Voeding baby 7-8 mnd, wie kan helpen?
maandag 7 juli 2008 om 13:39
Hoi allemaal,
hopelijk zijn er een aantal moeders die mij kunnen vertellen wat hun baby van 7 a 8 maanden te eten en te drinken krijgt.
Regelmatig heb ik al om advies gevraagd bij het consultatiebureau, maar nooit heb ik bruikbare tips gekregen. Het komt er m.i. op neer dat je het zelf maar uit moet zoeken. En dat is soms wel lastig.
Mijn zoontje is nu 7,5 mnd en kreeg vanaf 5,5 mnd de eerste hapjes fruit. Daarna opgebouwd naar fruit, groente, pap, liga, korstje brood, e.d.
Zijn schema ziet er nu ongeveer zo uit:
7:00u 200 ml opvolgmelk+rijstebloem uit de fles
11:00u 2 stuks fruit, fijngemaakt
13:00u halve tot 3 kwart bruine boterham zonder korstjes met pate/kipfilet e.d. + 60/90ml opvolgmelk
16:30u 1 potje olvarit groente/rijst/vlees e.d. (6 maand+)
+ 60ml opvolgmelk als toetje
19:30 u 200 ml opvolgmelk+rijstebloem uit de fles
af en toe krijgt ie een stukje liga als tussendoortje.
Ik heb geen idee of ie teveel dan wel te weinig krijgt, hij lijkt er af en toe niet helemaal tevreden mee te zijn. Hij groeit verder goed, is niet te licht of te zwaar aldus het cb.
Wat vinden jullie hiervan?
Wat kan ik m (vooral met dit warme weer) nog meer te drinken geven? Water wil ie niet en appelsap/roosvicee schijnt nog niet goed te zijn?
Ook wil ik proberen om m steeds vaker met de pot mee te laten eten of is dat te vroeg?
hopelijk zijn er een aantal moeders die mij kunnen vertellen wat hun baby van 7 a 8 maanden te eten en te drinken krijgt.
Regelmatig heb ik al om advies gevraagd bij het consultatiebureau, maar nooit heb ik bruikbare tips gekregen. Het komt er m.i. op neer dat je het zelf maar uit moet zoeken. En dat is soms wel lastig.
Mijn zoontje is nu 7,5 mnd en kreeg vanaf 5,5 mnd de eerste hapjes fruit. Daarna opgebouwd naar fruit, groente, pap, liga, korstje brood, e.d.
Zijn schema ziet er nu ongeveer zo uit:
7:00u 200 ml opvolgmelk+rijstebloem uit de fles
11:00u 2 stuks fruit, fijngemaakt
13:00u halve tot 3 kwart bruine boterham zonder korstjes met pate/kipfilet e.d. + 60/90ml opvolgmelk
16:30u 1 potje olvarit groente/rijst/vlees e.d. (6 maand+)
+ 60ml opvolgmelk als toetje
19:30 u 200 ml opvolgmelk+rijstebloem uit de fles
af en toe krijgt ie een stukje liga als tussendoortje.
Ik heb geen idee of ie teveel dan wel te weinig krijgt, hij lijkt er af en toe niet helemaal tevreden mee te zijn. Hij groeit verder goed, is niet te licht of te zwaar aldus het cb.
Wat vinden jullie hiervan?
Wat kan ik m (vooral met dit warme weer) nog meer te drinken geven? Water wil ie niet en appelsap/roosvicee schijnt nog niet goed te zijn?
Ook wil ik proberen om m steeds vaker met de pot mee te laten eten of is dat te vroeg?
dinsdag 8 juli 2008 om 12:04
Mijn dochter is 7 maanden (en 1 week) en zij krijgt:
8.00: fles 200 ml melk en Nutrix
10.00: fruithapje van 1 stuk fruit (versgemaakt)
13.00 fles 200 ml melk
15.00 boterham met smeerworst of smeerkaas
17.00 warme hap, vlees, groente en aardappels ofzo
19.00 fles 200 ml melk
Zo af en toe krijgt ze nog wel eens een late fles rond 23.00 uur, als ze toch wakker wordt als wij naar bed gaan. Maar dat is momenteel nog hooguit 1 x in de week.
Tussendoor van die mini-rijstwafeltjes of een broodkorst en extra drinken is hier water of slappe thee (vindt ze heerlijk!!)
consultatiebureau hier geeft ook weinig hulp. Maar met internet en dit forum kun je aardig wat informatie verzamelen en de dingen die je aanstaan eruit vissen. Succes!!
8.00: fles 200 ml melk en Nutrix
10.00: fruithapje van 1 stuk fruit (versgemaakt)
13.00 fles 200 ml melk
15.00 boterham met smeerworst of smeerkaas
17.00 warme hap, vlees, groente en aardappels ofzo
19.00 fles 200 ml melk
Zo af en toe krijgt ze nog wel eens een late fles rond 23.00 uur, als ze toch wakker wordt als wij naar bed gaan. Maar dat is momenteel nog hooguit 1 x in de week.
Tussendoor van die mini-rijstwafeltjes of een broodkorst en extra drinken is hier water of slappe thee (vindt ze heerlijk!!)
consultatiebureau hier geeft ook weinig hulp. Maar met internet en dit forum kun je aardig wat informatie verzamelen en de dingen die je aanstaan eruit vissen. Succes!!
dinsdag 8 juli 2008 om 13:39
Iedereen moet doen wat ie zelf wil hoor, maar weten jullie dat smeerkaas en smeerleverworst eigenlijk helemaal niet zo gezond zijn? In ieder geval het gehalte aan zout is zeer hoog, maar daarnaast is bijv leverworst ook niet de beste keus qua worst/hartig beleg. Ik weet dat legio kids ermee zijn opgegroeid en opgroeien, maar wilde het jullie niet onthouden. Doe ermee wat je wilt.
Trouwens, ik hoorde laatst dat een baby van zo'n 9 maanden nog steeds zo'n 800 ml vocht nodig heeft(inc melk)
@ 77beetje28; je schrijft dat je dochter weinig eet, drinken staat er niet. Maar haalt ze dit met maar 1 fles melk? Zo ja, wat knap dat ze dan al zoveel anders drinkt! Die van mij vindt ander drinken maar zo zo.
Trouwens, ik hoorde laatst dat een baby van zo'n 9 maanden nog steeds zo'n 800 ml vocht nodig heeft(inc melk)
@ 77beetje28; je schrijft dat je dochter weinig eet, drinken staat er niet. Maar haalt ze dit met maar 1 fles melk? Zo ja, wat knap dat ze dan al zoveel anders drinkt! Die van mij vindt ander drinken maar zo zo.
dinsdag 8 juli 2008 om 13:49
Njb, ik dacht hetzelfde.
Hier wordt brood gewoon met margarine gegeten en als het zo uitkomt (geen tijd om lunch-groenteprak op te warmen en erin te lepelen) worden de stukjes in de groenteprak gedoopt.
't Valt mij ook op dat brood zonder korstjes gegeven wordt. Is dat nog met een bepaalde reden? Qtie krijgt wel gewoon korstjes aan haar brood en eet dat gewoon op ook trouwens. Vond ik wel zo handig, dat ik haar niet straks ook nog korstjes hoef te leren eten. Maar misschien doe ik het wel helemaal verkeerd hoor.
Hier wordt brood gewoon met margarine gegeten en als het zo uitkomt (geen tijd om lunch-groenteprak op te warmen en erin te lepelen) worden de stukjes in de groenteprak gedoopt.
't Valt mij ook op dat brood zonder korstjes gegeven wordt. Is dat nog met een bepaalde reden? Qtie krijgt wel gewoon korstjes aan haar brood en eet dat gewoon op ook trouwens. Vond ik wel zo handig, dat ik haar niet straks ook nog korstjes hoef te leren eten. Maar misschien doe ik het wel helemaal verkeerd hoor.
dinsdag 8 juli 2008 om 14:08
Hier ook korstjes en al, en bruin brood, en als het zo uitkomt, et zaadjes. Tja, je merkt snel genoeg aan je kind of het niet werkt toch? Ik merk dat ik niet zo van de schema'tjes en cb ben....gewoon gezond verstand en uitproberen. En als t niet werkt, iets anders. Maar ik heb dan ook de luxe dat zoon eigenlijk alles eet wat ik hem geef, goed groeit en ik me totaal geen zorgen maak.
dinsdag 8 juli 2008 om 14:15
quote:choca schreef op 08 juli 2008 @ 10:21:
[quote]Eowynn_ schreef op 07 juli 2008 @ 21:23:
Mijn zoontje van 8,5 maand krijgt:
.....
Hij krijgt vrij veel denk ik, maar hij is ook maar 6 kilo en heel erg klein, dus hij heeft wat in te halen.
Da's dan ook maar een kleintje! Onze dochter is even oud en ook ongeveer even zwaar: met 8 mnd 6,3kg. Was jouw zoontje ook zo klein met de geboorte? Mij kijken ze elke keer vreemd aan als ik zeg hoe oud ze is alhoewel je wel goed aan haar ziet dat ze ruim 8 maanden is qua brabbelen, rechtop zitten etc... Heb jij daar ook last van of is jouw zoontje niet zo'n fijngebouwd mannetje?
Sorry voor de nieuwsgierigheid maar in mijn omgeving zijn alleen maar reuze-boeddha babies dus vind het leuk om een keer een soortgelijk verhaal te lezen
Mijn zoon woog 1050 gram bij zijn geboorte. Dus hij is bijna 6x zo groot inmiddels
Hij loopt dus ook 2,5 maand 'achter' omdat hij feitelijk 6 maanden zou zijn nu. Met sommige dingen loopt hij gelijk met leeftijdsgenoten (schema met eten bijvoorbeeld) maar met andere dingen achter (zitten bijvoorbeeld). Mensen geloven me eigenlijk niet als ik zeg hoe oud hij is. Maar daar ben ik aan gewend. Mijn dochter was ook zo'n ukkie, die was wel op tijd, maar ook erg klein en daar kreeg ik ook commentaar op.
[quote]Eowynn_ schreef op 07 juli 2008 @ 21:23:
Mijn zoontje van 8,5 maand krijgt:
.....
Hij krijgt vrij veel denk ik, maar hij is ook maar 6 kilo en heel erg klein, dus hij heeft wat in te halen.
Da's dan ook maar een kleintje! Onze dochter is even oud en ook ongeveer even zwaar: met 8 mnd 6,3kg. Was jouw zoontje ook zo klein met de geboorte? Mij kijken ze elke keer vreemd aan als ik zeg hoe oud ze is alhoewel je wel goed aan haar ziet dat ze ruim 8 maanden is qua brabbelen, rechtop zitten etc... Heb jij daar ook last van of is jouw zoontje niet zo'n fijngebouwd mannetje?
Sorry voor de nieuwsgierigheid maar in mijn omgeving zijn alleen maar reuze-boeddha babies dus vind het leuk om een keer een soortgelijk verhaal te lezen
Mijn zoon woog 1050 gram bij zijn geboorte. Dus hij is bijna 6x zo groot inmiddels
Hij loopt dus ook 2,5 maand 'achter' omdat hij feitelijk 6 maanden zou zijn nu. Met sommige dingen loopt hij gelijk met leeftijdsgenoten (schema met eten bijvoorbeeld) maar met andere dingen achter (zitten bijvoorbeeld). Mensen geloven me eigenlijk niet als ik zeg hoe oud hij is. Maar daar ben ik aan gewend. Mijn dochter was ook zo'n ukkie, die was wel op tijd, maar ook erg klein en daar kreeg ik ook commentaar op.
dinsdag 8 juli 2008 om 14:18
dinsdag 8 juli 2008 om 14:21
Smeerworst komt er hier ook niet in. Zo'n troep is dat, vol toegevoegde stoffen en afval. Brr.... Dochter mocht dat pas toen ze een stuk ouder was en dan nog alleen op het KDV eigenlijk. Snap ook niet dat mensen dat aan baby's geven, net als smeerkaas. Beetje fruitpuree, appelstroop of alleen boter in het begin deed het hier prima.
En wat schema's betreft, zoonlief gaat hier gewoon mee in het schema van dochter, dus dat is iets strakker dan dat ik het bij dochter aanhield toen ze zo klein was. Heb ze nooit in een schema gepropt, maar gewoon aangehouden wat zij uit zichzelf deden.
En wat schema's betreft, zoonlief gaat hier gewoon mee in het schema van dochter, dus dat is iets strakker dan dat ik het bij dochter aanhield toen ze zo klein was. Heb ze nooit in een schema gepropt, maar gewoon aangehouden wat zij uit zichzelf deden.
dinsdag 8 juli 2008 om 14:34
Het schema van onze meid (7 mnd) met een stevig gewicht
- 7:00 - 8:00 fles 180/6
- 10:30 fruithap 200gr of 1 st vers
- 12:00 brood+korst met boter (verder nog niets geprobeerd)
- 13:00 fles 180/6
- 15:00 rijstwafel/soepstengel met diksap of thee uit fles of water uit beker (om te oefenen)
- 17:00 groentehap 200 gr (bijna helemaal op, geef 6 mnd en 8 mnd potjes)
- 17:30 yoghurt, kwark of danoontje
- 18:30 fles 180/6
- 7:00 - 8:00 fles 180/6
- 10:30 fruithap 200gr of 1 st vers
- 12:00 brood+korst met boter (verder nog niets geprobeerd)
- 13:00 fles 180/6
- 15:00 rijstwafel/soepstengel met diksap of thee uit fles of water uit beker (om te oefenen)
- 17:00 groentehap 200 gr (bijna helemaal op, geef 6 mnd en 8 mnd potjes)
- 17:30 yoghurt, kwark of danoontje
- 18:30 fles 180/6

dinsdag 8 juli 2008 om 14:42
Iemand die een broodetendkind heeft nog tips om uberhaupt brood te eten? Zodra ze een stukje brood (al dan niet met korst) in haar mondje heeft, werkt ze het met dezelfde snelheid weer naar buiten. Kauwen op een korstje vindt ze heerlijk, ze trekt ook zo een stukje er af, alleen als ze dan een stukje in haar mond heeft, duwt ze ook dat weer naar buiten. Soppen in melk heeft 2 keer geholpen, maakt niet uit wat we er op doen, het is bijna een gevecht. Rijstcrackers, liga, cracotjes eet ze wel. Ik heb het maar gelaten vandaag, maar ze eet dus haar brood niet als andere kindjes van haar leeftijd. Ze is nu 8 maanden + 1 week.
dinsdag 8 juli 2008 om 17:45
Dochter krijgt smeerkaas op haar brood, of een banaantje, of wat fruitprut met margarine. Waarom smeerkaas? Eigenlijk alleen omdat ze dat hebben gezegd op het consultatiebureau. Verder nog nooit over nagedacht. Het is wel speciale kinder-smeerkaas (jaja, ik ben nu al een goede voor de marketeers!).
Brood wordt altijd met korstjes gegeten overigens. Ze weet nu niet beter, hoeven we dat later ook niet meer aan te leren.
Binnenkort wil ik ook een toetje gaan introduceren, wat voor soort yoghurt moet ik dan geven? Magere (eet ik zelf) of juist geen magere yoghurt? En weet hier iemand of je die kleintjes rooibosthee mag geven?
Soep, geen idee. Je kunt nu eenmaal niet dwingen. Gewoon blijven aanbieden, eens zal ze het vast wel gaan eten. En als ze echt geen brood eet, misschien op een ander moment pap geven voor de granen?
Brood wordt altijd met korstjes gegeten overigens. Ze weet nu niet beter, hoeven we dat later ook niet meer aan te leren.
Binnenkort wil ik ook een toetje gaan introduceren, wat voor soort yoghurt moet ik dan geven? Magere (eet ik zelf) of juist geen magere yoghurt? En weet hier iemand of je die kleintjes rooibosthee mag geven?
Soep, geen idee. Je kunt nu eenmaal niet dwingen. Gewoon blijven aanbieden, eens zal ze het vast wel gaan eten. En als ze echt geen brood eet, misschien op een ander moment pap geven voor de granen?
dinsdag 8 juli 2008 om 19:47
Eowyn, heel in het begin kokhalste Qtie nog wel bij brood. Toen ben ik het eerst in haar wang gaan stoppen, dat had ik ergens op een logopediesite gezien. Snel daarna wilde ze het wel. Als Juno er zo van moet kokhalzen, dan kun je misschien de logopedist nog eens om raad vragen? Het schijnt vaker voor te komen bij prematuren dat de kokhalsreflex pas later naar achter in de mond verschuift. Wat ik op die site vond, was stukjes brood in de wang duwen en met wat grover gepureerd voedsel oefenen. Maar omdat er al eens een logopedist langs is geweest, zou ik die inschakelen als ik jou was. Liever tips van een deskundige dan van internet, nietwaar?
@Soep: heb je al eens ander brood geprobeerd? Hier wordt van het nieuwe brood beter gegeten dan van de broodsoorten die ik eerder aanbood. Gevecht zou ik er niet van maken. Gewoon aan blijven bieden of lekker een bord met dobbelsteentjes voor d'r neus zetten. Misschien wint d'r nieuwsgierigheid 't van d'r afkeer? Hier is zelf brood eten in ieder geval een groot succes. (En bij tijd en wijle een grote knoeiboel, maar dat nemen we dan maar voor lief. )
Ik zou ivm granen wel pap aanbieden trouwens, als er geen brood gegeten wordt.
@Tess, ik heb zelf geleerd dat je baby's altijd volvette producten moet geven, maar las elders het advies halfvol te geven. In mager zit te weinig vet en dat hebben die kleintjes nog hard nodig voor de ontwikkeling van de hersentjes!
@Soep: heb je al eens ander brood geprobeerd? Hier wordt van het nieuwe brood beter gegeten dan van de broodsoorten die ik eerder aanbood. Gevecht zou ik er niet van maken. Gewoon aan blijven bieden of lekker een bord met dobbelsteentjes voor d'r neus zetten. Misschien wint d'r nieuwsgierigheid 't van d'r afkeer? Hier is zelf brood eten in ieder geval een groot succes. (En bij tijd en wijle een grote knoeiboel, maar dat nemen we dan maar voor lief. )
Ik zou ivm granen wel pap aanbieden trouwens, als er geen brood gegeten wordt.
@Tess, ik heb zelf geleerd dat je baby's altijd volvette producten moet geven, maar las elders het advies halfvol te geven. In mager zit te weinig vet en dat hebben die kleintjes nog hard nodig voor de ontwikkeling van de hersentjes!

dinsdag 8 juli 2008 om 20:08
Alex, klinkt prima wat je als schema hebt
Het enige wat ik zou veranderen is die flessen.
Liever nog 1x een grote fles, dan 2x beetjes....dus in totaal 3 flessen ipv 4 en dan op andere momenten water of roosvicee of slappe thee om toch wat extra vocht naar binnen te krijgen.
Succes en idd wat Chica al zei...op november 2007 united zijn allemaal kindjes van de leeftijd van jouw kindje een eten is een van de meest voorkomende onderwerpen geloof ik...in elk geval vaak terugkerende.
Het enige wat ik zou veranderen is die flessen.
Liever nog 1x een grote fles, dan 2x beetjes....dus in totaal 3 flessen ipv 4 en dan op andere momenten water of roosvicee of slappe thee om toch wat extra vocht naar binnen te krijgen.
Succes en idd wat Chica al zei...op november 2007 united zijn allemaal kindjes van de leeftijd van jouw kindje een eten is een van de meest voorkomende onderwerpen geloof ik...in elk geval vaak terugkerende.
dinsdag 8 juli 2008 om 20:31
Ik kreeg juist als tip van cb om smeerkaas en leverpastei op brood te doen (wel met korstjes). Nooit geweten dat dat niet goed zou zijn... Zo zie je maar weer, weet gewoon niet wat ik wel en niet van cb aan moet nemen.
Ik wilde juist geen appelstroop geven omdat daar weer veel suiker inzit, toch?
Ook yoghurt als tip van cb om magere te nemen. Misschien dat ik iets op Voedingscentrum-site kan vinden hierover, wat meer duidelijkheid verschaft...
Slappe thee ga ik morgen eens proberen.
Ik wilde juist geen appelstroop geven omdat daar weer veel suiker inzit, toch?
Ook yoghurt als tip van cb om magere te nemen. Misschien dat ik iets op Voedingscentrum-site kan vinden hierover, wat meer duidelijkheid verschaft...
Slappe thee ga ik morgen eens proberen.