Geld & Recht alle pijlers

Kopie bankpas uzb

02-06-2014 14:45 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat echt heel raar. Ik ben via een uitzendbureau aan het werk gegaan. En nu willen ze een kopie van mijn bankpasje hebben.

Prima, scan gemaakt, en de details die door de bank gebruikt worden voor blokkades maar ook toegang aanvragen tot internetbankieren, zoals het nummer van mijn bankpas en tot wanneer die geldig is onleesbaar gemaakt.

Want daar heeft het uzb toch niets aan?

Wel dus, want ze willen dat ik een nieuwe kopie instuur waar die gegevens opstaan. Ik ben het daar niet mee eens.

Maar volgens hun hebben ze dat toch echt nodig voor hun administratie.

WTF? Kan iemand mij dit uitleggen? Waarom zouden zij die gegevenw nodig moeten hebben?
En wat zegt het uzb dan naast de administratie? Dat is een ruim begrip. Niet doorgevraagd?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Heel raar. Zou al geen kopie hebben gegeven.
En moet je het dan melden als je je pas kwijt bent en een nieuwe krijgt?

Heel vaag hoor. Heb je niet specifiek gevraagd wat de reden is?
Ik heb niet doorgevraagd, kreeg het telefoontje voor een nieuwe kopie toen ik onderweg was naar een afspraak. En was ook behoorlijk overdonderd.

Gezegd dat zij die gegevens nergens voor nodig hebben, en ik het niet prettig vind als zo'n kopie, of die gegevens bij hun in een database staan. Want dat leek mij nergens voor nodig.

Maar zij beweren dat ze die toch echt écht nodig hebben. En dat ik even nieuwe kopie moet sturen. Ik heb ook niet doorgezeurd. Omdat ik zelf ook weer verder op weg wilde.
Ja gebeurt vaker. Heb er wel eens last van als bewindvoerder, omdat er voor de rekening waar het geld op moet worden gestort geen pasje bestaat. Dan heb ik houden en keren om het toch voor elkaar te krijgen.
Ik dacht eigenlijk dat het een beveiliging was voor hun, gaat namelijk via een online systeem. Dat het niet gehackt is en een derde even het rekeningnummer verandert.

Maar het lijkt mij dat een kopie van mijn bankpas, waar rekeningnummer en mijn naam opstaan genoeg zou moeten zijn.
Als een organisatie geen persoonsgebonden gegevens, waaronder een persoonsnummer, van u hoeft vast te leggen voor de uit te voeren handeling of dienst, dan mag die organisatie ook het BSN niet vastleggen of gebruiken.

Als u twijfelt, kunt u bijvoorbeeld vragen:

1.Waarom worden er (kleuren)scans gemaakt van de identiteitsdocumenten (ID-kaart / rijbewijs)?

2.Waarom wordt een scan gemaakt van de pinpas?

3.In wiens opdracht worden deze scans gemaakt?

4.Wat gebeurt er met deze scans ?

5.Waar worden deze scans bewaard?

6.Hoe lang worden deze scans bewaard?

7.Wie heeft er toegang tot deze scans? Wie heeft er toegang tot de server waarop deze informatie staat?

8.Hoe wordt voorkomen dat onbevoegden toegang krijgen tot deze (mijn persoonlijke) informatie?

9.Op grond van welke wetgeving mogen jullie scans maken van identiteitsdocumenten?

10.Wie is de privacy-functionaris binnen uw bedrijf? Hoe kan ik deze bereiken?

11.Is een en ander afgestemd met het College bescherming persoonsgegevens? Is dat voor mij te verifiëren?

12.Als de "server" waarop de informatie wordt opgeslagen, wordt gekraakt, hoe worden de gegevens (scans) van de klanten dan beschermd?

13.Wordt het BSN op de ID-kaart en rijbewijs afgeschermd? Hoe kan ik controleren of dat ook daadwerkelijk is gebeurd?

14.Wordt het pasnummer van de bankpas afgeschermd? Hoe kan ik controleren of dat ook daadwerkelijk is gebeurd?
Okay, dus dan moet ik het wel doen?

Ik voel mij er namelijk echt niet prettig bij, juist omdat die gegevens ook gebruikt worden voor aanvraag nieuwe pasjes, opnieuw aanvragen online toegang en dergelijke.

Ze hebben ook al mijn persoonsgegevens, adresgegevens, geboortenaam, kopie paspoort en rijbewijs in de database staan.

Dus als iemand toegang krijgt tot hun database dan kan die persoon zomaar toegang krijgen tot allerlei andere zaken van mij.
UZB en werkgever heeft het van mij ook allemaal, vind het vreemder dat sommige bedrijven een kopie bankpas al met het sollicitatie formulier willen hebben.
Ik heb ooit gesolliciteerd bij een thuiszorgorganisatie. De gesprekken werden gehouden in een Grand-cafe. Je moest toen ook kopie paspoort, bankpas etc inleveren. Ik heb bij het UWV gemeld dat ik best bereid was die papieren op een kantoor in te leveren maar niet in een cafe.
Een uitzendbureau wil vaak een kopie van je bankpas om er zeker van te zijn dat je salaris, wat voor jou bestemd is, ook daadwerkelijk op jouw rekening terecht komt. (en niet bij bv. een louche loverboy op de rekening)

In principe zouden ze dan genoeg moeten hebben aan jouw naam, geboortedatum en rekeningnummer zoals op het pasje staat. Pasnummer en geldigheidsdatum hebben ze naar mijn weten ook niks aan. Ik zou het ook doorstrepen op de kopie hoor.
I would rather shit in my hands and clap
Ik zou persoonlijk mijn poot stijf houden.

Maar alshet het echt niet anders kan, kun je misschien na de scan een nieuwe pas aanvragen.

Kost wel wat, maar dan weet je zeker dat ze niks verkeerds meer kunnen met de scan.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom het uzb die gegevens die jij onleesbaar hebt gemaakt nodig kan hebben.

Ik zou voet bij stuk houden, laat hen maar uitleggen wat voor zwaarwegende redenen zij hebben om je pasnummer te willen vastleggen in hun administratie.
In een grijs verleden werkte ik bij een uitzendbureau en daar moesten we heel erg nauwkeurig van alles bijhouden. Ook altijd kopie van legitiematie. Bankpas toen niet maar wellicht is dat nu veranderd.

Een vestiging kon echt boetes krijgen voor een paar verkeerde kommaatjes.

t kan iets van hogerhand zijn waar de dames/heren op het kantoor ook niks aan kunnen doen.

Misschien het hoofdkantoor eens bellen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik zou niet weten waarvoor ze dat nodig zouden moeten hebben.

Als je naam en rekeningnummer maar duidelijk zijn, lijkt mij dat duidelijk is waarnaar het geld moet worden overgemaakt.

Sowieso moet je altijd duidelijk het woord "kopie" over de kopie zetten, als extra beveiliging tegen misbruik. Ook op de kopie van een ID kaart.
Ik heb een mailtje gestuurd dat ik mij er niet prettig bij voel, gezien de gevoeligheid van die informatie. En graag wil weten waarom zij die informatie nodig hebben en hoe lang ze die willen gaan opslaan.

Nieuwe bankpas aanvragen zat ik ook al aan te denken. Maar ik heb deze nog maar een jaar ofzo. Ik blijf bezig.
Ik voel mij wel een beetje een zeur. Maar ik vind het gewoon echt raar. Wel regelmatig rekeningnummer moeten invullen duh, en zelfs wel eens mijn pasje moeten laten zien. Maar een kopie inleveren nooit.

En dan ook nog een per se een kopie waar ook die informatie duidelijk op te zien is. Tja... Mijn haren gaan daar een beetje van rijzen.

Terwijl ik dus ook zo'n idioot ben, die niet groot 'kopie' over een kopie van haar id heen zet.

Maar ik heb ervaring met wat er mogelijk is met de gegevens op een bankpas, en hoe dat van kwaad tot erger kan gaan.

Daar ben ik dus wel iets gevoeliger voor.

Enigste reden die ik kan bedenken, is dat er nu duidelijk iets met de kopie is gedaan. En dat je daardoor de rest van de kopie in twijfel zou kunnen trekken. Maar dan nog.
Inderdaad, scan maken waarop naam en rekeningnummer goed te lezen zijn. Ik zou het pasnummer doorstrepen en deels over de afbeelding "kopie" schrijven. Mochten ze dan weer bellen, zeg dan dat je dit op aanraden van je bank doet en dat als ze daar problemen mee hebben of ze dan je bank willen opbellen. Waarschijnlijk hoor je er daarna niets meer van.
Erg goed trouwens dat je je druk maakt om identiteitsfraude!
Ik zou het ook niet hebben gedaan. Je pasnummer is ook info die je invult bij telebankieren; wat moeten zij daarmee?

Als ze mij vragen om een kopie ID, dan maak ik het kopietje en streep de info die ze niet nodig hebben weg en zet er met merkstift op aan wie ik de kopie geef en waarvoor.

Ik vind het erg oneerlijk dat een uzb dit zonder goede uitleg doet.
quote:yoshe schreef op 02 juni 2014 @ 16:30:

Inderdaad, scan maken waarop naam en rekeningnummer goed te lezen zijn. Ik zou het pasnummer doorstrepen en deels over de afbeelding "kopie" schrijven. Mochten ze dan weer bellen, zeg dan dat je dit op aanraden van je bank doet en dat als ze daar problemen mee hebben of ze dan je bank willen opbellen. Waarschijnlijk hoor je er daarna niets meer van.

Dit! En ik schrijf ook altijd het woord copie op een ID copie.

En vaak streep ik dan ook mijn bsn nummer weg als ik vind dat de betreffende persoon niks mee te maken heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven