Gezondheid alle pijlers

ASS kind 7 jaar

06-11-2014 16:18 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Momenteel loop ik tegen wat dingen aan, wat betreft onze oudste dochter. Misschien dat jullie wat dingen herkennen en hiervoor wat tips hebben.

Dochter liep al een tijdje bij de kinderpsycholoog ivm erge faalangst/perfectionisme en lichamelijke klachten waar geen oorzaak voor gevonden kon worden. Er is toen een IQ-test afgenomen en hier kwam uit dat dochter een bovengemiddelde intelligentie heeft. Op school laat ze dit absoluut niet zien. Dochter zit nu in groep 4 en, scoorde ze vorig jaar nog A1 op de cito voor rekenen, nu krijgt ze inmiddels bijles.

Dat ze bijles krijgt, is geen probleem hoor (juist niet) maar het staat zo haaks op haar resultaten. Ze geeft aan het goed naar haar zin te hebben op school en ook is het contact met klasgenoten heel goed.

Gisteren hadden we weer een afspraak bij de kinderpsycholoog. Zij heeft ons nu doorverwezen naar kinder- en jeugdpsychiatrie ivm een sterk vermoeden van ASS. (Mijn partner, de vader van dochter, is zelf gediagnositiceerd met Asperger)

Waar we verder tegenaan lopen: Bijna dageljks enorme buikpijn, tot huilen aan toe. Regelmatig gilt ze het uit van de pijn in haar onderbenen (scheenbenen). Voor deze twee dingen is geen lichamelijke oorzaak gevonden (kinderarts en revalidatie-arts)

Hiernaast poept ze, sinds enkele weken, weer bijna dagelijks in haar broek. Dit ging juist een aantal maanden goed.

Schoolresultaten kelderen dus wat. Taal gaat wel goed overigens. Hierop scoort ze gemiddeld.

Er spelen momenteel geen bijzondere dingen oid. Ze was lekker gewend in gr 4 na de wenperiode (moeite met verandering) Ze geeft zelf aan de juf ook erg leuk te vinden. Volgens haar gaat alles gewoon goed. Maar de lichamelijke klachten, haar extreme vermoeidheid en het poepen in haar broek lijken toch anders te zeggen.

Voor de moeheid heeft ze al diverse keren bloedonderzoek gehad, maar ook hier komt uit dat alles helemaal in orde is .

Iemand herkenning of tips? Sowieso hopen we binnenkort de oproep te krijgen voor de kinder- en jeugdpsychiatrie. Maar ik merk dat ze het enorm lastig heeft nu, dus vandaar alvast deze oproep. :-)

Alvast bedankt!
Blije kip, ik begrijp wat je bedoelt wat betreft mijn opmerking over "de stempel". Ik dacht er zelf ook zo over. Man en ik hebben in de loop van de jaren door ervaring een manier gevonden om met dochter om te gaan. Veel van de methodes die wij gebruikten zijn methodes die worden toegepast en aangeraden voor kinderen met ASS. Helaas was wat school betreft het stempeltje wel nodig. Pas toen die er was en deskundigen naar de leerkrachten benadrukten dat dochter (ondanks niet duidelijk zichtbaar op school) wel degelijk veel problemen heeft kwamen er op basis van hun advies veranderingen.

Daarbij speelt helaas ook mee dat de school pas extra middelen voor haar kreeg toen er een diagnose was.
Nog even als toevoeging op mijn laatste post: observatie en advies rondom school werd bij ons gedaan door de ambulant begeleider van school. To het enige advies dat ik nu kan geven wat betreft school is om in gesprek te gaan met de leerkracht en de IB'er. Blijf vooral vertrouwen op je eigen instinct. Jij kent je dochter het allerbeste. Benoem wat jij denkt dat zij nodig heeft, waar jij problemen ziet.
Mijn eerste advies is om wat rust aan te gaan brengen. Overleg eens met de leerkracht of je dochter af en toe een dagje 'ziek' thuis kan blijven, om bij te komen. Laat haar die dag ook met rust, zodat ze echt even bij kan komen.

Idem voor ziekenhuisbezoeken: overleg met de school of die iets vaker onder schooltijd kunnen, in plaats van erna. Bijvoorbeeld om half 2 's middags, en dat ze daarna niet meer naar school hoeft.

Ze houdt van knutselen zeg je? Ga met die psycholoog in gesprek of er misschien tot aan het diagnose-traject iets mogelijk is met creatieve therapie. En zoek wat leuke (nieuwe) knutseldingen voor je dochter. Ken je bijvoorbeeld Het Grote Tekenboek van Taro Gomi? Is erg leuk, en zeer geschikt als december-cadeautje.

Misschien ook goed om de druk van dat poepen af te halen. Koop wat van die luierbroekjes, en geef haar die in periodes van stress. Zonder er verder woorden aan vuil te maken.

Iets waar ik (ASS) ook erg rustig van word: kleuren of freubelen met een luisterboek aan. Misschien is dat ook nog een optie? In de bieb zijn ze gratis te leen, en er bestaat ook een app met de nodige gratis luisterboeken (kijk even op de site van je bibliotheek). Pluk is erg leuk!
Wat een goede ideeen! Luisterboek is inderdaad echt leuk, suf dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.

Kleurboeken kende ik niet, na rondje Google lijken ze me heel leuk. Zijn ze verkrijgbaar in de boekhandel?

Rust zorg ik al zoveel mogelijk voor door speelafspraakjes te doseren. Als ze niets afgesproken heeft, gaat ze zelf al vaak tijdje op de bank liggen. Als ze erg moe is, laat ik haar soms middagje thuis om bij te tanken.

Creatieve therapie lijkt me echt wat voor haar. Ze is erg creatief en knutselt en kleurt zich suf. Sinds kort schrijft ze ook verhaaltjes, daarvoor hebben we haar nu ook een dagboek gegeven, zodat ze alles ook op kan schrijven voor zichzelf.
Hier een update.

Vanmorgen zijn we voor de intake geweest bij kinder-en jeugdpsychiatrie. Gesprek duurde een uur, dochter was er zelf ook bij. As maandag heeft dochter een afspraak voor spelobservatie. Verder gaat ze niet opnieuw de Ontwikkelingsanamnese en iq-test doen, omdat deze nog maar kort geleden zijn afgenomen. Ze gaat hiervoor de verslagen opvragen. Verder heeft ze toestemming gevraagd contact op te nemen met de juf van school.

Afwachten maar weer dus.

Dochter heeft in ieder geval heel veel zin in volgende week: een uurtje spelen. :-)
Fijn dat het traject loopt Aneso. Hopelijk gaat het jullie wat meer duidelijkheid en handvatten bieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven