Geld & Recht alle pijlers

Geld uitlenen

27-08-2014 10:10 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het programma Een dubbeltje op zijn kant gisteren.

Zouden jullie een familielid/vriend geld lenen als deze er zelf een zooitje van heeft gemaakt en huis ontruiming eraan zit te komen?

Ik ben echt allergisch voor mensen die geld willen lenen (aantal keer gedaan aan mensen met een grotere portemonnee dan wij, nooit geld terug krijgen op afgesproken datum en erom moeten zeuren en begint met klein bedrag en daarna grotere bedragen vragen alsof het niks is), dus ik zou dat echt nooit doen. Heb dan zoiets van je maakt het er zelf na dus los het zelf maar op, en misschien leren ze er dan eindelijk eens van om niet meer op te maken dan erin komt. Bovendien als ze geen regeling kunnen treffen, hoe kunnen ze jou dan terug betalen?

Maar merk in mijn omgeving dat niet iedereen er zo over denkt... Opmerkingen als ja dan staan ze op straat, dat wil je toch niet op je geweten hebben en ze aandoen?

Ja hoezo ik, ik maak de inhoud van hun portemonnee niet op en ik zet ze niet op straat, dus daarvoor kan je een ander toch niet aankijken?

Overigens ook 2 familie relaties hier die altijd goed waren en nu niet meer, door geld lenen dus. Zodra ik zei we lenen niks meer uit was al duidelijk te merken dat ze dat niet leuk vonden (al werd dat niet gezegd) maar ze zijn helemaal beledigd als je hun niks wil lenen maar zelf wel iets nieuws koopt.

Dus hoe zijn de meningen hier verdeeld?

Gaat dus om mensen die gerust rond kunnen komen maar zelf teveel opmaken en of niet voldoende willen werken, niet om mensen die buiten hun schuld om keer hulp nodig hebben.
Ik kan door omstandigheden deze maand niet werken. Bepaalde dingen kan ik echter wél. Mijn ouders lenen mij dus deze maand het geld voor mijn huur etc en datgene wat ik kan kom ik bij hen doen.

Ik zou me overigens echt héél vervelend voelen om geld te lenen van iemand anders dan mijn eigen gezin/relatie.
quote:byhzy schreef op 27 augustus 2014 @ 17:08:

[...]

Spannend! Heeft ie het naar zijn zin en is zijn vrouw al bevallen?

Of hij het naar zijn zin heeft weet ik eerlijk gezegd niet.

Nee mijn zus is nog niet bevallen.
Nee mijn broer wilde een keer 20.000¤ ja jullie lezen het goed lenen om een gokschuld te betalen . Ik zei nee want verslavingsverleden en kende het vervolg wel . Uiteindelijk ook contact verbroken toen hij midden in de nacht mijn moeder lastig ging vallen voor geld .
quote:pejeka schreef op 27 augustus 2014 @ 19:56:

[...]

Zijn die kinderen jouw verantwoording dan? Ja, absoluut, rot dat ze met die situatie te maken krijgen, maar is dat jouw fout, of die van de ouders? Laat die de verantwoording maar nemen. En aan hun kinderen uitleggen waarom er gebeurt wat er gebeurt. Maar nu? Jij betaalt de huur, zij kunnen de schijn ophouden en ze lachen zich rot. Want wéér is er iemand die de kastanjes uit het vuur haalt. Echt niet.Eens.
Dit soort gezinnen zie ik negen van de tien keer weer terug in de shit komen, er zijn er maar weinig die het wel redden, ondanks een batterij hulpverlening (of dankzij, soms ook). Soms is een uitzetting ook hulp bieden, er zijn er zat waar de knop namelijk pas omgaat als je echt niet dieper meer kunt vallen.

Ben overigens ook wel benieuwd of er bewindvoering op gaat komen, geen overbodige luxe voor Nick en Marjolein.
Wij hebben een aantal jaar schoonzusje en zwager geholpen, ze zaten altijd krap.. Ik sputterde nog weleens tegen, manlief vond dat het zijn plicht was. Er waren wel een paar kleine kinderen in het spel.

Schoonzus had ook nooit schaamte om het te vragen, ze kreeg het toch wel.

Tot het moment dat ze mij belde ipv mijn man. Of ik even 500euro kon overmaken, ze hadden geen geld meer en hadden het toch écht wel nodig om een weekje op vakantie gaan

Sindsdien heb ik dus alles geweigerd. Als ze geen eten meer hadden was ik echt wel bereid om een goed gevulde boodschappentas te brengen maar geld lenen, never nooit meer.

Inmiddels zijn we 6jaar verder, de kleine kinderen zitten net of bijna op middelbare school en ze hebben nog steeds geen geld. Met een gezamenlijk inkomen van +/_2500euro
Ik ben student en heb het dankzij mijn ouders en bijbaan goed voor elkaar. Ik heb vriendinnen die wat moeilijker rondkomen. Ik heb dus wel eens 100 euro geleend aan een vriendin (wat voor een student erg veel geld is) Kreeg het altijd terug. Ik weet aan wie ik het uit kan lenen en doe het niet bij iedereen of zomaar.
Ik heb de laatste jaren met regelmaat geld geleend aan mijn vriendin. Altijd gezegd dat ze het ook in termijnen kon terugbetalen. Altijd kwam het bedrag in zijn geheel weer terug de maand erop.

Heb haar ook weleens bedragen geschonken, was niet superveel maar genoeg voor haar om weer even de rest van de maand door te komen.

Mocht het ooit zover komen dat ze meer dan geld nodig zou hebben, bijv. door scheiding een woonplek, dan maak ik met liefde een kamer voor haar vrij, inclusief voor haar kinderen en dan zien we wel verder.
Krijg motto niet verwijderd :-)
Ik vind dat er best veel mensen zijn die al eens gevraagd zijn om geld te lenen. Ik heb zo'n vraag nog nooit gehad. Aan mijn familie zou ik het ook wel uitlenen. Heb gisteren de aflevering terug gezien, en ik zou het geld ook wel hebben over gemaakt denk ik.

Even off-topic: er is wel echt té veel reclame voor dat sloop de crisis de hele tijd, super irritant. En dat ze ook nog met hun eigen boek lopen leuren is ook stom.
Heb het gedaan voor een studie van mijn nichtje, en zou het nog een keer doen, maar alleen voor zoiets belangrijks. Geld lenen voor een auto, of een tv? Nou nee!
Ja, vriendinnen die krap zaten en de rekeningen niet konden betalen. Werkloos geworden. Heb dus wel eens energierekening betaald of 200 gegeven. Ik zeg gegeven want als ik zoiets doe is het een gift namelijk. Anders ga je je alleen maar doodergeren aan in jouw ogen onverstandige uitgaven.

Ik heb eigenlijk maar een klaploper in mijn vriendenkring die het regelmatig vraagt. Maar die wil niet werken. Althans het meese is te min dus die weiger ik 90 procent vd keren. Koop wel eens een maaltijd voor m of een bioskaartje.

Ik heb zelf ook wel eens geld geleend.
quote:pejeka schreef op 27 augustus 2014 @ 19:56:

[...]

Zijn die kinderen jouw verantwoording dan? Ja, absoluut, rot dat ze met die situatie te maken krijgen, maar is dat jouw fout, of die van de ouders? Laat die de verantwoording maar nemen. En aan hun kinderen uitleggen waarom er gebeurt wat er gebeurt. Maar nu? Jij betaalt de huur, zij kunnen de schijn ophouden en ze lachen zich rot. Want wéér is er iemand die de kastanjes uit het vuur haalt. Echt niet.

Ja, in zekere mate zou ik mij verantwoordelijk voelen voor neefjes/nichtjes. Natuurlijk zijn de ouders de eerstverantwoordelijken, maar dat neemt niet weg dat jonge neefjes en nichtjes meer familieleden hebben die zich verantwoordelijk kunnen voelen. Ook als de schulden de fout van de ouders zijn. Juist dan zou ik zeggen.

Natuurlijk geef ik geen geld in de hand, maar rechtstreeks betalen aan de woningbouwvereniging om een ontruiming te voorkomen, dat zou ik kunnen doen (ben blij dat het niet nodig is).
Mijn kinderen krijgen het, en uitlenen doe ik niet.

Komt meestal een boel ellende van.

Ik heb zoveel mensen geholpen.

Komen ijskoud op de koffie via de winkel, leuke schoen gekocht, leuk jurkje, kon het niet laten hangen

En ik soebatten om mijn geld? echt niet.............
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Er is eigenlijk maar 1 iemand in mijn omgeving die geld van mij wil lenen, en dat is een vriendin die standaard aan het einde van de maand tekort komt. Vaak doordat ze haar geld er aan het begin van de maand doorheen brast en dus aan het einde van de maand nog een week zonder geld zit. Ik heb regelmatig overwogen om haar niets meer te lenen, maar vind het erg lastig om nee te zeggen. Vooral ook omdat het vaak kleine bedragen zijn, en meestal betaalt ze het uit zichzelf weer terug zodra ze weer geld heeft. Wel een paar keer voorgekomen dat ik er uit mezelf om moest vragen en dat vind ik enorm vervelend.

In het geval van een naderende uithuiszetting zou ik, afhankelijk van de situatie, best willen helpen, maar ik kan dat soort bedragen zelf niet missen dus dan houdt het al snel op.
Wij hebben het wel eens gedaan. En zowel positieve als negatieve ervaringen. Als we weer geld zouden lenen, dan alleen aan heel goede bekenden die we 100% vertrouwen en dan nog zou ik ze een schuldbekentenis laten tekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven