Redden jullie het nog op 1 salaris?
donderdag 3 juli 2008 om 18:40
Kunnen jullie, samenwonende stellen en ouders met kinderen, rondkomen van 1 salaris?
Ik ga ervan uit dat in deze tijd rondkomen op 1 salaris vrijwel onmogelijk is, maar stel dat 1 van de 2 ontslagen wordt of iets in die richting. Is dat dan echt een ramp of zou je het redden?
Ik zal zelf beginnen:
Als ik niet meer kan werken dan zouden we het nog net genoeg overhouden na al onze vaste lasten, dan zouden we het dus nog net redden.
Als mijn man niet meer kan werken dan zouden we niet meer uit kunnen komen maar als we ons spaargeld gebuiken houden we het nog wel een jaartje vol.
Ik heb trouwens geen rekening gehouden met WW-uitkering.
De vraag komt bij me op omdat ik zoveel nieuwbouwwoningen weer direct in de verkoop zie gaan en denk dan aan dit soort scenario's.
Ik ga ervan uit dat in deze tijd rondkomen op 1 salaris vrijwel onmogelijk is, maar stel dat 1 van de 2 ontslagen wordt of iets in die richting. Is dat dan echt een ramp of zou je het redden?
Ik zal zelf beginnen:
Als ik niet meer kan werken dan zouden we het nog net genoeg overhouden na al onze vaste lasten, dan zouden we het dus nog net redden.
Als mijn man niet meer kan werken dan zouden we niet meer uit kunnen komen maar als we ons spaargeld gebuiken houden we het nog wel een jaartje vol.
Ik heb trouwens geen rekening gehouden met WW-uitkering.
De vraag komt bij me op omdat ik zoveel nieuwbouwwoningen weer direct in de verkoop zie gaan en denk dan aan dit soort scenario's.
donderdag 3 juli 2008 om 18:43
ja, wij zouden het redden. En dat vind ik een heel fijn gevoel. Hoewel wij beiden gewend zijn fulltime te werken, komt er een rust over me omdat ik weet dat het niet hoeft.
Ik zou overigens nooit niet willen werken. Werken is voor mij een onderdeel van mijn identiteit. Ik vind het leuk. Haal er waardering uit.
Ik vermoed dat sommige van die te koop staande huizen ook door scheidingen komen. Da´s niet goedkoop nl.
Ik zou overigens nooit niet willen werken. Werken is voor mij een onderdeel van mijn identiteit. Ik vind het leuk. Haal er waardering uit.
Ik vermoed dat sommige van die te koop staande huizen ook door scheidingen komen. Da´s niet goedkoop nl.
donderdag 3 juli 2008 om 18:46
Wij redden het momenteel prima op 1 salaris. Dat is ook de reden dat ik een tijdje geleden ontslag heb genomen. Als het niet had gekund was ik gaan solliciteren tijdens mijn andere baan, maar nu had ik de luxe om te stoppen en nu rustig mijn perfecte baan te vinden.
Maar alles hangt samen met inkomsten en uitgaven. Heb je een tophypotheek op 2 fulltime inkomens dan kom je al snel in de problemen en dat is wat er volgens mij vaak gebeurt.
Maar alles hangt samen met inkomsten en uitgaven. Heb je een tophypotheek op 2 fulltime inkomens dan kom je al snel in de problemen en dat is wat er volgens mij vaak gebeurt.
donderdag 3 juli 2008 om 18:49

donderdag 3 juli 2008 om 18:53
Ja, gaat prima. Ik studeer, heb een bijbaan, maar ik heb de laatste tijd niet gewerkt. We hebben een hypotheek, maar houden iedere maand geld "over" en we sparen ook nog. Maarja, het hangt er net van af wat voor hypotheek je afsluit. Als je dat doet op twee salarissen, dan heb je al snel een probleem. Dat zou ik daarom dus ook nooit doen.
Overigens staan er ook veel nieuwbouwhuizen te koop omdat er ook veel stellen uit elkaar gaan voordat ze überhaupt in hun nieuwe woning wonen (of er net wel wonen natuurlijk).
Overigens staan er ook veel nieuwbouwhuizen te koop omdat er ook veel stellen uit elkaar gaan voordat ze überhaupt in hun nieuwe woning wonen (of er net wel wonen natuurlijk).
donderdag 3 juli 2008 om 18:55
donderdag 3 juli 2008 om 18:59
Nee. We zitten ruim onder ons gezamenlijk maximum maar boven ons eenpersoonsmaximum. Als één van ons beiden komt te overlijden, komt er een forse levensverzekering vrij die het gat opvult en als we arbeidsongeschikt raken, dan is dat ook afgedekt. En als we scheiden, ga ik sowieso verhuizen naar een goedkopere regio waar ik met mijn salaris een gelijkwaardig huis kan kopen; hoe mijn man het dan redt, is zijn probleem
donderdag 3 juli 2008 om 19:02
Hoi, wij kunnen rond komen van 1 loon!
Nu moet ik er bij zeggen dat ik oppaskinderen heb en krijg er zwart voor betaald,wat mag van de belastingdienst,zorg dat ik onder de grens blijf!Maar ik hoef niet 3keer per jaar op vakantie,wij hebben 1 auto en ik doe verder alles lekker op de fiets! In de zomervakantie gaan we altijd 2 weken weg altijd na het buitenland.Soms is het moelijk rondkomen met 2 kinderen in de pubertijd,We hebben een koophuis,mijn kinderen lopen er netjes verzorgd bij,op schoenen word niet bezuinigd! Van mijn oppasgeld koop ik dingen voor mijzelf! En ik schaam me niet dat ik niet buitenhuis werk ik heb een heel sociaal leven!
Nu moet ik er bij zeggen dat ik oppaskinderen heb en krijg er zwart voor betaald,wat mag van de belastingdienst,zorg dat ik onder de grens blijf!Maar ik hoef niet 3keer per jaar op vakantie,wij hebben 1 auto en ik doe verder alles lekker op de fiets! In de zomervakantie gaan we altijd 2 weken weg altijd na het buitenland.Soms is het moelijk rondkomen met 2 kinderen in de pubertijd,We hebben een koophuis,mijn kinderen lopen er netjes verzorgd bij,op schoenen word niet bezuinigd! Van mijn oppasgeld koop ik dingen voor mijzelf! En ik schaam me niet dat ik niet buitenhuis werk ik heb een heel sociaal leven!
donderdag 3 juli 2008 om 19:21
toch vermoed ik dat al bovenstaande reacties geen afspiegeling zijn van de werkelijkheid. Jullie hebben allemaal een huis gekocht op één inkomen. Dat is natuurlijk geweldig maar dan moeten jij of je partner toch wel heel goed verdienen. Hier lukt het in ieder geval niet. In theorie werkt het wel want we zouden in principe alles van mijn inkomen moeten kunnen doen. Mijn man verdient ongeveer 1000 euro per maand maar ook dat gaat gewoon op hoor (en ja, wij hebben ook maar één auto, gaan ook in de zomer twee weken kamperen en ik doe ook veel op de fiets).
ps Sigridje als je het niet op hoeft te geven aan de belastingdienst, krijg je dus ook niet zwart betaald (of het is zwart en je ontduikt de belasting of het is dat niet)
ps Sigridje als je het niet op hoeft te geven aan de belastingdienst, krijg je dus ook niet zwart betaald (of het is zwart en je ontduikt de belasting of het is dat niet)
donderdag 3 juli 2008 om 19:26
Er is onlangs ook al zo'n topic geweest. Maar goed, ja, ik denk dat wij het wel gaan redden van 1 fulltime salaris. Het zal ook wel moeten omdat mijn vriend niet werkt. Je zult alleen wel meer rekening moeten houden met vaste lasten. Geen groot koophuis, maar een wat kleiner huurhuis bijvoorbeeld. Geen twee auto's, in ons geval eigenlijk helemaal geen auto. En zo zijn er genoeg zaken te verzinnen waarmee je de vaste lasten laag kunt houden.

donderdag 3 juli 2008 om 19:29
Toch vraag ik me wel af hoe wij het makkelijk kunnen redden met één inkomen, terwijl anderen dat niet/nauwelijks kunnen. Sterker nog; wij hoeven er niks om te laten. We gaan iedere zomer bijna een maand op vakantie, vaak (wat duurdere) weekendjes weg e.d. Hebben jullie dan zulke hoge woonlasten? -> En dan bedoel ik dus de stellen waarvan er bijvoorbeeld eentje studeert, niet zozeer de stellen die door bijzondere omstandigheden ineens zijn teruggeworpen op één inkomen.
donderdag 3 juli 2008 om 19:33
Ik sta er ook van te kijken hoe bijna iedereen hier allemaal van één salaris rond kan komen mèt koophuis. Ik woon in het buitenland en dat is voor mij niet mogelijk. Mijn vriend en ik hebben allebij een redelijk salaris en met z'n 2en gaat het lekker. 2 auto's (waarvan de één van m'n vriend z'n werk is, dus geen kosten) meerdere keren mer jaar naar het buitenland (familiebezoek in NL, dus geen verblijfskosten), weekendjes weg naar vrienden (idem dito). We redden het gemakkelijk dus met 2 salarissen. Maar we huren, we hebben geen kinderen, geen dure hobbies enz. Als we dat allemaal wel zouden hebben, zou dat stukken moeilijker worden
Als één van ons werkloos wordt, hebben we gelukkig een WW uitkering hier. (Is mij dus al een keertje over komen) en daarvan redden we het ook. Maar met één salaris zou het erg moeilijk worden. (Helft gaat dan al op aan de huur...)
Als één van ons werkloos wordt, hebben we gelukkig een WW uitkering hier. (Is mij dus al een keertje over komen) en daarvan redden we het ook. Maar met één salaris zou het erg moeilijk worden. (Helft gaat dan al op aan de huur...)

donderdag 3 juli 2008 om 19:33
donderdag 3 juli 2008 om 19:35
Celeone, hangt natuurlijk ook van de hoogte van het inkomen af.
Ik heb maar 1 inkomen en dat is een WAO-uitkering van 1016 euro in de maand. En ondanks geen auto, geen vakantie, zelden een dagje uit en vette huursubsidie red ik het daar echt niet van.
Ik heb maar 1 inkomen en dat is een WAO-uitkering van 1016 euro in de maand. En ondanks geen auto, geen vakantie, zelden een dagje uit en vette huursubsidie red ik het daar echt niet van.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 3 juli 2008 om 19:37

donderdag 3 juli 2008 om 19:40
quote:ambrosia9 schreef op 03 juli 2008 @ 19:37:
We hebben een huurhuis met een lage huur, dus geen hypotheek, dat scheelt.Tja, ik heb genoeg vrienden met een huurhuis die aan huur meer kwijt zijn dan wij aan hypotheek. Het is absoluut niet altijd zo dat huren goedkoper is dan kopen. Er zijn natuurlijk ook andere redenen waarom mensen huren en niet kopen, maar het is dus echt niet per definitie goedkoper.
We hebben een huurhuis met een lage huur, dus geen hypotheek, dat scheelt.Tja, ik heb genoeg vrienden met een huurhuis die aan huur meer kwijt zijn dan wij aan hypotheek. Het is absoluut niet altijd zo dat huren goedkoper is dan kopen. Er zijn natuurlijk ook andere redenen waarom mensen huren en niet kopen, maar het is dus echt niet per definitie goedkoper.
donderdag 3 juli 2008 om 19:41
nee wij zouden dat niet redden. Ik werk 3 dagen en mijn man 5, we hebben 2 kinderen en een koophuis. we hebben 1 auto en gaan zomer`s wel op vakantie, maar verder niet echt. wel soms een weekdn weg, meestal 1-2 keer per jaar. Uit eten gaan doen we helaas te weinig, sporten doen we wel en de kinderen lopen er keurig bij, maar niet in merkkleding. als 1 van ons werkeloos wordt zou het geen feest worden, met uitkering en evt meer werken komt het wel goed denk ik, maar makkelijk zal het niet zijn.

donderdag 3 juli 2008 om 19:43
Wij zouden het ook niet redden van 1 salaris, zijn met 2 volwassenen en 2 kleine kids. Zijn ongeveer per maand 1700 aan vaste lasten kwijt, boodschappen niet meegerekend. Een koophuis zit er voorlopig helaas niet in voor ons en we huren dus vrije sector, ook vrij prijzig. Maar met mijn inkomen erbij redden we het makkelijk. Gelukkig..

donderdag 3 juli 2008 om 19:52
Wij leven gedwongen van 1 salaris. Onze dochter heeft een handicap aan haar arm en heeft een immuumziekte waardoor ze niet naar een reguliere opvang kan.
Wij hadden nooit gedacht op 1 inkomen te gaan leven, ik vond mijn werk ook erg leuk, en wilde niet stoppen zodra er kinderen kwamen. Maar toch heb je over dit soort dingen niets te zeggen, en komt het zoals het komt.
We hebben het niet ruim, maar het is niet anders.
Wij hadden nooit gedacht op 1 inkomen te gaan leven, ik vond mijn werk ook erg leuk, en wilde niet stoppen zodra er kinderen kwamen. Maar toch heb je over dit soort dingen niets te zeggen, en komt het zoals het komt.
We hebben het niet ruim, maar het is niet anders.
donderdag 3 juli 2008 om 20:01
Wij redden het ook prima op 1 salaris. Had het huis al gekocht op mijn salaris van ruim 2 jaar geleden en mijn salaris is ondertussen met ruim 30% verhoogd. Zouden het prima redden. Kunnen nu ook lekker sparen. Hebben 2 auto's, 1 lease. 1x per jaar 2 a 3 weken vakantie. 2x per jaar weekendje weg. En regelmatig een saunadag/arrangement. Mag niet klagen!!! Denk dat het niet verstandig is dat jonge mensen meteen een tophypotheek nemen om direct een 2 onder 1 kapper te kopen. Als er dan iets gebeurd dan hang je (om het zo maar uit te drukken). Is helaas wel een enorme trend onder jonge verdieners helaas... Ik doe er niet aan mee. Vind het een veel fijner gevoel om nog lekker te kunnen leven en een prima appartement te hebben met genoeg ruimte
donderdag 3 juli 2008 om 20:03