ik wil naar de kerk
zondag 4 januari 2015 om 23:39
We zijn vorige week samen gaan schaatsen in zijn woonplaats. we wilden smiddags bij hem thuis wat gaan eten, hij belde zijn moeder op om het te vragen maar ze zei dat ik niet welkom was. hij ging even naar huis om zijn spullen te pakken en toen wilden we samen naar de stad gaan om daar maar iets te gaan eten. het duurde even voordat hij terugkwam van huis. in de tijd dat hij weg was bleef ik bij de schaatsbaan wachten. toen hij terugkwam vertelde hij dat hij hele erge ruzie met zijn moeder had gehad en dat als hij nu weg zou gaan dat ze niks meer voor hem zou betalen. toen heeft ze hem ook geslagen. hij is toch weg gegaan en samen zijn we naar het station gegaan. toen we op het station stonden kwam zijn moeder opeens aanfietsen. ze zij dat hij onmiddelijk naar huis moest komen en wilde dat wij elkaar voorlopig niet meer zouden zien.
klinkt het zo logischer?
klinkt het zo logischer?
geniet van elke dag
zondag 4 januari 2015 om 23:40
quote:anoniemex schreef op 04 januari 2015 @ 23:36:
Je kan gewoon naar de kerk komen. Iedereen is daar welkom.
Je kan je ook laten inschrijven, zullen ze blij mee zijn in deze tijden.
Verder leer je snel een gebed uit je hoofd door het vaak te herhalen.bedankt voor je reactie! ik ben zeker van plan om me te laten inschrijven en vaak naar de kerk te gaan.
Je kan gewoon naar de kerk komen. Iedereen is daar welkom.
Je kan je ook laten inschrijven, zullen ze blij mee zijn in deze tijden.
Verder leer je snel een gebed uit je hoofd door het vaak te herhalen.bedankt voor je reactie! ik ben zeker van plan om me te laten inschrijven en vaak naar de kerk te gaan.
geniet van elke dag
zondag 4 januari 2015 om 23:45
Je klinkt nogal overhaast. Neem de tijd zijn geloof te leren kennen. Lees op het internet of boeken uit de bibliotheek. Noteer je vragen en praat er samen over. Je kunt ook een keer een afspraak maken met een voorganger van de kerk om eens te praten over het geloof of een bijbelcursus/alpha cursus volgen.
Maar ga niet nu al stellig verkondigen dat jij je zeker gaat inschrijven in de kerk, want je hebt je er nog helemaal niet in verdiept.
En 'vaak' naar de kerk betekend dus wel ELKE week. Geloven doe je vanuit je hart en je ziel, niet om geaccepteerd te worden door die heks van een "schoonmoeder".
Ik heb in een bijna soortgelijk schuitje gezeten dus ik weet waar ik het over heb.
Maar ga niet nu al stellig verkondigen dat jij je zeker gaat inschrijven in de kerk, want je hebt je er nog helemaal niet in verdiept.
En 'vaak' naar de kerk betekend dus wel ELKE week. Geloven doe je vanuit je hart en je ziel, niet om geaccepteerd te worden door die heks van een "schoonmoeder".
Ik heb in een bijna soortgelijk schuitje gezeten dus ik weet waar ik het over heb.
zondag 4 januari 2015 om 23:47
zondag 4 januari 2015 om 23:48
zondag 4 januari 2015 om 23:49
zondag 4 januari 2015 om 23:52
quote:fion_aa schreef op 04 januari 2015 @ 23:39:
We zijn vorige week samen gaan schaatsen in zijn woonplaats. we wilden smiddags bij hem thuis wat gaan eten, hij belde zijn moeder op om het te vragen maar ze zei dat ik niet welkom was. hij ging even naar huis om zijn spullen te pakken en toen wilden we samen naar de stad gaan om daar maar iets te gaan eten. het duurde even voordat hij terugkwam van huis. in de tijd dat hij weg was bleef ik bij de schaatsbaan wachten. toen hij terugkwam vertelde hij dat hij hele erge ruzie met zijn moeder had gehad en dat als hij nu weg zou gaan dat ze niks meer voor hem zou betalen. toen heeft ze hem ook geslagen. hij is toch weg gegaan en samen zijn we naar het station gegaan. toen we op het station stonden kwam zijn moeder opeens aanfietsen. ze zij dat hij onmiddelijk naar huis moest komen en wilde dat wij elkaar voorlopig niet meer zouden zien.
klinkt het zo logischer?
Ja, wel iets. Jullie zijn een jaar of 16 neem ik aan? Rare moeder in elk geval..
Maar lid worden van een kerk doe je alleen als je tot geloof bent gekomen. Je kunt prima gewoon naar de kerk gaan met je vriend en meedoen met wat hij doet, maar wees wel eerlijk over je geloof: dat kun je namelijk niet afdwingen.
En het alleen maar doen om zijn moeder gunstig te stemmen is geen goede motivatie.
klinkt het zo logischer?
Ja, wel iets. Jullie zijn een jaar of 16 neem ik aan? Rare moeder in elk geval..
Maar lid worden van een kerk doe je alleen als je tot geloof bent gekomen. Je kunt prima gewoon naar de kerk gaan met je vriend en meedoen met wat hij doet, maar wees wel eerlijk over je geloof: dat kun je namelijk niet afdwingen.
En het alleen maar doen om zijn moeder gunstig te stemmen is geen goede motivatie.
zondag 4 januari 2015 om 23:54
quote:edamame schreef op 04 januari 2015 @ 23:49:
[...]
Is dat hetzelfde als het 'geloofsbelijdenis'?
Nee niet hetzelfde.
Schuldbelijdenis:
Ik belijd voor de almachtige God,
en voor u allen,
dat ik gezondigd heb
in woord en gedachte,
in doen en laten,
door mijn schuld, door mijn schuld,
door mijn grote schuld.
Daarom smeek ik de heilige Maria,
altijd maagd,
alle engelen en heiligen,
en u, broeders en zusters,
voor mij te bidden tot de Heer, onze God.
Priester: Moge de almachtige God zich over ons ontfermen,
onze zonden vergeven,
en ons geleiden tot het eeuwig leven.
Allen: Amen.
Geloofsbelijdenis :
Ik geloof in één God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde,
van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.
En in één Heer, Jezus Christus,
eniggeboren Zoon van God,
voor alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, Licht uit Licht,
ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen,
één in wezen met de Vader,
en door Wie alles geschapen is.
Hij is voor ons, mensen,
en omwille van ons heil
uit de hemel neergedaald.
Hij heeft het vlees aangenomen
door de heilige Geest uit de Maagd Maria,
en is mens geworden.
Hij werd voor ons gekruisigd,
Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus
en is begraven.
Hij is verrezen op de derde dag,
volgens de Schriften.
Hij is opgevaren ten hemel:
zit aan de rechterhand van de Vader.
Hij zal wederkomen in heerlijkheid
om te oordelen levenden en doden.
En aan zijn rijk komt geen einde.
Ik geloof in de heilige Geest,
die Heer is en het leven geeft;
die voortkomt uit de Vader en de Zoon;
die met de Vader en de Zoon
te samen wordt aanbeden en verheerlijkt;
die gesproken heeft door de profeten.
Ik geloof in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk.
Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.
Ik verwacht de opstanding van de doden en het leven
van het komend rijk.
Amen.
[...]
Is dat hetzelfde als het 'geloofsbelijdenis'?
Nee niet hetzelfde.
Schuldbelijdenis:
Ik belijd voor de almachtige God,
en voor u allen,
dat ik gezondigd heb
in woord en gedachte,
in doen en laten,
door mijn schuld, door mijn schuld,
door mijn grote schuld.
Daarom smeek ik de heilige Maria,
altijd maagd,
alle engelen en heiligen,
en u, broeders en zusters,
voor mij te bidden tot de Heer, onze God.
Priester: Moge de almachtige God zich over ons ontfermen,
onze zonden vergeven,
en ons geleiden tot het eeuwig leven.
Allen: Amen.
Geloofsbelijdenis :
Ik geloof in één God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde,
van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.
En in één Heer, Jezus Christus,
eniggeboren Zoon van God,
voor alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, Licht uit Licht,
ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen,
één in wezen met de Vader,
en door Wie alles geschapen is.
Hij is voor ons, mensen,
en omwille van ons heil
uit de hemel neergedaald.
Hij heeft het vlees aangenomen
door de heilige Geest uit de Maagd Maria,
en is mens geworden.
Hij werd voor ons gekruisigd,
Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus
en is begraven.
Hij is verrezen op de derde dag,
volgens de Schriften.
Hij is opgevaren ten hemel:
zit aan de rechterhand van de Vader.
Hij zal wederkomen in heerlijkheid
om te oordelen levenden en doden.
En aan zijn rijk komt geen einde.
Ik geloof in de heilige Geest,
die Heer is en het leven geeft;
die voortkomt uit de Vader en de Zoon;
die met de Vader en de Zoon
te samen wordt aanbeden en verheerlijkt;
die gesproken heeft door de profeten.
Ik geloof in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk.
Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.
Ik verwacht de opstanding van de doden en het leven
van het komend rijk.
Amen.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
zondag 4 januari 2015 om 23:54
Als ik zin heb om naar de kerk te gaan dan google ik gewoon kerken in de buurt en kies ik eentje die me leuk lijkt.
Ik ben niet met de kerk opgevoed en ken geen gebeden uit mijn hoofd. Je kunt gewoon vrij een kerk binnen stappen en als je iemand aanspreekt in de kerk om je wegwijs te maken dan zullen ze dat vast ook doen.
Maar anders vraag je je schoonmoeder of je met haar mee mag naar de kerk?
Ik ben niet met de kerk opgevoed en ken geen gebeden uit mijn hoofd. Je kunt gewoon vrij een kerk binnen stappen en als je iemand aanspreekt in de kerk om je wegwijs te maken dan zullen ze dat vast ook doen.
Maar anders vraag je je schoonmoeder of je met haar mee mag naar de kerk?
zondag 4 januari 2015 om 23:59
Naar dat de moeder van je vriendje zo reageert op de relatie van haar zoon met jou. Overduidelijk heeft ze niet in de gaten dat deze reactie er op termijn voor gaat zorgen dat ze haar zoon weg jaagt. Ik weet niet wat ze tegen jou heeft maar als ik haar was zou ik eerst eens met jou gaan praten voordat ze al te oordelend gaat handelen. Misschien lastig voor haar (en voor jou wellicht ook wel) maar dat lijkt me op zich wel een betere oplossing dan dat ze haar zoon van alles gaat lopen verbieden.
Wat dat slapen bij jou betreft; als zijn ma streng in de leer is kan ik me voorstellen dat ze daar niet echt over staat te springen, zeker als jullie nog jong zijn. Vraag me ook af; waar zegt jouw vriendje dan waar hij slaapt? Bij iemand anders of bij jou in een ander bed ofzo? Anders kan ik me überhaupt niet voorstellen dat ze hem de deur laat uitgaan naar jou toe.
Het is mooi dat je de moeite wilt nemen om eens in de kerk te gaan kijken; een gemeente die een beetje naar buiten gericht is en graag nieuwe mensen ziet komen zal je zeker welkom heten.
Oh ja, ik ben ervaringsdeskundige, zowel wat gelovige moeder betreft als zelf in de kerk gaan kijken. Al geldt voor beide dat het al erg lang geleden is
Wat dat slapen bij jou betreft; als zijn ma streng in de leer is kan ik me voorstellen dat ze daar niet echt over staat te springen, zeker als jullie nog jong zijn. Vraag me ook af; waar zegt jouw vriendje dan waar hij slaapt? Bij iemand anders of bij jou in een ander bed ofzo? Anders kan ik me überhaupt niet voorstellen dat ze hem de deur laat uitgaan naar jou toe.
Het is mooi dat je de moeite wilt nemen om eens in de kerk te gaan kijken; een gemeente die een beetje naar buiten gericht is en graag nieuwe mensen ziet komen zal je zeker welkom heten.
Oh ja, ik ben ervaringsdeskundige, zowel wat gelovige moeder betreft als zelf in de kerk gaan kijken. Al geldt voor beide dat het al erg lang geleden is
maandag 5 januari 2015 om 00:04
Elk geloof verwelkomt graag nieuwe leden.
Liefst degene die dat overtuiging doen.
Het lijkt er meer op dat je dit doet om andere mensen te plezieren.
En soms dwingen mensen je tot een keuze.
Wat je ermee doet is jouw keuze.
Persoonlijk laat ik me door niemand dwingen tot keuzes, ongeacht wat de gevolgen zijn.
Liefst degene die dat overtuiging doen.
Het lijkt er meer op dat je dit doet om andere mensen te plezieren.
En soms dwingen mensen je tot een keuze.
Wat je ermee doet is jouw keuze.
Persoonlijk laat ik me door niemand dwingen tot keuzes, ongeacht wat de gevolgen zijn.
Geniet elke dag