Hoe spreek je het uit?

03-10-2014 14:14 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nutteloos, maar ik wil het toch graag weten.

Arkansas. De staat in de VS dusl

Ik zeg Arkansas met klemtoon op de eerste lettergreep, mijn man weet zeker dat het Arkansas, met klemtoon op de tweede lettergreep is.

Wie heeft gelijk?

En heb jij ook woorden waarvan je twijfelt over hoe je ze uitspreekt?
Arkensoaw.

Hij bedoelt Kansas, dat spreek je wel uit met op het einde -ses.
Jij, tenzij de uitspraak per streek verschilt maar ik hoor het altijd met de klemtoon op de eerste lettergreep.
verba volant, scripta manent.
Klemtoon op de eerste
ár-ken-saw maak ik ervan
Jij, je man is in de war met Kansas. Daar ligt de klemtoon wel op het "kan" deel.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Klemtoon op eerste lettergreep. En de laatste s spreek je niet uit.
Klemtoon op de eerste, fonetisch Aarkensow.
Er is een website waarop je kan horen hoe je dingen moet uitspreken. Maar die weet ik even niet meer...

Kansas spreek je uit als Kènses.

Arkansas heeft daar niks mee te maken en daarbij ligt de klemtoon idd op de eerste lettergreep. Een beetje als Arkunsà.
En klemtoon op de Árkensoaw inderdaad.
Haha. Slotje?
Dan zeiden we het dus beiden verkeerd.
http://nl.forvo.com/word/arkansas/

Lollige site. Klik op de driehoekjes voor de namen, dan hoor je hoe het op verschillende plaatsen uitgesproken wordt.
Er is een verschil met hoe wij dingen uitspreken en hoe mensen die daar wonen iets uitspreken.

Hier bij de bakker vraag je ook niet om een krwassant maar om een krosantje.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Haha die laatste Roos.

Arkensoawaoauaoa
http://www.youtube.com/watch?v=We2VJKTvkCA
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 oktober 2014 @ 14:22:

Er is een verschil met hoe wij dingen uitspreken en hoe mensen die daar wonen iets uitspreken.

Hier bij de bakker vraag je ook niet om een krwassant maar om een krosantje.Kgrwassant is het dan.
Krosantje
Ga in therapie!
Mijn man zei dus letterlijk Arkánsas, en dan Kansas zoals je gewoon Kansas uitspreekt.

Dit moet hij lang aanhoren.......
Goorizo klinkt ook altijd zo appetijtelijk.
Ga in therapie!
quote:gedanst schreef op 03 oktober 2014 @ 14:24:

Mijn man zei dus letterlijk Arkánsas, en dan Kansas zoals je gewoon Kansas uitspreekt.

quote:Rooss4 schreef op 03 oktober 2014 @ 14:21:

http://nl.forvo.com/word/arkansas/

Lollige site. Klik op de driehoekjes voor de namen, dan hoor je hoe het op verschillende plaatsen uitgesproken wordt.Dat was hem ja! Echt leuk!
De eerste keer dat ik iemand goorizo hoorde zeggen had Ik geen flauw idee van wat hij bedoelde. Net al pa-ellie-a en si-è-sta. Ik kende het toen alleen nog als tjo-rie-zo, pa-i-ja en sjista. Met de i van vis.

Ar-ken-saw
quote:gedanst schreef op 03 oktober 2014 @ 14:23:

[...]

Kgrwassant is het dan.Niet in mijn Frankrijk
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:gedanst schreef op 03 oktober 2014 @ 14:24:

Euhm, ik denk dat je man gewoon de klassieke nederlandse uitspraak hanteert. En jij de Amerikaanse uitspraak met een nederlands einde.

Dan is de zijne feitelijk consequenter. Het is doodnormaal dat je buitenlandse plaatsen anders noemt en uitspreekt in het nederlands dan in de lokale taal. Soms zijn de benamingen zelfs compleet anders Maar dertig jaar geleden zou geen hollander het bedacht hebben om ar-ken-saw te zeggen als Arkansas langs kwam bij topografie.

We zeggen ook niet Berlien tegen Berlijn, en ook niet Parie tegen parijs, en zo kun je de hele globe over met namen die je anders uitspreekt/schrijft dan in de lokale taal.

Sinds het bij amerikaanse verkiezingen een belangrijke staat werd in het nieuws zeggen we in Nederland ineens massaal ar-ken-saw tegen Arkansas, maar dat was voor die tijd niet zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven