Kat wil niet eten

08-06-2014 17:37 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kater (3 jaar oud) is vorige week compleet ingestort thuis en met spoed aan een infuus in de kliniek belandt.

Hij had blaasgruis en had zich blijkbaar groot zitten houden totdat hij niet meer kon plassen en het uitschreeuwde van de pijn.

Hij is vier dagen opgenomen geweest en in die tijd is ook zijn bloed onderzocht. Zijn nierwaarden (als dat zo genoemd kan worden) waren zo hoog dat ze niet meer te meten waren. En hoewel ze hoopten dat die snel weer gingen dalen, bleven die zo hoog.

Omdat hij niet wilde eten mocht ik hem weer meenemen om thuis aan te sterken. Over twee weken willen ze weer zijn bloed onderzoeken en kijken of er verbetering is, als er geen verbetering is dan moeten ze röntgenfoto's maken om verder uit te zoeken wat er aan de hand is.

Thuis gaat het echter niet erg goed met hem, hij wil zijn nierdieet (hill's k/d, zowel blikvoer als zakjes natvoer heb ik geprobeerd) niet eten en ik moet hem dan ook dwang voeren. Alleen gaat dit nogal slecht (met veel zielig gemiauw en gesputter). Gisteren heeft hij alles er weer uitgespuugd. Ik zie hem echt verslechteren.

Zijn medicijnen neemt hij wel braaf. Ook plast hij wel weer gewoon.

Morgen ga ik (in principe zonder kat, misschien later op de dag wel met) terug naar de dierenarts voor advies.

Maar heeft iemand misschien ervaring en ideeën hoe ik mijn lieve kat weer aan het eten krijg?
Lieve To_maatje, wacht niet tot morgen. We kunnen wel tips geven wat je kan doen om hem weer te laten eten maar ik vind dat je dat stadium voorbij bent.

Ga aub nog vandaag terug. Alsjeblieft. Katten die 4 dagen niet eten is het `exit`, ga vandaag nog terug!!!

ps, ik heb een katertje die heel jong een directe nierfalen en blaasgruis had, dus ik herken er veel van.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
ok dank je! Ik ga ze nu dan weer bellen.
Niet afwachten. Nu bellen. En ALS je dan perse wilt wachten, waarom dan zo omslachtig te werk gaan door eerst in je eentje te gaan, zonder je kat mee te nemen? Zonder de kat te zien, kunnen ze toch niets zeggen, dus het is uitstelgedrag en dat verdient je kat niet.
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
Ik zou niet wachten tot morgen, dat ten eerste. De DA zou hem een eetlustopwekker kunnen geven
quote:to_maatje schreef op 08 juni 2014 @ 17:55:

ok dank je! Ik ga ze nu dan weer bellen.

Gelukkig zeg. Een DA kan in acute noodzaak ook medicijnen geven om de eetlust te bevorderen of extra vocht toe te dienen. Echt dat is zooo belangrijk.

Hou je ons nog op de hoogte?

Sterkte he!!!
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Naar de Da, en vraag om speciaal voer, (wat niet te weerstaan is). Dat hebben ze daar in kleine blikjes.

Sterkte TO.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 08 juni 2014 @ 18:21:

Naar de Da, en vraag om speciaal voer, (wat niet te weerstaan is). Dat hebben ze daar in kleine blikjes.

Sterkte TO.Klopt!
Diegene die ik nu aan de lijn kreeg was niet erg voor het idee dat ik nu langs kwam met de kat (en het is ook de enige persoon die nu aanwezig is in de kliniek, en het is de enige kliniek die open is in de wijde omgeving).

Hij was sowieso niet echt van het meedenken. Het gesprek ging zo:

ik: "de kat eet niet, alleen onder dwang een heel klein beetje"

hij: "tja de kat moet toch echt zelf eten, je kan hem niet dwingen als hij geen zin heeft."

ik: "je collega heeft me opgedragen hem te gaan dwangvoeren."

hij: "ow...tja dan moet je dat maar doen."

De dienstdoende dierenarts zei uiteindelijk dat het belangrijkste voor vandaag is dat de kat eet en ik later weer kan overschakelen op het dieetvoer, dus ik heb mijn kat zijn gewone kostje onder het bed gelegd, kijken of hij daar wat van wil eten. Als dat niet het geval blijkt, sta ik vanavond alsnog bij ze op de stoep.

Het omslachtige van eerst alleen gaan en daarna met kat is om eerst persoon tot persoon te kunnen overleggen met de mensen daar, voordat ik de kat weer uit zijn veilige plekje haal, maar ik denk inderdaad dat ik sowieso morgen ga bellen voor overleg (hopelijk met mijn 'eigen' dierenarts) en vanuit die positie verder besluiten wat te doen.
quote:Eindeloos schreef op 08 juni 2014 @ 18:21:

Sterkte TO.Hoe heet het voer waar je het nu over hebt?
De kat moet eten! Doet deze t niet gelijk mee terug! Dan maar even zen eigen brokjes met eventueel vlees erdoor om t lekker te maken! Deze assistente is niet 1 van de slimste wss! Een hond kan een paar dagen zonder eten, een kat niet..
Just love your life.
TO vraag een pipet aan de DA, als poes weer mee naar huis mag, kun je een sterke bouillon maken van rundvlees,( veel vlees, weinig water), en dit met kleine hoeveelheden in het bekje spuiten. Zodat het er hopelijk in blijft.

Dit mag wel 10 à 15 x per dag, is eten en drinken tegelijk.

Heb zelf zo 2 poezen voor de dood weggehaald (niesziekte)

Sterkte
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:to_maatje schreef op 08 juni 2014 @ 18:24:

[...]

Hoe heet het voer waar je het nu over hebt?

Ik heb geen naam paraat, maar het is een wondermiddel.

De meest hardnekkige voedsel weigeraar gaat overstag.

Klein blikje, formaat een blikje tonijn.
Astronauten voer van hills wordt t genoemd
Just love your life.
Nou, ik ga denk ik maar terug bellen en eisen dat hij naar mijn kat kijkt. Kat kijk glazig uit zijn ogen en had al kotsneigingen toen ik het voedsel voor hem neer legde. Dank jullie wel voor jullie adviezen.
quote:Mylene_Valerie schreef op 08 juni 2014 @ 18:22:

[...]

Klopt!Ah fijn dat je het herkent
quote:dreamerx schreef op 08 juni 2014 @ 18:28:

Astronauten voer van hills wordt t genoemdDat ga ik opschrijven!, dankjewel.
heb je al gekookte kip geprobeerd?
quote:to_maatje schreef op 08 juni 2014 @ 18:23:

Diegene die ik nu aan de lijn kreeg was niet erg voor het idee dat ik nu langs kwam met de kat (en het is ook de enige persoon die nu aanwezig is in de kliniek, en het is de enige kliniek die open is in de wijde omgeving).

Hij was sowieso niet echt van het meedenken. Het gesprek ging zo:

ik: "de kat eet niet, alleen onder dwang een heel klein beetje"

hij: "tja de kat moet toch echt zelf eten, je kan hem niet dwingen als hij geen zin heeft."

ik: "je collega heeft me opgedragen hem te gaan dwangvoeren."

hij: "ow...tja dan moet je dat maar doen."

De dienstdoende dierenarts zei uiteindelijk dat het belangrijkste voor vandaag is dat de kat eet en ik later weer kan overschakelen op het dieetvoer, dus ik heb mijn kat zijn gewone kostje onder het bed gelegd, kijken of hij daar wat van wil eten. Als dat niet het geval blijkt, sta ik vanavond alsnog bij ze op de stoep.

Het omslachtige van eerst alleen gaan en daarna met kat is om eerst persoon tot persoon te kunnen overleggen met de mensen daar, voordat ik de kat weer uit zijn veilige plekje haal, maar ik denk inderdaad dat ik sowieso morgen ga bellen voor overleg (hopelijk met mijn 'eigen' dierenarts) en vanuit die positie verder besluiten wat te doen.

Goed dat je gebeld hebt. Onbegrijpelijk van de dienstdoende DA, m.i.

Oke, bel morgen direct naar een andere DA.

Wat vindt je kat lekker? Kattenmelk? Een beetje met water vermengde koffiemelk?

Het is bloedje heet, hij moet vocht hebben. Bij een dierenspeciaalzaak is een pot kattenpoedermelk te krijgen, voor katten die een operatie hebben gehad of voor poezen die net een nestje hebben gehad. Haal dat in huis als ze open zijn. Ik google even een plaatje ervan, moment.
Deze ;

quote:to_maatje schreef op zondag 08 juni 2014 18:28 Nou, ik ga denk ik maar terug bellen en eisen dat hij naar mijn kat kijkt. Kat kijk glazig uit zijn ogen en had al kotsneigingen toen ik het voedsel voor hem neer legde. Dank jullie wel voor jullie adviezen.Goedzo! Gewoon bellen! Vooral dat het al Zo slecht ging met de kat! Heel veel sterkte k blijf mee lezen!!
Just love your life.
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 juni 2014 @ 18:32:

heb je al gekookte kip geprobeerd?

Een beetje gekookte vis vinden de meeste katten ook lekker, en is ook makkelijk te eten.

Een beetje blikvoer gemengd met wat water helpt ook wel eens, dan kan hij het zo naar binnen slobberen
Even als tip, als de kat al kotsneiging krijgt van alleen al voer neerzetten voor hem kan her eventueel ook wat in de maag zijn ga niet alles er in proberen te doem kan ook avarechts werken! Sowieso veel vocht toedienen dan ma dwang maar het is wel belangrijk brokken aanmengen met water eventueel en ook klein beetje bij beetje met dwang! En toch ma de dierenarts..
Just love your life.
quote:dreamerx schreef op 08 juni 2014 @ 18:38:

[...]

Goedzo! Gewoon bellen! Vooral dat het al Zo slecht ging met de kat! Heel veel sterkte k blijf mee lezen!!Mee eens, het is heel warm dus iedereen droogt snel uit. Geen risico nemen! Vraag of je langs mag komen.
Mijn wondermiddel: slagroom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven