Geld & Recht alle pijlers

Is dit eerlijk?

18-11-2014 10:18 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet voldoende, bedankt!
Hebben jullie een samenlevingscontract, getrouwd op huwelijksvoorwaarden? Daar heb je meestal ingeschreven wat er gebeurd met geld dat tijdens de relatie gegenereerd wordt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
verder eens met sugarmiss
Wie wind zaait zal storm oogsten
quote:yizrael schreef op 18 november 2014 @ 13:34:

Sugarmiss ik heb me prima laten voorlichten. Mijn huis is nu gewoon van mij en bij een scheiding nu heeft hij daar geen enkel recht op.

We wonen in het buitenland, mocht dat helpen.In het buitenland kan regelgeving idd anders zijn. Maar als je voor de NL wet bent getrouwd, geldt gewoon ons recht.
Hangt er vanaf in welk land je woont en onder welke voorwaarden je getrouwd bent, of het huis nu wel of niet in de gemeenschap van goederen valt.

Naar NLs recht zou je huis nu gewoon zoals al door velen genoemd, in de gemeenschap vallen.
O shit, ik lees over de gemeenschap van goederen heen. Dan is het inderdaad zoals Sugarmiss zegt; alle bezittingen en schulden zijn van jullie samen.
Het kan best zijn dat er in het Buitenland andere regels gelden maar dan is het wel zo handig om in de openingspost erbij te zetten dat je in het buitenland woont en in het buitenland gehuwd bent.
We wonen in het buitenland, mocht dat helpen. (kan niet quote op een of andere manier maar is jouw bericht van 13.34 uur)

Waar staat jullie huwelijk geregistreerd in Nederland? Waar heb je je hypotheek over de woning, in Nederland of buitenland. Want uiteraard kan dat wel verschil maken. Maar misschien handig als je dat van tevoren al had aangegeven.
quote:sugarmiss schreef op 18 november 2014 @ 13:52:

Het kan best zijn dat er in het Buitenland andere regels gelden maar dan is het wel zo handig om in de openingspost erbij te zetten dat je in het buitenland woont en in het buitenland gehuwd bent.Dit dus. Allemachtig, lijkt me nogal relevant voor je vraagstelling in je OP!
Mijn vraag gaat over het contract wat we af willen sluiten. Ik heb nu eigen geld en overwaarde, en hij brengt (minder) geld in waardoor de overwaarde nog meer wordt.

Wat is eerlijk?
quote:yizrael schreef op 18 november 2014 @ 14:13:

Mijn vraag gaat over het contract wat we af willen sluiten. Ik heb nu eigen geld en overwaarde, en hij brengt (minder) geld in waardoor de overwaarde nog meer wordt.

Wat is eerlijk?Dat hangt mede van alle rechtsgevolgen af waarvan we de regels niet kunnen raden in het ons onbekende buitenland.
kerol
quote:yizrael schreef op 18 november 2014 @ 13:34:

Sugarmiss ik heb me prima laten voorlichten. Mijn huis is nu gewoon van mij en bij een scheiding nu heeft hij daar geen enkel recht op.

We wonen in het buitenland, mocht dat helpen.

Stel dat dat klopt en het inderdaad mogelijk is om eigendommen buiten een gemeenschappelijke boedel te houden(behalve die in geval van erven), is weinig te zeggen over een eerlijke verdeling.

Je zegt nl. in je voorbeeld dat je huis nu 100 waard is. Maar de vraag is in welke hoedanigheid? Want je gaat het niet verkopen maar slopen. Dus de vraag is: Wat is de grond waard met de waarde-verminderende factor dat er nog een te slopen huis op staat.

Is dat laatste aanzienlijk minder dan de huidige overwaarde is het misschien het wijste om dit te verkopen en elders een nieuw huis bouwen.

Maar als rekenvoorbeeld. Jij brengt 40 in en hij 10 en huis is nu (herbouwd)130.

Bij scheiding is huis 156, 20 % meer; dan zou mij een eerlijke verdeling lijken: jij 48 hij 12 en van de rest van de overwaarde 50/50.

Maar of dat kan hangt idd af van de rechtsgevolgen in dat buitenland.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
je bent in gemeenschap van goederen getrouwd, maar je huis blijft van jou en je kinderen na een eventuele scheiding??

Lijkt me onmogelijk.
quote:harry13 schreef op 18 november 2014 @ 14:27:

[...]

Maar als rekenvoorbeeld. Jij brengt 40 in en hij 10 en huis is nu (herbouwd)130.

Bij scheiding is huis 156, 20 % meer; dan zou mij een eerlijke verdeling lijken: jij 48 hij 12 en van de rest van de overwaarde 50/50.

Maar of dat kan hangt idd af van de rechtsgevolgen in dat buitenland.En dat zei ik al in een van de eerste reacties, maar TO reageert verder niet echt inhoudelijk op de reacties die gegeven worden.
quote:Kastanjez schreef op 18 november 2014 @ 14:37:

[...]

En dat zei ik al in een van de eerste reacties, maar TO reageert verder niet echt inhoudelijk op de reacties die gegeven worden.klopt. Ik dacht al dat ik hem gelezen had maar toen ik aan het eind met lezen was kon ik hem niet zo gauw terugvinden.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
quote:sugarmiss schreef op 18 november 2014 @ 13:52:

Het kan best zijn dat er in het Buitenland andere regels gelden maar dan is het wel zo handig om in de openingspost erbij te zetten dat je in het buitenland woont en in het buitenland gehuwd bent.Ja lekker handige vraagstelling weer.
quote:kerol schreef op 18 november 2014 @ 14:18:

[...]

Dat hangt mede van alle rechtsgevolgen af waarvan we de regels niet kunnen raden in het ons onbekende buitenland.
Ik reageer wel maar met een baby en huiswerk van de kinderen zit ik niet de hele tijd online hè.

Hier is het zo dat bezit en schuld van voor het huwelijk niet gemeenschappelijk zijn bij scheiding, verder kan ik losse contracten afsluiten waardoor niet alles perse 50/50 verdeeld wordt.

Het huis is een oud appartement, maar op een hele goede locatie dus in waarde gestegen. Vanwege grondschaarste is het mogelijk voor een projectontwikkelaar om met instemming van alle eigenaren het huidige complex met de grond gelijk te maken en er een wolkenkrabber neer te zetten.

Hypotheek/vervangende woonruimte wordt betaald door projectontwikkelaar.

We zouden wel gek zijn om een appartement terug te krijgen van dezelfde grootte ( waar we dus niet in kunnen wonen want te klein) wanneer we met bijleggen een groter appartement kunnen krijgen met een mooier uitzicht waar we wel met zijn allen kunnen wonen.

Het is niet meer dan normaal dat mijn man daar dan ook eigenaar van is, en meebetaalt aan de hypotheek.

We laten een testament afsluiten zodat het niet kan gebeuren dat 1 van de kinderen de langstlevende het huis uit kan zetten. De verdeelsleutel van het huis bij overlijden wordt nog helemaal een rekensom, maar dat is nu ook niet mijn vraag.

Ik zie in de antwoorden twee mogelijkheden; ieder eigen inleg en overwaarde 50% of de overwaarde naar rato verdelen naar gelang de inleg. Of ik daarin de huidige overwaarde moet meenemen in de berekening is dan ook nog een vraag.
Zonder te weten in welk land je woont, in welk land je huwelijk geregistreerd staat en in welk land de hypotheek gevestigd is kan echt niemand er iets zinnigs over zeggen.

In Nederland zou je niet meer kunnen verdelen en zouden door je huwelijk alle bezittingen en schulden gezamenlijk zijn geworden.
Zeg maar Spijker.
Wat reageer jij defensief. Vraag dan niets..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven