Gezondheid alle pijlers

Darmspoelen (medisch)

16-06-2014 11:40 24 berichten
Ik ben opzoek naar volwassene die ook hun darmen spoelen op medische indicatie. Wie kan/wil ervaringen delen?.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je graag weten?
Is dit voor een onderzoek?
Nee absoluut niet!. Ik spoel sinds een aantal weken en ben opzoek naar tips enz.

Jammer dat mensen gelijk denken aan een onderzoek als je een vraag stelt, ik weet dat het vaak gebeurd, maar niet alle vragen zijn onderzoeken....

Natuurlijk heb ik al gegoogeld, maar dat gaat meestal over darmspoelen bij kinderen
'Jammer dat mensen gelijk denken aan een onderzoek als je een vraag stelt, ik weet dat het vaak gebeurd, maar niet alle vragen zijn onderzoeken....'

Sorry hoor, ik wist niet dat je kwaad werd!

Het was gewoon een oprechte vraag .....
Waarom doe je dat?
Een familielid heeft dit een tijdje gedaan. Eerst kwam de thuiszorg een paar keer per week, nu doet ze het zelf. Bij haar waren het klisma's vanwege een ontsteking, is dat bij jou ook zo?
Ik moet spoelen omdat mijn darmen bijna stilstaan en ik daardoor ernstige obstipatie heb. Bij mij zijn er 2 stomaverpleegkundige thuisgeweest om mij het spoelen te leren.
quote:sunshineeva schreef op 17 juni 2014 @ 02:17:

Een familielid heeft dit een tijdje gedaan. Eerst kwam de thuiszorg een paar keer per week, nu doet ze het zelf. Bij haar waren het klisma's vanwege een ontsteking, is dat bij jou ook zo?Was het van te voren al duidelijk dat het spoelen tijdelijk zou zijn?, ik hoop dat het bij mij ooit ook weer werkt zoals het zou moeten maar daar geloof ik niet meer zo in.
Maar klysma's zetten voor een darmontsteking(althans, zo lees ik het) is heel wat anders dan daadwerkelijk darmspoelen. Die klysma moet gezet worden en zo lang mogelijk binnen gehouden worden om de ontsteking in de darm aan te pakken, het heeft verder niets met spoelen te maken.
quote:vivamam schreef op 16 juni 2014 @ 20:08:

Nee absoluut niet!. Ik spoel sinds een aantal weken en ben opzoek naar tips enz.

Jammer dat mensen gelijk denken aan een onderzoek als je een vraag stelt, ik weet dat het vaak gebeurd, maar niet alle vragen zijn onderzoeken....

Natuurlijk heb ik al gegoogeld, maar dat gaat meestal over darmspoelen bij kinderen

Je bent in je openingspost behoorlijk summier. En aangezien darmspoelen een behoorlijk ingrijpend kan zijn en het niet een veel besprokend onderwerp is aan de lunchtafel (bij wijze van spreken), zou het nog wel eens een onderwerp van onderzoek kunnen zijn.

Ik heb geen ervaring met het spoelen bij volwassenen, wel bij kinderen (mijn oudste). Maar ik vermoed dat de handelingen hetzelfde zullen zijn. Hooguit dat de hoeveelheid spoelvloeistof meer zal zijn.
Tieger, ik heb een rede om sumier te zijn. Stel dat er niemand reageert omdat er geen intresse of ervaringen zijn dan voelt het voor mij onnodig om mn hele verhaal neer te zetten. Pas als er iemand een reactie geeft en ik kan er wat mee dan voel ik mij wel geroepen wat meer te schrijven, wat ik wil vragen of weten.

En op google lees ik alleen ervaringsverhalen over darmspoelen bij kinderen en niet over volwassene hoe zij ermee omgaan met werk enz.
Maar je kunt op deze manier ook waardevolle reacties mislopen omdat je zo enorm summier bent, je reacties niet open zijn en forummers daardoor minder geneigd kunnen zijn hun eigen ervaringen te delen.

Verder wat Tieger schrijft, het zal niet zo enorm veel verschillen van darmspoelen bij kinderen. En oudere kinderen moeten tenslotte ook naar school, gaan sporten of doen andere activiteiten.

Is er geen forum voor mensen met chronische obstipatie/darmklachten? Wellicht vindt je daar meer gehoor.
quote:vivamam schreef op 17 juni 2014 @ 11:12:

[...]

Was het van te voren al duidelijk dat het spoelen tijdelijk zou zijn?, ik hoop dat het bij mij ooit ook weer werkt zoals het zou moeten maar daar geloof ik niet meer zo in.

Bij haar is het voor een chronische darmontsteking. Er zijn periode's dat ze vaker/dagelijks moet spoelen/klysma zetten, en periode's dat het maar een paar keer per week moet.

Maar tips qua werk kan ik je niet geven, want zij is al gepensioneerd. Wat ik dan nog wel weet is dat ze het altijd 's avonds doet dan weet ze zeker dat de deur niet meer uit hoeft.
quote:Lughnasadh schreef op 17 juni 2014 @ 11:19:

Maar klysma's zetten voor een darmontsteking(althans, zo lees ik het) is heel wat anders dan daadwerkelijk darmspoelen. Die klysma moet gezet worden en zo lang mogelijk binnen gehouden worden om de ontsteking in de darm aan te pakken, het heeft verder niets met spoelen te maken.hmm, ik dacht altijd dat klysma's een vorm van darm spoelen was. Sorry als ik het mis heb...
quote:sunshineeva schreef op 17 juni 2014 @ 12:52:

[...]

hmm, ik dacht altijd dat klysma's een vorm van darm spoelen was. Sorry als ik het mis heb...Je hebt klysma's voor verschillende doeleinden. De meest bekende is inderdaad om je darm leeg te maken(maar tot op een bepaalde hoogte, dat klysma komt niet zo heel ver, wil je hogerop, dan komt spoelen in beeld), maar bij de ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa, chronische darmontstekingen dus, dienen ze om de ontstekingen tegen te gaan.
Heb je ook contact met een patiëntenvereniging? Wellicht de vereniging voor de ziekte van Hirschprung? Daar kun je wellicht ook wel terecht voor contact met oudere lotgenoten.

Wij spoelen bij oudste nu 1,5 jaar, en op zich gaat dat goed. We zijn gestart met het spoelen zodat hij sociaal continent is, en in principe geen ontlasting meer verliest gedurende de dag. Dit gaat wisselend goed. Voor wat betreft de toekomst: oudste zal kunnen besluiten om te stoppen met spoelen, maar dan zal hij op dat moment te maken kunnen krijgen met ongewenst ontlastingsverlies. Aan hem vervolgens de taak om daar wat mee te doen.

Voor nu hopen we dat hij met het spoelen overdag goed schoon wordt, zodat hij zijn focus kan richten op het tijdig wisselen van zijn plasluiers (hij is ook urine-incontinent). En als dat goed gaat, zal hij een urinestoma gaan krijgen, dan kan hij helemaal van de luier afkomen
Overigens spoelen we 's ochtends, zodat de schone periode vooral overdag is. De tijd dat we ermee bezig zijn is ongeveer 40 minuten, inclusief inlopen.
Spoelen of klysma's zetten is wel een verschil.
Klopt Jilzz.

Tieger, ik spoel ook s`ochtend, eerst kinderen naar school en dan spoelen. Ik moet mezelf naar de badkamer slepen!!. Ik spoel met het Peristeen systeem. Ik krijg een beetje boel stress als ik denk hoe ik dit op de camping moet doen als we twee weken gaan kamperen. Zowiezo ga ik dit dan s`avonds laat doen als het rustig is. Ik ben er idd zo`n 40/45 minuten meebezig.
Vivamam, vakantie: gewoon doen! Ik zag daar vorig jaar ook wel tegen op, maar uiteindelijk is het prima gegaan.

Voor hele goede tips kun je ook kijken op dit topic: Op vakantie met een handicap

Maar misschien had je die al gevonden.
Even een half oog over dit topic laten glijden, bedankt voor de tip!!!!

Voor de duidelijkheid........... Ik ga morgen uitgebreid hetvtopic lezen maar dan op de pc ipv mn telefoon.....
Leuk dat mensen die de moeite doen om hun persoonlijke ervaringen met je te delen blijkbaar niet meer krijgen dan een half oog.
Niet gelijk zo negatief denken!!!!.

Ik zit nu op mn telefoon en dan kan ik niet echt uitgebreid een heel topic lezen. Ik start morgen de pc op,dat leest makkelijker...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven