Ik ben nu inmiddels vanaf het ongeluk tot nu 2 maanden bezig. Vanaf vorige week ben ik dus beginnen met lopen en ik moet zeggen dat het elke dag een stukje beter gaat. Me voet is nog wel gevoelig maar dat is niet gek na nu pas 1 week belast te hebben. Ik probeer zoveel mogelijk oefeningen te doen en oefenen met lopen zodat mijn voet niet stijf begint te worden.

Het fietsen gaat heel goed daar ben ik wel blij mee voor de rest is het oefenen oefenen oefenen en ik hoop dat het binnen enkele weken weer goed gaat komen.
Carpe diem
quote:SuzanneSuus schreef op 24 april 2014 @ 20:38:

Oefenen oefenen oefenen. Je hebt fysio en ik neem aan oefeningen voor thuis meegekregen

Elke week zal het beter gaan, echt.Nee de gipsspalk mocht er na 2 weken af de schroeven pas na 6 weken ;)
Carpe diem
quote:time2change schreef op 24 april 2014 @ 20:17:

10 maart ben ik van een trap gevallen, helemaal van boven en beneden tegen de muur geëindigd met mijn voet dubbel.

Ik ben dezelfde dag nog geopereerd aan een weber b breuk met luxatie en afgescheurde enkelband. De volgende dag mocht ik naar huis met wat extra metaal (trekschroef, plaat en 4 schroeven) en operatie gips. De 2 weken erop mocht ik alleen bedrust. Na 2 weken ging dat gips eraf en mocht ik het 4 weken niet belasten. Ik ben vanuit een rolstoel alle dagen op mijn werk geweest. Op internet had ik vele oefeningen gezien en die heb ik voortdurend gedaan. Vanaf zaterdag probeerde ik af en toe mijn voet te belasten( zeer pijnlijk)Gisteren moest ik 6 weken na mijn val terug komen en werden er nieuwe foto's gemaakt. De voet en enkel zijn nog steeds dik pijnlijk en blauw. Maar de foto's waren goed, de breuklijn is nog zichtbaar maar wel goed genoeg om weer licht te mogen belasten. Toen de chirurg zag hoeveel ik al kon qua bewegen was ze zeer te spreken. Dankzij het vele oefenen en bewegen van de enkel mag ik nu zelfs zonder krukken oefenen, autorijden, fietsen enz. Alles met mate uiteraard. Dit komt bijna nooit voor bij deze breuk wist de chirurg te vertellen. Kwam vooral door het in beweging houden van de enkel gaf ze aan.

Dus nu 6 weken na een gecompliceerde breuk, gescheurde enkelbanden mag ik al weer vrij veel. De enkel en voet kunnen nog lang dik en blauw blijven zei de chirurg, maar ik mag/kan al weer veel. Ben ik heeeeel blij mee.Oh dat is wel heel fijn. Dus ik begrijp uit je reactie dat je ook een gecompliceerde enkelbreuk en gescheurde enkelbanden had. Ik ben nu al 1 week aan het oefenen en ik merk dat ik elke dag minder pijn heb en dat het elke dag beter gaat. Ik kan ook al sommige dingen zonder krukken. Maar lijkt me wel echt fijn dat je nu al zoveel dingen kan en mag.
Carpe diem
quote:himalaya schreef op 24 april 2014 @ 20:57:quote:. SuzanneSuus, 17 minuten geleden

Neehoor:

quote:gipsspalk mocht er na 2 weken af en de schroeven zijn er afgelopen vrijdag uitgegaan. Ik mocht in deze 6 weken me voet absoluut niet belasten.

Je hebt gelijk

TO, je mocht niet belasten maar heb je wel oefeningen gedaan in die tijd?
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 25 april 2014 @ 17:00:

[...]

Je hebt gelijk

TO, je mocht niet belasten maar heb je wel oefeningen gedaan in die tijd?Ja heb ik gedaan. Heb met n sjaal me voet naar achteren proberen te duwen en verder rondjes proberen te maken met me voet. Ik ben net weer bij de fysio geweest en het ging best goed kan ook al zonder krukken lopen.
Carpe diem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven