Gezondheid alle pijlers

slechte ervaring osteopaat

15-08-2014 18:56 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft er ook iemand net als ik een nare ervaring bij een osteopaat. Waar ik geweest ben werd ik zeer onvriendelijk behandeld en bleek de betreffende praktijk niet integer te zijn.
En wat als dat zo is?
Kom er maar in, mets.
Stuur een mailtje naar de vereniging voor kwakzalverij, daar gaan ze er graag voor je mee aan de slag denk ik
Een osteopaat die niet integer is. Goh.
Je schrijft niet wat er is gebeurd maar is het strafbaar/kun je aangifte doen?

En idd, kwakzalverij en niet kundig/integer zijn... Verrassing
Kun je iets duidelijker zijn? Op welke manier was de osteopaat niet integer?
quote:Amand schreef op 15 augustus 2014 @ 19:01:

Kom er maar in, mets.

Dank Mannie,

Ik heb geen slechte ervaringen met een osteopaat, ook geen goede. Helemaal geen ervaringen. Ik lever met niet over aan kwakzalvers.
quote:verhuisd schreef op 15 augustus 2014 @ 20:11:

Stuur een mailtje naar de vereniging voor kwakzalverij, daar gaan ze er graag voor je mee aan de slag denk ikDat is een goede tip.
In elk beroep waarvan de beoefenaars zich (soms) verheven voelen boven anderen, zijn er misstanden.

We kunnen hier topics openen over arrogante artsen, rare homeopaten en geschifte psychotherapeuten. Terwijl er vast ook topics zijn geweest van forummers die goede ervaringen hadden.

Pasgeleden was er een topic met slechte en juist goede ervaringen met diëtisten.

Het beoordelen van mensen uit de zorg vindt nog weinig plaats:

http://www.zorgkaartnederland.nl/
Wilna, wat bedoel je met dat de praktijk niet integer bleek te zijn? Wat is er gebeurd?
Sorry hoor Mala8, maar een kwakzalver is geen zorgverlener. Oplichter is een beter synoniem.
[img]null[/img]------------
anoniem_205752 wijzigde dit bericht op 24-01-2016 13:50
Reden: ja
% gewijzigd
Sinds wanneer valt een osteopaat onder kwakzalverij? Ben er niet zelf eentje hoor, maar kwakzalverij vind ik vaak wat zweverig of slecht onderbouwde opleidingen/beroepen oid.. Daar valt osteopathie niet onder..! Topsporters zweren er zelfs bij tegenwoordig..

Betekent uiteraard niet dat er vast ook minder fijne/ goede bijzitten en graag hun zakken vullen..

En ben idd wel ook benieuwd wat er dan precies niet integer was.

Klacht indienen kan altijd bij zo'n bond ofzo? Je zal vast niet de enige zijn en dan kunnen de 'slechte' die het beroep een slechte naam bezorgen er mooi uitgefilterd worden voordat er meerderen de dupe worden
Die klacht heb ik gedaan. Maar dat heeft geen resultaat gehad. Alles wat door die praktijk gezegd wordt, wordt klakkeloos aangenomen. De klachtregeling staat keurig op papier maar in de praktijk heb je alleen nog meer last van ze als je het lef hebt om tegen ze in te gaan.

Met niet integer bedoel ik dat ze navraag over je doen zonder dat je daar toestemming voor geeft. Iemand heeft bevestigd dat dit zo is.

Wat ik vooral zie zijn heel grote ego's, die zich boven de wet voelen staan. Waarbij je geen poot hebt om op te staan als er echt iets aan de hand is. Heel specifiek wil ik er nu nog niet op ingaan. Bedankt voor al jullie tips.

Vereniging voor kwakzalverij is misschien wel een goede. Daar ga ik over nadenken.
Wat kan de vereniging van kwakzalverij daar nu mee doen behalve een artikeltje toevoegen aan hun site. Is echt geen instantie die verder wat in de melk te brokkelen heeft, hoor. En gelukkig maar...
Poep, wie heeft jou gescheten?
Eens met mala8, als een hulpverlener zich verheven voelt boven de cliënt dan is de cliënt daar niet bij geholpen. Probleem met reguliere zorg is dat het "logisch" is dat je je overgeeft aan de behandelaar en als het misgaat dan ligt het toch aan jou want:

- je bent ziek/gestoord dus je visie is bij voorbaat ongezond

- kaart je een tegenstrijdigheid aan, dan wordt dat teruggekaatst

- vraag je door naar concrete aanpak/resultaten wordt er omheen geluld

- aanpak is wetenschappelijk bewezen dus als het niet werkt, dan ligt het toch echt aan het gebrek van de cliënt om mee te werken.

- kritiek op werkwijze/aanpak wordt gezien als onderdeel van het ziektebeeld

- vul maar in...

Wat ik zorgelijk vind aan de reguliere zorg is dat je bij binnenkomst al bestempeld wordt als 'stuk' en zonder degelijk diepgaand psychologisch onderzoek soms erg snel conclusies worden getrokken. Misdiagnoses komen erg vaak voor en het is niet nieuw dat mensen de ene AD na de andere voorgeschreven krijgen en/of in verkeerde trajecten zitten.

Verschil tussen regulier en alternatief is dat kritiek op het alternatieve meer geaccepteerd wordt. Kritiek op reguliere geestelijke gezondheidszorg is bijna onacceptabel heb ik gemerkt.

Ik zou pleiten voor een combinatie van de twee soorten aanpak en dan van beide het allerbeste combineren. De meer holistische aanpak van klachten/problemen en het 'ongeziene' niet buiten beschouwing laten. Ook zou ik graag zien dat het zelf herstellend vermogen van de cliënt centraal staat, want dat is wat ik vooralsnog zelf mis in de zoektocht naar hulp.
...
anoniem_205752 wijzigde dit bericht op 24-01-2016 12:49
Reden: ja
% gewijzigd
Ehm...osteopathie is een onderdeel van fysiotherapie, zeker geen kwakzalverij! Ik heb er enorm goede ervaringen mee. Heb al meer dan 10 jaar rugklachten die na 4 behandelingen grotendeels verdwenen zijn. Misschien niet oordelen na 1 vervelende ervaring?
Osteopathie is dus wel kwakzalverij.

Dat mensen er zich desondanks toch beter kunnen gaan voelen na een behandeling heeft, denk ik, 2 redenen:

2. Placebo effect.

3. De meeste klachten gaan na verloop van tijd vanzelf over.
Dubbeltje4, waar baseer je dat uberhaupt op? Heb je eigenlijk wel enig idee wat osteopathie inhoudt en volgens welk inzicht ze werken?

Staat even los van de opmerking in de topic, het is niet correct om zonder toestemming informatie op te vragen. Echter als je verwezen bent door een arts schriftelijk, dan mogen ze evt info opvragen... Uiteraard wel netjes om dit in overleg te doen.

Jammer dat velen hier generaliseren door misschien maar 1 ervaring of door horen zeggen.
quote:ingeb84 schreef op 16 augustus 2014 @ 16:13:

Dubbeltje4, waar baseer je dat uberhaupt op? Heb je eigenlijk wel enig idee wat osteopathie inhoudt en volgens welk inzicht ze werken?

.Slimme jongens die fysiotherapeuten. Toen de verdiensten zakten, kwamen ze met dry needling en osteopathie op de proppen!
Ten eerste ben ik door helemaal niemand doorverwezen naar een osteopaat. Mijn huisarts heeft het me zelfs afgeraden er heen te gaan. Dus zijn er duidelijk grenzen overschreden. Daarnaast is een forum een uitlaatklep en vraagbaak voor mensen. En ja dat zijn zaken die op zich staan.

Dat wou ik toch nog even kwijt.
quote:wilna schreef op 16 augustus 2014 @ 18:16:

Ten eerste ben ik door helemaal niemand doorverwezen naar een osteopaat. Mijn huisarts heeft het me zelfs afgeraden er heen te gaan. Dus zijn er duidelijk grenzen overschreden. .

Door jou in eerste instantie!

Maar je mag eigenwijs zijn hoor en goede raad van de huisarts in de wind slaan.
osteopathie is kwakzalverij omdat:

1. de werking nooit is aangetoond

2. het een "beroep" is waar je geen enkele opleiding voor hoeft te hebben, iedere idioot kan een bordje met osteopaat aan de deur hangen.

3. het is geen medicus, geen paramedicus en mag in die zin geen medische behandelingen of diagnoses stellen

Osteopaten staan niet geregistreerd in het BIG register.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven