Gezondheid alle pijlers

wagenziekte of aanstelleritis?

04-08-2014 20:56 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een aantal maanden klaagt ons zoontje (zes jr) tijdens het autorijden dat hij buikpijn heeft. In het begin besteedden wij er niet zoveel aandacht aan, maar op een gegeven moment dachten we: goh, hij zou wel eens last kunnen hebben van wagenziekte.

Maar hij klaagt niet elke keer over buikpijn. Als hij bijvoorbeeld bij opa in de auto zit, heeft hij nergens last van. Ook zijn we deze zomer naar Oostenrijk geweest en ook hier heeft hij het niet gehad over buikpijn. Nou moet ik hier wel bij zeggen dat we achterin een DVD-speler hadden en hij de hele terugweg (op de heenweg zijn we 's nachts gaan reizen) en in Oostenrijk zelf vaak naar dvd's heeft zitten te kijken.

Zodra we in Nederland weer in de auto stapten om ergens naar toe te gaan, begon meneertje weer te klagen over buikpijn.

Ik heb een paar weken geleden pilletjes gehaald tegen zeeziekte. Deze bleek ik (gelukkig) niet nodig te hebben gehad, en volgens de apothekersassistente kon ik deze ook voor mijn zoontje tegen wagenziekte gebruiken. Als ik hem hiervan eentje geef, heeft hij ook geen last. Ook hebben we het geprobeerd met een 'ander' pilletje (lees: smintje), maar dit pilletje hielp niet en klaagde hij na een paar minuten toch weer over buikpijn.

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed of hij hier nu echt last van heeft, of dat hij maar wat zegt. Aan de ene kant denk ik dat hij zich aanstelt, omdat hij dus in en naar Oostenrijk geen last had (trouwens in de bus met schoolreisje had hij ook geen last, wel tv gekeken...) maar aan de andere kant heeft hij een hekel aan pilletjes slikken.....

Zou het tv/dvd kijken soms helpen tegen wagenziekte??

Een heel verhaal, ik hoop dat het duidelijk is
Meneertje?

Als je zo over je man praat is het vaak einde relatie...

Reisziekte hangt bij mij ook van de auto af, lage auto's zijn erger dan hoge auto's, en rijstijl maakt ook een groot verschil. Snel optrekken en hard remmen zijn triggers. Voorin zitten maakt het minder, vooruit naar buiten kijken helpt echt.

Achteruit rijden (trein, bus, auto) is voor mij niet te doen.

Lezen in de auto moet ik niet doen, dvd's kijken moet ik niet doen,en kaartlezen ook niet- thank god for tomtom

Je zoon kan best ziek worden in de auto, maar als ik hoor dat hij tv kan kijken tijdens het rijden, is het geen typische reisziekte.

Girl1978 Waarschijnlijk heb jij hetniet meer nodig, maar Cinnarizine tabletten helpen ook bij reisziekte,en smaken neutraal.

Snap ook niet dat ze die smerige smaak hebben gekozen voor Primatour.
quote:Lucky_Birdie schreef op 04 augustus 2014 @ 21:29:

Je zoon kan best ziek worden in de auto, maar als ik hoor dat hij tv kan kijken tijdens het rijden, is het geen typische reisziekte.Of juist niet, zijn ogen zijn dan op een vast punt gericht.
verba volant, scripta manent.
Ik heb veel last van wagenziekte en snap niet zo goed waarom je twijfelt of je je zoon serieus moet nemen (zeker niet als hij bereid is om vies smakende primatour te eten). Hoeveel last ik er van heb verschilt heel erg, afhankelijk van het weer, de warmte in de auto, wat is vooraf gegeten heb, welke auto en welke chauffeur maken grote verschillen. Of TV kijken helpt weet ik niet, nooit geprobeerd.

Wat wel helpt:

-Voorin zitten

-Geen citroen (die vering is rampzalig)

-Rustig rijden en ruim op tijd anticiperen

-Geen vet eten vooraf of tijdens de rit

-Frisse lucht in de auto en niet te warm
Mijn dochter klaagt in de bergen ook over buikpijn, dat rekenen wij echt wel onder reisziekte. Gelukkig geeft ze niet snel over en helpt primatour goed. Helaas kwamen we er afgelopen vrijdag achter dat zoon van 4 ook wagenziek is: hij kotste zichzelf helemaal onder. Voor hem dus voortaan ook primatour bij een bergtochtje en een emmer bij de hand. Hij had het voor hij spuugde ook over buikpijn.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Maar je lijf zegt toch, ik beweeg! Maar je ogen registreren de film = niet bewegen.

Lijkt mij..
Muziek luisteren (mp3speler) werkt ook goed bij mij.
Ik ben ook weleens geneigd om wagenziekte, luchtziekte en zeeziekte aanstellerij te noemen omdat ik er nog nooit last van heb gehad maar toen we eens met windkracht 11 op de Adriatische Zee voeren waren er toch wel mensen ziek, het was 's avonds erg rustig in het restaurant.
Mijn vader had zijn auto vroegah laten tectyleren (één of andere anti-roest behandeling of zo), en die meur van dat spul is nooit meer uit die auto gegaan. In die auto werd ik dan ook standaard misselijk, terwijl ik in andere auto's geen last had, en later in boten en vliegtuigen ook niet. Dus echte reisziekte zal het wel niet geweest zijn maar ik was wel degelijk misselijk in de auto van mijn vader, en goed ook.

Zoon had het trouwens al als baby herinner ik me ineens, als hij te lang in een auto of bus zat begon hij te zweten, liet een paar enorme boeren en hup, alles kwam eruit. Gelukkig leerde ik al snel de signalen herkennen zodat ik er vaak nog wel op tijd bij was om het voertuig even te verlaten voor wat frisse lucht. Gelukkig lijkt hij er nu wat overheen te groeien en kan hij kortere afstanden ook aan zonder bandjes.
quote:Lucky_Birdie schreef op 04 augustus 2014 @ 21:35:

Maar je lijf zegt toch, ik beweeg! Maar je ogen registreren de film = niet bewegen.

Lijkt mij..Het is juist andersom. De ogen registeren beweging, het lichaam zit stil. Als je naar buiten kunt kijken, een stuk vooruit kunt zien, is dat voor je evenwichtsorgaan beter.
quote:MarianneDavids schreef op 04 augustus 2014 @ 21:40:

Ik ben ook weleens geneigd om wagenziekte, luchtziekte en zeeziekte aanstellerij te noemen omdat ik er nog nooit last van heb gehad maar toen we eens met windkracht 11 op de Adriatische Zee voeren waren er toch wel mensen ziek, het was 's avonds erg rustig in het restaurant.Over de Adriatische Zee gesproken: daar zat ik ook een keer op een boot, prachtig weer, en ineens een golfslag zeg, om U tegen te zeggen. Iedereen zat kotsend op het onderste dek, behalve wij . Gevaarlijk spul blijkbaar, die Adriatische Zee .
Als je er geen last van hebt, kan ik me voorstellen dat je het aanstellerij noemt. Maar MAN, wat heb ik snel wagenziekte. En zeeziekte en luchtziekte... noem het maar op. Met de pont van Amsterdam CS naar Noord en ik moet al kokhalzen. Het is vreselijk.

De tips die gegeven zijn voor je zoontje helpen mij ook een beetje: niet teveel of te weinig eten van tevoren, niet een boek lezen of een puzzel doen, naar buiten kijken en een beetje frisse lucht. Buikpijn zegt mijn oppasjongetje van zes trouwens ook als hij wagenziek wordt, ik denk dat hij daar misselijk mee bedoelt. Primatour werkt bij mij niet zo goed, maar bij het Kruidvat ed. hebben ze ook cinnerazine (schijf je het zo?), dat zijn witte pilletjes die niet zo vies smaken als Primatour en ze helpen me beter. Misschien een idee om mee te experimenteren.
Wat eten we vanavond?
Ik ben ook wagenziek, ik word misselijk achterin en voorin ook als er te wild gereden wordt. Bij zelf rijden geen last
Ik had vroeger ook zo'n moeder die altijd twijfelde of ze me serieus moest nemen. Twijfelen of ik wel echt een bril nodig had, of ik wel echt wagenziek was etc. etc. Ookal zag ik dubbel en kotste ik bij elk ritje de auto onder.

Dat heeft onze relatie niet veel goeds gedaan.

Stel je hebt een zoontje met een rijke fantasie die snel piept, of dingen verzint. Dan nog kun je zijn buikpijn beter serieus nemen. En je afvragen waarom hij zijn buikpijn zou verzinnen.

En m.b.t. wagenziek zijn; de temperatuur, rijstijl, route, auto, geur, afstand kunnen allemaal redenen zijn waarom iemand wel of niet wagenziek wordt. Maar dat is hier al vaker gezegd.
Ik was nooit wagenziek totdat ik een jaar geleden om onduidelijke reden een ontstoken evenwichtsorgaan kreeg. Dat was verschrikkelijk, alles draaide en tolde constant. Sinds ik dat heb hehad ben ik er erg gevoelig voor.

Cinnarizine werkt top bij mij. Het verlichtte ook de duizeligheidsymptomen een beetje toen ik mijn evenwichtsorgaan ontstoken had.
quote:Lady-Voldemort schreef op 04 augustus 2014 @ 21:45:

[...]

Over de Adriatische Zee gesproken: daar zat ik ook een keer op een boot, prachtig weer, en ineens een golfslag zeg, om U tegen te zeggen. Iedereen zat kotsend op het onderste dek, behalve wij . Gevaarlijk spul blijkbaar, die Adriatische Zee .

Toen was het dubbel gevaarlijk, de oorlog in voormalig Joegoslavië was nog in volle gang, we hoorden de inslagen. De ferries gingen in konvooi, boven ieder schip een heli met een bewapende soldaat half uit de deur.

Beetje off topic, dat dan weer wel.
Hier ook iemand die niet altijd geloofd werd/wordt bij wagenziekte. Prima dan geloof je het niet en ga ik gewoon achterin zitten. Na 1x kotsen is het meestal geen punt van discussie meer...
Ik zou je zoontje zeker wel serieus nemen. Veel kinderen hebben last van wagenziekte, waaronder ik vroeger. Heb zelfs als drie-jarige peuter op een rit naar Schiphol mijn arme oma onder gespuugd.

Voorin zitten hielp wel. Lezen absoluut niet en daar kan ik nog steeds niet tegen, lezen in de auto. Dan word ik echt misselijk. Er zijn hier al goede tips gegeven, succes! En zielig voor je zoontje, wagenziekte is echt geen pretje.
Ik was ook altijd wagenziek. Buikpijn, hoofdpijn, gapen, zweten, kotsen... Als ik achter de bestuurder zat was heel erg, achter de bijrijdersstoel vreemd genoeg een stuk minder. Voorin had ik er bijna geen last van. Primatour hielp niet bij mij, cinnarizine (via de huisarts) wel.
Het verschilt bij mij ook per auto. In de mercedes van mijn schoonvader word ik kotsmisselijk, in mijn Ford Fiesta heb ik nergens last van. Dat komt omdat de mercedes veel soeperler rijdt en mijn evenwichtsorgaan het niet meer snapt.

Daarnaast ben ik ook gevoel voor luchtjes. Roken, hondengeur, muffe auto's zijn boosdoener, maar ook van die luxe autoverfrissers. Maar ook de rijstijl van een automobilist kan schelen.

Het verschilt dus per keer.

http://www.universiteitva ... waarom-word-je-wagenziek/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven