Heeft dit met het STPS te maken?

12-06-2014 21:23 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
STPS = Schizotypische persoonlijkheidsstoornis, paste niet in titel :P

Ik denk van wel, maar wilde graag jullie advies hierover. Ik heb vaak conflicten met mensen. Het is vooral dat ik me achteraf erg teleurgesteld voel om hun.

Laatste weken is er weer een conflict met een vriend die op chatsites zit. Nou maakt dat mij niet uit, we hebben geen relatie, zijn niet getrouwd. Maar toch word ik daar angstig en bang van. Ik heb er slapeloze nachten van, diarree, braken en hoofdpijn. En ditzelfde gebeurde paar maanden terug bij een vriendin van mij, die uiteindelijk het contact verbrak.

Nou weet deze vriend nog niks van mij op gebied van mijn persoonlijkheidsstoornis. Er is bij mij een dwang om hem te controleren, achtervolgen, allerlei fake accounts aan te maken en dan net te doen als een ander met als doel te kijken hoe hij over mij denkt. En soms worden die dwangmatige gedachtes zo erg dat ik het ook gewoon verplicht moet doen, anders krijg ik weer slapeloze nachten en angst van.

Weet iemand of dit echt met mijn persoonlijkheidsstoornis te maken heeft?
quote:tyche schreef op 16 juni 2014 @ 21:27:

Als je fysieke klachten minder worden als je toegeeft aan je drang, klopt dit denk ik heel erg:

[...]

Het kan misschien helpen om je dwanggedachten een etiketje te geven. Als je merkt dat je jezelf naar achtervolgen toedenkt: 'hé, een paranoïde gedachte. Die is niet realistisch. Hij is er nu wel, maar ik hoef er niet naar te luisteren.' Een wat uitgebreidere versie van de 'stop!' die eerder werd genoemd. Dit kan je helpen om een beetje ruimte te creëren tussen je gedachten en jezelf. Je gedachten zijn je eigenlijk aan het lastig vallen, maar ze zijn niet waar. Ze komen van jezelf, dus net doen of ze er niet zijn, kan niet. Maar je kunt ze laten zijn en ze toch geen aandacht geven. Beetje zoals vervelende visite, of achtergrondgeluid dat je na een tijdje niet meer hoort omdat je het negeert.

Zo simpel als achtergrondgeluid negeren is het natuurlijk niet, maar elke poging om die gedachtes te verzwakken maakt je sterker. Elke keer dat je langer blijft zitten en niet gaat spioneren is een beetje winst.

Heb je trouwens mensen in je omgeving die hiervan weten en die je kunnen helpen/een spiegel voorhouden? Ouders?

Ik doe mijn best. Ik ga hem vrijdag niet meer volgen. Ik vind het ook erg vervelend dat ik telkens achter iemand mijn aan loop, terwijl mijn baas denkt dat ik vakantie aan het vieren ben. Eigenlijk zou ik is een keer met hem moeten daten met een valse naam en dan hem confronteren.. Zou dat misschien een oplossing kunnen leveren?

Nee mijn ouders weten er niet van, die denken dat ik gewoon doorwerk. Maar ze vermoeden wel dat er wat speelt ivm braken en diarree.
quote:eric1993 schreef op 16 juni 2014 @ 22:58:

[...]

Ik doe mijn best. Ik ga hem vrijdag niet meer volgen. Ik vind het ook erg vervelend dat ik telkens achter iemand mijn aan loop, terwijl mijn baas denkt dat ik vakantie aan het vieren ben. Eigenlijk zou ik is een keer met hem moeten daten met een valse naam en dan hem confronteren.. Zou dat misschien een oplossing kunnen leveren?

Nee mijn ouders weten er niet van, die denken dat ik gewoon doorwerk. Maar ze vermoeden wel dat er wat speelt ivm braken en diarree.

Je mag in principe je vakantie invullen zoals je wilt, dus voel je je niet schuldig naar jouw werkgever.

En nee, dat is geen oplossing, hem confronteren op die manier.

Draai het even om. Hoe zou jij het vinden als een bekende van je, zich voordoet als een ander, om jou te controleren en confronteren ?

Afgezien van sneakerguy, wat zou je heel graag willen voor jezelf, wat is jouw toekomstdroom. Wat maakt je blij, waar wil je over 10 jaar zijn, waar haal je je plezier vandaan (behalve dan de sneakers )
Heb je hem trouwens nog 'gesproken' sinds het vorige topic ?
quote:Conundrum schreef op 16 juni 2014 @ 23:08:

[...]

Je mag in principe je vakantie invullen zoals je wilt, dus voel je je niet schuldig naar jouw werkgever.

En nee, dat is geen oplossing, hem confronteren op die manier.

Draai het even om. Hoe zou jij het vinden als een bekende van je, zich voordoet als een ander, om jou te controleren en confronteren ?

Afgezien van sneakerguy, wat zou je heel graag willen voor jezelf, wat is jouw toekomstdroom. Wat maakt je blij, waar wil je over 10 jaar zijn, waar haal je je plezier vandaan (behalve dan de sneakers )

Ik zou er angstig van worden als iemand mij zo zou confronteren. Maar ik maak mensen ook niet onzeker of gebruik ze niet.

Ik wil nog graag een opleiding tot machinist volgen en natuurlijk een baan hebben later. Maar daarvoor blijf ik in mijn beslissing dat de angstgevoelens minder of helemaal niet meer aanwezig moeten zijn. Een beetje angst is geen probleem, maar dit beinvloed mijn leven en het is ook nog erg zwaar om iedere dag zo door het leven te meoten gaan.

En nee, het is vandaag precies 2 weken geleden dat ik hem gesproken had. 2 weken geleden had hij dus verteld over dat hij met zichzelf in de knoop zit en zijn vader hem verlaten heeft en hij nu een ander leven is begonnen. Heb hem toen nog geappt dat hij, mocht hij willen praten ik altijd voor hem klaarsta. Maargoed tot nu toe nog niks gehoord.

Is het dan raar dat hij wel bijna elke dag op die chatsites zit? Is me ook opgevallen dat hij er maximaal maar een uur op zit, en dan weer offline gaat..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven