Wondverzorging bij Necrose
woensdag 21 mei 2014 om 16:29
Is er hier iemand die wat weet over wondverzorging? Had scheenbeen gestoten paar weken geleden, en bloedde bijna niet, en heb er toen niet veel aandacht aan geschonken. De volgende dag was het al dicht, en dacht dat het, zoals altijd, wel vanzelf zou genezen. Het ging echter ontsteken, en kreeg antibiotica kuur bij de drogist (woon niet in NL, en dat kan hier). Toen dit niet hielp, ben ik naar eerste hulp post gegaan. Daar vertelde men dat de korst verwijderd moest worden (necrose, dus afgestorven), kreeg andere kuur, en een zalf die de necrose zou verwijderen. Ik ga vrijdag of maandag naar de huisarts (kan niet eerder wegens omstandigheden) en krijg de arts telefonisch niet te pakken. Maar vraag me nu het volgende af. De ontsteking is weg, een groot deel van de korst ook. Is het verstandig toch door te gaan met de zalf, of beter zo te laten? Er is nog wel wat wondvocht, maar denk dat het door de zalf komt. De wond kan nl niet genezen, zolang ik de zalf gebruik. Daarbij heb ik gelezen dat als de ontsteking weg is, de necrose korst niet verwijderd hoeft te worden, omdat de wond dan vanzelf gaat genezen. Ik heb gegoogled, maar kan het antwoord op deze vraag niet vinden. Dus; met ontsteking moet korst er eerst af, zonder niet. Maar wat als er eerst een ontsteking was, die nu weg is. Gaat het dan wel genezen, of moet toch eerst de rest van de korst weg; dus doorgaan met de zalf, wat wondgenezing in de weg staat.
En ja, blijf wel proberen contact te zoeken met de huisarts, en ga zo snel mogelijk!
En ja, blijf wel proberen contact te zoeken met de huisarts, en ga zo snel mogelijk!
woensdag 21 mei 2014 om 16:44
Ik ben er zojuist enigszins mee bezig en in een bron stond het volgende (rondom rood-gele-zwarte wond)
''Zwarte wond
Zwart betekent dat zich in de wond afgestorven (necrotisch) weefsel bevindt. Afgestorvenweefsel hoeft niet altijd zwart te zijn, maar kan ook een bruin-grijs-gelige kleur hebben. De kleuris afhankelijk van de plaats van de wond en de conditie van het weefsel vóór het letsel.Zolang er zwart necrotisch weefsel in de wond is, kan de wond niet helen. Dood weefsel is eenvoedingsbodem voor bacteriën.Necrose kan bestaan uit een droge harde korst (bijvoorbeeld ingedroogde hiel decubitus).Hieronder kan de wond probleemloos genezen. Dit is vergelijkbaar met een ingedroogde blaar.Maar onder de harde necrotische korst kan zich ook een weke massa aangetast weefselbevinden. De omgeving van de wond is dan meestel rood en warm, de wondranden laten los, erkomt vocht vrij en de cliënt geeft pijn aan (ontstekingsverschijnselen). In dit geval moet denecrose beslist worden verwijderd. Vervloeiende (natte) necrose moet altijd verwijderd worden''
(Branchebelang thuiszorg)
''Zwarte wond
Zwart betekent dat zich in de wond afgestorven (necrotisch) weefsel bevindt. Afgestorvenweefsel hoeft niet altijd zwart te zijn, maar kan ook een bruin-grijs-gelige kleur hebben. De kleuris afhankelijk van de plaats van de wond en de conditie van het weefsel vóór het letsel.Zolang er zwart necrotisch weefsel in de wond is, kan de wond niet helen. Dood weefsel is eenvoedingsbodem voor bacteriën.Necrose kan bestaan uit een droge harde korst (bijvoorbeeld ingedroogde hiel decubitus).Hieronder kan de wond probleemloos genezen. Dit is vergelijkbaar met een ingedroogde blaar.Maar onder de harde necrotische korst kan zich ook een weke massa aangetast weefselbevinden. De omgeving van de wond is dan meestel rood en warm, de wondranden laten los, erkomt vocht vrij en de cliënt geeft pijn aan (ontstekingsverschijnselen). In dit geval moet denecrose beslist worden verwijderd. Vervloeiende (natte) necrose moet altijd verwijderd worden''
(Branchebelang thuiszorg)

woensdag 21 mei 2014 om 18:52
In welk land zit je wel? In de UK bijvoorbeeld is er een 'hulplijn' waar je met dit soort vragen heen kunt bellen, 111, of langs een apotheek lopen en om advies vragen (niet in alle apotheken mogelijk). Ook in Duitsland heb ik meerdere malen een apotheek gezien waar je iemand kon zien die je kon helpen met dit soort vragen.
woensdag 21 mei 2014 om 21:00
In Spanje, maar er is geen medisch dossier, heb nooit iets gehad. In NL overigens ook niet, vandaar dat ik niets heb meegenomen. Bellen heb ik geprobeerd, maar krijg ze niet te pakken. Ik denk dat ik maar gewoon doorga met de zalf, tot ik bij de huisarts ben,het beste is dat een arts er even naar kijkt. Mijn vraag was eigenlijk meer belangstellend, omdat ik het vreemd vind dat er geen informatie over te vinden is.
Droppinglies, dank je voor de info! Had zelf ook al wat van dergelijke info gevonden. Maar staat alleen of het geval van infectie (is verwijderen) of zonder infectie (laten zitten). Maar niet wat het beste is als intussen de infectie weg is, en er nog een stuk droge korst is, en je bezig bent met de zalf, terwijl deze de genezing tegenhoudt.
Droppinglies, dank je voor de info! Had zelf ook al wat van dergelijke info gevonden. Maar staat alleen of het geval van infectie (is verwijderen) of zonder infectie (laten zitten). Maar niet wat het beste is als intussen de infectie weg is, en er nog een stuk droge korst is, en je bezig bent met de zalf, terwijl deze de genezing tegenhoudt.