Zo blij dat ik sokken brei!

13-05-2014 14:26 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daarom hier een speciaal topic over sokken breien.

Vroeger keek ik altijd met jaloerse ogen naar de sokken die mijn oma's en mijn moeder breide. Ik vond het echt knap. Het leek zo moeilijk met die 4 naalden en dan zo'n rare vorm. In gedachten was het sokken breien voor mij al als een onhaalbare kaart gezien.

25 jaar later kom ik op internet een verhaal tegen van een vrouw die zo gelukkig wordt van sokken breien. Zo enthousiast vertelde haar, ik meen dat het haar kleindochter was, hierover.

Het was ook net in die tijd dat het breien weer volop in opkomst was.

Om een lang verhaal kort te maken ben ik dus uiteindelijk toch aan het sokken breien geslagen en dat doe ik nu nog steeds met veel enthousiasme. Ik ben eigenlijk zo enthousiast dat ik vrouwen (en mannen) die het eigenlijk ook te moeilijk lijkt, maar toch van zelfgebreide sokken houden wil laten ontdekken dat sokken breien makkelijker is dan het lijkt.
odi et amo
Dan mag je mij graag overtuigen! Want ook ik vind zelfgebreide sokken geweldig, maar geloof niet dat ik het zelf zou kunnen... Hoe ben jij begonnen? En kon je sowieso al goed breien voordien?
Oh, dat wil ik ook kunnen! Niks fijner dan geitenwollensokken. Heb mijn moeder als breiexpert, maar zij kan ook geen sokken.

Breien kan ik overigens wel, heb nu een vest, een trui en een plaid op de pennen.
Leuk he. Ik vond ze wat knobbelig lopen (heb fijngevoelige voeten) dus deze prinses-op-de-erwt heeft ze al snel niet meer gedragen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:lottchen schreef op 13 mei 2014 @ 15:03:

Dan mag je mij graag overtuigen! Want ook ik vind zelfgebreide sokken geweldig, maar geloof niet dat ik het zelf zou kunnen... Hoe ben jij begonnen? En kon je sowieso al goed breien voordien?

Ik denk dat je al wel redelijk wat ervaring moet hebben met breien op 2 priemen. Verder kom je al een heel eind met rechts en averechts kunnen brengen. Bij de hiel moeten er steken opgenomen worden. Dat is wel het lastigste gedeelte en bij de tenen wordt het twee steken samenbreien, hetgeen iedereen wel kan.

Ik ben begonnen met het boekje Sokken breien doe je zo. De eerste twee sokken is best even modderen, maar je moet niet te snel opgeven. Het meeste is een kwestie van oefenen.

Verder heb je een setje Duitste naalden (5 stuks) van 20 centimeter nodig en sokken wol natuurlijk.
odi et amo
quote:lechatrose schreef op 13 mei 2014 @ 15:17:

Oh, dat wil ik ook kunnen! Niks fijner dan geitenwollensokken. Heb mijn moeder als breiexpert, maar zij kan ook geen sokken.

Breien kan ik overigens wel, heb nu een vest, een trui en een plaid op de pennen.

Dan gaat sokken breien je vast lukken.

En voor diegene die moeite hebben met 4 naaldjes is er ook nog de rondbreinaald, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Hopelijk meldt zich iemand die wel verstand heeft van het breien op een rondbreinaald. Sommige doen hier wel twee sokken tegelijk op.

Persoonlijk brei ik er niet graag op.
odi et amo
quote:retrostar schreef op 13 mei 2014 @ 15:25:

Leuk he. Ik vond ze wat knobbelig lopen (heb fijngevoelige voeten) dus deze prinses-op-de-erwt heeft ze al snel niet meer gedragen.Ik vind dure wol juist altijd lekker fluffy. Nergens last van hobbels of bobbels.
odi et amo
Ik heb de rondbreinaald onlangs ontdekt! Van die korte naaldjes vind ik niet fijn, dan laat ik te veel steken vallen, en die lange naalden steken naar alle kanten uit. Dus nu dan de rondbreinaald. Heb nog niet geprobeerd twee sokken tegelijk ermee te breien, maar dat lijkt me ook wel wat. Je gebruikt een lange naald, waar je een 'magic loop' in legt (even op YouTube kijken, is echt niet moeilijk).
Deze topictitel mag wat mij betreft door voor de prijs "Gezelligste titel van het jaar" .

Ik kan best aardig breien maar sokken zijn me nooit gelukt :(. Rondbreinaalden en ik zijn geen goede match maar met vier pennen lijkt me ook lastig. Hoe voorkom je dat je steken laat vallen?
Zoek eens op de toe up methode. Nog makkelijker.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
sokken breien voor beginners
odi et amo
Waarom is dat makkelijker, Fame? Ik heb er wel van gehoord, maar me er nog niet aan gewaagd.

Groot voordeel van de rondbreinaald vind ik trouwens dat je je breiwerk makkelijk ergens mee naartoe kunt nemen.
Ik ga het boekje eens zoeken dan :-) Op zich kan ik wel een beetje breien, ook verschillende steken enzo, maar heb me nooit aan iets groots gewaagd omdat ik verwacht dan eindeloos bezig te zijn - en heb nog meer hobby's .

Desalniettemin beweert mijn moeder - die mij heeft leren breien - altijd dat ik ook makkelijk een trui zou kunnen breien, dus ja... Sokken moet misschien toch ook wel gaan?
quote:cine schreef op dinsdag 13 mei 2014 15:49 Waarom is dat makkelijker, Fame? Ik heb er wel van gehoord, maar me er nog niet aan gewaagd.

Groot voordeel van de rondbreinaald vind ik trouwens dat je je breiwerk makkelijk ergens mee naartoe kunt nemen. Echt, je wil niet anders meer. En ook gewoon met de rondbreinaald.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Goede tips! Naalden heb ik nog niet, rondbreinaald is ook nog iets wat ik wil leren. De patronen op de site van garnstudio gebruiken ook vaak de rondbreinaald, wil ik daarom wel eens leren.
quote:cine schreef op 13 mei 2014 @ 15:41:

Ik heb de rondbreinaald onlangs ontdekt! Van die korte naaldjes vind ik niet fijn, dan laat ik te veel steken vallen, en die lange naalden steken naar alle kanten uit. Dus nu dan de rondbreinaald. Heb nog niet geprobeerd twee sokken tegelijk ermee te breien, maar dat lijkt me ook wel wat. Je gebruikt een lange naald, waar je een 'magic loop' in legt (even op YouTube kijken, is echt niet moeilijk).

Ik heb rondbreien geprobeerd voor een toe-up sok (bij de tenen beginnen) Fantastisch voor het teengedeelte. Dat wordt prachtig.

Ik had moeite met wanneer je nu precies met de hiel moet beginnen en met de hiel zelf. En het voelt voor mij onnatuurlijk.

Mijn voorkeur is beginnen aan de boord.

Maar geweldig als mensen uitleg kunnen geven over de andere manieren. Het wordt ook een sok en welke manier je gebruikt is maar net wat je zelf het makkelijkst of het mooist vindt.
odi et amo
quote:cine schreef op 13 mei 2014 @ 15:49:

Waarom is dat makkelijker, Fame? Ik heb er wel van gehoord, maar me er nog niet aan gewaagd.

Groot voordeel van de rondbreinaald vind ik trouwens dat je je breiwerk makkelijk ergens mee naartoe kunt nemen.Dat gaat ook met de kleine naaldjes hoor. Die zijn maar 20 centimeter.
odi et amo
Ha, wat leuk. Ik heb net mijn tweede paar sokken klaar.

In het begin was het even wennen, die vijf pennen. Zeker omdat ik nog niet kon breien.

Vandaag heb ik een rondbreinaald aangeschaft, eens kijken hoe dat gaat...
quote:Fame schreef op 13 mei 2014 @ 15:54:

[...]

Echt, je wil niet anders meer. En ook gewoon met de rondbreinaald.

Haha Fame, zoals je al gelezen heb ben ik (nog) geen voorstander.

Maar ik ken meer breisters die er bij zweren.
odi et amo
Ik brei heel graag op een rondbreinaald. Een hele lange is het fijnst voor kleine dingen, dan kan je magic loopen. Sokken wil ik heel graag kunnen breien, heb de nasld en wol al klaar liggen (voor mijn verjaardag gekregen) , maar ik moet nog een muts en trui afmaken. Ik haal mijn patronen van drops design. Tot nog toe lukt alles wat ik daar vanaf haal, dus de sokken ook hoop ik. Ze hebben er ook allemaal filmpjes voor de kneepjes.
quote:Labyrint schreef op 13 mei 2014 @ 15:57:

Ha, wat leuk. Ik heb net mijn tweede paar sokken klaar.

In het begin was het even wennen, die vijf pennen. Zeker omdat ik nog niet kon breien.

Vandaag heb ik een rondbreinaald aangeschaft, eens kijken hoe dat gaat...Wow, knap zeg, direct aan de sokken.
odi et amo
Ik dacht al dat dit een logje van jou zou zijn Lama. Heerlijk lijkt me dat als je iets wil leren en het dan ook lukt.

Zag ooit ergens in de zomer een hele club dames (alleen dames helaas) lekker op een terras breien en haken. Misschien is het iets voor de beginners om bij zo'n clubje je aan te sluiten.

Gewoon maar doen werkt vaak het beste. En ach...lukt het niet, dan haal je t weer uit toch? Ik kan goed breien, maar sokken heb ik me nog nooit aan gewaagd. Duidelijke site Lama!
Everything you see I owe to spaghetti!
quote:lamaatje schreef op 13 mei 2014 @ 15:56:

[...]

Dat gaat ook met de kleine naaldjes hoor. Die zijn maar 20 centimeter.Ja, maar met de lange ooguitsteeknaalden die ik ook heb gaat het stukken minder goed Met die kleine brei ik niet fijn, veel te bang dat alles eraf valt (ik ben nogal lomp af en toe...).
Ik zal ook wat plaatsen voor de rondbreinaald.

magic loop
odi et amo
quote:cine schreef op 13 mei 2014 @ 16:04:

[...]

Ja, maar met de lange ooguitsteeknaalden die ik ook heb gaat het stukken minder goed Met die kleine brei ik niet fijn, veel te bang dat alles eraf valt (ik ben nogal lomp af en toe...).Ook niet te los breien met de kleine naaldjes, want dan vallen ze er te makkelijk uit.
odi et amo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven