Specifieke angst en exposure

05-09-2014 15:36 51 berichten
Ik heb al best wat topics voorbij zien komen over sociale angsten en agorafobie.

Zelf heb ik al 1,5 jaar last van specifieke angsten en heb daar ook therapie voor. Eerst cognitieve gedragstherapie, maar dat was niets. Nu gesprekstherapie sinds een jaar. Ik merk dat ik beter in mijn vel zit, ik kon erg down worden door de heftige angst, nachtmerries en slapeloze nachten. Dat down zijn heb ik steeds minder, mijn angst lijkt echter niet minder te worden. Het gaat in dit geval om een muizenfobie, deze is echter niet volgens 'het boekje' waardoor hij lastig te behandelen is.

Edit: Inmiddels de EMDR gehad. Dit heeft helaas niet geholpen.

Ook voldoende exposure gehad in mijn omgeving helaas, vorige week zat er namelijk een muis in mijn bed. En dat terwijl we helemaal niet door hadden dat we er een in huis hadden, er was niets te zien of te horen. Ik durf daardoor niet meer naar huis en slaap heel slecht.

Ik heb besloten dat ik nu een intensievere therapie wil en als het kan bij iemand die ervaring heeft met zo'n soort fobie. Heeft iemand enig idee wat voor therapie ik zou kunnen doen en waar ik terecht zou kunnen? Ik heb al heel wat gegoogled, maar ik kan helaas niets vinden. Ik zoek in regio Noord-Brabant/Zuid-Holland.
Dat weet je psych beter. Maar hoe reageer jij in een ander huis? Of als je in een bos loopt bijvoorbeeld? Wat doe jij om te voorkomen dat de muizen zich aan je laten zien? Wat precies belemmeren de muizen in jouw leven?
Zou bestuderen van het gedrag van muizen je kunnen helpen? Er veel over lezen, desnoods zonder plaatjes. Wanneer je hun gedrag begrijpt kan je ze misschien beter verdragen?

Ik heb zelf ook een rare tic, waar ik door exposure vanaf zou kunnen komen. Voor alsnog vermijd ik liever, dat is nog te doen. Ik snap je dus wel een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat je cognitieve gedragstherapie hebt gehad, waar was deze therapie dan op gericht?

Exposure is namelijk ook een onderdeel van cgt bij angsten.
Ben je alleen maar bang voor het feit dat ze er opeens kunnen zijn? En heb je dat dan niet met andere kleine dieren/beestjes in huis?
Ik pas op. Daar hebben ze ook eens muizen gehad. Eentje zat er naast m'n voet. Ben toen een maand lang huilend op gaan passen, gelukkig kon er meestal iemand komen wanneer de kindjes s avonds op bed lagen.

Ik durf niet op vakantie, vermijd festivals (terwijl ik die heel leuk vind) wanneer ik alleen thuis ben, ben ik doodsbang. Als ik s avonds in bed lig en moet plassen, wacht ik tot de volgende dag. Ik durf namelijk niet door de keuken s nachts. (En daar moet ik door als ik naar de badkamer wil) Kan vaak niet slapen omdat ik s avonds door het donker heel bang word. Ik ben continu aan het scannen op muizen, 24/7. Dodelijk vermoeiend.
quote:popje85 schreef op vrijdag 05 september 2014 21:17 Ben je alleen maar bang voor het feit dat ze er opeens kunnen zijn? En heb je dat dan niet met andere kleine dieren/beestjes in huis?Ik reageer heel schrikachtig op bijvoorbeeld vliegen of schaduwen of geluiden die ik niet kan verklaren. Ik denk dan dat het muizen zijn. Maar verder ben ik er niet bang voor. Kan spinnen ook redelijk handelen haha, vind ze niet leuk, maar echt bang kun je het niet noemen.
Wat is er dan anders aan muizen dan aan spinnen voor jou?
En wat zou er gebeuren als je een muis tegen zou komen op de gang? Wat overkomt je dan als je oog in oog komt te staan met een muis?

Bij mij is het bij tijd en wijle zo, dat ik 's avonds, als ik naar bed ga en even bij mijn zoontje ga kijken, ik zeker weet dat ik een slang ga aantreffen die bezig is mijn zoontje op te eten. Of ik weet zeker dat er een slang in mijn bed ligt als ik erin ga liggen. Ik zal dus nooit in het donker zomaar onder de dekens gaan liggen. Dan word ik gebeten en ga ik dood.

Verstandelijk weet ik wel dat het allemaal zeer onwaarschijnlijk is, maar toch bereid ik me altijd voor.
Ik weet dat me niets overkomt. Het beest zal schrikken van m'n gegil en wegrennen. Later zal hij het nog eens proberen.

Ik word doodsbang, maar weet dat dat beest niets doet, ben wel heel bang dat ze bij mij komen. Heb te maken gehad met brutale muisjes, ze zijn niet allemaal banger voor mij dan ik voor hen
Door je elke keer voor te bereiden en toch het licht aan te doen/onder je dekens te kijken houd je wel je angst in stand.
Ik controleer wel altijd elke ruimte waar ik ben. Ook mijn kamer, terwijl daar waarschijnlijk nog nooit een muis is geweest.

Ben vorig jaar ook moeten stoppen met m'n studie en verhuisd vanwege de angst. Ik kon toen niet meer studeren.
Maar waar ben je dan bang voor? Je weet inderdaad heel goed rationeel uit te leggen dat het beest niets doet, maar je angst zegt toch wat anders? Wat is het ergste dat er kan gebeuren door die muis in jouw fantasie?
Klinkt wel heel heftig Rosaaa.
quote:popje85 schreef op 05 september 2014 @ 21:27:

Door je elke keer voor te bereiden en toch het licht aan te doen/onder je dekens te kijken houd je wel je angst in stand.

Dat begrijp ik. Ik ben ermee bezig op mijn eigen manier. Heb al eens een slang geaaid (weliswaar stonden er 2 mensen tussen mij in en was het over het puntje van zijn staart) en mij belemmert het verder niet in mijn leven.

Rosaaa: ik begrijp nog steeds niet precies wat je zo eng vind aan muizen dat je er zo panisch voor bent. Want je zegt zelf al: ze gaan je niets doen. Maar dénk je dat ook echt?
quote:rosaaa schreef op 05 september 2014 @ 21:28:

Ik controleer wel altijd elke ruimte waar ik ben. Ook mijn kamer, terwijl daar waarschijnlijk nog nooit een muis is geweest.

Ben vorig jaar ook moeten stoppen met m'n studie en verhuisd vanwege de angst. Ik kon toen niet meer studeren.Hoe heeft je angst voor muizen kunnen zorgen dat je met je studie moest stoppen?
Doreia, het ligt er inderdaad maar net aan in hoeverre het je leven beperkt. Bij Rosaaa klinkt dat een stuk heftiger dan bij jou. En ik kan me voorstellen dat jezelf toch elke keer blootstellen aan de angst meer stress op kan leveren dan gewoon je veiligheidsgedrag in stand houden door eens iets te checken.
Wel lullig voor je dat die Cobra nou net moet ontsnappen
Ik woon in Groningen, dus hij zal niet zo snel deze kant op komen. Vanavond ben ik nog veilig, maar hij is onderweg
Hij is bij mij op fietsafstand. Gelukkig ben ik niet bang voor slangen :D
Maar wel voor muizen. Zo erg dat je hebt moeten stoppen met studie. Hoe heeft dat kunnen gebeuren? Dat kan ik niet plaatsen nog.
Ik woonde op dat moment in de hoofdstad. We hadden veel last van muizen, daar ontkom je niet aan daar. Doordat ik een half jaar lang bijna niet kon slapen en heel veel last had van mijn angsten, kwam ik amper aan studeren toe. Was vooral bezig met overleven. Sliep zoveel mogelijk bij anderen. Durfde niet naar huis etc. Ik zat toen heel slecht in m'n vel. Haalde m'n semester niet en moest stoppen. Ergens was dat een opluchting. Kon ik namelijk weg uit Amsterdam (dé muizenstad)
Wat een gemekker van die therapeut, mijn vliegangst kwam destijds vast ook doordat ik toen slecht in mijn vel zat en op dat moment ging vliegen. Want daarvoor had ik het niet. Het toen onderliggende probleem zal ongetwijfeld de oorzaak zijn geweest dat het er toen inschoot.

Maar het resulteerde er wel in dat ik jaren niet in een plane ben gestapt. Dat was het concrete probleem op het laatst, de rest niet. Dus als je verder geen klachten hebt, laat je ze dan ook niet aanpraten, maar werk aan het concrete probleem.

Wat dan helpt? Exposure, exposure en nog eens exposure. Weliswaar in fases natuurlijk.Toevallig heb ik vliegende vrienden en ik ben net zolang meegegaan totdat ik het kon. En dat helpt.

Wat ook hielp was mijn gedachten onderzoeken. Waarom ben je bang voor de muis/vliegen? Geef daar voor jezelf een antwoord op. Vervolgens formuleer je voor jezelf contra gedachten die dat antwoord weerspreken. Die schrijf je desnoods op of zeg je hardop tijdens de confrontatie met de muis.

Ik ben ervan overtuigd dat je zo enorm veel angsten kunt overwinnen danwel beheersbaar kunt maken.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Wat klinkt dat heftig zeg. Klinkt inderdaad alsof het je leven erg beinvloed. Ik heb zelf geen ervaring met exposure therapie maar ik stel mijzelf wel regelmatig bloot aan mijn grootste angst: vliegen. Ik ben altijd al bang geweest om te vliegen en heb dat ook pas als volwassene voor het eerst gedaan. Sinds ongeveer 2 jaar vlieg ik heel regelmatig voor mijn werk (meestal alleen). In eerste instantie vond ik het echt hel maar het gaat nu steeds beter. Deze week vlieg ik 2 keer voor mijn werk en ik ben daar nu niet erg gespannen door ofzo. Terwijl ik vroeger weken van tevoren al halve nachten wakker lag. Bij mij helpt de confrontatie met mijn angst dus wel ook al ben ik hier niet voor in therapie. Misschien zou dat eigenlijk wel moeten haha want ik zit nog steeds niet superrelaxed in een vliegtuig.
Disclaimer: ik ben geen psycholoog, dus dit is gewoon mijn boerenverstand-mening.

Eerlijk gezegd klinkt dit wel als iets anders dan alleen bang voor muizen. Ik ken genoeg mensen die bang zijn voor honden/muizen/slangen etc. Maar dan is die angst er met name als ze het betreffende beest daadwerkelijk tegenkomen, of het wel zeker is dat dat zo is (slangenhuis in de dierentuin of zo). Ze zijn niet de hele dag zo panisch dat het ze ernstig belemmert.

Schrikken van een muis is normaal (ik werk met muizen, ben totaal niet bang voor ze. Maar toen ik er een in mijn keuken aantrof, sloeg ik toch ook een klein gilletje, gewoon omdat je schrikt van het onverwachte). Ze viezig vinden ook. Maar niet alleen durven zijn door muizen is dan weer een beetje heftig. Waarschijnlijk denkt je psycholoog ook dat er een meer algemeen probleem achter zit. Lijkt me het verstandigste om dat gewoon goed te bespreken.
Ik heb vandaag een gesprek gehad met de psycholoog. Hij stelde voor om eerst EMDR te doen en mocht dat niet baten, dat we overgaan op exposure.

Ben benieuwd, heb veel goede ervaringen gehoord over EMDR, maar dat zijn dan vaak mensen met trauma's. Geen idee of het bij mij gaat werken, maar valt altijd te proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven