moeite mijzelf te zijn

31-10-2014 17:23 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Baal mega veel van mezelf op dit moment. meerdere situaties gehad afgelopen week (op mn werk en ook privé) waarin ik weer mega slecht gereageerd heb. Of eigenlijk gewoon niet gereageerd. Ik heb er zo veel moeite mee om mijzelf te laten zien/te profileren. Weet niet hoe ik het moet noemen. Doordat ik een erg moeilijk verleden heb is het een mechanisme om zo onopvallend mogelijk te zijn. primaire reactie van mij is altijd: niet opvallen, zo rustig mogelijk zijn, alles om maar niet op te vallen. maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet meer want het brengt mij niets. echt helemaal niets. ooit was het een manier om te overleven, nu brengt het mij juist nergens.

is er iemand die misschien tips heeft? hoe kan ik dit proberen aan te passen?

ik wil niet meer volkomen onzichtbaar zijn maar ik durf nog steeds bijna niets te zeggen omdat ik bang ben voor de reacties/afwijzingen etc
Don't waste your time waiting
Hoi, ik herken het een klein beetje maar niet in extreme mate.

Ten eerste op professioneel gebied, heb ik ook weleens dat ik bij een opmerking mn hart voel kloppen in mn keel en ik ben dan waarschijnlijk ook rood. Ookal is het een zinnige opmerking. Het enige wat je kan doen is je eroverheen zetten. Ik heb als regel om altijd een keer wat te zzeggen in een meeting en mezelf altijd voor te stellen met duidelijke stem.

Zo probeer ik in kleine stappen toch wat verschil te maken om niet totaal onzichtbaar te zijn.

Of heb je het over conflict situaties?
Kleding is trouwens een hele makkelijke eerste stap. Moet je daarna niet alsnog in een hoekje gaan zitten maar het kan helpen om serieus over te komen en jezelf ook serieus te voelen
Ik herken me wel in je verhaal. Niet dat ik direct dezelfde 'klacht' heb, maar ik zit ook met ingesloten patronen. Als kind had ik daar misschien wat aan, maar als volwassene niet. Sterker nog, het remt me in mijn leven. Ik weet ook niet hoe ik het moet veranderen. Sinds kort heb ik hulp gezocht en nu loop ik bij een psycholoog. Nog te kort om te zeggen of het echt helpt, maar alleen mijn verhaal doen vind ik al fijn.
dank voor jullie reacties.

japin ik heb het met name over situaties zoals jij schetst, bij vergaderingen etc. daar zou ik graag wat meer op de voorgrond zijn. Kleding vind ik lastig, als ik iets opvallends aanheb voel ik me ongemakkelijk.

lupine vervelend dat het jou ook remt. hoop voor je dat de gesprekken met psycholoog helpen.
hoi,

je hoeft natuurlijk niet in een felroze jurkje te gaan, maar misschien net iets zakelijker dan de rest (maar wel zodat je niet uit de toon valt). kleur gebruik staat wel een en ander op internet.

Zou je geen cursus assertiviteit doen? dan kan je omgaan met verschillende situaties en leer je trucs om jezelf niet weg te cijferen.
japin wat ik hier in de buurt heb gevonden van cursussen is allemaal voor kinderen of jongeren dus niet voor mij geschikt. heb ook een sportschool gevonden met cursussen die mij ideaal leken maar ook weer volkomen niet in de buurt. ben nog druk op zoek want denk dat t misschien wel een goed idee voor me is,
Heb je al eens therapie gehad voor je verleden?

Als je er nog zoveel last van hebt, wordt het misschien tijd om daar eens naar te kijken?

Ik kan uit ervaring vertellen dat het mijn leven positief veranderd heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven