Gezondheid alle pijlers

Ogen - Moeite met scherpstellen/focussen

02-05-2014 19:27 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al gedurende vrij lange periode heb ik moeite met scherpstellen/focussen bij het kijken ver af.

Ik heb een bril met lichte min afwijking en die verlost dit probleem niet, die draag ik ook niet altijd om dat het niet nodig is.

Bij de opticien ook nog eens getest en mijn sterkte is niet veranderd dus daar zit het probleem ook echt niet in. Het is echt een probleem met het scherpstellen.

Vaak lukt het uiteindelijk wel maar het duurt dan erg lang en moet bijvoorbeeld in mijn ogen wrijven of ze even dicht knipperen.

Na een ziekenhuisopname in oktober waarbij ik erg veel medicatie per infuus heb gekregen is het verergerd.

Nu had ik gister rijles en ik merkte het weer heel erg op. Instructeur vraagt wat staat er op het bord (op de snelweg zo'n snelheidsbord voor als de snelheid aangepast wordt) en ik kon het gewoon niet lezen. Zag het bord wel maar het was één grote gok wat er op stond. Naar mate ik dan dichterbij kom dan lukt het vaak beter maar dat is natuurlijk te laat. Het is de ene dag ook erger dan de andere.

Vandaag merkte ik op het treinstation weer dat ik er weer erg veel moeite mee had bij een bord.

Ik was op weg naar het AMC, naar de longarts dus ander probleem maar ik kom daar vanwege meerdere klachten/compleet plaatje dus ook even mijn Oog probleem er in gegooid.

Kreeg eigenlijk meteen te horen dat hij dacht dat ik een Rijverbod zou krijgen en dat ik snel naar de oogarts moet.

Slik!

De kans is groot dat dit te maken heeft met de vele prednison die ik regelmatig moet slikken.

Nu vraag ik hier geen diagnose en de afspraak met de huisarts voor doorverwijzing naar oogarts in ziekenhuis dichter bij mij in de buurt dan AMC staat ook al gepland. Enkel vroeg ik mij af of mensen dit misschien herkennen of er ervaring mee hebben?

Op google vind ik het probleem wel waarbij ik veel herken en dan hebben ze het over een accommodatie probleem, wat te maken heeft met een spiertje. Enkel gaat dat specifiek over dichtbij kijken dus bij lezen etc.. en dat gaat bij mij juist prima.
Ik heb daar ook last van, maar door een bril met een cilinder ben ik er nu vanaf. Heb jij ook een cilinder in je glazen? Dat is namelijk voor het scherpstellen van je ogen.
@ikdus2010: Ja, ik had lichte afwijking in mijn cilinder en die hebben ze in de bril aangepakt. Dit kon ook mijn problemen niet verklaren volgens de Opticien omdat het niet veranderd was en ook niet zo'n grote afwijking dat ik daar echt zo'n last van zou hebben op deze manier. Daarnaast is het probleem nu ongeveer een jaar aan de gang en weet niet of je cilinder ook nog veranderd met de jaren?
Had je je bril wel op met autorijden?
@Thirtysomething: Uiteraard! haha..Maar mijn bril verhelpt dit specifieke probleem niet dus wat dat betreft maakt het niet uit of ik hem wel of niet op heb.
Klinkt alsof je inderdaad snel naar de oogarts moet, en autorijden lijkt me ook niet zo'n goed idee. Misschien is je oogboldruk te hoog (alhoewel een opticien dat ook kan meten) of zo. In elk geval zou ik er niet langer mee doorlopen, je ogen zijn daarvoor te belangrijk!
Bij gebruik van Prednison kan de druk in je oogbol telkens veranderen, je hebt dus tig brillen nodig. Ik heb zo'n drie jaar Prednisolon gebruikt in verband met een ontsteking waardoor ik blind zou worden zonder die troep, de blinde vlekken die ik had zijn nagenoeg verdwenen maar ik kan, net als jij, ook niet focussen, ik gebruik het al drie jaar niet meer. In het donker durf ik niet meer alleen over straat, ik breek mijn nek over een witte streep.
verba volant, scripta manent.
@Boomklever: Ja, mijn huisarts is hele fijne vrouw die vast wel snel iets kan regelen bij een oogarts. Ogen zijn inderdaad super belangrijk dus nadat de longarts bes heftig reageerde heb ik gelijk actie ondernomen

Volgens mij was mijn druk wel steeds goed bij de Opticien.

Ik heb donderdag pas weer een les staan dus wacht even de huisarts af en anders dan kan ik het meteen nog afzeggen. Gelukkig zit er een nog instructeur naast dus ik zal nog geen gevaar op de weg zijn..Ja dan eerder omdat ik gewoon nog niet kan rijden :p

@MarianneDavids: Je bedoeld verschillende brillen per druk ofzo? hihi.

Mijn druk was de keren dat ik het teste bij de opticien wel goed maar als dat heel vaak veranderd dan kan dat ook erg moment afhankelijk zijn misschien.

Prednison is rot spul! Een haat-liefde verhouding met op dit moment wat meer haat ;)
Met een instructeur naast je kan er niet zoveel gebeuren nee. Maar als je een verkeersbord niet kunt lezen uit de verte, mag je niet eens aan je examen beginnen. Dus dan kun je dat maar beter zo snel mogelijk weten, hoe rot ook.
@Bookklever: Klopt! Nu ik er over nadenk speelt het denk ik toch al wel wat langer dan een jaar.. maar is het gewoon zo dat het verslechterd en ik het dus extra merk.
Klein upje!

Kijken of er toch nog meer mensen zijn die het verhaal herkennen.
Ik herken het vooral in het switchen van dichtbij-veraf en kang staren naar kleine letters op laptop etc.

Bij mij gooit de opticien het op de leeftijd
@smulrol: Ja dat switchen is volgens mij dat Accommodatie probleem. Heb ik ook wel maar dat staren herken ik dan weer niet.

Ik ben trouwens 25 jaar en dus aan mijn leeftijd zal het toch niet echt liggen denk ik.

Dat accommodatie probleem waar jij het over hebt komt wel vaker voor bij mensen vanaf jaar of 45 las ik op internet, dat heeft te maken met dat je oogspier dan strammer wordt.
quote:sensotouch schreef op 02 mei 2014 @ 20:14:

@Boomklever: Ja, mijn huisarts is hele fijne vrouw die vast wel snel iets kan regelen bij een oogarts. Ogen zijn inderdaad super belangrijk dus nadat de longarts bes heftig reageerde heb ik gelijk actie ondernomen

Volgens mij was mijn druk wel steeds goed bij de Opticien.

Ik heb donderdag pas weer een les staan dus wacht even de huisarts af en anders dan kan ik het meteen nog afzeggen. Gelukkig zit er een nog instructeur naast dus ik zal nog geen gevaar op de weg zijn..Ja dan eerder omdat ik gewoon nog niet kan rijden :p

@MarianneDavids: Je bedoeld verschillende brillen per druk ofzo? hihi.

Mijn druk was de keren dat ik het teste bij de opticien wel goed maar als dat heel vaak veranderd dan kan dat ook erg moment afhankelijk zijn misschien.

Prednison is rot spul! Een haat-liefde verhouding met op dit moment wat meer haat ;)Dat bedoel ik inderdaad, je hebt een extra tas nodig als je met vakantie gaat. Ik heb dan ook geen bril overwogen, een leesbrilletje heb ik wel maar verder niets. Prednison is dan wel een paardenmiddel maar het richt een ravage aan in je lichaam, het onderdrukt vrijwel alles zolang je het gebruikt dus als je ermee zou stoppen zonder langzaam af te bouwen word je héél makkelijk ziek, bij wijze van spreken al als je een bacterie ziet.
verba volant, scripta manent.
quote:sensotouch schreef op 03 mei 2014 @ 22:36:

@smulrol: Ja dat switchen is volgens mij dat Accommodatie probleem. Heb ik ook wel maar dat staren herken ik dan weer niet.

.Ik bedoelde dat ik lang naar iets op bepaalde afstand heb gekeken zoals mijn laptop dat als ik dan naar iets anders kijk op een andere afstand dat ik dan niet kan focussen
@Smulrol: Ja dat is inderdaad dat accommodatie probleem dat te maken heeft met je spiertje achter je oog. Die wordt bij alle mensen strammer als ze ouder worden maar dat is dan wel pas vanaf jaar of 45. Wel vervelend. Herken het probleem dus wel van het switchen en dat het dan lang duurt.

@Marianne: Dat is lastig inderdaad!

Ja, ik kan soms gewoon echt niet zonder prednison maar wat het doet met je lichaam is niet best. Ik heb meerdere aandoeningen waar prednison vaak bij gegeven wordt en dus is het ook nog vaak zo dat ik voor het ene het niet nodig heb maar dat het ander dan opspeelt. Zo is afbouwen ontzettend lastig en de laatste 6 jaar lukt dat met wat kleine tussenposes eigenlijk niet.

En ik ben zo'n persoon die inderdaad al ziek word als het alleen op tv te zien is :p

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven