Gezondheid alle pijlers

Hoe krijg ik mijn hormonen in balans??

19-07-2014 10:01 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige keer schreef ik hier over mijn mamografie. Ik had zo'n pijn aan mn borsten, knobbeltjes er in.

Uiteindelijk was er niks aan de hand. Ik was ook net hevig ongesteld geworden, en daardoor nam de druk en de omvang af.

Nu is het volgende aan de hand.

Ik word al meer dan een half jaar bijna niet ongesteld in mijn stopweek. Misschien is het 2 of 3 dagen een beetje. Tot vorige maand dus, toen heb ik 4 dagen heel hevig gebloed. En wat een verademing was dat!

Nu, weer in mn stopweek. Ik heb 1 dag een heeeeel klein beetje gebloed, en het is nu alweer over.

En ik ben opgezwollen! Ik drink veel water ivm het warme weer, maar plassen? Nee hoor. Mn buik is een ton, mn onderbroeken knellen, bij het lopen zwellen mij voeten op. Mijn benen zijn pijnlijk.

Volgens mij is er dus hormonaals iets niet helemaal lekker.

Ik lees dat dingen als slecht eten en stress de oorzaak kunnen zijn?

Ik eet te veel koolhydraten laatste maanden ( ook 6 kg aangekomen in 9 maanden), maar ik ga nu weer beter eten.

Heeft iemand tips om van dit vocht af te komen, en om me weer ongesteld te laten zijn? Ik vind dit zo onnatuurlijk!
Stoppen met de pil? Andere vorm van anticonceptie zoeken.

Of een andere pil in overleg met de HA.

Om dit soort redenen ben ik ook gestopt met de pil, jaren geleden.
Naara, ik vraag of iemand tips heeft, of iemand het herkent. Dan kan ik dat ook proberen. Voordat ik naar de huisarts of wat dan ook ga. Niet of iemand weet wat er precies met mij aan de hand is!

Kitty, was jij er met een andere pil dan van af? Ik wil niet stoppen met anticonceptie (nog niet iig) omdat ik het geklooi met condooms niks vind. Dus dat is een luxeprobleem.
Stoppen met de pil if een andere zoeken.

Ben je hiermee al naar de ha geweest.
Been there, done that, got the T-shirt.
..
Ben nog niet naar de huisarts geweest. Ik ben daar te vaak geweest, ze zien me al als hypochonder daar . Juist omdat ik regelmatig van dingen last heb en ze niks anders kunnen zeggen dan dat ik gezond ben. (Gelukkig)

Maar die klachten en kwaaltjes blijven wel. En dit is er een van.

Veel heb ik geaccepteerd, maar deze vind ik lastig (nauwelijks ongesteld worden en vrouwzijn icm een toekomstige kinderwens..)

Ik gebruik deze anticonceptie al zo'n 8 jaar, en pas sinds ca 9 maanden problemen. Daarom vind ik het lastig om te denken dat het daaraan ligt.
Ik kan stoppen met de pil aanraden! Ik had na 15 jaar ook ineens allemaal gekke symptomen en dus heb ik een koperspiraal laten plaatsen. Beste beslissing ooit! Nu na 9 maanden begint het eindelijk te stabiliseren, maar ik heb mij echt nog nooit zo goed gevoeld!
Laat je doorverwijzen naar een gynaecoloog!

Ik wil je niet bang maken en ik zeg ook niet dat dit bij jou gaande is. Maar ik ben op eigen initiatief gestopt met de pil jaren geleden, omdat ik ook steeds allerlei klachten had. Sindsdien werden mijn klachten eigenlijk alleen maar erger.

Bijna vijf jaar later kwam ik er achter dat ik endometriose had in een ernstige vorm en werd ons verteld dat IVF waarschijnlijk onze enige optie zou zijn. Gelukkig is deze uitspraak iets bijgesteld na mijn operatie, maar ik ken helaas genoeg vrouwen die geen mogelijkheid meer hebben om zwanger te worden.

Succes!
Ik zie niet in wat oedeem met de pil te maken heeft. Dat komt gewoon door het weer. Heel vervelend, want steunkousen zou ik nu ook niet aan willen. Als je de pil gebruikt word je niet ongesteld. Je krijgt een onttrekkingsbloeding. Die kan verschillen in intensiteit. Vermindert bloeden lijkt helemaal niet op endometriose, integendeel. En de beste remedie voor endometriose, is in eerste instantie de pil.

Ik zou toch terug gaan naar je huisarts. Ook mensen met hypochondrie kunnen ziek worden.
Occam's razor
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor veel positieve verhalen over het boek "de hormoonfactor" (weet niet wie het geschreven heeft). Misschien heb je daar wat aan?
je slikt de pil? Dan heb je geen normale cyclus, dus die hormonen zijn zo goed als in balans. Met dit warme weer is het normaal dat je vocht vasthoudt.

Als je je eigen cyclus terug wilt dan moet je stoppen met de pil
quote:missjackson schreef op 19 juli 2014 @ 11:13:

Laat je doorverwijzen naar een gynaecoloog!

Ik wil je niet bang maken en ik zeg ook niet dat dit bij jou gaande is. Maar ik ben op eigen initiatief gestopt met de pil jaren geleden, omdat ik ook steeds allerlei klachten had. Sindsdien werden mijn klachten eigenlijk alleen maar erger.

Bijna vijf jaar later kwam ik er achter dat ik endometriose had in een ernstige vorm en werd ons verteld dat IVF waarschijnlijk onze enige optie zou zijn. Gelukkig is deze uitspraak iets bijgesteld na mijn operatie, maar ik ken helaas genoeg vrouwen die geen mogelijkheid meer hebben om zwanger te worden.

Succes!HuH? waarom naar de gynaecoloog? Als je al naar een arts wilt dan is de huisarts de aangewezen persoon.
Let ook op je voeding. Sommige vrouwen waarvan de hormoonbalans snel verstoord raakt, krijgen extra last als ze soja producten eten.

Hoe dan ook kan een bezoekje aan de huisarts geen kwaad
quote:sabbaticalmeds schreef op 19 juli 2014 @ 11:40:

[...]

HuH? waarom naar de gynaecoloog? Als je al naar een arts wilt dan is de huisarts de aangewezen persoon.

Welnee, gekkie, de huisarts zal zeggen dat het niet aan de hormonen ligt, terwijl half viva met een medisch google-diploma al bevestigd heeft dat het de hormonen zijn.

To, als je echt hypochondrisch bent, weet je dat alleen de huisarts je gerust kan stellen. Dus ga naar hem/haar toe en speel open kaart.
Occam's razor
quote:ilonadenise schreef op 19 juli 2014 @ 11:44:

Let ook op je voeding. Sommige vrouwen waarvan de hormoonbalans snel verstoord raakt, krijgen extra last als ze soja producten eten.

Hoe dan ook kan een bezoekje aan de huisarts geen kwaad In soja zitten fyto-oestrogenen, dat zijn plantaardige oestrogenen die geen effect hebben op het menselijk lichaam. Feit.
Occam's razor
Koolhydraten vermijden helpt ook niet.
dikkere buik en vocht vasthouden is normaal met dit weer!
quote:Debora schreef op 19 juli 2014 @ 11:50:

[...]

In soja zitten fyto-oestrogenen, dat zijn plantaardige oestrogenen die geen effect hebben op het menselijk lichaam. Feit.

Bron?

Fyto-oestrogenen klopt, maar die kunnen zeker wel invloed hebben op het menselijk lichaam.
http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/hoe-o ... sojadrank/
Occam's razor
quote:Debora schreef op 19 juli 2014 @ 12:05:

http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/hoe-o ... drank/Hier nog een link waarin het onderwerp ook besproken wordt: link

Daarin wordt gesteld dat soja voor sommige vrouwen wel degelijk problemen op kan leveren. Zelf heb ik endometriose, en daarbij wordt door het ziekenhuis ook afgeraden om sojaproducten te eten.

Er loopt nog veel onderzoek naar zowel positieve als negatieve effecten van soja op onze hormoonbalans en gezondheid. Om zo stellig te zeggen dat soja geen effect op ons lichaam heeft, vind ik persoonlijk niet terecht.
Dat is zeker een interessante link ilonadenise, was mij niet bekend. De vraag is nu: wat is de dosis soja die problemen op gaat leveren bij mensen die Gilbert hebben? Want zoals de onderzoeker al aangeeft: het is niet bekend of het bij mensen ook problemen oplevert. En dieren worden massaal met soja gevoed. Moeten die mensen dan juist vlees laten staan?

Vooralsnog denk ik dat het wel meevalt, anders zouden we zien dat vegetariërs en veganisten op grote schaal onvruchtbaar zijn of vaker bepaalde gynaecologische kankers hebben en dat is niet het geval.
Occam's razor
Klopt Debora, dat is zeker een interessante vraag wat betreft de dosis. Persoonlijk denk ik dat er ook een verschil zit tussen een gezond persoon, en iemand waarbij al een onbalans van hormonen aanwezig is. Die laatste groep kan veel gevoeliger zijn voor de effecten van bijvoorbeeld voeding. Al met al een extra goede reden om het probleem bij een huisarts aan te kaarten, die kan naar het totaalplaatje kijken.

(Maar volgens mij zijn we TO's topic aan het kapen. TO, excuses daarvoor)
je hebt ook fyto oestrogreen supplementen die worden afgeraden voor mensen met hormoongevoelige kanker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven