Minder werken ivm hoofdpijn??

20-08-2014 08:31 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen allemaal,

Wou even wat meningen horen voor ik hier het een en ander met mijn leidinggevende ga bespreken.

Ik ben 21 weken zwanger en heb eigenlijk mijn hele zwangerschap al last van hoofdpijn, de laatste 4/5 weken wordt het steeds erger. Ik heb er vooral op mijn werk last van als het druk is (en dat is eigenlijk altijd). Met tips van de verloskundige (blijven eten, drinken etc.) gaat het niet echt beter. Paracetamol helpt op zich wel, maar die wil ik niet elke dag meerdere keren hoeven in te nemen (doe het nu alleen als het zo erg is dat ik niet lekker kan autorijden, heb namelijk een reistijd van ruim een uur).Voor mijn zwangerschap had ik vaak last van migraine, die blijft nu gelukkig wel weg.

Nu wil ik na mijn vakantie (eerste week van september) eigenlijk wat minder uren per dag gaan werken. En wil dat vanmiddag bij mijn leidinggevende neerleggen. Maar merk dat ik het wel heel moeilijk vind om te moeten aangeven dat ik het niet red en ben ook bang voor een negatieve reactie.

Hebben jullie hier ervaringen mee, of tips?
Life is better when you're laughing
quote:Noah_ schreef op 20 augustus 2014 @ 13:24:

Gelukkig zijn de meeste bedrijfsartsen een stuk minder rigide dan de vrouwen hier op het forum als het aankomt op zwangerschap en klachten.

Het idee alleen al dat je kiest voor dagenlang paracetamol in plaats van ziekmelden...

Moet iedereen voor zich weten. Ik vind het te absurd voor woorden. En dan meld ik me echt niet zo maar ziek.

Ally, ik denk dat je het goed aanpakt

Iedereen gaat er automatisch vanuit dat de klachten wel met de zwangerschap zullen samenhangen, ik heb daar vraagtekens bij omdat TO aangeeft dat de klachten stoppen als ze niet aan het werk is.

Ik zal nooit het structureel gebruik van paracetamol aanraden en gebruik zelf zeer beperkt pijnstillers omdat ik denk dat pijn niet zomaar ergens van is, ik wil dus altijd weten waarom ik pijn heb zodat ik de oorzaak kan bestrijden, als die oorzaak duidelijk is maar het lukt (even) niet om die weg te nemen kan het best zo zijn dat ik de pijn accepteer of bestrijd.

Wat veel belangrijker is, is het achterhalen van de oorzaak van de hoofdpijn en daar iets aan doen in plaats van symptomen te bestrijden (thuis gaan zitten, pijnstillers slikken etc.), dat zou je ook doen als je niet zwanger was, waarom dan nu niet?

Vandaar mijn suggestie voor de werkhouding, maar het kan bijvoorbeeld ook met het beeldscherm samenhangen, sommige mensen krijgen hoofdpijn van het constante, niet waarneembare, geflikker van het beeldscherm en zijn gebaat bij het gebruik van een speciale bril. Of misschien wordt er wel onvoldoende gelucht in de werkruimte en is het simpelweg een zuurstoftekort.
Ik werk in een ziekenhuis, dus dat onvoldoende luchten klopt wel, het is hier altijd benauwd. Daar is alleen helemaal niks aan te doen helaas.

Ik hoor dinsdag op het gesprek nog even de details van de regeling. Dan maken we de beslissing hoe of wat.
Life is better when you're laughing
Goed dat je naar je lichaam luistert, Ally. De baby is nu het belangrijkst en wat je omschrijft is gewoon niet vol te houden. Je hebt hier lang genoeg mee doorgemodderd. Gewoon minder gaan werken, en als het huidige voorstel van je werkgever niet genoeg helpt, nog een keer om tafel gaan zitten. De overheid compenseert werkgevers voor ziekte als de werknemer zwanger is. Iedereen die zegt dat je maar door moet werken en langdurig paracetamol miet gaan slikken moeten dat maar lekker zelf doen als ze zwanger zijn. Pfff wat een onzin. Ik zou me er ook absoluut niet goed bij voelen om langdurig pijnstillers te slikken tijdens de zwangerschap. Incidenteel ok, maar niet in de mate die jij omschrijft. Sterkte! Het is echt biet leuk om zo veel klachten te hebben tijdens je zwangerschap dat je niet of minder kan werken.
Als je niet zwanger was, zou je je bij hoofdpijn waarschijnlijk niet zomaar voor onbepaalde tijd ziek melden zonder naar een oplossing te zoeken. Waarom doe je dat dan nu wel? Het zou heel goed kunnen dat bijvoorbeeld je zwangerschap je houding anders is tijdens het werk, en dat dat de hoofdpijn veroorzaakt. Dan is er best iets aan te doen. Er zijn ook nog wel andere verklaringen denkbaar waar je iets mee kunt. Bij direct ziek melden sla je wel een paar stappen over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven