Dagje meezeilen

02-11-2014 10:00 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds een tijdje lees ik regelmatig blogs van mensen die met hun zeilboot een wereldreis maken. Echt super om te lezen. Zelf heb ik totaal geen zeilervaring, maar ik zou dolgraag eens een dagje gaan zeilen.

Ik las dat veel van die wereldreizigers regelmatig met hun boot betalende gasten meenemen in het buitenland om hun eigen reis te financieren. Zouden hier in NL ook mensen zijn die dat doen? Weten jullie zo'n adresje?

Ik heb al zitten kijken, maar op internet vind ik vooral van die enorme grote mooie boten, waar dan 30 mensen tegelijk op meevaren. Dat is niet wat ik zoek. Ook op vakantie kom je vooral dat soort uitstapjes tegen, dat je als haringen in een ton op een bankje zit. Eigenlijk zou ik het liefst met iemand meevaren (uiteraard tegen betaling), net alsof je met een vriend met een boot meevaart, alleen ik heb geen zeilende vrienden.
..
Een vriend van ons had vroeger een zeilboot en daar gingen we regelmatig een dagje mee. Dat was heerlijk! Helaas heb ik geen tips voor je, maar misschien kun je eens op websites van zeilverenigingen kijken/vragen? Misschien bestaat zo'n initiatief niet, maar is iemand wel bereid om je een dagje mee te nemen.
Kijk eens op zuiderzee.eu! Dat is echt geweldig leuk!

Of op meezeilen.nl voor veel leuke zeiluitjes!
Als je Googlet op meezeilen, vind je heel veel mogelijkheden.
Ja, je vindt wel veel mogelijkheden, maar het zijn bijna allemaal van die grote schepen, waar heel veel mensen meevaren. En dat is niet wat ik zoek.
..
Vraag via social media of iemand in je kennissenkring iemand kent met een bootje. Of ga op zeilles.
Waar woon je? Als je bij me in de buurt woont kun je vanmiddag mee.
verba volant, scripta manent.
Maar op zo'n klein bootje zit je toch ook als een haring in een ton? Het aantal haringen is weliswaar kleiner, maar de omvang van het tonnetje ook... En dan moet het maar net klikken terwijl jij als derde wiel aan de wagen bij dat kleffe stel zit dat net dolverliefd heeft besloten zijn droom na te jagen... Of ben ik nou te cynisch?

Misschien juist leuk om wel eerst zeilervaring op te doen door een paar goede (CWO-)cursussen te volgen zodat je in ieder geval íets aan boord ook kan doen?

Juist op zo'n grotere boot (als bv de Bark Europa waar ik ervaring mee heb) hoef je weer geen zeilkennis te hebben en word je op een ontspannen manier meegenomen door de crew in alles dat met zeilen te maken heeft (waarbij wel de verwachting is dat je interesse hebt in het meedraaien aan boord)

Veel plezier aan boord, waar dan ook!
Ja, dat is ook wel weer een risico TD..... daar heb je gelijk in. Maar ik neem eigenlijk aan dat als mensen tegen betaling een meezeiler meenemen, dat ze dan niet verliefd klef stelletje gaan lopen spelen ondertussen.

Dank je wel voor het aanbod Marianne! Ik woon in de regio Rotterdam, maar denk niet dat het vanmiddag wat gaat worden, wegens andere verplichtingen. Veel plezier in elk geval, het is echt prachtig weer.

Ik heb niet de illusie dat ik echt zelf kan leren zeilen. Het lijkt me ongelofelijk ingewikkeld, hoewel ik er zeker wel interesse in heb. Maar al die zeilen, touwen, knopen, windrichtingen..... het duizelt me al als ik die weblogs lees. Maar misschien dat inderdaad zeilles wel een goede manier is om in elk geval een keer het zeilen op een kleiner bootje uit te proberen. Ik ga eens kijken of dat hier in de regio ergens kan.
..
quote:reizigster2004 schreef op 02 november 2014 @ 11:49:

Ja, dat is ook wel weer een risico TD..... daar heb je gelijk in. Maar ik neem eigenlijk aan dat als mensen tegen betaling een meezeiler meenemen, dat ze dan niet verliefd klef stelletje gaan lopen spelen ondertussen.

Easy money.... Maar nee, dat hoeft ook niet zo te zijn vanzelfsprekend. Ik voor mij zou echter passen voor een dagje betalen voor op een boot zitten met mensen die ik niet ken. Het leven aan boord al zeilend is gewoon anders dan vrijblijvend hangen op een terrasje in de zon.

[...]

quote:Ik heb niet de illusie dat ik echt zelf kan leren zeilen. Het lijkt me ongelofelijk ingewikkeld, hoewel ik er zeker wel interesse in heb. Maar al die zeilen, touwen, knopen, windrichtingen..... het duizelt me al als ik die weblogs lees. Maar misschien dat inderdaad zeilles wel een goede manier is om in elk geval een keer het zeilen op een kleiner bootje uit te proberen. Ik ga eens kijken of dat hier in de regio ergens kan.

Och lieve reizigster! Tot een aantal jaren geleden had ik nog nooit op een bootje gestaan überhaupt, en daarbij ben ik een stoethaspel! Inmiddels kan ik bogen op een niveau waarbij ik zelfstandig in een Valk vaar en flinke theoretische kennis heb.

Je begint echt niet gelijk met al die zaken tegelijk!

Zeilen is pas later een kwestie van theoretische kennis: een goed instructeur begint eerst met je bootgevoel, Ga maar een stukje naar een bepaalde kant sturen en voel wat er gebeurt. Waar komt de wind vandaan, wat gebeurt er met je boot en de koers die je vaart. Het is net als met autorijden: de eerste keer mocht je ook alleen maar sturen (en niet schakelen, zelfs geen gas geven).

In jouw regio Rotterdam zijn er prima vaarscholen te vinden. Kijk wel naar het CWO keurmerk: een zeilschool onder die vlag geeft les volgens bepaalde richtlijnen. Volgens mij staat de optie privéberichten inmiddels aan: ik kijk graag met je mee voor een wat gedetailleerder advies. Ook als je eens lekker er uit wil zijn en leren zeilen met een leuk weekend/leuke week wilt combineren, ken ik verder in Nederland een paar uitstekende zeilscholen. (Dalman zit zijn leven lang al in die wereld, inmiddels ook op overkoepelend niveau).
quote:reizigster2004 schreef op 02 november 2014 @ 11:49:

Dank je wel voor het aanbod Marianne! Ik woon in de regio Rotterdam, maar denk niet dat het vanmiddag wat gaat worden, wegens andere verplichtingen. Veel plezier in elk geval, het is echt prachtig weer.

Ik heb niet de illusie dat ik echt zelf kan leren zeilen. Het lijkt me ongelofelijk ingewikkeld, hoewel ik er zeker wel interesse in heb. Maar al die zeilen, touwen, knopen, windrichtingen..... het duizelt me al als ik die weblogs lees. Maar misschien dat inderdaad zeilles wel een goede manier is om in elk geval een keer het zeilen op een kleiner bootje uit te proberen. Ik ga eens kijken of dat hier in de regio ergens kan.

Boot ligt aan de Kralingse plas, niet zo ver weg vermoed ik aangezien je in de regio woont.

Er is een zeilschool, Van Gent maar daar is nogal wat gesteggel over omdat het aan de achterkant zo'n rotzooi is, men wil hem daarom weg hebben, tenzij de boel wordt gerenoveerd.
Kralingse plas is idd niet ver hiervandaan. Heb je nog lekker gezeild? Ik heb idd wel wat zeilscholen hier in de buurt gevonden, dus misschien ga ik het nog wel doen ook. Tia Dalma, jouw verhaal klinkt zo enthousiast dat ik bijna geloof dat ik het ook misschien wel een beetje zou kunnen leren. Je hoeft tenslotte ook niet direct de wereld om te zeilen, he, zoals de blogschrijvers doen, haha.
..
quote:reizigster2004 schreef op 02 november 2014 @ 21:59:

Kralingse plas is idd niet ver hiervandaan. Heb je nog lekker gezeild? Ik heb idd wel wat zeilscholen hier in de buurt gevonden, dus misschien ga ik het nog wel doen ook. Tia Dalma, jouw verhaal klinkt zo enthousiast dat ik bijna geloof dat ik het ook misschien wel een beetje zou kunnen leren. Je hoeft tenslotte ook niet direct de wereld om te zeilen, he, zoals de blogschrijvers doen, haha.Nee, ik vind zeilen niet leuk, man wel. Als ik meega varen we op de motor, ik vind het vervelend om, naast de andere bootjes en in de zomer zwemmers, van alles in de gaten te moeten houden, grootzeil, fok, giek, touwtje hier, touwtje daar, reven. Motor is gas geven, opletten en sturen, heel wat minder werk.
Hee Marianne, zoals jij het beschrijft zou ik er ook moe en eng van worden hoor!

Kom je ook gewoon lekker meevaren met Reizigster? Zorg ik dat Dalman jullie instructeur is: die haalt alle stress over touwtjes en andere enge dingen weg en zorgt ervoor dat je 'gewoon' rustig eerst je bezig gaat houden met de basis: lekker varen in een bootje met de wind in je haar (en dan gaan voelen hoe de wind waait en wat dat voor en met je zeilen doet. punt). Misschien neem je dan wel over een tijd letterlijk en figuurlijk je man de touwtjes uit handen mét plezier :-)
Ik vind het een heel lief aanbod maar ik heb het nooit echt leuk gevonden, ik vind het lekker om een beetje te varen, we hebben geen al te krachtige motor meer, zonder me te hoeven inspannen. Dan een rustig plekje zoeken, ankertje uit of ergens aan vastleggen, uurtje dobberen met een boek, iets te eten en te drinken en alleen maar het gekabbel van het water horen, op de plas zijn geen jet-ski's gelukkig. Hond vindt zeilen ook niet geweldig, zeker niet als het hard waait, ze rolt van de ene kant naar de andere en omdat ze, vanwege haar hoge leeftijd, een beetje stijf is vindt ze dat maar niks.
Wat jij zoekt is er niet. En wel omdat je géén privacy hebt op een zeilboot en ik niet ga zitten schijten met een vreemde naast me. Of me uitkleed ed. Een zeilboot heeft geen aparte kamertjes ofzo. Dan krijg je idd de grote boten.

Ik ken niemand die een vreemde een nachtje mee zou nemen dus.

Echt het idee dat er een vreemde vent in een boxershort waar alles uitbengelt naast je kooi staat snachts.... :kots: :puke:
quote:Tia.Dalma schreef op 02 november 2014 @ 11:08:

Maar op zo'n klein bootje zit je toch ook als een haring in een ton? Het aantal haringen is weliswaar kleiner, maar de omvang van het tonnetje ook... En dan moet het maar net klikken terwijl jij als derde wiel aan de wagen bij dat kleffe stel zit dat net dolverliefd heeft besloten zijn droom na te jagen... Of ben ik nou te cynisch?

Juist op zo'n grotere boot (als bv de Bark Europa waar ik ervaring mee heb) !Leuk! Antarctica geweest dus!
quote:Tia.Dalma schreef op 02 november 2014 @ 11:56:

[...]

Inmiddels kan ik bogen op een niveau waarbij ik zelfstandig in een Valk vaar en flinke theoretische kennis heb.

Je begint echt niet gelijk met al die zaken tegelijk!

Zeilen is pas later een kwestie van theoretische kennis: een goed instructeur begint eerst met je bootgevoel, ).

Sorry hoor maar een veredelde bm kunnen varen over een plasje is echt iets anders dan zeilen.

TO wil écht zeilen. En dan niet een uurtje over de vinkeveense plassen. Zo'n bootje als waar jij het over hebt is voor kinderen, om te leren zeilen.

Dit is een zeilboot bv

Daar kun je mee de zee op.

Niet dat het niet ontzettend leuk voor je is dat je met leren zeilen bezig bent. En een paar uurtjes weg is ook prima te doen met zo'n bootje.

Maar daar kun je dus niet op slapen, koken en naar het toilet hé.
Maar moet dat dan, Nina? TO (en Marianne) geven nou net aan dat ze al nerveus worden als ze maar kijken naar zo'n full-blown apparaat. Wat ik me erg goed (want uit eigen ervaring) voor kan stellen.

Overigens leren kinderen niet varen in een Valk (of een BM) zoals jij stelt. Die beginnen in een Laerling. Of een Opti.

En daar heb je gelijk een belangrijk punt te pakken: kinderen leren het intuïtief, zoals zoveel dingen die ze op jonge leeftijd oppakken. Mijn peuter kan swipen op een tabletzonder dat ie weet wat dat is: ik wil gelijk weten hoe dat werkt en waarom dan en hoe dan en kan ik dat wel dan, en... en.... Zo werkt het dus ook met volwassenen die willen leren varen. Die zet je dus niet gelijk op een kajuitzeilboot (en dan ook nog eens met partner, want dat is echt funest voor een huwelijk aan boord: ga maar eens op een zonnige dag bij de sluis zitten) met alle toeters en bellen. Niet echt heel bevorderlijk voor het broodnodige succesgevoel, kan elke pedagoog/trainer je melden.

Een zeilboot is 'gewoon' een kuip met twee zeilen, een mast wat touwtjes om de boel bij elkaar te houden en aan te sturen en een roer om (ook) mee te sturen. Maak het niet moeilijker dan het is. (En laat dit plaatje overigens nooit aan een schipper op de bruine vaart zien met de woorden 'Dít is een zeilboot'... ("Hmpff, plastic huurboot"), dus alles is betrekkelijk )

Overigens, in het kader van de 'mijne is langer dan de jouwe'-plakacties: zie hier het badkuipje dat ik een tijdje geleden onder mijn hoede had....

Ja, die heb ik echt zelf gestuurd tijdens mijn wacht op de oceaan. En nee, dat had ik niet gedacht toen ik mijn eerste les op een Valk kreeg.
quote:Tia.Dalma schreef op 03 november 2014 @ 10:55:

Maar moet dat dan, Nina? TO (en Marianne) geven nou net aan dat ze al nerveus worden als ze maar kijken naar zo'n full-blown apparaat. Wat ik me erg goed (want uit eigen ervaring) voor kan stellen.

Overigens leren kinderen niet varen in een Valk (of een BM) zoals jij stelt. Die beginnen in een Laerling. Of een Opti.

En daar heb je gelijk een belangrijk punt te pakken: kinderen leren het intuïtief, zoals zoveel dingen die ze op jonge leeftijd oppakken. Mijn peuter kan swipen op een tabletzonder dat ie weet wat dat is: ik wil gelijk weten hoe dat werkt en waarom dan en hoe dan en kan ik dat wel dan, en... en.... Zo werkt het dus ook met volwassenen die willen leren varen. Die zet je dus niet gelijk op een kajuitzeilboot (en dan ook nog eens met partner, want dat is echt funest voor een huwelijk aan boord: ga maar eens op een zonnige dag bij de sluis zitten) met alle toeters en bellen. Niet echt heel bevorderlijk voor het broodnodige succesgevoel, kan elke pedagoog/trainer je melden.

Overigens, in het kader van de 'mijne is langer dan de jouwe'-plakacties: zie hier het badkuipje dat ik een tijdje geleden onder mijn hoede had....

[afbeelding]

Ja, die heb ik echt zelf gestuurd tijdens mijn wacht op de oceaan. En nee, dat had ik niet gedacht toen ik mijn eerste les op een Valk kreeg.Hier lag de Veerhaven in Rotterdam een paar weken geleden vol mee in verband met een evenement.
Begin september zeker, de Havendagen? Leuk hoor!
Nerveus word ik er niet van, ik vind het gewoon teveel werk, ik heb lang genoeg hard gewerkt, lang genoeg gesport, heb nu mijn handen meer dan vol aan mantelzorg en daarnaast wil ik rust. ik wil best een maandje mee met een groot zeilschip, als ik maar niets hoef te doen, alleen om me heen kijken. Nou ja, als tegenprestatie wil ik dan wel voor de hele bemanning koken als het er niet meer dan twintig zijn die allemaal iets anders willen.
quote:Tia.Dalma schreef op 03 november 2014 @ 11:02:

Begin september zeker, de Havendagen? Leuk hoor!

Nee, het was medio oktober, of de eerste week, de havendagen zijn in het eerste weekend van september.

Op de havendagen kan ik niet verder ingaan, dan kom ik in de privésfeer.
quote:Tia.Dalma schreef op 02 november 2014 @ 11:08:

Misschien juist leuk om wel eerst zeilervaring op te doen door een paar goede (CWO-)cursussen te volgen zodat je in ieder geval íets aan boord ook kan doen?

Juist op zo'n grotere boot (als bv de Bark Europa waar ik ervaring mee heb) hoef je weer geen zeilkennis te hebben en word je op een ontspannen manier meegenomen door de crew in alles dat met zeilen te maken heeft (waarbij wel de verwachting is dat je interesse hebt in het meedraaien aan boord)

Veel plezier aan boord, waar dan ook!Welnee
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:MarianneDavids schreef op 03 november 2014 @ 11:05:

Nerveus word ik er niet van, ik vind het gewoon teveel werk, ik heb lang genoeg hard gewerkt, lang genoeg gesport, heb nu mijn handen meer dan vol aan mantelzorg en daarnaast wil ik rust. ik wil best een maandje mee met een groot zeilschip, als ik maar niets hoef te doen, alleen om me heen kijken. Nou ja, als tegenprestatie wil ik dan wel voor de hele bemanning koken als het er niet meer dan twintig zijn die allemaal iets anders willen.

voor die mantelzorg.

Zeilen is inderdaad wel een sport. Alleen niet zo moeilijk als veel mensen dus denken, was mijn punt, en goed aan te leren als je niet gelijk na één dag álles wil kunnen. Dat gaat bijna nergens zo.

Persoonlijk kom ik volledig tot rust als ik op een Valk op een plasje (sic) me overgeef aan de wind en de omgeving, en vooral op mijn zeilen probeer te varen (dus aanvoelen waar de wind vandaan komt en mijn zeilstanden daaraan aan te passen op mijn koers in plaats van een hoop roer te geven). Heel meditatief :-).

Of heel fanatiek nu eindelijk eens die manoeuvre goed in de vingers wil krijgen (aanleggen, man over boord, etc). Je kan het zo ingewikkeld of rustgevend maken als je zelf wil, is mijn persoonlijke ervaring.

En daarom vind ik zeilen zo fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven