Gezondheid alle pijlers

Eigen bijdrage anticonceptie - nuvaring

10-12-2014 16:13 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken welke aanvullende verzekering ik zal nemen, maar ik kom er niet uit wat de eigen bijdrage bij de nuvaring is.

Ik heb al een aantal sites bekeken en vaak staat er dat je de eigen bijdrage van elk geneesmiddel kan vinden op www.medicijnkosten.nl . Daar heb gekeken en daar staat dat de nuvaring per 3 ringen ¤28,40 kosten, en dan staat er dat je wanneer je onder de 21 bent je ¤6,77,- vergoed krijgt uit de basisverzekering en "door u zelf bij te betalen: ¤21,61". Maar dat is toch iets anders dan je eigen bijdrage? Want ik ben ouder dan 21 waardoor ik die ¤6,77 niet vergoed krijg, maar dus alles zelf betaal en 'alles' lijkt me niet de eigen bijdrage?

Bij de vergoedingen van de aanvullende verzekeringen staat bijvoorbeeld: "Ja, met uitzondering van eigen bijdrage" of "Ja, incl. eigen bijdrage". Als het hele bedrag je eigen bijdrage is, dan klopt de beschrijving niet.

Overigens geeft de site ook aan dat 14 tabletten temazepam nog geen 70 cent kosten en dat je dit niet zelf hoeft te betalen maar vanuit de basisverzekering vergoed wordt. Maar mijn vader heeft deze tabletten een aantal keer voorgeschreven gekregen en moest ze gewoon zelf betalen en veel meer dan 70 cent! Dus ik snap die prijzen op de site niet...

Weet iemand toevallig hoe het zit met de eigen bijdrage? En wat de eigen bijdrage is van de nuvaring?

Alvast bedankt!
Afgezien van wat de eigen bijdrage van de nuvaring is, volgens mij is een aanvullende verzekering sowieso duurder dan 9,47 euro per maand, dus dan ben je toch goedkoper uit als je die nuvaring zelf betaalt?
Goed punt. Wel als ik de verzekering alleen daarvoor zou afsluiten inderdaad. Maar dat is in mijn geval niet zo

Ik heb even met gebeld en gevraagd hoe het zit. Wellicht hebben andere mensen er ook wat aan om dit te lezen.

Bij Independer geven ze aan dat het bedrag dat je als je jonger bent dan 21 jaar uit de basis vergoed krijgt, door je aanvullende verzekering vergoed krijgt; dat is dus ¤6,77 per 3 ringen. Het resterende bedrag, dus ¤21,61 betaal je zelf, dit is de eigen bijdrage. Als je een aanvullende verzekering afsluit waarbij ook de eigen bijdrage vergoed wordt, dan krijgt je ook die ¤21,61 vergoed en hoef je dus niets zelf te betalen (tot het maximale te declareren bedrag).

Ook gaven ze aan dat '100% vergoeding conform het GVS' betekent dat je je eigen bijdrage niet vergoed krijgt! Het GVS geeft namelijk aan wat de eigen bijdrage is, aldus de klantenservice dame.

Goed om te weten en op te letten dus!
.
Ik weet niet waar dat bedrag vandaan komt, maar mijn Nuvaring is aanmerkelijk duurder. Heb vanwege het declareren juist de factuur naast de pc liggen. Ik betaal 37,16 per drie stuks. Waar dan als regel onder bij staat, WMG = 1 = 6,70, GVS = 21,61, MK = 30,46. Ik ben overigens boven de 21.

Ik heb wel een aanvullende verzekering (FBTO) die mij 5 euro per maand kost en elke keer de volledige factuur vergoedt. Die verzekering heb ik er dus na 6 ringen al uit. Ik schiet zelf voor in de apotheek vanwege aanvullende verzekering. Overigens telt wat vergoed wordt door de aanvullende verzekering niet mee voor het eigen risico. Daar kom ik elk jaar toch wel aan, maar niet door dure anticonceptie.
Nee inderdaad, mijn nuvaring is ook veel duurder! Ik ben ook boven de 21 en betaal ¤44,- voor 3 ringen. Maar dat wel de eerste keer dat ik ze gehaald heb. Ik las dat een apotheek ¤12,- berekend wanneer ze je voor de eerste keer een medicijn uitgeven en voor elke volgende keer ¤6,-. Dus dat komt er nog wel boven op, de 'uitgifte kosten'.

Maar hetzelfde geldt voor die temazepam wat ik schreef. 70 cent??! Mijn vader betaalde echt veel meer ervoor! Vreemd!
http://www.cz.nl/vergoedingen/anticonceptie

Als ik bij mijn verzekering kijk is het zo dat er bij de aanvullende verzekering voor anticonceptie boven de 21 geen sprake is van een eigen bijdrage of een eigen risico, het hele bedrag valt gewoon onder de aanvullende verzekering.
Ik betaal het geheel (iets van 33 euro voor 3 ringen) bij de apotheek en declareer mijn rekening bij de cz (aanvullend jongeren). Ik weet het niet precies, maar ik krijg daarvan iets vsn 25 euro terug, met volgens mij een max van 80 euro per jaar?

Ben allang blij dat ik niet alles zelf hoef te betalen
Ik betaal iets van 33 euro. Ik draag de ring 4 weken en bespaar zo een doos per jaar.

Ben er niet voor verzekerd want kosten/baten zijn nihil.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 10 december 2014 @ 18:29:

Ik betaal iets van 33 euro. Ik draag de ring 4 weken en bespaar zo een doos per jaar.

Ben er niet voor verzekerd want kosten/baten zijn nihil.

In mijn geval koop ik 13 dozen per jaar * 37,16 = 483,08

Aanvullende module gezinsplanning FBTO kost 5 euro per maand = 60 euro per jaar en vergoedt het volledige bedrag. Ik heb verder geen aanvullende verzekeringen aangezien sparen meestal meer oplevert, maar in dit geval zou ik wel gek zijn om zelf te gaan betalen.

Edit: ik zie dat hij naar 6,28 per maand gaat. Nog steeds heel erg voordelig dus. Ik kan me niet voorstellen dat FBTO de enige verzekering is die dit vergoedt, dus misschien wel een idee om naar te kijken deze maand.
anoniem_126986 wijzigde dit bericht op 10-12-2014 19:13
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:heavenorhell schreef op 10 december 2014 @ 19:11:

[...]

In mijn geval koop ik 13 dozen per jaar * 37,16 = 483,08

.Uhm.. 13x3= 39 ringen per jaar.. Hoe doe je dat dan???
quote:Fame schreef op 10 december 2014 @ 18:29: Ik draag de ring 4 weken en bespaar zo een doos per jaar.

4 weken? Maar de ring geeft maar drie weken hormonen af?

*Correctie! Ik heb de bijsluiter nagelezen en daar staat inderdaad in dat de ring vier weken hormonen af geeft en vier weken veilig is! :D Goed om te weten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven