Werk & Studie alle pijlers

Het promovendi topic 2.0

28-03-2014 12:51 910 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!

N.a.v. een topic over scripties en proefschriften leek het ons leuk om (weer) een topic over promoveren te starten.

Uiteraard zijn andere academici (in spe) ook welkom om leed en ervaringen te delen en tips op te doen!

Dus vertel wat over jezelf (als je wilt) en voel je verder vrij om van je af te schrijven.
Saartjuhzes, ik zou niet over vakantie beginnen (kan soms raar overkomen), maar gewoon vragen of je een maandje later mag beginnen. Dat kan over het algemeen echt wel. Dan gaat je contract gewoon een maand later in.
quote:reglisse schreef op 23 mei 2014 @ 11:31:

Saartjuhzes, ik zou niet over vakantie beginnen (kan soms raar overkomen), maar gewoon vragen of je een maandje later mag beginnen. Dat kan over het algemeen echt wel. Dan gaat je contract gewoon een maand later in.

Okay, zal ik dat doen! dat heb ik wel echt even nodig dan

Binnenkort ff overleggen met mijn afstudeerbegeleider of ik uberhaupt wel voor die tijd klaar kan zijn. Gister even ingelezen in wat voor onderzoek de vakgroep doet, hopen dat er een leuk idee voor een research proposal bij me op komt..
Ja, later beginnen is vaak ook mogelijk, en misschien beter dan gelijk om vakantie vragen. Ligt er ook een beetje aan of je direct het inkomen nodig hebt. Bij een 'normale' baan is gelijk om vakantie vragen idd not done.

Ik ben ook later begonnen, maar omdat ik op een project zat was dat wel problematisch. Want als het project afloopt dan is mijn financiering ook klaar. Gelukkig ben ik eerder klaar, maar op normaal tempo had ik toch 2,5 maand tekort gehad.

Ik heb inmiddels trouwens het commentaar op m'n proefschrift teruggehad en ik mag verdedigen eind september! Helaas moet ik wel echt nog een hoop aanpassingen maken, dus het wordt nog even bikkelen de komende tijd. Het zal het allemaal waard zijn...thans, dat vertel ik mezelf.
Succes! Ik hoop dat ik mag beginnen wanneer jij eindigt!
Hoihoi,

even een andere draai aan dit topic omdat ik benieuwd ben hoe jullie kijk als ervaringsdeskundigen is.

Ik ben een tijd terug begonnen aan een promotietraject maar ben gestopt, mijn vriend zit wel middenin een dergelijk traject.

En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er toch wel een gigantisch cultuurverschil is tussen zijn werk-wereld en die van mij.

Ik hoor namelijk verhalen dat zijn collega's dingen doen, die ik in het bedrijfsleven niet in mn hoofd zou halen. Denk hierbij aan zaken zoals werktijden: zeeeeeer flexibele werktijden (van 15:00 tot 0:00) of zonder aankondiging een week niet op komen dagen en verklaren dat je vakantie had. Maar ook bijvoorbeeld om 10:00 's ochtends aan je bureau een zak chips opentrekken en die al typend leeg smakken of een complete voorraad aan cola, koekjes en ander eten op je bureau bewaren.

En nu ben ik benieuwd of dat nou ligt aan het verschil tussen de ene en de andere organisatie, of in het verschil tussen bedrijfsleven en academische wereld?

Wat denken jullie?
Goed dat je dit aanhaalt, want ik mag deze zomer ook in een normaal bedrijf aan de gang, en ik kan nog wel wat leren over culturen voor ik begin.

- zeeeeeer flexibele werktijden (van 15:00 tot 0:00) CHECK! Ik werk waar en wanneer ik wil. Laatst zat ik nog op een benzinestation achter m'n laptop omdat er een file stond van 26km.

- zonder aankondiging een week niet op komen dagen en verklaren dat je vakantie had. CHECK! Maar soms werk ik ook gewoon thuis. Als ik geen deadlines heb afgesproken met m'n promotoren, dan kan ik ook gewoon een week vrij nemen.

- 10:00 's ochtends aan je bureau een zak chips opentrekken en die al typend leeg smakken. Ik eet ook waar en wanneer ik wil, maar ik probeer niet te veel overlast te veroorzaken.

- complete voorraad aan cola, koekjes en ander eten op je bureau bewaren. Ik doe dat iets gezonder, maar er ligt wel fruit, theezakjes en sultana's o.i.d. op/rond m'n bureau. Mannelijke collega's van me hebben wel altijd koekjes.

Ik merk ook vooral op dat de dresscode hier nogal verschilt met het bedrijfsleven. Vele hoogleraren hier krijg je met geen mogelijkheid in een driedelig pak, en het zal niemand een hol uitmaken als ik in m'n joggingbroek rondloop. Sterker nog, ik loop soms wel eens in m'n sportkleren als ik na het werk even wil hardlopen.
Zeer flexibele werktijden: check. Vind ik een van de grote voordelen van de academie, dat het er meer om gaat wát ik doe dan wanneer ik dat doe. Overigens heb ik een vriendin die na een vergelijkbare promotie als de mijne het bedrijfsleven in is gegaan, en die heeft zo mogelijk nog flexibeler tijden dan ik, dus dat is niet per se alleen academie. Overigens hebben die flexibele uren tot gevolg dat ik veel meer werk dan officieel moet, dus het is zeker niet hetzelfde als 'lekker rustig aan doen'.

Zomaar een week niet op komen dagen: absoluut niet. Ik werk met levende dingen (cellen, dieren) en die kunnen niet zomaar een week zonder zorg. Ik kan het wel overdragen, maar dat moet ik dan dus wel doen. Bovendien hebben wij wel de hele duidelijke afspraak binnen mijn groep, dat als je niet komt, je dat laat weten, ook als het maar 1 dag is. Ik vind het prima als iemand een dag vrij wil, of thuis wil werken, maar gewoon niet op komen dagen is geen optie. En als er meetings etc zijn, moet je er natuurlijk gewoon zijn.

Om tien uur een zak chips opentrekken: eh, dat zou vast kunnen, maar heb ik nog nooit gedaan of iemand zien doen. Als iemand al iets eet om toen uur, is dat een sultanas of een appel of zo. En dat kan wel achter een bureau ja, waarom niet? Hetzelfde geldt voor de voedselvoorraad. Er zijn wel mensen die inderdaad een pak koekjes in en la hebben, of een net mandarijnen oid. Vol in het zicht is meestal niet zo handig, dan is de kans veel te groot dat een overwerkende collega het opeet . Maar ook dat is in het bedrijfsleven niet per se anders. Hangt er vanaf of je bv klanten contact hebt. Bij een overleg met een grote klant, zou ik zorgen dat ik niet eerst mijn sultana voorraad opzij hoef te schuiven. Maar dat geldt bij ons ook, ik werk in een ziekenhuis, en mijn collega's die ook arts zijn hebben wel eten op hun bureau bij het lab (niet ín het lab natuurlijk) maar niet op hun bureau in hun spreekkamer.

Ook de dresscode is bij mij afhankelijk van de dag. Alleen labwerk: spijkerbroek prima. Presentatie op congres voor artsen: jurk/rok en leuke schoenen.

Het klinkt wel een beetje alsof je het gevoel hebt dat er in de academie niet serieus gewerkt wordt omdat het plaatje anders is. Ik denk niet dat dat zo hoeft te zijn, het is alleen anders. Mijn vader (uit puur commercieel bedrijfsleven) was laatst eens op bezoek, en was een beetje teleurgesteld over de werkkamers die wij hadden. De kamer van de baas, die veruit de ruimste en mooiste ons hele instituut is, vond hij maar een lullig hok. Maar later zei hij wel: eigenlijk is het wel beter. Bij jullie hangt je status duidelijk niet af van een duur bureau of een marmeren wc, maar van je wetenschappelijke prestaties. En dat is ook waar het om draait natuurlijk.
quote:nausicaa schreef op 26 mei 2014 @ 21:23:

Het klinkt wel een beetje alsof je het gevoel hebt dat er in de academie niet serieus gewerkt word omdat het plaatje anders is. Ik denk niet dat dat zo hoeft te zijn, het is alleen anders. Mijn vader (uit puur commercieel bedrijfsleven) was laatst eens op bezoek, en was een beetje teleurgesteld over de werkkamers die wij hadden. De kamer van de baas, die veruit de ruimste en mooiste ons hele instituut is, vond hij maar een lullig hok. Maar later zei hij wel: eigenlijk is het wel beter. Bij jullie hangt je status duidelijk niet af van een duur bureau of een marmeren wc, maar van je wetenschappelijke prestaties. En dat is ook waar het om draait natuurlijk.

Ik realiseer me dat ik zo over kom, maar zo bedoel ik het niet precies. Ik weet dat er ook in de academische wereld wel hard en serieus gewerkt word, want mijn man is zelf ook promovendus. (en ik was er zelf dus ook een). Maar mijn man is qua karakter ook wat serieuzer en neemt dat ook mee naar zijn werk.

Wij zitten dus eigenlijk met zn tweeen met verbazing te kijken naar zijn collega's, maar misschien zijn die collega's wel uitzonderingen.

En ik zit zelf ook absoluut niet in een omgeving met marmere trappen en grote kantoren. Zelfs onze RvB zit op een flexplek in een noodlokaal

Ik heb ergens misschien het gevoel dat naar mijn maatstaven die collega's teveel in hun studentenleven zijn blijven hangen en te weinig volwassen zijn geworden. Welke volwassene eet er nou chips op zn werk? Dat heurt niet.. En ja.. daar heb ik dan wel een waardeoordeel over, wat niet direct samenhangt met het oordeel dat ik heb over de kwaliteit van hun werk, want natuurlijk kan dat briljant zijn.

Ik verbaas me gewoon over het verschil in cultuur en houding ten opzichte van de werkplek.

Ik zou zelf niet op het idee komen om flipflops naar mn werk aan te doen.. Maar ligt dat nou aan het feit dat ik geen promovendus ben, maar in het bedrijfsleven zit? Of is mijn organisatie misschien heel formeel?
Ik denk dat omdat het op de uni draait om je wetenschappelijke output als individu (of team), mensen veel meer gaan voor productiviteit. Als je vooral afhankelijk bent van jezelf, dan kan je daarin heel ver gaan. Ik slaap liever een ochtend uit om een productieve middag te hebben dan altijd om 9 uur stipt te beginnen. Waarom zou ik mezelf in hoge hakken en een corrigerende onderbroek hijsen als ik ook iets comfortabeler kan dragen? Als ik inkak en ik wil chips eten en cola drinken om de deadline te overleven, dan ga ik ervoor.

De meeste organisaties/bedrijven draaien natuurlijk veel meer om teams/gedeelde verantwoordelijkheden, werken met klanten/stakeholders, en dan moet dingen in een bepaalde mate aan banden leggen.
Hmm, ik ken genoeg advocatenkantoren waar s middag de chips ook open gaan (niet als er cliënten bij zijn natuurlijk), en een vriend van mij werkt op een heel net bedrijf, maar die krijgen twee keer in de week een broodje kroket. Nooit geweten dat dat not done was.

Qua outfit denk ik wel dat de universiteit inderdaad wat minder formeel is. Alhoewel het ook per persoon verschilt. Ik zou ook nooit op slippers of in een korte broek naar mijn werk gaan. En ik weet dat een student van ons wel eens de opmerking heeft gekregen dat ze aan het werk was, niet op het strand (kort broekje en bikinitopje+teenslippers, ).

Maar als het warm is, kan ik wel een rokje aan zonder panty er onder, terwijl er bedrijven zijn waar dat echt niet kan. En een spijkerbroek kan ook prima, al doe ik het niet als ik een afspraak heb met bv een investeerder.
quote:laylalala schreef op 26 mei 2014 @ 13:10:

Hoihoi,

even een andere draai aan dit topic omdat ik benieuwd ben hoe jullie kijk als ervaringsdeskundigen is.

Ik ben een tijd terug begonnen aan een promotietraject maar ben gestopt, mijn vriend zit wel middenin een dergelijk traject.

En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er toch wel een gigantisch cultuurverschil is tussen zijn werk-wereld en die van mij.

Ik hoor namelijk verhalen dat zijn collega's dingen doen, die ik in het bedrijfsleven niet in mn hoofd zou halen. Denk hierbij aan zaken zoals werktijden: zeeeeeer flexibele werktijden (van 15:00 tot 0:00) of zonder aankondiging een week niet op komen dagen en verklaren dat je vakantie had. Maar ook bijvoorbeeld om 10:00 's ochtends aan je bureau een zak chips opentrekken en die al typend leeg smakken of een complete voorraad aan cola, koekjes en ander eten op je bureau bewaren.

En nu ben ik benieuwd of dat nou ligt aan het verschil tussen de ene en de andere organisatie, of in het verschil tussen bedrijfsleven en academische wereld?

Wat denken jullie?

Zakken chips en cola: dat hangt van het instituut af. In principe kun je eten wanneer en wat je wilt. Maar de keuze voor chips en cola zou hier wel erg opvallen. Je valt minder uit de toon met zelfgemaakte salades, fruit of sultana's e.d. En natuurlijk liters thee en koffie. Ik heb wel mijn eigen theeassortiment in mijn bureaula, en wat sultana's e.d..

Ik denk dat het belangrijkste verschil is dat het gaat om de output, niet om wat, wanneer en waar je werkt. Niemand houdt dus je werkuren in de gaten. Als je werk maar goed en af is.

Ik werk sowieso veel buiten de deur (veldwerk), en laat niet altijd weten waar en wanneer ik er ben of niet (meestal meld ik het wel even aan de secretaresse, maar niet altijd). Voor overleg meld ik me natuurlijk wel netjes af als ik een afspraak elders heb.

Maar dat hangt ook van je functie af. De hoogleraar moet natuurlijk wel steeds laten weten waar ze zit, mensen zijn veel meer van haar afhankelijk dan van mij.

Dresscode: bij ons kan alles zolang je gewoon aan het werk bent. College geven doe je wel in een verzorgde outfit (jurkje of broek met jasje, mannen ook wel in pak). Dit soort dingen wisselen wel erg per instituut.
En amby, gefeliciteerd!
Ik werk nu bij een soort Deltaris en daar is het enige verschil dat je er tussen 9 en 3 moet zijn. Verder doet iedereen wat hij/zijn wil. Inmiddels loopt de helft op blote voeten, binnen dan, buiten zijn het er maar een paar. De een heeft z'n kantoor vol met planten en weer een ander luncht pas om half drie.

Als je niet naar het ministerie hoeft kan je doen wat je wil, als je je werk maar af hebt. Het is ook neit erg als je een dag thuis wil werken, maar dat moet je dan wel tegen de secretaresse zeggen.

Veel verschil is er dus eigenlijk niet.
quote:reglisse schreef op 28 mei 2014 @ 19:59:

En amby, gefeliciteerd!Thanks!
Iemand anders nog thuis aan het werken vandaag? (Mijn uni is gesloten) Of zijn jullie allemaal aan het genieten van een collectieve vrije dag?
Eh, nope, wij zijn gewoon open. Dat zijn we trouwens altijd, hebben ook geen enkele verplichte vrije dag behalve de wettelijke. Ik werk in een ziekenhuis, dus de deur zit nooit op slot. En als je labwerk doet, moet je er sowieso altijd in kunnen, cellen hebben nogal eens de neiging om buiten kantoortijden op hun best te zijn.

Wel rustig, een hoop mensen hadden wel vrij genomen blijkbaar.
Kind ligt in bed, dus ik zit te werken.
Ik was op mijn nieuwe werk vandaag, als een van de weinige, was lekker rustig.
Het is hem helaas niet geworden. Ik mocht niet eens op gesprek komen, en dat terwijl de persoon die ik mijn proposal heb laten zien best positief was.

Waarschijnlijk hebben ze honderden proposals binnen gekregen, waarvan er tientallen steengoed waren.

ppffff, word wel eens moe van die idiote concurrentie in mijn vakgebied. Met jaloezie kijk ik naar mijn beta-vrienden, soms krijg ik het idee dat die de PhD posities bij een pakje boter geleverd krijgen.. (ff ongenuanceerd)
Saartjuhzes, wat naar. Dat soort open rondes zijn inderdaad héél populair, zeker in die richting. Mogelijk maak je meer kans bij een bestaande plek, bijvoorbeeld bij iemand die een NWO-subsidie heeft binnengehaald. Maar ik hoor dat overal het aantal sollicitaties (door de crisis?) veel hoger ligt dan 10 jaar geleden, ook al zijn er nu meer promotieplekken.

Ik kijk ook wel eens jaloers naar betapostdoc's, die soms zelfs kunnen kiezen uit meerdere posities. Maar mijn vakgebied is natuurlijk veel leuker.
Nou toen ik op mijn betaplek solliciteerde waren er ook 100 sollicitanten per plek en bij de tweede tonde van mijn prgramme weer.
quote:reglisse schreef op 16 juni 2014 @ 21:29:

Saartjuhzes, wat naar. Dat soort open rondes zijn inderdaad héél populair, zeker in die richting. Mogelijk maak je meer kans bij een bestaande plek, bijvoorbeeld bij iemand die een NWO-subsidie heeft binnengehaald. Maar ik hoor dat overal het aantal sollicitaties (door de crisis?) veel hoger ligt dan 10 jaar geleden, ook al zijn er nu meer promotieplekken.

Ik kijk ook wel eens jaloers naar betapostdoc's, die soms zelfs kunnen kiezen uit meerdere posities. Maar mijn vakgebied is natuurlijk veel leuker. Dat zeker
quote:hoppala schreef op 16 juni 2014 @ 22:02:

Nou toen ik op mijn betaplek solliciteerde waren er ook 100 sollicitanten per plek en bij de tweede tonde van mijn prgramme weer.Misschien verschilt het ook per vakgebied. Wat ik zag was dat ze bijvoorbeeld bij Werktuigbouwkunde al heel blij waren als een student van hier interesse toonden voor een promotietraject.
quote:hoppala schreef op 16 juni 2014 @ 22:02:

Nou toen ik op mijn betaplek solliciteerde waren er ook 100 sollicitanten per plek en bij de tweede tonde van mijn prgramme weer.

Ouch...

Ik vrees overigens op hetzelfde, al zit ik in een heel gewild vakgebied. Voorlopig ga ik iig een voorstel schrijven.
Wat vervelend saartjuszes, vooral als je er eigenlijk wel een redelijke kans op leek te hebben. Een plek krijgen via een sollicitatie lijkt me vreselijk moeilijk, omdat veel plekken sowieso al eerst intern moeten worden aangeboden (bij ons tenminste). Ik heb ook mijn plek gekregen omdat ik de enige interne geïnteresseerde was, echt lucky uiteindelijk.

Ik kamp in de tussentijd met m'n eigen proefschrift drama's en dilemma's. Over een maand moet ik de boel inleveren en ik stress 'm behoorlijk. Het moet wel goedkomen, maar leuk is anders. Ik weet trouwens niet wie ik als paranymph moet vragen! Ben geneigd om een paar collega's te vragen, maar wat zouden jullie doen (of wat hebben jullie gedaan)?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven