Antibiotica-crisis
donderdag 26 juni 2014 om 13:21
De afgelopen dagen was er in Den Haag een conferentie over antibiotica. Er duiken steeds meer antibiotica resistente bacteriën op. Dit kan een bedreiging voor de volksgezondheid worden in de toekomst. Er zijn de afgelopen jaren te weinig nieuwe antibiotica ontwikkeld. De reden: de farmaceutische industrie kan weinig geld verdienen aan antibiotica, en dus is het zakelijk gezien niet aantrekkelijk om nieuwe antibiotica te ontwikkelen. Daphne Deckers deed haar verhaal. Een onschuldigz blaasontsteking was niet gevoelig voor antibiotica, wat er voor zorgde dat Daphne maanden ziek thuis was. Ik schrik hier van! Ik heb zelf dit jaar al twee kuren gehad. Het was nodig en hielp, maar stel dat dit niet zo zou zijn geweest? Een eng idee. En dan te bedenken dat dit ook een geldkwestie is: farmaceuten verdien weinig aan antibiotica, dus daarol worden er weinig nieuwe ontwikkeld. Wat gaat dit in de toekomst voor ons betekenen?
donderdag 26 juni 2014 om 13:28
In de VS speelt dit probleem al langere tijd, daar werken de antibiotica die wij hier voorschrijven al jaren niet meer. AB wordt in de VS en ook het Midden-Oosten bij iedere scheet en vaak voor chronisch gebruik voorgeschreven. In Nederland wordt juist terughoudend beleid gevoerd t.a.v. AB.
Dus ik weet niet goed wat dit voor de toekomst betekent. Als terughoudend wordt omgegaan met AB gaat de resistentie langzamer, maar dat moeten wel alle neuzen dezelfde kant op.
Dus ik weet niet goed wat dit voor de toekomst betekent. Als terughoudend wordt omgegaan met AB gaat de resistentie langzamer, maar dat moeten wel alle neuzen dezelfde kant op.

donderdag 26 juni 2014 om 14:28
Dit is iets wat in de gezondheidzorg al heel lang bekend is, inderdaad een reden dat er in NL een terughoudend beleid wordt gevoerd. Ik vind zo'n conferentie een goed plan, ook om aan het 'grote publiek' te laten merken dat een AB-kuur ook nadelen heeft, en dat het niet voor niets is dat het niet zo vaak wordt voorgeschreven. Want afgaande op de reacties die ik wel eens hoor (bijvoorbeeld dat de huisarts geen AB voor wil schrijven bij griep en mensen haast beledigd zijn dat ze maar uit moeten zieken), heeft een groot deel van de mensen hier geen idee van

donderdag 26 juni 2014 om 14:33
Ik ben helaas ook een blaasontsteking "klant". In het verleden flink wat AB-kuren gehad, die in het begin wel hielpen, maar later nauwelijks meer (5 jaar lang ellende). Een paar weken later kwam de ontsteking net zo hard weer terug.
Inmiddels slik ik bij een raar gevoel cranberry en berendruif. Wordt het echt een ontsteking, stap ik over op D-mannose. Dit helpt heel goed. 2 jaar geleden had ik de laatste echte ontsteking, tot nu. Nadeel: het kost wel wat. AB-kuur is veel goedkoper natuurlijk, en omdat bovenstaande producten niet onderzocht en bewezen werkzaam zijn, zal de HA dit nooit voorschrijven.
Inmiddels slik ik bij een raar gevoel cranberry en berendruif. Wordt het echt een ontsteking, stap ik over op D-mannose. Dit helpt heel goed. 2 jaar geleden had ik de laatste echte ontsteking, tot nu. Nadeel: het kost wel wat. AB-kuur is veel goedkoper natuurlijk, en omdat bovenstaande producten niet onderzocht en bewezen werkzaam zijn, zal de HA dit nooit voorschrijven.

donderdag 26 juni 2014 om 14:39
Ik vind dat er weleens te makkelijk over AB wordt gedacht.... mensen worden er "lui" van.
Neem het voorbeeld van die blaasontsteking van Pierterpad, hij lost het nu op met natuurlijke middelen en het werkt. Ja het is duur, maar denk er ook eens over na wat voor schade een AB kuur nog meer geeft in je lijf dan alleen het positieve effect van het verjagen van de bacterie. Daarbij komt ook dat een evt volgende keer de AB nog steeds werkt en de bacterie, door de vele AB-kuren, resistent is gebleven.
Neemt niet weg dat de industrie enkel en alleen nadenkt in dollartekens, althans dat is mijn mening.
Neem het voorbeeld van die blaasontsteking van Pierterpad, hij lost het nu op met natuurlijke middelen en het werkt. Ja het is duur, maar denk er ook eens over na wat voor schade een AB kuur nog meer geeft in je lijf dan alleen het positieve effect van het verjagen van de bacterie. Daarbij komt ook dat een evt volgende keer de AB nog steeds werkt en de bacterie, door de vele AB-kuren, resistent is gebleven.
Neemt niet weg dat de industrie enkel en alleen nadenkt in dollartekens, althans dat is mijn mening.