Een vraag over dromen.

01-02-2015 14:06 64 berichten
zomaar iets wat ik me afvraag; ik droom bijna elke nacht. En ik kan me vaak alles tot in detail herinneren. Dit heb ik al van kinds af aan. Omdat ik zoveel onthoud (ook van dromen die ik vroeger als kind had) weet ik soms niet of het dromen zijn wat ik mij herinner van vroeger of dat het echt voorgevallen is. Geen schokkende dingen hoor, maar normale gebeurtenissen.

Ook kan ik dromen "sturen" als het eng wordt, dwing ik mezelf om wakker te worden. Daaruit blijkt het besef dat ik weet dat ik droom...

Ik vroeg me af of meerdere mensen dit hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ja heb ik ook, alleen ik kan mij niet alles herinneren. Toen ik vanmorgen wakker werd wist ik precies waar ik over droomde, maar een uur later ben ik het weer vergeten. Sommige dromen onthou ik wel heel goed.

Ik heb wel heel vaak twijfel of iets echt gebeurd is of ik het gedroomd heb. Maar dat gaat dan echt over stomme details bijvoorbeel of iemand wel of niet in het echt iets gezegd heeft.
Het heet lucide dromen en komt regelmatig voor. Er zijn mensen die zeggen dat je het zelfs kan leren.
quote:yette schreef op 01 februari 2015 @ 14:11:

Het heet lucide dromen en komt regelmatig voor. Er zijn mensen die zeggen dat je het zelfs kan leren.bedoel je het "stuur" gedeelte? Ik had als kind regelmatig nachtmerries. waarschijnlijk heb ik het mezelf aangeleerd. Het bizarste wat ik ooit gedroomd heb is dat ik werd omsingeld door een groepje mannen en ik mezelf wakker probeerde te maken. In mijn droom hoorde ik ze zeggen;" pas op ze wordt wakker!" Op zulke momenten durf ik nooit verder te slapen. Ookal weet ik dat het een droom is, ben ik bang dat hij verder gaat. (Wat ook weleens voorkomt)
quote:saartje- schreef op 01 februari 2015 @ 14:10:

Ja heb ik ook, alleen ik kan mij niet alles herinneren. Toen ik vanmorgen wakker werd wist ik precies waar ik over droomde, maar een uur later ben ik het weer vergeten. Sommige dromen onthou ik wel heel goed.

Ik heb wel heel vaak twijfel of iets echt gebeurd is of ik het gedroomd heb. Maar dat gaat dan echt over stomme details bijvoorbeel of iemand wel of niet in het echt iets gezegd heeft.Heel herkenbaar☺ kun jij jezelf ook wakker maken?
Ik droom ook lucide. Ik weet altijd dat ik droom, en als het niet leuk meer is word ik wakker. Soms kan ik ook bepalen wat er gebeurt in de droom, maar dat lukt niet altijd.
quote:Lady-Voldemort schreef op 01 februari 2015 @ 14:19:

Ik droom ook lucide. Ik weet altijd dat ik droom, en als het niet leuk meer is word ik wakker. Soms kan ik ook bepalen wat er gebeurt in de droom, maar dat lukt niet altijd.

Kun jij jezelf dan wakker zien worden in je droom of wordt je " gewoon " wakker?

Ik zie mijzelf dan letterlijk in mijn droom mijn ogen dichtknijpen en dan word ik wakker.
Ik zie mezelf nooit, ik ben mezelf. Net als in wakkere toestand. Ik doe het wel bewust, dat wakker worden.
quote:ana_isabel schreef op 01 februari 2015 @ 14:18:

[...]

Heel herkenbaar☺ kun jij jezelf ook wakker maken?Nee, ik kan wel een stuk "terugspoelen" om een andere keuze te kunnen maken in de hoop dat het dan anders afloopt. Ik ben mij op dat moment ook heel bewust dat ik aan het dromen ben. Alleen soms is het heel lastig om die andere keuze ook echt te maken en valt het geforceerd in herhaling
Ik droom vaak lucide en bij nare dromen maak ik mezelf wakker. Meestal onthou ik wel vier, vijf dromen van de afgelopen nacht tot in detail. Als kind had ik dat al. Droomherinneringen en echte herinneringen door elkaar halen heb ik volgens mij nog nooit gedaan.
quote:Lady-Voldemort schreef op 01 februari 2015 @ 14:25:

Ik zie mezelf nooit, ik ben mezelf. Net als in wakkere toestand. Ik doe het wel bewust, dat wakker worden.ja precies, jij omschrijft het goed. ik zie mijzelf ook niet mijn ogen sluiten, anderen zien het mij doen in de droom, maar ik weet dat ik het doe...pfff
Ik heb ook altijd lucide gedroomd en het in inderdaad ook aan te leren. Dromen en werkelijkheid door elkaar halen heb ik nooit gedaan. Dromen voelen heel anders.
quote:Annelaure schreef op 01 februari 2015 @ 14:30:

Ik heb ook altijd lucide gedroomd en het in inderdaad ook aan te leren. Dromen en werkelijkheid door elkaar halen heb ik nooit gedaan. Dromen voelen heel anders.

Ik begrijp wat je wilt zeggen over dat gevoel, maar sommige dromen zijn zo normaal (in mijn geval) dat ik echt niet meer weet of ik ze heb meegemaakt of niet.

Wel grappig om te lezen dat er zoveel mensen zijn die hetzelfde hebben.
quote:saartje- schreef op 01 februari 2015 @ 14:25:

[...]

Nee, ik kan wel een stuk "terugspoelen" om een andere keuze te kunnen maken in de hoop dat het dan anders afloopt. Ik ben mij op dat moment ook heel bewust dat ik aan het dromen ben. Alleen soms is het heel lastig om die andere keuze ook echt te maken en valt het geforceerd in herhalingDus jij gaat "terug in je droom"? Dat is ook bijzonder. en als het je niet lukt, droom je het twee keer?
Ik heb regelmatig dat ik in mijn droom twijfel of ik wel echt droom. De 'test' is dan om te proberen of het licht werkt. Doet het licht het niet, dan weet ik dat ik droom en kan ik bewust dingen gaan ondernemen. Ik spring dan uit een raam (om dan heel lichtvoetig neer te komen ) of doe iets anders geks.

Het is heel raar, want aan de ene kant voelt het of ik het bewust doe, aan de andere kant lijkt het ook of het me overkomt, zoals in een 'gewone' droom.

Verder heb ik levendige herinneringen aan dat ik vroeger in bed lag en dat alles in de kamer kromp of juist heel groot werd. Ik vond dat heel normaal. Nu weet ik dat dit dromen moeten zijn geweest, maar het voelt als herinneringen.

Best raar allemaal...
Ik heb het ook. Als kind al, nu nog steeds. Droom overigens niet elke nacht. Ooit heb ik 3 dromen per nacht, ooit weken geen. Maar meestal is het wel lucide en kan ik ook bewust ''wensen'' doen in mijn dromen. Dus als ik ineens bedenk dat ik wel wil vliegen, wens ik dat en even later vlieg ik rond.

Mezelf wakker maken kan ik ook, net als jullie omschrijven door mijn ogen dicht te doen. Het tegenovergestelde lukt soms ook, dat ik merk dat ik wakker begin te worden terwijl de droom net zo leuk is. Dan lukt het ooit om mezelf toch in slaap te houden, maar niet altijd.
I wish I could but I don't want to
Dat terugspoelen herken ik ook al. Dan denk ik 'nee, dat moet anders', en dan begin ik vrolijk opnieuw. Als ik door invloeden van buitenaf word gewekt uit een leuke droom die nog niet klaar was lukt het me ook regelmatig om meteen weer in slaap te vallen en verder te gaan met die droom.
quote:LoiseauCoureur schreef op 01 februari 2015 @ 14:38:

Ik heb regelmatig dat ik in mijn droom twijfel of ik wel echt droom. De 'test' is dan om te proberen of het licht werkt. Doet het licht het niet, dan weet ik dat ik droom en kan ik bewust dingen gaan ondernemen. Ik spring dan uit een raam (om dan heel lichtvoetig neer te komen ) of doe iets anders geks.

Het is heel raar, want aan de ene kant voelt het of ik het bewust doe, aan de andere kant lijkt het ook of het me overkomt, zoals in een 'gewone' droom.

Verder heb ik levendige herinneringen aan dat ik vroeger in bed lag en dat alles in de kamer kromp of juist heel groot werd. Ik vond dat heel normaal. Nu weet ik dat dit dromen moeten zijn geweest, maar het voelt als herinneringen.

Best raar allemaal...Wat een super manier om met je dromen om te gaan! Ik ben mij er ook van bewust dat ik droom, maar "durf" ( raar woord, want ik weet tenslotte dat ik droom) geen "gevaarlijke" dingen te doen.
quote:ana_isabel schreef op 01 februari 2015 @ 14:36:

[...]

Dus jij gaat "terug in je droom"? Dat is ook bijzonder. en als het je niet lukt, droom je het twee keer?

Klopt ja, dat stukje droom ik twee keer achter elkaar en dan raak ik er gefrustreerd van omdat ik wil weten hoe het anders af zou lopen.

Dat van lady-voldemort herken ik ook heel goed. Weer in slaap vallen om je droom af te kunnen maken.
quote:chocoladesorbet schreef op 01 februari 2015 @ 14:38:

Ik heb het ook. Als kind al, nu nog steeds. Droom overigens niet elke nacht. Ooit heb ik 3 dromen per nacht, ooit weken geen. Maar meestal is het wel lucide en kan ik ook bewust ''wensen'' doen in mijn dromen. Dus als ik ineens bedenk dat ik wel wil vliegen, wens ik dat en even later vlieg ik rond.

Mezelf wakker maken kan ik ook, net als jullie omschrijven door mijn ogen dicht te doen. Het tegenovergestelde lukt soms ook, dat ik merk dat ik wakker begin te worden terwijl de droom net zo leuk is. Dan lukt het ooit om mezelf toch in slaap te houden, maar niet altijd.

Leuk dat "wensen"! Eigenlijk kun je veel meer met je dromen dan je voor mogelijk houdt.

klinkt raar, maar ik ga het ook proberen.
Ik heb mezelf dit aangeleerd en droom nu ongeveer 6 tot 7 keer per week lucide en de rest zijn gewoon normale dromen. Ik kan het iedereen aanraden. Ik heb in mijn lucide droomwereld eigenlijk een tweede leven. Ik doe hierin dingen die ik in het echte leven nooit kan doen. Ik schrijf mijn dromen op in een dromendagboek. Echt heel leuk om terug te lezen. Ik zou je er dus meer in verdiepen to, het is te leuk
quote:Lady-Voldemort schreef op 01 februari 2015 @ 14:40:

Dat terugspoelen herken ik ook al. Dan denk ik 'nee, dat moet anders', en dan begin ik vrolijk opnieuw. Als ik door invloeden van buitenaf word gewekt uit een leuke droom die nog niet klaar was lukt het me ook regelmatig om meteen weer in slaap te vallen en verder te gaan met die droom.Dat eerste kan ik echt niet. Verder dromen lukt ook soms. Dan moet ik me wel heel erg focussen.
quote:saartje- schreef op 01 februari 2015 @ 14:44:

[...]

Klopt ja, dat stukje droom ik twee keer achter elkaar en dan raak ik er gefrustreerd van omdat ik wil weten hoe het anders af zou lopen.

Dat van lady-voldemort herken ik ook heel goed. Weer in slaap vallen om je droom af te kunnen maken.Echt bijzonder. Kun je nagaan wat je eigenlijk met je brein kunt.
Ik kan de lucht vastpakken en die naar link of rechts schuiven oude tijd naar voor of achter te doen. De zon/maan schuift dan ook mee.
quote:whattodonow82 schreef op 01 februari 2015 @ 14:46:

Ik heb mezelf dit aangeleerd en droom nu ongeveer 6 tot 7 keer per week lucide en de rest zijn gewoon normale dromen. Ik kan het iedereen aanraden. Ik heb in mijn lucide droomwereld eigenlijk een tweede leven. Ik doe hierin dingen die ik in het echte leven nooit kan doen. Ik schrijf mijn dromen op in een dromendagboek. Echt heel leuk om terug te lezen. Ik zou je er dus meer in verdiepen to, het is te leuk Ik moet zeggen dat ik wel heel enthousiast word. Maar droom jij nooit eng dan? In mijn geval wil ik dan alleen maar wakker worden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven