Dierbare vriendin versus Foute man

13-07-2008 15:38 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, lees al langer mee en heb af en toe al eens gepost. Voor wie mij hier niet kent; ik ben een zeer optimistisch, openminded persoon die er vooral vanuit gaat dat ieder zijn eigen pad moet volgen, inclusief alle valkuilen die daarbij horen. Daarom kan ik slecht tegen betutteling en kan ik zelfs wel eens hard overkomen; ik vind immers dat iedereen zelf moet weten hoe vaak hij/zij het nodig heeft om op z'n bek te gaan, voordat hij/zij doorheeft dat het ook anders kan.

Dat gezegd hebbende; een vriendin die me zeer dierbaar is stevent met een bloedgang af op een situatie die allesbehalve goed voor haar zal aflopen, dat is duidelijk. Mijn normale reactie heb ik hierboven beschreven, maar in dit geval zit ik er echt mee.

Korte schets van de situatie;

Vriendin is (een week of 5 geleden) een man tegengekomen, na jaren van single zijn. Deze man overlaadt haar met aandacht en (echt veel te dure) kado's. Hij zet z'n klauwen in haar leven op een manier die verstrekkende gevolgen kan hebben als hij er opeens weer vandoor gaat. Maar wat mij eerder zorgen baart is het moment waarop zij eventueel niet meer wil; als dit zo doorgaat heeft ze dan geen auto, geen huis en geen baan meer!!

Meneertje is getrouwd en in zeer goede doen, in tegenstelling tot vriendin, die al jaren als single moeder heeft geploeterd en zich nu natuurlijk laat overdonderen door de luxe. Again, no judgement. Maar ik zie hoe hij haar manipuleert richting afhankelijkheid in een noodtempo; ben elke dag bang om te horen wat hij nu weer voor "spontaans" heeft bedacht.

In 5 weken tijd is er een luxevakantie, een spiksplinternieuwe auto, en zelfs bijna een compleet nieuwe eengezinswoning aangeschaft. Hij heeft ook al laten weten dat hij eigenlijk liever ziet dat ze haar baan opgeeft.

Met andere woorden; ik koop een huis en auto voor je. Blijf daar maar zitten wachten tot ik bij mijn vrouw wegga (maar waarom zou ik?). Als het lastig wordt, stuur ik je op vakantie(neem gerust vriendinnen mee; die moet ik tenslotte ook zien te overtuigen dat ik een hele lieve man ben). En tja, ik heb je kinderen al met dure kado's om mijn vinger gewonden, dus zo'n vaart zal het wel niet lopen...

Intussen mag/kan ze hem nooit bellen, want tja...hij heeft een vrouw. Dus belt hij haar (echt waar; 12 keer in een uur) en laat ze natuurlijk alles op dat moment uit haar handen vallen.

Ik ben vanaf de eerste dag eerlijk tegen Vriendin geweest. En ik wijs haar niet af, maar laat haar wel weten hoe de hele situatie bij mij overkomt. En dat ik me alleen maar uit liefde voor haar zo'n zorgen maak. En dat ik er zal zijn when the shit hits the fan. En echt waar; ik realiseer me dat zij haar leven moet leiden en haar eigen fouten moet maken. Maar het is zo moeilijk om te zien...

Vriendin is een ontzettend lieve, mooie vrouw zowel uiterlijk als innerlijk. Ze verdient echt de hoofdprijs, maar dit is nog niet eens een poedelprijsje! Het is een schat van een vrouw, hooguit een beetje naief zoals nu blijkt. Want ze slikt al zijn bull voor zoete koek en maakt verdedigt hem.

Ben benieuwd naar jullie mening, omdat dit voelt als een catch 22; kan er niets aan veranderen, maar lijdzaam toezien is ook zo moeilijk...
Waar zijn de tijden dat een man gewoon met een (f) voor de deur stond...???

Wat een vreselijk eng verhaal. En wat een ongenadige griezel moet die man zijn. Liefde is niet te koop.....

Sterkte met het 'coachen' van je vriendin!
Misschien helpt het als je je vriendin wijst op het voorbeeld dat ze hiermee haar dochters geeft? Misschien vindt ze het makkelijker om een grens te trekken als het haar dochters raakt ipv haarzelf?
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat meestal ook! Druk haar dat eens op het hart....niemand gaat zo ver zonder er iets voor terug te verwachten en ze weet helemaal niet wat de prijs straks zal zijn die ze moet betalen....
quote:JWvB schreef op 14 juli 2008 @ 10:08:

Misschien helpt het als je je vriendin wijst op het voorbeeld dat ze hiermee haar dochters geeft? Misschien vindt ze het makkelijker om een grens te trekken als het haar dochters raakt ipv haarzelf?

Hier heb ik haar nog ook op aangesproken; dat ligt bij moeders natuurlijk uiterst gevoelig. Maar ik denk inderdaad dat ik daarom ook zo aangeslagen ben; wat moeten die meiden wel niet voor boodschap meekrijgen.

Tja, ik hoop dat ze hier ook over na gaat denken.

Vriendin is altijd een sterke vrouw geweest; ze voedt al jaren haar meiden alleen op, heeft daarnaast altijd gewerkt en heeft een groot sociaal netwerk. Maar toen kwam er een man die haar een beetje (veel) aandacht geeft en onderdompelt in luxe...
quote:Bronny schreef op 14 juli 2008 @ 10:52:

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat meestal ook! Druk haar dat eens op het hart....niemand gaat zo ver zonder er iets voor terug te verwachten en ze weet helemaal niet wat de prijs straks zal zijn die ze moet betalen....Dat is precies wat ik haar gezegd heb...
quote:Quinty schreef op 14 juli 2008 @ 09:58:

Waar zijn de tijden dat een man gewoon met een (f) voor de deur stond...???

Wat een vreselijk eng verhaal. En wat een ongenadige griezel moet die man zijn. Liefde is niet te koop.....

Sterkte met het 'coachen' van je vriendin! Thanks voor de hug, Quinty!
Weet je, het ergste is dat iemand die verliefd is niet ziet wat jij ziet, ze is blind voor alle negatieve dingen van haar nieuwe liefde dus je moet ook nog eens voorzichtig zijn met wat je zegt want voor je het weet verwijt ze jou dat je haar de prins op het witte paard niet gunt....

Je kan haar alleen maar steeds op het hart blijven drukken dat ze vooral haar onafhankelijkheid niet op moet geven...tjeemig als je iemand toch 5 weken kent....
Ach, verliefd zijn is heerlijk! Dat snap ik ook volkomen. Maar dit gaat echt te ver; ik zou niet eens verliefd kunnen zijn/blijven op een man die mij m'n auto, m'n huis en m'n baan probeert "uit te lullen"!!!

Dat is de hele basis van mijn materiele/financiele bestaan!

En iemand die zich na zo'n korte tijd helemaal in mijn leven en keuzes mengt, brrrr! Eng!

Maar nou moet ik wel zeggen; ik ben een vrouw met veel levenservaring, ook wat mannen betreft. Bij mij gaan de alarmbellen ook alleen maar rinkelen omdat ik dit gedrag eerder heb gezien en dus herken. Vriendin is al meer dan tien jaar alleen.

Ze zegt dat ze het binnenkort (na lang doorvragen zei ze ; dit weekend) een 'serieus gesprek' met hem zal hebben over de hele situatie...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven