De staart van mijn konijn
dinsdag 3 februari 2015 om 17:38
He allemaal,
Ik heb een Franse hangoor, een ontzettend leuk beest, maar alleen heeft ze een "klont" aan haar staart hangen wat helemaal opgedroogd is. Ze ziet er verder gezond uit, maar ik denk dat dit komt door het huppelen in de nattigheid in de tuin.
Hoe kan ik deze klont verwijderen? Ik heb wel geprobeerd om te weken, maar dat gaat moeilijk, omdat ze dan gaat spartelen.
Ik heb een Franse hangoor, een ontzettend leuk beest, maar alleen heeft ze een "klont" aan haar staart hangen wat helemaal opgedroogd is. Ze ziet er verder gezond uit, maar ik denk dat dit komt door het huppelen in de nattigheid in de tuin.
Hoe kan ik deze klont verwijderen? Ik heb wel geprobeerd om te weken, maar dat gaat moeilijk, omdat ze dan gaat spartelen.
dinsdag 3 februari 2015 om 17:46
quote:Monkey1992 schreef op 03 februari 2015 @ 17:42:
[...]
Is dat wel handig? Door de wintervacht kan ik moeilijk zien of ik in haar staart zelf knip.Een kam vlak onder de klomp steken en dan daar knippen. Is een beetje doorduwen misschien, maar dan knip je niet in de staart/huid. Zo doe ik dat ook met mijn dieren als ze ergens een klit hebben.
[...]
Is dat wel handig? Door de wintervacht kan ik moeilijk zien of ik in haar staart zelf knip.Een kam vlak onder de klomp steken en dan daar knippen. Is een beetje doorduwen misschien, maar dan knip je niet in de staart/huid. Zo doe ik dat ook met mijn dieren als ze ergens een klit hebben.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
dinsdag 3 februari 2015 om 18:01
Soms zit zo'n klont behoorlijk dicht op de huid, dan kun je het beste de kont van je konijn weken in een bak lauwwarm water.
Dan voorzichtig met je vingers de klont kapot duwen.
Vaak is het toch ontlasting die daar aangekoekt zit, dan zou je even kritisch naar het dieet van je konijn moeten kijken.
Als zo'n klont er in de zomer zit, dan loop je grote kans op myiasis en dan ben je verder van huis.
Dan voorzichtig met je vingers de klont kapot duwen.
Vaak is het toch ontlasting die daar aangekoekt zit, dan zou je even kritisch naar het dieet van je konijn moeten kijken.
Als zo'n klont er in de zomer zit, dan loop je grote kans op myiasis en dan ben je verder van huis.
dinsdag 3 februari 2015 om 18:04
Als het goed is kun je wel voelen waar het staartbotje (door het midden van de staart) loopt. Daar moet je dus niet in knippen, maar in het haar er omheen kan dat wel. Bij zulke handelingen wikkel ik mijn konijnen strak in een doek zodat ze rustiger blijven zitten/liggen en niet gaan trappen. Anders kun je dus wel per ongeluk mis knippen.
Als de klont trouwens een vervilt stuk vacht is, kun je het soms ook met de hand stukje bij beetje "uitpluizen". Dus zonder schaar. Die vervilte haren zitten namelijk al los van de huid, dus je kunt het voorzichtig stukje voor stukje los trekken totdat alleen de gewone haren (die nog wel aan de huid vast zitten) overblijven.
Succes!
Als de klont trouwens een vervilt stuk vacht is, kun je het soms ook met de hand stukje bij beetje "uitpluizen". Dus zonder schaar. Die vervilte haren zitten namelijk al los van de huid, dus je kunt het voorzichtig stukje voor stukje los trekken totdat alleen de gewone haren (die nog wel aan de huid vast zitten) overblijven.
Succes!
dinsdag 3 februari 2015 om 18:33
het betekent dat je konijn een darmprobleem heeft, de zachte ochtendkeutels zijn dan te zacht en hij eet ze blijkbaar niet op. Geef je je konijn overwegend hooi? Vaak is dit het gevolg van verkeerde voeding (teveel biks, en verkeerde biks) Een konijn moet hooi eten en een klein beetje biks, science selective is het beste. Er is heel veel slecht voer op de markt. Vooral het gemengde voer is volkomen ongeschikt
woensdag 4 februari 2015 om 13:32
Je hebt van die klit kammen (een soort gekromde scheermes) waarmee je vervilte vacht makkelijker eruit kan halen. Wat je eigenlijk niet wil doen is het eerst nat maken want dan gaan de haren nog meer aan elkaar plakken, dus haal klitten er altijd uit voor het wassen. Zo trek je de minste haren uit. Een andere optie is de tondeuse of een fijn (maar scherp!) schaartje en wegknippen. Geen bot schaartje nemen, want dat trekt en doet zeer. Je kan de schaar dan zo leggen waarbij het uiteinde dus weg wijst van het lichaam als je ruimte hebt tussen huid en vilt. Anders bij de dierenarts langs gaan, soms maken ze de vacht schoon onder een roesje als het een echte bende is.